View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:04



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Switcha mellan två gainpotar 
Author Message

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Switcha mellan två gainpotar
Hej,
jag skissar på ett schema och undrar om det går att switcha mellan två potar, gain1 och gain2, på ett sådant sätt som jag ritat?


Attachments:
zedna_2021.jpg [193.85 KiB]
Not downloaded yet
27 Nov 2021, 19:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Anledningen att du inte ser någon koppla så är för att det blir ganska mycket interaktivitet. När du tar bort första potens jord kopplas inte det paketet helt bort från kretsen utan hamnar i serie med det andra både i form av variabel resistans från poten men även din treblebleed konding ligger kvar och påverkar. Även andra poten kopplas inte bort utan ligger mot 470k resistorn och fortsätter spöka.

En annan sak att tänka på är att du lastar ned ingångssteget ganska mycket med låga resistanser. Tonstacken 100k och sen 100k 470k 1M på andra linan.(räkna inte med10M pga storlek men för att vara petig ska de med)
Du börjar komma ner i en halvering av signalnivån från ingångssteget med de värdena.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 29 Nov 2021, 13:20, edited 2 times in total.



29 Nov 2021, 12:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Peavey har en variant med brytning av potens jord. Treblebleedkondingen ligger då i stället mot jord(kondingen blir egentligen en avrullning som blir mindre aktiv när du sänker poten och upplevs då som treblebleed, fungerar inte så bra på låg gain krets utan mer high gain). Detta äter gain dock eftersom man måste ha en serieresistor innan i form av R1. Dessutom behöver man vara aggressiv med högpassfiltret innan den resistorn för att potarna inte ska påverka högpassfiltret för mycket därav R6.
https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf

_________________
Johan Hansson


29 Nov 2021, 13:10
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Tack, och Peavey-schemat försökte jag kopiera på den punkten nu, vet inte om jag fick alla rätt dock!
Kanske det funkar att koppla förbi en lar-mar ppimv genom att kapa jord med?


Attachments:
Webp.net-resizeimage.jpg [239.5 KiB]
Not downloaded yet
29 Nov 2021, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Tubis wrote:
Peavey har en variant med brytning av potens jord. Treblebleedkondingen ligger då i stället mot jord(kondingen blir egentligen en avrullning som blir mindre aktiv när du sänker poten och upplevs då som treblebleed, fungerar inte så bra på låg gain krets utan mer high gain). Detta äter gain dock eftersom man måste ha en serieresistor innan i form av R1. Dessutom behöver man vara aggressiv med högpassfiltret innan den resistorn för att potarna inte ska påverka högpassfiltret för mycket därav R6.
https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf


Johnan, du har ju en jäkla förmåga att hitta scheman som man har missat :)
Jäkligt skum EQ på crunch och Lead, har du några tankar om dessa ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Nov 2021, 08:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Amp Healer II wrote:
Johnan, du har ju en jäkla förmåga att hitta scheman som man har missat :)
Jäkligt skum EQ på crunch och Lead, har du några tankar om dessa ?
.
Den är aktiv och ligger i en motkoppling över v3b. Har för mig att jag simulerat den en gång och den var inte så där jättebra för det var väldigt interaktivt mellan banden eller så var det att frekvensen förskjöts väldigt mycket vid boost eller cut. Minns inte riktigt.

_________________
Johan Hansson


30 Nov 2021, 10:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
En variant jag själv använder är en optokopplare som beroende på styrström släpper mer eller mindre signal till jord, dvs shuntar signal. Fördelen är att det kan finnas gainstyrning till/från på ett väldigt trevligt sätt. När inte det finns någon ström till optosen är det typ 10M motstånd till Jord, dvs den "syns" inte för kretsen.

Figur två i detta dokumentet använder jag som gainstyrning i vissa lägen i en förstärkare, medan den i andra lägen inte finns så att säga. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiFrOzMrsL0AhU0QvEDHSNFAWwQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.tortugaaudio.com%2Fdocuments%2Fdocs%2FSilonex%2520Optocouplers%2520Application%2520Notes.pdf&usg=AOvVaw06vclbsHzUb-HYaUSUJcCU

Det är ett mycket transparent ljud, dvs den förändrar inte ljudet något utan det är fortsatt klart även med volymen neddragen mycket. Nu är den varianten jag använt den minst avancerade, och har en del olinjäriteter, men vi håller på med gitarrljud, inte HiFi.

Ett tag hade jag den mellan två gainsteg som seriekopplades. Där blev transparensen till nackdel, den ökade övertonsmängden pga dist blev för vass, så jag satte dit en vanlig uppsättning pottar i stället.

Det går att ha två pottar för voltstyrning kopplade till samma optokopplare, dvs två olika volymer men bara en opto, det har jag i ett läge i förstärkaren så att utvolymen (Master) kan styras beroende på hur många gainsteg du har. Dvs fyra eller fem gainsteg får samma utvolym. Då kan man få lägga in dioder för att inte få backstömmar mm, men det är fullt möjligt att göra.

_________________
/Lennart


01 Dec 2021, 12:27
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
Custom Sam wrote:
En variant jag själv använder är en optokopplare som beroende på styrström släpper mer eller mindre signal till jord, dvs shuntar signal. Fördelen är att det kan finnas gainstyrning till/från på ett väldigt trevligt sätt. När inte det finns någon ström till optosen är det typ 10M motstånd till Jord, dvs den "syns" inte för kretsen.

(Ännu mer) över mitt huvud men intressant definitivt! Är det en vanlig pot som styr styrströmmen!?


04 Dec 2021, 15:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: Switcha mellan två gainpotar
isak wrote:
(Ännu mer) över mitt huvud men intressant definitivt! Är det en vanlig pot som styr styrströmmen!?


Japp, jag tror att jag har en 200 kOhm, men det kan vara betydligt mindre storlek på. Går att räkna fram.

_________________
/Lennart


05 Dec 2021, 22:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.