View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:19



Reply to topic  [ 8 posts ] 
SR Blackface drar HT säkring 
Author Message
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post SR Blackface drar HT säkring
Jag har en SR inne som tidigare blivit modifierad (ca 10år sedan) till Diaz specifikationer av Tommy Cougar och det ser ut att vara bra gjort. Mains är nu en Hammond 290DEX. Första filtreringen är F&T 2x220uf 350V i serie dvs 110uf efter SS likriktare. Alla elektrolyter byttes vid det tillfället och de flesta kopplingskondingar. Ingen modifiering har dock gjorts på avsäkringen dvs det är fortfarande 315mA AC sekundär, 400mAT HT samt glödsäkring och ingen primärsäkring.

Problemet är att HT säkringen går när slutrören är i men inte annars.
-Jag har bytt till nya slutrör från Tung Sol. Trodde det löste problemet först. Jag ställde bias väldigt kallt och fick liv i stärkaren. 450V och ca -60V 10 samt 13mA var på rören. Ökade till 28 samt 32mA. Spelade på låg volym i nån halvtimme och tyckte den lät riktigt fint.
-Idag satte jag igång den och HT säkringen gick direkt. Jag mäter bias igen och hittar inget fel. En ny säkring håller när slutrören är ur.
-När jag mäter bias tycks jag ha det på båda slutrören direkt vid påslag. Jag mäter det dock på sockeln
-Jag provade därför att spänna rörsockelns grid pinnar samt rengjorde dem. Rengjorde även rörsockeln.
-Rengjorde bias potten med kontaktspray. Mäter jag på pinne 5 har jag rätt motstånd till jord och bias supply.
-Jag ställde bias väldigt kallt igen och bytte säkring. Nu håller säkringen och jag ökar till 20 samt 25mA. Stänger av den. Sätter på den igen och då går HT säkringen direkt igen. Jag tycker det känns orimligt att det hinner gå över 400mA genom rören direkt vid tillslag även om de är varma, eller?
-Vid mätning av ström utan slutrör tycks det gå cirka 17mA genom HT säkringen. Det blir en snabb låg peak som multimetern knappt hinner uppfatta sedan stiger det till 17mA.

Är 400mAT för lite när nätdelen blivit uppbiffad till 110uf? Jag funderar på att köpa 500mAT och plugga i HT säkringshållaren.

Har ni någon mer idé? Bias dioden är fortfarande en gammal från RCA men den tycks ju ge rätt spänning. Kan säkringar bli dåliga? Alla säkringar jag använt är 400mAT 250v glassäkringar från samma ask av okänd ålder.

Nästa steg är väl att helt enkelt byta filterkondingarna ändå trots att de håller utan rören i. Har också nån billig LCR mätare som jag kan kolla kondingar med. Samt byta RCA dioden och bias kondingen 47uf63V samt motståndet på 470ohm.

_________________
/Nicklas


21 Jul 2020, 20:27
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
När rären är kalla drar de ingen ström, men om man slår ifrån och sedan slår på igen, innan rören kallnat (katoden kan fortfarande emittera elektroner) så kommer inkopplingsströmmen att bli uppladdningsströmmen till filterkondingarna + rörens anodström. Om HT kommer blixtsnabbt (du har en kisellikriktare?) så kanske det helt enkelt är så att B+ (HT) kommer snabbare än bias, eftersom jag antar att det i biaskretsen finns ett seriemotstånd att ställa in bias med och en konding efter detta motstånd. Då jobbar rören ett ögonblick med full B+ och ännu inte fullt uppbyggd bias. Med kalla rör funkar det, då hinner bias stabilisera sig, men inte med varma rör. Det är ett möjligt scenario.


22 Jul 2020, 08:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Ja det är kisellikriktare nu, 2 dioder i serie på varje sida istället för GZ34 och som sagt uppbiffad nätdel på 2x220uf i serie =110uf. Övriga är 22uf 500v som i original.

Den startar bra när rören är kalla. Lät den stå på ett tag i 30 min och körde musik på lagom volym igenom den och spelade sen på full volym med gitarren utan problem i cirka 10 minuter. Den verkar fungera utan anmärkningar vid kallstarter.

Jag tittade på schemat till fenders Custom vibroverb 64 som antagligen är liknande schema som Cougar utgått ifrån. Nätdelen och spänningar stämmer i alla fall.
https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... ematic.pdf

Jag tänker göra om HT säkringen till en primärsäkring på 1.6AT på samma sätt som i schemat ovan. Ett alternativ är sedan att installera en extra 315mA på den andra sekundären. Dvs båda sekundärerna är avsäkrade med 315mA. AC säkringar sägs ju vara bättre än DC säkringar.

Vad sägs om detta?

Man kan ju även installera en NTC termistor

_________________
/Nicklas


22 Jul 2020, 18:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Det var ju kreativt med både halvledardioder och ett likriktarrör. Det minskar ju chockströmmarna i alla fall, så länge man inte slår på innan den hunnit kallna. Men det kanske inte är nåt sånt i din apparat?

Säkringar är väl lite knepigt när man har att göra med inkopplingsströmmar, så ett säkert kort är ju att använda nån broms, som ett NTC eller en fördröjning med relä eller liknande. I första hand (förutom brandfara etc) vill man väl skydda dyra komponenter, så jag skulle ju t.ex absolut ha en säkring i varje ände av anodlindningen före dioderna för att skydda trafon och även B+ blir ju skyddat då. Kan man styra inkopplingsströmmen så kan man sätta klena säkringar där. Tröga kan funka, men strömstöten är ju rätt dramatisk och då kan de dra hursom.

Att bara säkra primären är lite grovyxat för man måste ta i rätt ordentligt för att den ska klara tillkopplingar, med kalla glödtrådar förutom inkopplingsströmmen för B+. En "vanlig överbelastning" kommer inte att lösa primärsäkringen utan där är det nog rökindikering i de flesta fall om det händer nåt.

Om det är bättre att säkra i AC-ledningar än i DC-ledningar vet jag inte; säkringstypen är väl densamma. Din idé om termistor verkar vara utmärkt.


22 Jul 2020, 20:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Jag tror ju bara att du har lite för klen HT säkring. När standbyen och säkring sitter innan lyterna ska ju dessa laddas upp vid varje påslag och när det blir plus rörströmmen tippar det över. Har du ökat uF med 100% behöver du absolut större säkring. Nu hängde jag inte med riktigt i designen men var det bytt från rör till dioder blir det ju än värre.
När jag byggt preamps på några få mA i rördragning har jag ändå fått sätta 100tals mA i säkring för uppstarten aka uppladdningen av lyterna.

_________________
Johan Hansson


22 Jul 2020, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Tackar för era synpunkter! :-)

Ja det är endast dioder nu. Ingen rörlikriktare.

Jag har dålig koll på hur man dimensionerar en NTC och det är inte så vanligt i förstärkare tycker jag så tror jag skippar den idén för tillfället.

Det verkar som 315mA säkringen på ena AC sekundären håller. Jag mätte strömmen där under belastning och den går strax över 200mA vid peakar. Trafon är märkt 230mA så det är ju rimligt. Därför tänker jag att två 315mA bör vara ok?

Jag har endast läst detta men AC säkringar påstås vara bättre eftersom de bryts direkt p.g.a att spänningen passerar noll. Medans DC säkringar kan få en glödbåge som fördröjer avbrottet.

Intressant det här med primären, att den bryter först när det redan gått åt pipan och skeppet sjunker. Jag tänker ändå att det är någon sorts standard att man måste ha det. Alla förstärkare tycks ha en primärsäkring. Det kanske skyddar resten av armadan.

_________________
/Nicklas


22 Jul 2020, 22:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Ang primärsäkring: Jag är inte bekant med regelverket, men det är ju vettigt att ha en primärsäkring, gärna direkt efter intagskontakten eller att nätkabeln går in i lådan. Den skyddar ju mot elände fram till och inklusive primärlindningen. Den skyddar givetvis sekundärsidan också, men det blir "grövre", eftersom det blir en inkopplingsstöt även om man inte har kisellikriktare. Trafons magnetfält ska byggas upp, glödtrådar är kalla; det är en transient med rejält högre ström än under drift. Då måste man ta i lite med säkringen för att den inte ska gå varenda gång man startar, eller ha en väl specad trög säkring.

För driftläge, om det börjar läcka B+ i en konding eller bias smiter iväg och slutrören börjar glöda så är det svårt att säkra för det på primärsidan, men efter filtret kan man sätta finsäkringar som är i rätt storlek för slutsteget. Före filtret, för att skydda anodlindningen, behövs endera strömbroms (om man har kisellikriktare) eller lite kraftigare säkring än man skulle valt bara för anodströmmen, annars brinner de vid tillslag.

När man bryter DC kan det uppstå en ljusbåge. En vanlig säkring bör klara det, men det kan såklart tänkas, att det tar en aning längre tid att bryta än vid AC, där det som du säger är en nollgenomgång 100 ggr per sekund.


23 Jul 2020, 06:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: SR Blackface drar HT säkring
Jag landade i en primärsäkring på 1.6AT samt två sekundärsäkringar på AC lindningen på 500mAT var. 400mAT glödde till precis vid tillslag så valde 500mAT.
Förstärkaren låter fint och bifogar ett par bilder nedan. Thermaltronics lödstationen fungerade utmärkt.
En sekundärsäkring är placerad internt precis vid likriktarsockeln.
Attachment:
IMG_20200804_125414small.jpg
IMG_20200804_125414small.jpg [ 109.48 KiB | Viewed 4707 times ]

HT säkring är nu primär.
Attachment:
IMG_20200804_125424small.jpg
IMG_20200804_125424small.jpg [ 89.8 KiB | Viewed 4707 times ]

_________________
/Nicklas


04 Aug 2020, 17:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.