View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:37



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Förvirrad här? Funderar på att testa nya mickar i min Historic från 2018. Nu läste jag att f-spaced skulle passa bättre? Kan det stämma?


23 May 2020, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
LabLord wrote:
Förvirrad här? Funderar på att testa nya mickar i min Historic från 2018. Nu läste jag att f-spaced skulle passa bättre? Kan det stämma?
Det stämmer. Vill du ha en korrektare pol positioner -emot strängarna; är det DiMarzios 51 mm F-spaced som gäller. I ditt stall har du troligtvis en utgångsbredd ganska nära 52 mm.


/ Jonken


23 May 2020, 10:14
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
LabLord wrote:
Förvirrad här? Funderar på att testa nya mickar i min Historic från 2018. Nu läste jag att f-spaced skulle passa bättre? Kan det stämma?
Det stämmer. Vill du ha en korrektare pol positioner -emot strängarna; är det DiMarzios 51 mm F-spaced som gäller. I ditt stall har du troligtvis en utgångsbredd ganska nära 52 mm.


/ Jonken


ah ok.. hade ju ev på gång ett set från 70 talet som dessutom var snyggt slitet, 1 DP100 samt en DP103. så polplaceringarna blir alltså galna.


Last edited by LabLord on 23 May 2020, 12:41, edited 1 time in total.



23 May 2020, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Placeringarna blir inte "galna". Det blir som förr i'tin. Eddie Van Halen hade utmärkt gitarrljud utan f-spacade mickar. Det finns tre skolor kring det där med f-space: de som tycker att de hör skillnad, de som inte tycker att de hör skillnad, de som tycker att det blir skillnad i vissa gitarrer.

Personligen hade jag valt en 70-tals Super Distortion varje dag i veckan, med vanlig spacing, framför en ny - f-spacead eller vanlig. De gamla är byggda på ett lite annat sätt, bl.a. inte vaxpottade utan magneten och bobbinerna sitter fast i något vitt limliknande ämne. Om det är det som gör att de låtar annorlunda, eller om det är annat i materialet som ändrats genom åren vet jag inte. Men min erfarenhet av dessa micka är att de äldre låter mer som jag tycker att en Super Distortion ska låta. Dvs ett 70-tals aktigt rockljud. De nya är lite vassare och hårdare i tonen. De låter lika, men inte exakt samma.

Köp båda :-) och testa.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


23 May 2020, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Äsch... F-spacad eller inte...... det märks knappt nån skillnad när man väl står där och spelar med andra.


23 May 2020, 11:36
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Köpte en crunchlab här av någon för att den skulle in i min ibba. Jag:är det en f-spaced? Säljaren: ja det är det. Tog för givet och installerade och insåg att nähä det var det inte. Antingen ljög säljaren eller så hade han inte en aning om vad skillnaden är mellan en vanlig och f-spejsad. Hursomhelst så har jag inte hört någon skillnad om det hade varit en f-spade eller vanlig.


23 May 2020, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Nej du ska inte ha F-spaced. Historicguror har vanlig 49.2mm på stallmicken (och halsmicken). Däremot så har Dimarzio annan spacing än Gibson, Duncan osv, så det kommer inte bli riktigt snyggt ändå. Men det kan du nog leva med.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


23 May 2020, 15:26
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Skrev ut Dimarzios template för å kolla detta.

https://d2emr0qhzqfj88.cloudfront.net/S ... mplate.pdf

Visst, f-spaced verkar ju enligt min gitarr ligga perfekt över polerna, frågan är ju då om detta ens skulle vara nödvändigt då standard spacingen enligt templaten överenstämmer med mickarna som sitter i. Dvs att polerna inte är 100% matchade.


24 May 2020, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
:lol: Roligt med så många olika synpunkter. Fyller på med lite tändvätska:

- F-spaced mickar fanns inte när Eddie tveakade fram soundet i sin Frankenstrat. Han vinklade tillslut stallmicken. -Undra varför? (Men det är ju klart: Den killen kanske inte hade någe gehör/hörde någon skillnad?)
- Detta handlar egentligen om ren gehör. Vissa gillar inte soundet ur torrare E-strängar. Andra tycker inte att det finns någon skillnad. Tredje tycker att skillnaden med torrare E-strängar ger ett bättre ljud.
- Om man sitter mellan två val: Ett där strängen går centrerat över mickpolerna -och ett där de går 'off center'. Båda alternativen kostar samma pengar -och innebär samma process att byta. Vilket man väljer: -Your OWN choice. Räzpekt all around på de.
- En DiMarzio Superdistortion är ursprungligen designad att puscha signalen hårdare in i en rörstärkare. Med sin högre output fungerar den också bättre till länge signalvägar till stärk. Men micken har ett adderat bas register -och en återhållsammare diskantregister. -Varför? -Jepp: Den är ursprungligen designad att funka tillsammans med rörstärkare på väldigt hög volym. (Tänk: Tidig KISS.) Idag använder mer sällan stärkare på detta sätt. Vi framkallar sällan vårat mellanregister i soundet -genom att dista slutrören i våra rörstärkare.
- Det som påverkar mest hur en mick låter är strängarna man spänner över dessa. Det finns flera olika skolor på detta: Ace Frehley (KISS) kör 009-046 och Phil Collen (Def Leppard) kör 013-056 över mickens poler. Då kör Phil med mynt -istället för plektrum.
- En intressant detalj hos de flesta som kör normalspaced superdistortions -på pållar; är att det oftare är den låga E-strängensom spårar över mickpolen -och den tunna E-strängen är way "off". -Tillfälligheter...? -You judge…


/ Jonken


24 May 2020, 12:22
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Som sagt så skrev jag ut en mall som fanns på Dimarzios hemsida. Efter att ha kollat med denna på min LP så kan jag konstatera att strängbredden minskar rätt rejält när man nått halsmicken. Optimalt tycks vara F-spaced på bridge och standard på halsmick helt enkelt.


28 May 2020, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
LabLord wrote:
Som sagt så skrev jag ut en mall som fanns på Dimarzios hemsida. Efter att ha kollat med denna på min LP så kan jag konstatera att strängbredden minskar rätt rejält när man nått halsmicken. Optimalt tycks vara F-spaced på bridge och standard på halsmick helt enkelt.

-Told ya. (Så e de.)


/ Jonken


28 May 2020, 10:31
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
LabLord wrote:
Som sagt så skrev jag ut en mall som fanns på Dimarzios hemsida. Efter att ha kollat med denna på min LP så kan jag konstatera att strängbredden minskar rätt rejält när man nått halsmicken. Optimalt tycks vara F-spaced på bridge och standard på halsmick helt enkelt.

-Told ya. (Så e de.)


/ Jonken


Jepp, beställde en ny Super Distorsion F-spaced samt en PAF 36th Anniversary DP103 med standard spacing för halsposition. Förövrigt skall du ha tack för många goda råd och tips här på Bojen! :)


28 May 2020, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Intressant diskussion.
Även om det redan är löst så vill man ju skriva lite ändå.

Jag tycker det är märkligt när folk säger att man inte hör skillnad.
Mickarna, F eller S spaced (och för den delen Duncans T och deras vanliga) låter inte likadant i sig själv.
Menar, det är inte samma mick med två olika spacings, det är två olika mickar.
Längden på spolen är en egenskap som påverkar ljudet.
Ingen jätteskillnad, men klart märkbar.

Sänker eller höjer man sin mickhöjd (från stängen) 1 mm hör man skillnad.
Så självklart är det samma skillnad på om strängen går över eller rejält sidan om pole piecen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 May 2020, 11:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jag vill uppmuntra fler att iaf testa en F-spaced DiMarzio PAF Master -mick i sin favvo Gibson. Gärna A/B köra den mot vad man har där nu. Och; yes: Jag inkluderar ÄVEN de brutalaste metall-shugga killarna här; lika mycket som classic blues/rock root killarna. Det är smått fantastiskt vad denna dubbelspole erbjuder -med sina Alnico IV -magneter! Detta ÄR en AS-GRYM homerun av folket på DiMarzio!!!


/ Jonken


28 May 2020, 11:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.
Även om det redan är löst så vill man ju skriva lite ändå.

Jag tycker det är märkligt när folk säger att man inte hör skillnad.
Mickarna, F eller S spaced (och för den delen Duncans T och deras vanliga) låter inte likadant i sig själv.
Menar, det är inte samma mick med två olika spacings, det är två olika mickar.
Längden på spolen är en egenskap som påverkar ljudet.
Ingen jätteskillnad, men klart märkbar.

Sänker eller höjer man sin mickhöjd (från stängen) 1 mm hör man skillnad.
Så självklart är det samma skillnad på om strängen går över eller rejält sidan om pole piecen.

/Magnus


Det är mer skillnad isåfall på "Super Distortion" av olika årgångar..


28 May 2020, 11:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
Jag vill uppmuntra fler att iaf testa en F-spaced DiMarzio PAF Master -mick i sin favvo Gibson. Gärna A/B köra den mot vad man har där nu. Och; yes: Jag inkluderar ÄVEN de brutalaste metall-shugga killarna här; lika mycket som classic blues/rock root killarna. Det är smått fantastiskt vad denna dubbelspole erbjuder -med sina Alnico IV -magneter! Detta ÄR en AS-GRYM homerun av folket på DiMarzio!!!


/ Jonken


Den micken har inte alls samma respons när man spelar som micken för topic. Båda låter bra men heeelt olika.


28 May 2020, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Vinyljunkie wrote:
Det är mer skillnad isåfall på "Super Distortion" av olika årgångar..

Intressant. I mina öron är skillnaden mellan gamla standard spaced DSD -mot nya dito; inte ens i närheten av dignitet; som skillnaden mellan standard spaced och F-spaced.
Nyfiken: Är det speciella årgångar av äldre SD som låter bättre -eller har detta att göra med om de har tappat lite kraft på magneten; som gör dem klassiskt "a little sweeter" i soundet? K
Jag känner en snubbe som har en fin samling på just gamla DiMarzios superdistortion mickar. Skulle vara kul och passa den här bollen till honom.


/ Jonken


28 May 2020, 11:48
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jag tänkte ju köpa en av gammal årgång men nu fick F-space avgöra så då fick det bli en ny. Får se vad jag tycker iaf! En del verkar dock tycka att det är ren hädelse i att trycka i en Super Distorsion i en Historic men det bryr jag mig inte om. Gillar inte originalmickarna så värst då jag upplever de som brighta och lite tunna.


28 May 2020, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Vinyljunkie wrote:
Den micken har inte alls samma respons när man spelar som micken för topic. Båda låter bra men heeelt olika.

Jag är väldigt medveten om att de låter heeelt olika. Det flesta här är intresserade av ett annat sound än en DiMarzio superdistortion. Men en jag tror inte många här har upplevt soundet -ur en helt optimal pol/sträng spacing i sina Pållar. De flesta mickar av PAF-typ; som DiMarzio tillverkar; är baserade på grynigare Alnico V magneter. Det är inte PAF mastern.


/ Jonken


28 May 2020, 11:56
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jag har ingen åsikt om vad som är rätt eller fel, men ett faktum är att originalstallmicken på en historic har 49.2 mm. Sen kan man ju givetvis skåra om stallsadlarna till vilket avstånd man vill, men om man vill att spacingen ska vara samma som på originalmicken så ska man varken ha F-spaced eller ens dimarzio överhuvudtaget, då de som sagt har annan spacing än Gibson och S Duncan.

Det är rätt intressant med super dist för övrigt, det måste väl vara den enskilda mickmodell som har funnits i produktion under längst tid utan vad jag vet några uppehåll i tillverkningen?

Bara en sån sak talar ju för att det nästan rimligtvis MÅSTE vara skillnader i ljud jämfört med äldre. Har extremt svårt att tänka mig att de kunnat behålla samma leverantör av t ex tråd och magneter, och därmed måste materialen ha ändrats (om än marginellt) över tid, och ljudet med det. Att de var ovaxade på 70-talet anses väl vara en sanning, men det måste nästan vara skillnad i material också. Kanske även tillverkningsprocess?

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


28 May 2020, 12:37
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är mer skillnad isåfall på "Super Distortion" av olika årgångar..

Intressant. I mina öron är skillnaden mellan gamla standard spaced DSD -mot nya dito; inte ens i närheten av dignitet; som skillnaden mellan standard spaced och F-spaced.
Nyfiken: Är det speciella årgångar av äldre SD som låter bättre -eller har detta att göra med om de har tappat lite kraft på magneten; som gör dem klassiskt "a little sweeter" i soundet? K
Jag känner en snubbe som har en fin samling på just gamla DiMarzios superdistortion mickar. Skulle vara kul och passa den här bollen till honom.


/ Jonken


Nu har jag ju ingen stor samling men jag har några från 70-talet ungefär och jag tycker att de är... vad ska jag säga... "argare" i attacken på ett lite mera okontrollerat sätt jämfört med nya som är lite... "liquid" (kommer inte på nåt bra svenskt ord). Har en Lundgrenmick också som jag bad han linda som en SD, och den låter på ett tredje sätt (mest bäst av alla förvisso).
Ja du borde kolla med din polare - det hade varit intressant!


28 May 2020, 15:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Den micken har inte alls samma respons när man spelar som micken för topic. Båda låter bra men heeelt olika.

Jag är väldigt medveten om att de låter heeelt olika. Det flesta här är intresserade av ett annat sound än en DiMarzio superdistortion. Men en jag tror inte många här har upplevt soundet -ur en helt optimal pol/sträng spacing i sina Pållar. De flesta mickar av PAF-typ; som DiMarzio tillverkar; är baserade på grynigare Alnico V magneter. Det är inte PAF mastern.


/ Jonken


Men den har fortfarande den där korta responsen som alla PAF-iga mickar har jämfört med SD som är sådär "fiolig".


28 May 2020, 15:55
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Av ren nyfikenhet, kan ni killar förklara vad ni menar med era adjektiv? Vad betyder tex:

"Gryning" A5 magnet
Kort respons (PAF)
Fiolig (SD)


28 May 2020, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
guitarnerdswe wrote:
Av ren nyfikenhet, kan ni killar förklara vad ni menar med era adjektiv? Vad betyder tex:

"Gryning" A5 magnet
Kort respons (PAF)
Fiolig (SD)

Med "grynig" syftar jag på; -kantighet och -strävhet i tonen i Alnico V magneter. Detta Ex i motsats mot; varm, fyllig - som karaktäriserar de klassiska Alnico II -magneterna.


/ Jonken :idea:


28 May 2020, 21:14
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
guitarnerdswe wrote:
Av ren nyfikenhet, kan ni killar förklara vad ni menar med era adjektiv? Vad betyder tex:

"Gryning" A5 magnet
Kort respons (PAF)
Fiolig (SD)

Med "grynig" syftar jag på; -kantighet och -strävhet i tonen i Alnico V magneter. Detta Ex i motsats mot; varm, fyllig - som karaktäriserar de klassiska Alnico II -magneterna.


/ Jonken :idea:


Så helt enkelt, vassare/mer påtaglig och kanske lite aggressiv diskant? Det är väl så jag upplever A5 jämfört med lägre A-magneter.


28 May 2020, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
guitarnerdswe wrote:
Så helt enkelt, vassare/mer påtaglig och kanske lite aggressiv diskant? Det är väl så jag upplever A5 jämfört med lägre A-magneter.

Så här kan man ju kanske säga: A5 ger vassare -och aggressivare diskant i jämförelse med A2 + flera andra magnettyper. Men skulle jag karaktärisera en A5 -magnet > mot alla andra magnettyper: Blir det "Grynig", "kantig" och "sträv". Detta för att exempelvis keramiska magneter kan ge en betydligt vassare, aggressivare diskant än A5.


/ Jonken


29 May 2020, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Kan ju också tillägga att i princip alla micktillverkare skriver under på att skillnaden mellan de olika alnico-magneterna är mindre än skillnaden mellan hur de faktiskt lindar tråden med mönster, spänning osv. Dvs, de olika alnicotypernas karaktärer är endast relevanta när allt annat är exakt likadant, och det är det ju typ aldrig (om man inte håller på och byter magneter fram och tillbaka, vilket man kan göra förstås). En mick är ju designad med en typ av alnico som en del av uppbyggnaden, därför blir det rätt konstigt att prata om hur mickar låtar "pga alnico 2 eller 5".

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


29 May 2020, 08:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
I min värld står magneterna för grundkaraktären i mickarna. Sedan hur -och med vad det lindas påverkar; men "gryningheten" av magneterna finns alltid där. I princip alla -som lindar/bygger mickar; utgår ifrån magneten/magneterna. Detta ger micken -dess grund karaktär. Dvs: Allt det andra; ex lindning twekas runt magneternas karaktär. -Trådvariant, -trådsträckning, -scatterwinding, -trådpositioner, -antal varv, mm; ger bara en annan variant av magnetens grundkaraktär. Det som påverkar mer på magnetens karaktär; är järnvärden på övriga metalldelar i mickkonstruktionen: Som; basplatta, poler, magnet avskärmningar, mm. Dock denna påverkan är väldigt liten...


/ Jonken


29 May 2020, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
I min värld står magneterna för grundkaraktären i mickarna. Sedan hur -och med vad det lindas påverkar; men "gryningheten" av magneterna finns alltid där. I princip alla -som lindar/bygger mickar; utgår ifrån magneten/magneterna. Detta ger micken -dess grund karaktär. Dvs: Allt det andra; ex lindning twekas runt magneternas karaktär. -Trådvariant, -trådsträckning, -scatterwinding, -trådpositioner, -antal varv, mm; ger bara en annan variant av magnetens grundkaraktär. Det som påverkar mer på magnetens karaktär; är järnvärden på övriga metalldelar i mickkonstruktionen: Som; basplatta, poler, magnet avskärmningar, mm. Dock denna påverkan är väldigt liten...


/ Jonken


Jag är tämligen säker på att ingen micktillverkare håller med om detta..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


29 May 2020, 12:00
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Dimarzio super distorsion, f-spaced eller inte?
Jonken wrote:
guitarnerdswe wrote:
Så helt enkelt, vassare/mer påtaglig och kanske lite aggressiv diskant? Det är väl så jag upplever A5 jämfört med lägre A-magneter.

Så här kan man ju kanske säga: A5 ger vassare -och aggressivare diskant i jämförelse med A2 + flera andra magnettyper. Men skulle jag karaktärisera en A5 -magnet > mot alla andra magnettyper: Blir det "Grynig", "kantig" och "sträv". Detta för att exempelvis keramiska magneter kan ge en betydligt vassare, aggressivare diskant än A5.


/ Jonken

Detta får mig att tänka på en annan tråd på FAS forum för inte så länge sedan. En del engelska uttryck som används för att beskriva ljud, säger icke-engelskspråkiga absolut ingenting. Det är samma sak här. Grynig har jag aldrig hört för att beskriva någonting annat än hur en viss distkaraktär är. Så dina tre adjektiv säger mig egentlig ingenting när det handlar om pickuper eller magneter.

Personligen föredrar jag att istället prata om specifika frekvenser, eller åtminstone generella sådana (bas, mellan, diskant och dess finare indelningar), samt resonanspeaken när det gäller en pickups frekvensrespons. Resonanspeaken är definitivt den mest avgörande faktorn gällande EQ-skillnaderna mellan olika pickuper. Var är den? Hur bred är den? Hur många dB är den jämfört med andra frekvenser?

Sen den andra stora faktorn är en pickups karaktär, som är en helt separat grej från EQ. Med detta syftar jag då på skillnaden mellan tex en single coil och humbucker, även om EQn skulle vara helt identisk via tex någon form av matchning eller IR. En single coil "ser" ju strängen på ett helt annat sätt än en humbucker (en anledning till att rails med namn tagna från fullstora humbuckers, aldrig låter jättelikt deras storebröder). Karaktären kan såklart skifta mellan olika humbuckers också, pga tex osymmetrisk lindning mellan de två spolarna. Tex att humbuckers som inte är symmetriskt lindade ofta beskriv som att ha lite av en fet Telecasterkaraktär, eftersom dom inte är 100% humbucking längre.

Personligen beskrev jag tex skillnaden mellan Suhr SSV och Thornbucker + (två väldigt snarlika humbuckers) så här: SSV har en diskant som sträcker sig högre upp, men Thornbucker + har en mer markant resonanspeak som ligger något lägre i frekvens. SSV är då jämnare i sitt övre mellanregister och diskant. Utöver EQ-skillnaderna, så har även Thornbucker + mer av en single coil-karaktär än SSV, mer sträng och "twang" kan man även kalla det.

Här tillskriver jag magneterna (A5 vs A4) den mer avrullade diskanten i Thornbucker +, och de osymmetriskt lindade spolarna tillskrivs resonanspeaken och den mer påtagliga single coil-karaktären. Den lägre outputen. trots mer tråd på spolarna och högre resistans, tillskriver jag båda skillnaderna mellan pickuperna, även om magneten sannolikt spelar mer roll.


29 May 2020, 14:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], pippo and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.