Author |
Message |
bummer
Joined: 15 Jan 2009, 16:42 Posts: 2565
|
Dan Reed Network
Dom var mitt favoritband förr i tiden. Debuten och Slam var bland det bästa som släpptes i slutet av 80-talet. När de gjorde comeback så var det inget jag fastnade för. Kändes som att de förlorat magin. Nya låtarna gillar jag bättre. https://www.youtube.com/watch?v=Ex0BXq- ... work-Topichttps://www.youtube.com/watch?v=wu-kSsQ ... ertainment
|
18 Jan 2022, 17:59 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4563 Location: Northbottom
|
Re: Dan Reed Network
Gitarrljudet på SLAM -plattan är ju bland det grymmaste som man lyckats lägga ner studio. Underbart dynamiskt, ärligt och äkta. Liret är ju nice oxo.
/ Jonken
|
18 Jan 2022, 23:46 |
|
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 7747 Location: Göteborg
|
Re: Dan Reed Network
Jonken wrote: Gitarrljudet på SLAM -plattan är ju bland det grymmaste som man lyckats lägga ner studio. Underbart dynamiskt, ärligt och äkta. Liret är ju nice oxo.
/ Jonken Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud.
|
19 Jan 2022, 16:52 |
|
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2547 Location:
|
Re: Dan Reed Network
En med syntgitarr....?
|
19 Jan 2022, 19:53 |
|
|
Obi
Joined: 10 Nov 2005, 01:37 Posts: 933 Location:
|
Re: Dan Reed Network
zoork_1 wrote: En med syntgitarr....? Eller variax?
|
19 Jan 2022, 20:54 |
|
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2080 Location: Tjörn
|
Re: Dan Reed Network
Obi wrote: zoork_1 wrote: En med syntgitarr....? Eller variax? Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster.
_________________ /Lennart
|
20 Jan 2022, 16:32 |
|
|
Obi
Joined: 10 Nov 2005, 01:37 Posts: 933 Location:
|
Re: Dan Reed Network
Custom Sam wrote: Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster. Peavey sålde en gitarr ett tag med inbyggd autotune, Peavey AT-200
|
20 Jan 2022, 16:51 |
|
|
berra.b
Joined: 30 Aug 2017, 20:24 Posts: 167
|
Re: Dan Reed Network
Obi wrote: Custom Sam wrote: Konstigt att ingen vad jag vet lagt en autotune på gitarr, skulle nog låta syntetiskt och bra ifall man bänder/svajar lite.... Örk Räcker iofs att slå på vilken radiokanal som helst och höra på märkliga sångröster. Peavey sålde en gitarr ett tag med inbyggd autotune, Peavey AT-200 Tycker att det verkar rätt bra om man ska spela live då slipper man stämma stup i kvarten, tja för studion också egentligen
|
21 Jan 2022, 12:19 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4563 Location: Northbottom
|
Re: Dan Reed Network
Vinyljunkie wrote: Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud. Syftar på processerade gitarrljud; typ: Steve Vai, Joe Satriani -för att nämna två då.... I regel brukar gitarrsounden under denna tids era -och i den typ av musik som DRN kör; vanligtvis vara ett betydligt mer processerade. Gitarrsoundet som Brion James och Dan Reed har på SLAM-plattan; är i princip åt motsatt håll. Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. Och; då snackar jag inte om att vara max flyhänt och flashig över brädan här. Detta handlar mer om att gå in och komplettera/höja själva låten i fråga på bästa möjliga sätt. / Jonken
|
21 Jan 2022, 18:05 |
|
|
Vinyljunkie
Joined: 07 Sep 2009, 13:27 Posts: 7747 Location: Göteborg
|
Re: Dan Reed Network
Jonken wrote: Vinyljunkie wrote: Kan du ge ett exempel på en platta med oärligt och oäkta gitarrljud. Syftar på processerade gitarrljud; typ: Steve Vai, Joe Satriani -för att nämna två då.... I regel brukar gitarrsounden under denna tids era -och i den typ av musik som DRN kör; vanligtvis vara ett betydligt mer processerade. Gitarrsoundet som Brion James och Dan Reed har på SLAM-plattan; är i princip åt motsatt håll. Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. Och; då snackar jag inte om att vara max flyhänt och flashig över brädan här. Detta handlar mer om att gå in och komplettera/höja själva låten i fråga på bästa möjliga sätt. / Jonken Allt kokar ner till Malcolm Young vare sig man vill eller ej.
|
21 Jan 2022, 18:31 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4563 Location: Northbottom
|
Re: Dan Reed Network
Vinyljunkie wrote: Allt kokar ner till Malcolm Young vare sig man vill eller ej. Håller med. Lite så är det faktiskt. / Jonken
|
21 Jan 2022, 18:58 |
|
|
zoork_1
Joined: 14 Mar 2011, 21:18 Posts: 2547 Location:
|
Re: Dan Reed Network
Jonken wrote: Gitarrsoundet är -rakt, -rått -och ärligt. Typ; mer oförlåtande (mindre själv/lätt spelande); där belöningen blir väldigt mycket mer framträdande -när man är tillräckligt duktig och fixar att lägga spåren perfekt. Det här ställer betydligt högre krav på gitarristerna i studion; när den röda lampan tänds. Man kan säga att felmarginalerna mellan perfektion och totalt fiasko är väldigt mycket mindre. Man måste vara riktigt 'på' -i sitt yttersta A-game; för att leverera detta 'on que'. Lite åt samma håll som typ; som EVH på VH I & VH II. Man måste helt enkelt ha rejält med skills + talang -för att leverera det rätt. / Jonken Det du beskriver är vad jag känner när jag spelar på gamla fenderstärkare, man får ingen riktig hjälp nånstans men gör man rätt så låter det helt rätt.....
|
21 Jan 2022, 19:03 |
|
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4563 Location: Northbottom
|
Re: Dan Reed Network
zoork_1 wrote: Det du beskriver är vad jag känner när jag spelar på gamla fenderstärkare, man får ingen riktig hjälp nånstans men gör man rätt så låter det helt rätt..... Exakt. I regel brukar man säga; typ att: Ju mer 'slutsteg' man törs addera in -i ett sound som inte är tok överstyrt = Ju ärligare -och mindre 'förlåtande' blir soundet. Detta ställer direkt högre kravbild på 'skillsen' -hos den som spelar. Varje nyans i noterna som spelas och hanteras -skiner verkligen igenom. Detta på säväl gott -som ont. Att bemästra det här; kännetecknar ofta en riktigt bra musiker. De grymmaste inom detta som Ex: -Hendrix, -SRV, -KWS, -Knopfler, -May osv, osv; fixar även att leverera tekniskt mer avancerade grejer med detta mer oförlåtande sound. Och det är här som begreppet 'fingeravtryck' -eller det lite plumpigare uttrycket: 'signatursound' -kommer in i bilden. För ju högre mängd man med sina egna fingrar och 'touch' -kan påverka helheten av ett sound = Ju personligare blir soundet. / Jonken
|
21 Jan 2022, 19:25 |
|
|