View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:19



Reply to topic  [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next
Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
vikko98 wrote:
Är det ingen som har tagit upp att en LP må vara fin att titta men omöjlig att spela på?!?

Då gör jag det nu...



Mest omöjlig att sitta ner och spela med. Men andra irritationsmoment finns såsom "bumpen" vid ca 10:e band, barnskalan, den konstiga halsvinkeln, stallet när man ska dämpa, mickswitchen som är i vägen, rattar som sitter för långt bort och tung som ett as.

Det är just de egenskaperna jag gillar med LP :D
smidig skala, skön halsvinkel, bra stall när man ska dämpa, mickswitch som sitter tillgänglig o rattar som man inte slår fingrarna blodiga mot hela tiden..
men det där med "bumpen" förstår jag inte vad du menar..


12 Jul 2021, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lampic wrote:
Vinyljunkie wrote:

Mest omöjlig att sitta ner och spela med. Men andra irritationsmoment finns såsom "bumpen" vid ca 10:e band, barnskalan, den konstiga halsvinkeln, stallet när man ska dämpa, mickswitchen som är i vägen, rattar som sitter för långt bort och tung som ett as.

Det är just de egenskaperna jag gillar med LP :D
smidig skala, skön halsvinkel, bra stall när man ska dämpa, mickswitch som sitter tillgänglig o rattar som man inte slår fingrarna blodiga mot hela tiden..
men det där med "bumpen" förstår jag inte vad du menar..


Skillnaden i önskemål och specs i en liten ask! :)

Den blir plötsligt mycket tjockare just där, det blir som en annan gitarr efter ca 10:e band.


12 Jul 2021, 12:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Mest omöjlig att sitta ner och spela med. Men andra irritationsmoment finns såsom "bumpen" vid ca 10:e band, barnskalan, den konstiga halsvinkeln, stallet när man ska dämpa, mickswitchen som är i vägen, rattar som sitter för långt bort och tung som ett as.

Du får kämpa lite och inte ge upp så lätt, så finns en belöning bortom den plågotiden.


Fan jag som spelat gitarr i över 30 år och inte kämpat med Les Paul en endaste liten stund av den tiden. Det verkar jobbigt att börja nu. :mrgreen:


12 Jul 2021, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
salesman wrote:
bummer wrote:
Haha :lol:
Enkelt, hitta en Standard som låter bra... HUR?
Nästan ingen har dom i lager.

Tror aldrig jag läst att en Standard låter bättre. På precis alla ställen jag läst så rekommenderas Custom Shop :D[/quote

Du hittar en Standard som låter bra genom att testa dem.
Är du osäker på hur dom skall låta då ta med någon som kan.

Dom skall vara jävligt ljusa i soundet med sustain över hela greppbrädan och övertoner.

Oftast ganska "skramliga" i sin aukustik.

Men köp gärna en CS om du kan det samma gäller där.


bra beskrivning, passar bra in på den cs jag köpte precis, jävla va ljus den är i tonen, bb1+ bb2, som jag även haft i andra lp så de var inge nytt.
tänker kombinationen torrt hårt trä + nitro gör sitt till..


12 Jul 2021, 12:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
glassfinger wrote:
Vinyljunkie wrote:
Mest omöjlig att sitta ner och spela med. Men andra irritationsmoment finns såsom "bumpen" vid ca 10:e band, barnskalan, den konstiga halsvinkeln, stallet när man ska dämpa, mickswitchen som är i vägen, rattar som sitter för långt bort och tung som ett as.


Ja va fan - hör av dig till Gibson och säg till dem på skarpen. Det kommer bli ett garanterat lyft i försäljningen. Va fan tänkte de egentligen när de designade Les Paul för 60 år sen.


Och vad tänkte Fender när de designade Telecastern som nästan är ännu mer ergonomiskt oduglig, inte går att intonera och har en mickswitch som är oåtkomlig åt ena hållet.


12 Jul 2021, 12:13
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
lampic wrote:
men det där med "bumpen" förstår jag inte vad du menar..



https://en.wikipedia.org/wiki/Things_Th ... _the_Night


12 Jul 2021, 12:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
albert wrote:
Annars är den bra.


Jovars. Den ser cool ut.


12 Jul 2021, 12:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
lampic wrote:
men det där med "bumpen" förstår jag inte vad du menar..



https://en.wikipedia.org/wiki/Things_Th ... _the_Night


https://www.youtube.com/watch?v=33nmgcOzkUs

För att föra tillbaka tråden till LP :)


12 Jul 2021, 12:17
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=33nmgcOzkUs

För att föra tillbaka tråden till LP :)



Svaj på en Les Paul :oops:
Såg Joe Perry med hans senaste signatur, Gold Rush, bara en humbucker och svaj...
Synd när gamla hjältar tappar så. Jaja, de var coola en gång i tiden.


12 Jul 2021, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Så det är felaktigt, såna påståenden?


Ja det är felaktigt.

bummer wrote:
Men om man inte har möjlighet att testa, utan köper en Gibson online för mycket pengar, så är det tydligen ingen garanti att man får en bra Les Paul, ens om det är en Custom Shop.


Om du köper en Custom Shop så är det troligt att du får en jättebra gitarr. Det behöver dock inte betyda att du gillar den för det. Men bara för att man inte gillar en gitarr så behöver den inte vara dålig.

bummer wrote:
Det tycker jag är dumt.


Vad som är jättedumt är att beställa en gitarr på nätet utan möjlighet att returnera den.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


12 Jul 2021, 12:54
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Vinyljunkie wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=33nmgcOzkUs

För att föra tillbaka tråden till LP :)



Svaj på en Les Paul :oops:
Såg Joe Perry med hans senaste signatur, Gold Rush, bara en humbucker och svaj...
Synd när gamla hjältar tappar så. Jaja, de var coola en gång i tiden.


Även en Les Paul kan tydligen göras lite mer användbar.


12 Jul 2021, 13:18
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
glassfinger wrote:

bummer wrote:
Men om man inte har möjlighet att testa, utan köper en Gibson online för mycket pengar, så är det tydligen ingen garanti att man får en bra Les Paul, ens om det är en Custom Shop.


Om du köper en Custom Shop så är det troligt att du får en jättebra gitarr. Det behöver dock inte betyda att du gillar den för det. Men bara för att man inte gillar en gitarr så behöver den inte vara dålig.



Precis. Var nära köpa en från Gregsguitars. Han väljer bara ut gitarrer han själv gillar.
Klart han säger så :mrgreen:
Och bara för att han kanske gillar en gitarr, så kanske inte jag gör det.


12 Jul 2021, 17:02
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Vinyljunkie wrote:




Även en Les Paul kan tydligen göras lite mer användbar.


Ja, med 2 humbuckers istället för 1.


12 Jul 2021, 17:06
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
https://www.youtube.com/watch?v=kzqkOiU ... RhettShull


12 Jul 2021, 23:04
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
southbeck wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=kzqkOiUUyJw&ab_channel=RhettShull


It's all in your head...people romanticize about rock and roll history and want a piece...all those sounded great...and feel is a huge part...so if it feels right and you dig the tone...thats the one to buy...regardless of brand or price...Gibson makes a killing on people's obsession with owning a les paul...

Klockren kommentar. Jag är likadan. Jag tror många Tokai och FGN är bättre än många Gibson. Men FGN har fel horn, de har inte nitro, och så är det inte Gibson, made in USA :?

LP'n Slash använde på Appetite var inte ens Gibson.
En av Zappa's SG var inte en Gibson.
Några av de bästa strata-ljuden Larry Carlton haft var med Valley Arts, en var t.o.m short scale.

Kanske inte måste vara Gibson och Fender för att det ska bli magi.

I videon var dock båda överens om att Gibson var gitarren de föredrog på alla punkter, och de skulle lägga såna pengar på den.
Jag tycker att det är väldigt mycket pengar. I en video från Andertons så jämfördes en vanlig Custom Shop och en Murphy Lab och den sistnämnda var överlägsen, och kostade mycket mer.


Last edited by bummer on 13 Jul 2021, 11:57, edited 2 times in total.



13 Jul 2021, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Du borde läsa den här tråden och ta till dig allt som står på samma sätt som du gör på andra ställen där folk skriver. Varför tror du på allt som står på andra ställen men inte på det som skrivs här?


13 Jul 2021, 11:02
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
rifle wrote:
Du borde läsa den här tråden och ta till dig allt som står på samma sätt som du gör på andra ställen där folk skriver. Varför tror du på allt som står på andra ställen men inte på det som skrivs här?


Jag både tror på allt som står på nätet, och är skeptisk till mycket. Och så är jag lättpåverkad. Mycket förvirrande.

En sak som slog mig nu när jag kollade videon där Gibson jämförs med Heritage och Eastman. Sett många liknande videos.
Finns det nån annan gitarrmodell som det nördas lika mycket med, som analyseras ner till minsta molekyl?


13 Jul 2021, 11:12
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Det är väldigt mycket snack och lite verkstad, köp en Gibson Les Paul och se till att få det ur systemet.., :wink: :mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


13 Jul 2021, 12:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Granis67 wrote:
Det är väldigt mycket snack och lite verkstad, köp en Gibson Les Paul och se till att få det ur systemet.., :wink: :mrgreen:


Varit nära 2 ggr nu, men drog mig ur båda affärerna.
Skulle säkert bli besviken.
"Jaha, så detta är en Gibson..."
Murphy Lab verkar va grejen. Men SÅ mycket behöver jag inte ha en Gibson :lol:


13 Jul 2021, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Här är några fler alternativ... :wink:

https://youtu.be/-QVts3yY1iM

_________________
http://www.pigsinspace.se


13 Jul 2021, 14:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Med din tveksamhet så kommer du snart landa i att du måste köpa en riktig -59:a. Det är ju faktiskt så att även Murphy-labs är nya gitarrer och det går ju faktiskt inte att tillverka en gammal gitarr. Jag tror att Gruhn har en i sortimentet för tillfället.

Sen kanske vi skall tala tyst om att alla Gibsons från 58-60 är olika...

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


13 Jul 2021, 16:11
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
glassfinger wrote:
Med din tveksamhet så kommer du snart landa i att du måste köpa en riktig -59:a. Det är ju faktiskt så att även Murphy-labs är nya gitarrer och det går ju faktiskt inte att tillverka en gammal gitarr. Jag tror att Gruhn har en i sortimentet för tillfället.

Sen kanske vi skall tala tyst om att alla Gibsons från 58-60 är olika...


Hade jag en tidsmaskin så skulle jag köpa den som Schaffer köpte för 1200 spänn :mrgreen:
Fast helst vill jag ha en Goldtop. Eller en svart Custom.


13 Jul 2021, 16:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
https://www.mylespaul.com/threads/shoul ... ne.454921/

Custom var tydligen inte en Custom Shop-tillverkad gitarr tidigare.
Såhär skriver trådstartaren:

Now on to the problem with LP Custom as a custom shop only model. The currently offered custom shop LP Custom quite inferior to the custom shop Historic 1968 Les Paul Custom reissue, but it's not THAT much less expensive that the Historic one. It's got lower grade mahogany than the Historic, comes with undesirable (in the custom shop community anyways) weight relief cheeseholes and inspite of that is still heavy as heck (unlike Historics!), and last but not least it has Gibson USA grade hardware and pickups. So it's a Gibson USA spec guitar made in the custom shop. It would be more than adequate for Gibson USA line as it is spec-wise, but when you pay custom shop money, you want custom shop specs --> that territory is covered by the 1968 Historic.

En vanlig Custom är ändå mycket pengar, 45 000:- ny, och inte mkt billigare begagnad.
En japansk Tokai (LC 107) kostar 15 000:- och är säkert bättre byggd i många fall. Den har inte nitro och är inte made in USA, men när det skiljer 30 000:-, så undrar man om dom extra pengarna är värda det?


14 Jul 2021, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
En vanlig Custom är ändå mycket pengar, 45 000:- ny, och inte mkt billigare begagnad.
En japansk Tokai (LC 107) kostar 15 000:- och är säkert bättre byggd i många fall. Den har inte nitro och är inte made in USA, men när det skiljer 30 000:-, så undrar man om dom extra pengarna är värda det?


Eftersom tillverkningsland inte har någon som helst betydelse på hur bra en gitarr är och lackens påverkan på spelbarhet ofta är kopplat till personliga preferenser så finns det ingen annan än du som faktisk kan svara på din egen fråga.
Om lacken, nitro vs plast, påverkar ljud skall jag låta vara osagt men den är inte avgörande om en gitarr är bra eller dålig. Däremot så åldras oftast nitro snyggare. Jämför jeans med nylonbrallor typ.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


14 Jul 2021, 08:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:

En sak som slog mig nu när jag kollade videon där Gibson jämförs med Heritage och Eastman. Sett många liknande videos.
Finns det nån annan gitarrmodell som det nördas lika mycket med, som analyseras ner till minsta molekyl?


Har läst många gånger att bara Gibson känns som en Gibson. FGN använder t ex Gotoh, tror Tokai också gör det. Vad dom använder för skruvar vet jag inte. På en Gibson så är det nog mer rejäla skruvar, USA-tillverkade, som ger mer ton.
Lim är nog också viktigt. Japaner har väl nån egen variant av Karlssons klister.
Såg en videorecension av en Standard 50's och han tyckte att gitarren kändes som en helhet, ett instrument, alla bitar satt ihop som de skulle. Japanska gitarrer är nog mer som plockepinn.


14 Jul 2021, 10:18
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
bummer wrote:

En sak som slog mig nu när jag kollade videon där Gibson jämförs med Heritage och Eastman. Sett många liknande videos.
Finns det nån annan gitarrmodell som det nördas lika mycket med, som analyseras ner till minsta molekyl?


Har läst många gånger att bara Gibson känns som en Gibson. FGN använder t ex Gotoh, tror Tokai också gör det. Vad dom använder för skruvar vet jag inte. På en Gibson så är det nog mer rejäla skruvar, USA-tillverkade, som ger mer ton.
Lim är nog också viktigt. Japaner har väl nån egen variant av Karlssons klister.
Såg en videorecension av en Standard 50's och han tyckte att gitarren kändes som en helhet, ett instrument, alla bitar satt ihop som de skulle. Japanska gitarrer är nog mer som plockepinn.


Nu har du börjat "quota" dig själv och då är dags att ta en paus från tangenterna och göra nåt annat.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


14 Jul 2021, 12:00
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
bummer wrote:

En sak som slog mig nu när jag kollade videon där Gibson jämförs med Heritage och Eastman. Sett många liknande videos.
Finns det nån annan gitarrmodell som det nördas lika mycket med, som analyseras ner till minsta molekyl?


Har läst många gånger att bara Gibson känns som en Gibson. FGN använder t ex Gotoh, tror Tokai också gör det. Vad dom använder för skruvar vet jag inte. På en Gibson så är det nog mer rejäla skruvar, USA-tillverkade, som ger mer ton.
Lim är nog också viktigt. Japaner har väl nån egen variant av Karlssons klister.
Såg en videorecension av en Standard 50's och han tyckte att gitarren kändes som en helhet, ett instrument, alla bitar satt ihop som de skulle. Japanska gitarrer är nog mer som plockepinn.


Känner mig ganska säker på att det trollas nu!


14 Jul 2021, 15:25
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Blues66 wrote:
bummer wrote:

Känner mig ganska säker på att det trollas nu!


Eller bokstavsdiagnos.

_________________
Gud finns inte.


14 Jul 2021, 15:35
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
Blues66 wrote:

Känner mig ganska säker på att det trollas nu!


Det är mer att det vore kul om nån kunde sätta fingret på varför just Gibson är så unika, både i känslan och ljudet. Nåt måste det bero på.
Andra tillverkare använder liknande metoder och material när de sätter ihop sina single cuts.


14 Jul 2021, 18:31
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson 1959 Les Paul kostade som dagens Gibson USA
bummer wrote:
Blues66 wrote:

Känner mig ganska säker på att det trollas nu!


Det är mer att det vore kul om nån kunde sätta fingret på varför just Gibson är så unika, både i känslan och ljudet. Nåt måste det bero på.
Andra tillverkare använder liknande metoder och material när de sätter ihop sina single cuts.


Det kan ju bero på att att det är en tanke som slagit rot i hjärnvindlingarna hos dig, du bestämde dig för en Gibson LP Goldtop, pga brexit skulle den bli dyrare än du räknat med, men tanken var tänkt och svår att förbise i dina vidare funderingar. Eller så har du svårartad beslutsvånda. Rekommenderar ett köp av Gibson och få det hela överstökat och gå vidare.

Andra tillverkare är inte Gibson, endast Gibson har Gibsons anknytning till musikhistorien.
Andra tillverkare är inte Fender, endast Fender har Fenders anknytning till musikhistorien.
Andra tillverkare är inte Gretsch, endast Gretsch har Gretschs anknytning till musikhistorien.
Andra tillverkare är inte Rickenbacker, endast Rickenbacker har Rickenbackers anknytning till musikhistorien.
Fyra klassiska tillverkare av elgitarrer, i sammanhanget kan de japanska märkena knappast anses som klassiska. (Min subjektiva åsikt.)

När andra tillverkare börjar göra kopior på exempelvis olika Gibson Les Paul-varianter kan det förvisso bli ett bra instrument men det är och förblir kopior. Själv är jag inte det minsta intresserad av att skaffa mig en kopia från Tokai, Burny, Orville och allt vad de heter. Det ligger mer i varumärket, kanske mer än vad många är beredda att erkänna för sig själva. Ytligt? Tja, det kan man ju tycka då kopieinstrumenten kan vara bra, om än kopior.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Jul 2021, 21:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 570 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.