View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:41



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Det här var intressant.... 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Det här var intressant....
Det här var lite intressant....

Först skall sägas att jag är gammaldags purist och gillar i princip inte pedaler, utan föredrar sladden rakt in i fenderstärkare på full volym och att ratta resten på gitarren.

Sedan, om jag ska krypa till korset, så har jag faktiskt flera pedaler (Strymon reverb, TC HoF 2, TC Tripple delay, CryBaby, EHX 720, och lite annat).... :oops: Ok, det är lite kul ibland får jag erkänna. :mrgreen:

Slutligen, för att komma till saken, så köpte jag en billig "skräp" OD av någon här på bojen som bara blivit liggande. Det är en Biyang OD10 Mad Driver. Efter att ha jämfört med bl a en Wampler dual nåt, Xotic EP och Marshall Guv'nor, så får jag erkänna att den fula lilla gröna lådan fan är bra!

Med bra menar jag att den låter helt naturligt med Volym på kl. 3, Tone på kl. 3 och Drive nervriden till 0 och när jag kör stärkaren lite hett. Strängseparationen är också helt ok, men bäst av allt är att volymen på gitarren kan styra ljudet från nästan rent till typ gammal 50 W Marshall.

Är det läge att misstänka att någon meckat i pedalen eller ska de var så här...???


21 Jan 2021, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Det här var intressant....
De tidiga Biyang höll hög kvalitet och hade chip och komponenter som dyra märken.
Däremot var karaktären väldigt olika mellan OD och såväl som Distar.
Min personliga favorit bland Biyang är OD-7 som jag återköpte innan de försvann.
Nyare och de färglada vet jag intet om men försiktig på gaspedalen var bra på många av pedalerna vill jag minnas.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Jan 2021, 00:38
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det här var intressant....
lillefar wrote:
De tidiga Biyang höll hög kvalitet och hade chip och komponenter som dyra märken.
Däremot var karaktären väldigt olika mellan OD och såväl som Distar.
Min personliga favorit bland Biyang är OD-7 som jag återköpte innan de försvann.
Nyare och de färglada vet jag intet om men försiktig på gaspedalen var bra på många av pedalerna vill jag minnas.
Tack för svar, då vet jag lite mer.
Jag blev som sagt riktigt förvånad över hur bra den låter.
Så nu får den stanna och inga andra inköp på OD sidan blir det.

Om någon annan har eller haft en sån här pedal, berätta gärna om era erfarenheter.


29 Jan 2021, 13:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Det här var intressant....
Alla pedaler består av extremt billiga komponenter, och även de mest avancerade kretsarna är lätta att massproducera. Till skillnad från instrument som ändå kräver någon grad av hantverksskicklighet kan vem som helst snabbt läras upp till att tillverka pedaler av högsta kvalitet. Jag börjar mer och mer acceptera att enda anledningarna till att köpa dyrare märken är fåfänga eller för att supporta en tillverkare jag gillar av personliga skäl. Bra ton behöver verkligen inte kosta mycket.


29 Jan 2021, 21:24
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det här var intressant....
Robert wrote:
Alla pedaler består av extremt billiga komponenter, och även de mest avancerade kretsarna är lätta att massproducera. Till skillnad från instrument som ändå kräver någon grad av hantverksskicklighet kan vem som helst snabbt läras upp till att tillverka pedaler av högsta kvalitet. Jag börjar mer och mer acceptera att enda anledningarna till att köpa dyrare märken är fåfänga eller för att supporta en tillverkare jag gillar av personliga skäl. Bra ton behöver verkligen inte kosta mycket.
Tack för inspelet. 8)


30 Jan 2021, 16:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Det här var intressant....
Robert wrote:
Alla pedaler består av extremt billiga komponenter, och även de mest avancerade kretsarna är lätta att massproducera. Till skillnad från instrument som ändå kräver någon grad av hantverksskicklighet kan vem som helst snabbt läras upp till att tillverka pedaler av högsta kvalitet. Jag börjar mer och mer acceptera att enda anledningarna till att köpa dyrare märken är fåfänga eller för att supporta en tillverkare jag gillar av personliga skäl. Bra ton behöver verkligen inte kosta mycket.


Nja det är nog inte helt med sanningen överensstämmande.
Kvalitén på fotomkopplare, pottar är enkla exempel och sammantaget finns många skillnader i kvalitet.
Enkla fuzzkretsar går naturligtvis 13 på dussinet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Feb 2021, 19:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Det här var intressant....
lillefar wrote:

Nja det är nog inte helt med sanningen överensstämmande.
Kvalitén på fotomkopplare, pottar är enkla exempel och sammantaget finns många skillnader i kvalitet.
Enkla fuzzkretsar går naturligtvis 13 på dussinet.

Nja, fuzzar iallafall Fuzz Face kloner är enkla för en hembyggare som kan mäta upp transistorerna, men i massfabrikation funkar det inte, om det ska låta ok. Därav följer att fuzzar kan vara rätt dyra trots bristen på komponenter.
Och Fuzz Face är på kopplingsschemat utomordentligt enkla.
Fotomkopplare, potar, jack däremot är det som skiljer agnarna från vetet, som nämnts.

Fuzzar är för j-vla roliga att ha att göra med, bygg själv!


01 Feb 2021, 21:38
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Det här var intressant....
Det där med potar och jack har jag aldrig riktigt fattat. Vad är det som gör att något är av dålig kvalitet? Är det bara att de är monterade direkt på kretskortet och därför har större risk att haverera, eller finns det annat som skiljer dem från "bra" delar?


02 Feb 2021, 17:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Det här var intressant....
Robert wrote:
Det där med potar och jack har jag aldrig riktigt fattat. Vad är det som gör att något är av dålig kvalitet? Är det bara att de är monterade direkt på kretskortet och därför har större risk att haverera, eller finns det annat som skiljer dem från "bra" delar?

Hållbarhet över tid framförallt.
Vid hemmaspelande kan det kvitta men vem vill drabbas av en dålig ”del” under en spelning.
Har man många pedaler, och en bråkar, kan det ta tid hitta vilken....
Det finns ett skäl till att proffs ofta ses med Boss eller Fulltone pedaler, de håller hög mekanisk kvalitet.


02 Feb 2021, 17:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Det här var intressant....
Robert wrote:
Det där med potar och jack har jag aldrig riktigt fattat. Vad är det som gör att något är av dålig kvalitet? Är det bara att de är monterade direkt på kretskortet och därför har större risk att haverera, eller finns det annat som skiljer dem från "bra" delar?
Jack och potar har olika tendens att bygga upp oxid på anläggningsytorna och olika tendens att tappa fjädringen i dessa. Sen har vi övergången från lödöron/stift till kolbana på potar som kan vara av olika bra kvalitet där blir det ofta glapp på potar med dålig kvalite.

_________________
Johan Hansson


02 Feb 2021, 19:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det här var intressant....
Många bra synpunkter här. OD-pedalen ifråga verkar dock väldigt robust.
Haft den i flera år utan minsta problem med potar, jack eller omkopplare.
Enda anmärkningen möjligen är att den gröna på/av lampan lyser så starkt att den är jobbig att titta på.....

Själv använder jag den inte som i klippen, men så här ser den ut:

https://www.youtube.com/watch?v=XfepgCCstBk
https://www.youtube.com/watch?v=q3BE7Obb7Is


03 Feb 2021, 08:12
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.