View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:43



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik karriär 
Author Message
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik karriär
skriver flera media.
Expressen, rockartisten Michael Lee Aday, känd som Meat Loaf

Jag kör nu en vinyl-LP hemma för första gången på många år, mer än femton år. Meat Loaf, Bat out of Hell.

Jim Steinmans Meat Loaf tyckte jag en gång var det tyngsta popvärlden gjort sedan Spectors The Wall of Sound.

Ljudbojen är väl mest för gitarr. Men här hos mig platsar de produktioner jag hört med Meat Loaf/Jim Steiman.

Lite dystert, min högtalaruppsättning för vinylspelare fungerar inte bra.


22 Jan 2022, 03:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
Jag ska väl erkänna att limpan inte tillhör mina favoriter, men fullt medveten om hans pyramidala framgångar som sångare, men även som skådespelare, både på film och scen.

Då hans plattor var stora produktioner så får man väl förmoda att det var bara dom främsta studiorävarna som anlitades och som fick spela det som var nerskrivet till punkt och prickar! I ljuset av det så kan det ju vara mycket lärorikt att lyssna hur producenten använder gitarren i arrangemangen!

En fördel med att lyssna på vinyl är att man blir förvisad att lyssna genom en riktig ljudanläggning, i stället för digitala format som nästan alltid avnjutes i hörsnäckor / lurar, fjuttiga laptop högtalare, eller i värsta fall telefonen!
Kan det vara därför vi alla tycker att vinyl låter så bra, att dom avnjutes genom riktiga högtalare?

_________________
pudas


22 Jan 2022, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
Kommer så väl ihåg slutet på 80-talet; när vi lirade låten 'Modern Girl' -från Bad attitude -plattan. Grym låt; som var skitrolig och lira. Köpte en Casio MG 510 Midi -gura -bla för att kunna lira Bob Kulicks dubbel-pitchade gitarr solo i låten. (Har än idag kvar den gitarren.)

https://www.youtube.com/watch?v=nDCzD_jVyoI

Idag; till ära för Meat Loaf; Ska jag leta fram, damma -och justera in just den gitarren: Sedan ta ut -och spela låten 'Modern Girl' igen. (Var ju länge sedan; att jag glömt bort.) Låten har ju väldigt snabba komp variationer; med extremt mycket känsla i liret + ett makalöst bra gitarr solo. Måste köra på ett väldigt torrt och tight gitarr sound -för att inte gröta ihop det. Ser fram emot det.

RIP Michael Lee Aday.


/ Jonken


22 Jan 2022, 13:15
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
pudas wrote:
Jag ska väl erkänna att limpan inte tillhör mina favoriter, men fullt medveten om hans pyramidala framgångar som sångare, men även som skådespelare, både på film och scen.

Då hans plattor var stora produktioner så får man väl förmoda att det var bara dom främsta studiorävarna som anlitades och som fick spela det som var nerskrivet till punkt och prickar! I ljuset av det så kan det ju vara mycket lärorikt att lyssna hur producenten använder gitarren i arrangemangen!

En fördel med att lyssna på vinyl är att man blir förvisad att lyssna genom en riktig ljudanläggning, i stället för digitala format som nästan alltid avnjutes i hörsnäckor / lurar, fjuttiga laptop högtalare, eller i värsta fall telefonen!
Kan det vara därför vi alla tycker att vinyl låter så bra, att dom avnjutes genom riktiga högtalare?


Inhyrda studiomusiker fick/får sällan deras "delar" nerskrivna. Dom fick betalt för att komma upp med dessa "on the spot". I bästa fall fick dom en basic "chord chart". Undantaget orkesterarrangemang.

Meatloaf använde en blandning av studiomusiker och sitt liveband på inspelningar.


22 Jan 2022, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
På ”Dead Ringer” är det Davey Johnstone och Mick Ronson (!) som står för gitarrerna minsann.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Jan 2022, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
Jag hörde honom första gången på "Free for all" med Ted Nugent; han sjunger grymt bra på det albumet.
"Writing on the wall" och "Together" t.ex.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Jan 2022, 17:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
Han hade en väldigt speciell röst. Unik. Han lät alltid helt galen när han sjöng, nån slags överdriven närvaro eller vad man ska säga. Denna intensitet i hur han sjöng påminner lite om Ronny James Dio, även om de hade olika röster i övrigt.
Jag kan verkligen inte komma på nån att riktigt riktigt jämföra med Meatloaf, han var verkligen i en helt egen liga.


24 Jan 2022, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Rockartisten Meat Loaf är död: ”Hade en framgångsrik kar
Axewall wrote:
Jag hörde honom första gången på "Free for all" med Ted Nugent; han sjunger grymt bra på det albumet.
"Writing on the wall" och "Together" t.ex.


Spelade "Free For All" i kväll. Det var kul. En av de första vinyler jag köpte på 70-talet. Mycket spelad, men ändå mycket mindre nött än "Double Live Gonzo" som är sönderspelad. Bättre ljud än jag väntade efter att städat undan bråte från högtalarna. Och det var givetvis Meatloafdelarna som söktes. Jag ska fortsätta lyssna.

Nugent och St Holmes, som Meat Loaf ersatte, är nog en annan och mer outredd historia. De tycks dock hitta tillbaka till varandra när det krävs. Pengar?


25 Jan 2022, 04:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Obi and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.