Re: En annan sorts rör.. Får man ställa en "off topic"?
Om du är nyfiken på hur en lambdasensor fungerar kan du googla "nerst cell" för det är vad de aktivt använder.
Smal eller bredband har eg inte apmycket med cellen i sig att göra utan snarare hur konstant man kan hålla temperaturer vs den sk pumpcellen.
Informationen,för lekmannen,skiljer i att ur en smalbandare får man normalt en signal mellan 0 och 1 volt DC. Ur bredbandaren är vi tillbaka vid de där 5VDC de flesta sensorer använder i en bil.
Mkt riktigt är det så att man inte kan "lita" till 100% på utslaget ifrån en smalbandare,men mkt av det - som jag skriver ovan - handlar mer om hur sensorn är satt att fungera än sensorn i sig eg.
Om du tex får varierande temp över sensorn på en smalis så kommer utslaget från den variera med.
Därav att bredbandare har inbyggt värmeelement tex. Normalt arbetar en bredis,om inte minnet sviker,omkring 630-650gradC vilket är en rätt stor skillnad mot motsvarande smalis.
Oavsett handlar hela tanken med en lambda om closed loop förfarande,och hur det justeras samt används. Mao är det inte "bara" att ändra värden,arbetssätt och liknande eftersom det finns så många infallsvinklar som behöver vara under kontroll.
Ta ngt så simpelt som en given matris sk hysteresis. Om den hamnar fel har du fan en bil som väl varm skuttar fram eftersom sprutet inte har en aning om den tidsförskjutning som sker mellan motorn och lambdan,och det är bara ETT exempel i mängden.
Vad det ger för handen är att all sk "scaling" av sensor information eg måste vara på par. Som jag skrev tidigare,det RÄTTA sättet är därför att ändra värdena i de sk look up tabeller som är aktuella.
Med det sagt,GÅR det att få till brukbar scaling?
Ja,det gör det. Frågan är eg inte om utan bara till vilken nivå av kompromiss. Nu vet du ju tex signalamplituderna och eftersom det enbart handlar om volt och tröskelvärden så är det klart att du kan scalea sensorinformation.
Mitt råd isf e att koppla in dig med en DMM och rent fysiskt titta på råvärdena. Att tex kika på det via en mer avancerad OBD II läsare blir bara halvdant.
Med råvärdena i handen vet du iaf vad som behöver korrigeras för och därmed hur och till vilken grad. Märk då att även en MAF arbetar med en potential av 5VDC.
Mao? Det e lugnt så länge du nu scalear neråt,värre när det behövs mer.. Därför har motorfolk i alla tider kikat på sk pull-up lösningar (vad avser sensorspänning då) osv.
Ett rent praktiskt tips.
Nu vet jag inte hur DKW använder det hela idag,länge sedan jag var och spikade i de,men var medveten om att ifall vi nu bara talar MAF av instickstyp kan det vara mkt mkt avgörande var den placeras i det röret du ersätter med.
Luftströmning är inte alltid så enkelt självklart som det kan verka,och för lekmannen blir det därför ofta enklast att bara vara beredd på att flytta runt en sådan form av MAF sensor.
Om det däremot är en MAF av den lite äldre typen kompl med värmeelement och "screens" mm så..annan femma. Absolut inte olösbart men..
Så absolut enklast med modernare system och bilar är tveklöst att "flasha" de som det kallas. Kräver isf att ngn inom gruppen har tillgång till att öppna programvaran som föreligger,men har skrotet ngr år på nacken är det väl inte helt omöjligt att hitta på ngt torrent nånstans antar jag.
Jag var inblandad på ett hörn vid utvecklingen av det svenska VEMS systemet. En stor portion av just bredbandsstyrningen kom till ihop med Jörgen på mitt köksbord
Finessen med eftermarknadssprut är givetvis deras totala gränslöshet rent praktiskt,men samtidigt har utvecklingen nu sprungit ifrån de lite iom att i helt moderna bilar samarbetar så många system via CAN-BUS.
Fortfarande lösbart?
Ja,klart det är men..värt det däremot.? Mnja.
Min vardagspulka sedan goa många år tillbaka tex e en SAAB 9.3 Aero combi. Med V6 turbo,6 spettat osv. Å vet du vad? På den har jag knappt rört en skruv
Men får väl i ärlighetens namn erkänna att både jag och gode vännen Timmy som åker detsamma som brukspulka skaffat oss varsin Mitsu T20 core...
Skall bara få röven ur vagnen nån dag å svarva om inducern på kompressorhuset så skiten passar...vilket jag sagt ngr år vid detta laget
Nåja.
Men i det fallet kommer vi just använda Kress tex.