View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:13



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Trasig högtalare? 
Author Message

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Trasig högtalare?
Har ett Jensen P12Q som är helt död. Har legat i en låda de senaste åren. Funkade innan den hamnade där.
Vad och hur kan det ha hänt?

Förbryllad...


31 Jul 2020, 18:35
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Trasig högtalare?
Du kan ju alltid börja med att kolla så det är något enklare elektriskt eller mekaniskt fel.
'
Undersök först så att så att det inte är avbrott i högtalarspolen eller de små anslutningstrådarna till den.
Använd en multimeter på ohmskala och mät direkt på högtalaren utan förstärkare . Resistansen bör ligga strax under högtalarens egen impedans. Dvs t ex 5-7 ohm på ett 8 ohms element.

Om allt verkar ok där så kolla så att inte elementets chassi eller baffeln är skev. Det kan i vissa fall hindra talspolen att röra sig när man dragit åt monteringsbultar eller muttrar. Det kan du göra genom att t ex ansluta elementet omonterat utanför lådan med en måttlig ljudvolym.


31 Jul 2020, 23:06
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Re: Trasig högtalare?
Jag har skådat den med mitt öga men inte haft isär den på något vis. Mäter noll när jag mäter och kablar ser ut att vara hela. Konen rör sig så den är inte fast. Testade lite olika högtalare som jag har och alla funderingar. Utom denna förstås.


01 Aug 2020, 10:28
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Re: Trasig högtalare?
Ibland blir lite extra stolt över sig själ...
Tittade lite extra noga en gång till. Tyckte att det såg lite märkligt ut vid ena kabeln ner i konen.
Tänkte att jag inte kunde göra saken värre så jag plocka isär den lilla i mitten upptäckte att den super tunna kabeln gått av. Löde tillbaka och superlimma lite extra runt kabel och till baka med bollen.
Så nu funkar den igen.
Ingen aning om den låter som förr. Har inte spelat på den sen många år. Men den funkar i alla fall :D

Ursäkta att jag inte har koll på vad saker heter egentligen.


01 Aug 2020, 12:49
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Trasig högtalare?
Se där, skönt att det löste sig. :D Skulle tro att ev ljudpåvekan är helt försumbar om allt sitter fast.


01 Aug 2020, 14:16
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.