View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:19



Reply to topic  [ 12 posts ] 
The tech side of art 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post The tech side of art
När jag ringlade ut på skakiga ben, många var de som gav mig fan för att jag insisterade på för mkt mids.
Åren har gått mina vänner å.. dags att summera för min del

Så. Jag fick mig en halvflaska single malt å en stålsträngad acke... å detta vart resultatet.
I klippet hör ni "den gröne" å se hon e justerad så hon producerar en bokstavlig mid HUMP.
Dare to be different.

https://www.youtube.com/watch?v=hgYsaAJzwsY

Martin, min käre Martin, lirar ung lika högt som jag i klippet. Notera hur våra lådor står positionerade. Ungefär lika högt i rummet, det fattar ni själva annars hade ju resten av bandet ylat i högan sky, men lika fulla förbannat.. Som ni ser rör jag INTET när det e solo dags.

Så min fråga till er är;
Det med voicing. Hur hanterar ni det?
Att sitta å va cool hemma på kammaren e iofs inget fel i, men det e då RAKT inte som att leverera inför publik. Något jag och många andra här de facto gör.
Å..inte ens "den gröne" kan jag i det läget dra i botten utan.. behöver hitta soundet som "skär" innanför det helt enkelt.

Japp. I klippet? MASSOR av mids. Faktum e, löjligt mkt mids. Men.. säg till mig att jag har fel..det fungerar ju?

Så när ni bygger, designar. Hur tänker ni? Vad är målsättningen? Var behöver det landa?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Apr 2021, 02:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: The tech side of art
Jaha?
Här var då tyst?
Vaffö då då? :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Apr 2021, 23:19
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: The tech side of art
Nä du har helt rätt, utan mid, ingen rockgitarr..


04 Apr 2021, 23:52
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: The tech side of art
I ditt ljudexempel är det helt rätt.
Annars beror det ju mycket på vad man spelar i för sättning. Enkelt sagt ju fler det är i bandet desto mer mid/ mer. Mindre plats i bas till diskantspektrat. Hänger oxå ihop med mängden dist. Mer dist behöver ha mer midfokus.
Flexibel stärkare är bra om man vill kunna passa i olika sammanhang.
Fler och olika voicade stärkare är bra om de har "egen ljudbild"
8)


05 Apr 2021, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: The tech side of art
MYCKET bra svar Michael! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Apr 2021, 13:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: The tech side of art
Fler tankar.
Frekvensmässigt fokus skiftar ju rätt mkt mellan den distade gitarren och en clean. Något som givetvis får tas in i ekvationen. ( I min mening diffar det knappt 1000Hz ungefär.)

I mitt fall har ju utvecklingen gett den där "utbyggda" James kontrollen för handen.
Lite av finessen med den, som jag sätter upp den, är att man kan ratta in från i princip Fender och Vox scoop, dra den till "Marshall mids" och sedan förbi det till en bokstavlig mid HUMP. Med en 6 läges vridomkopplare varierar jag primärt kapacitansen in mot diskantpotten.

Fokus för justeringsområde, om vi kallar det för det, kan man med enkelhet justera med komponentvärden när man väl förstått hur en James arbetar.

I det att Aleks bussade mig på Baxandall med insåg jag för första ggn att man kan få en tonkontroll som är FÖR aktiv. Givetvis en funktion av hur man sätter upp den men...
Jag fastnade för "min" James då den till grad är idiotsäker.
Dvs, det GÅR inte att få det att låta illa hur man än gör. Till min både förvåning och glädje däremot så har det skapat en krets med hur mkt sweetspots som helst.


Då jag personligen i 1a hand spelar rock så har jag det sista kommit att fokusera på en 3 stegare jag lattjat med en hel del.
Dels med en pentod som ingångssteg och dels med triod.
Skillnaderna de två kretsarna emellan är rent ljudmässigt inte monumentala om de justeras hyggligt lika men däremot tycker jag pentodens kapacitet till attack och frekvensomfång är påtagligt.
Tillika ger den ju en bra mycket större mu vilket producerar mkt spännvidd i kanalen.

Å handen på hjärtat är det med 3 stegare en sanning med modifikation med då den loop jag använder mig av är global (kretsen är ju hardwire 2 kanalig)
och i serie. En 81a vanligtvis. Katodföljare ut och konventionellt gainsteg som recovery.
Mao ett enkelt sätt att dels få ner brusnivå osv ut och i sin tur enkelt skapa amplitud nog att skick vald fasvändare i omlopp.
PI ...tycker nog fler skulle våga prova bla paraphase då dem tillför en grovkornighet en LTP normalt saknar.

Det jag lattjar med lite för tiden är fler pentoder i serie. Visat sig bla ställa krav på den fysiska installationen för att minimera mekanisk feedback men... oavsett det ...tycker jag den lovar mkt.

Samma sak med att använda en SE trafo som PI. Förslagsvis då mot en flaska som orkar äta lite effekt, typ EL-84 alt 6V6.
Det ger en maskin som är rent pervers i hur "ärlig" den är, vilket givetvis är en tillgång för gitarrister som vet vad de gör och önskar nyansera sitt spel.
Men...speciellt att lira på blir det. Mkt mkt avslöjande kan man kalla det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Apr 2021, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: The tech side of art
Det där med midpuckel är lite lurigt. Det jag hör i klippet är lite basscut med påföljande mid höjning och rätt så brutal treble hylla neråt vilket resulterar i bred midpuckel i lowmid bandet som slutar strax över sådär 600Hz. Släpp fram lite signal inom 1100-1800 Hz så ökar den s.k.strängseparationen, detta eftersom de flesta gitarrtrattar har en markant svacka inom 1100-1700Hz. (Ifall ngn undrar hur de två diskantkontrollerna på Zagray! fungerar ihop)

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


06 Apr 2021, 01:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: The tech side of art
Mnja Aleks.
Nu förvisso sönderkomprimerat genom en mob tel och i sin tur Youtube, men där ÄR faktiskt en hygglig mängd diskant med.
I grunden är det primärt justerat för bass cut dock. Rätt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Apr 2021, 01:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: The tech side of art
Ja även jag gillar ju massor av mids när det gäller den här sortens sound och stil, så helt rätt i mina öron.

När du frågar om hur man tänker vid design, jag kan som glad amatör tycka att just mid kring säg 800-2000 Hz kan vara lite besvärligt att få fram och kontrollera. Det gäller både fasta filter och tonkontroller.

Snarast landar man väl i att kapa lämpliga delar bas och diskant för att framhäva mellanregistret, och för egen del har jag på senare tid blivit allt mer skeptisk till EQ av typen Fender/Marshall och sökt andra lösningar vid byggen.
Har provat en rad varianter, inklusive Dumble, James, Dr Z, Framus och nu senast Vox med hyfsat resultat. Flera gånger har det börjat med Fender/Marshall som rivits ut och ersatts av nåt annat pga missnöje.

Nu gäller det ovannämnda en väldigt varierande typ av apparater, men jag börjar sammantaget luta allt mer åt att den vanligaste typen av tonstack samtidigt är en av de sämsta. Sen har den iofs fungerat för Marshall och Fender utan större klagomål ett antal decennier... Så min observation gäller snarare när man ska bygga nåt själv och har vissa krav och önskemål om hur man vill att EQ:n ska funka.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Apr 2021, 14:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: The tech side of art
När man trycker ner midhumpen lågt som ner till 800-600Hz för att få lite mer burr i ljudet tycker jag det blir lite dovt om man tex slänger kondingar till jord för att rulla av de högre frekvenserna för att skapa den midhumpen. Om man sätter en resistor i serie med en sådan konding i stället blir det mer av ett hyllfilter som sparar lite av de högre frekvenserna för ett klarare ljud.

Post EQ tycker jag ska vara finjustering och inte vara grund i själva voicingen. Jag vill att det ska låta rätt med flat post EQ. Och om man sedan justerar på EQ ska det inte låta som en helt annan voicing utan låta som smärre justering av diskant och bas nivåer.

_________________
Johan Hansson


06 Apr 2021, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: The tech side of art
Racing wrote:
Mnja Aleks.
Nu förvisso sönderkomprimerat genom en mob tel och i sin tur Youtube, men där ÄR faktiskt en hygglig mängd diskant med.
I grunden är det primärt justerat för bass cut dock. Rätt.


Det bara stöder min åsikt att med telefoninspelad video och ljud kan man bara bedöma manipulerad ljud men inte källans ljud. Och det är inte källans ljud jag hörde och beskrev.
Ett minimum av inspelningsprylar som duger kostar peanuts.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


06 Apr 2021, 20:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: The tech side of art
Mm.
Du e inte varken förste eller siste man som framför det, och ni HAR alla rätt.
Inte mkt att orda om.

I detta fallet e det trummisen Nalles mob som sitter i en sådan där trefot placerad uppepå fräsen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Apr 2021, 21:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.