View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:17



Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz... 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Mycket bra tråd Jonken! Hoppas det kommer en dylik för strator sen (med 6 punkt vintagesvaj) :D .

Sadlarna kan vara en jäkla djungel tycker jag - särskilt på beggade gitarrer. På min pålle satt sadlarna så huller om buller att de vid något tillfälle måste ha fallit ut på golvet och sen bara satts in på måfå. Jag satte dem på plats enligt radie och storlek på skårorna, intonerade på nytt och allt blev mycket bättre!

Klackarna på stallet har jag aldrig ens funderat på men ska absolut se över dessa vid nästa strängbyte.

Vad är dina mål med fixet? Optimera en R8 till sitt optimala stadie med befintlig elektronik och hårdvara eller ska även detta ses över/bytas i jakten på klang?


Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


06 Nov 2019, 08:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
pippo wrote:
Mycket bra tråd Jonken! Hoppas det kommer en dylik för strator sen (med 6 punkt vintagesvaj) :D .

Vad är dina mål med fixet? Optimera en R8 till sitt optimala stadie med befintlig elektronik och hårdvara eller ska även detta ses över/bytas i jakten på klang?

Tack "P".

Det finns instrument ägare som är fullkomligt nöjda -med att ha sin gitarr i butiksstandard. Sedan finns det instrument ägare som antingen ifrågasätter lite vad man fått för pengarna -alternativt vill ha mer ut ur sitt instrument:

- Nöjd med butiks/fabriks standard = Kanon & grattis. Behöver inte bry sig om sånt här.
- De som bara ifrågasätter = Gnäll hos fabriken & butiken/säljaren.
- De som vill ha ut en bättre funktion = Läs + lär; vidare i denna tråd.

Optimering för mig kan uppdelas i två olika delar: -Set up optimering och - Custom optimering. Set up optimering handlar om att utvinna en bättre funktion -genom att ENBART OPTIMERA orginalkonstruktionen/orginaldelarna i ett instrument. (Det är detta som vi håller på med här.) Cutom optimering är att utvinna samma sak -genom att ÄNDRA GRUND-specifikationerna i ett instrument; eller byta ut delar i den samma. Att beställa ett nytt stall från Callaham, Phliadelphia LT -eller att byta översadel till ex mässing gitarren är exempel på custom optimeringar. Att ex montera in en Bigsby stall i gitarren är ingen optimering -utan en modifiering. Men som sagt: Denna gång nöjer vi oss dock med att försöka mjölka ur det bästa möjliga ur orginal konstruktionen.

Vi får se om det kommer en Strata -tråd senare. Det beror lite på vilket resutat denna tråd ger. Med resultat syftar jag på bojare som utför någonting av detta i sina instrument -samt dokumenterar detta här. Annars blir detta bara en super-duper utbildning för andra Techs -och mest en slöseri med min tid. Det är inte alls 100% säkert att jag ens orkar att avsluta denna tråd.


/ Jonken :|


06 Nov 2019, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Kanon!

Jag har nog alltid tillhört kategori 3 - ibland för att ett instrument saknat något - ibland bara för att få svar på "undrar vad som händer om".
Har dock varit bättre på att börja i ändan "nya mickar behövs" förr men efter hand blivit klokare.

Mitt ljudideal är något föråldrat - i det att jag mest lyssnar på musik som spelats in på 60 och 70 talen. Detta skiner också igenom i mitt eget lir och jag har bara gitarrer och stärkare som försöker efterapa förlagor från en svunnen tid. Min R8 är en av dessa. Där började jag med att byta mickar - viket jag tror är det första steget för många andra också. Jag kan så här i efterhand säga att byte till bra potar gjorde större skillnad än mickbytet - eller åtminstone objektivt förändrade instrumentet till det bättre. Mickbyte är mer som salt på maten - det är en smaksak och inte nödvändigtvis bättre/sämre i mitt tycke.

Efter att ha sett ett klipp med Udo Pipper på tuben för något år sedan började jag rota igen - denna gång med fokus på hårdvara. Jag kollade helt enkelt upp vilka delar i hårdvaran på min R8 (2009) som skilde avsevärt i material och/eller dimension från förlagan fr 58-60 och bytte därefter mot lämpliga substitut. Skillnaden var slående!

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med ovanstående men jag är efter inledningen på denna tråd övertygad om att det finns ännu mer att hämta ur min underbara pålle. Nästa inköp till verkstadskitet blir ett set sadelfilar (och en ny uppsättning sadlar då)!

Tappa inte stingen Jonken - jag tror många som jag läser, begrundar och tar med sig tips som utförs vid nästa strängbyte och översyn! Och tack för att du delar med dig så pedagogiskt med bilder

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


06 Nov 2019, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Klart du ska orka fortsätta skriva det är både roligt och intressant.
Allt mekkande är kul att läsa om.


06 Nov 2019, 12:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
pippo wrote:
Kanon!

Jag har nog alltid tillhört kategori 3 - ibland för att ett instrument saknat något - ibland bara för att få svar på "undrar vad som händer om".
Har dock varit bättre på att börja i ändan "nya mickar behövs" förr men efter hand blivit klokare.

Mitt ljudideal är något föråldrat - i det att jag mest lyssnar på musik som spelats in på 60 och 70 talen. Detta skiner också igenom i mitt eget lir och jag har bara gitarrer och stärkare som försöker efterapa förlagor från en svunnen tid. Min R8 är en av dessa. Där började jag med att byta mickar - viket jag tror är det första steget för många andra också. Jag kan så här i efterhand säga att byte till bra potar gjorde större skillnad än mickbytet - eller åtminstone objektivt förändrade instrumentet till det bättre. Mickbyte är mer som salt på maten - det är en smaksak och inte nödvändigtvis bättre/sämre i mitt tycke.

Efter att ha sett ett klipp med Udo Pipper på tuben för något år sedan började jag rota igen - denna gång med fokus på hårdvara. Jag kollade helt enkelt upp vilka delar i hårdvaran på min R8 (2009) som skilde avsevärt i material och/eller dimension från förlagan fr 58-60 och bytte därefter mot lämpliga substitut. Skillnaden var slående!

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med ovanstående men jag är efter inledningen på denna tråd övertygad om att det finns ännu mer att hämta ur min underbara pålle. Nästa inköp till verkstadskitet blir ett set sadelfilar (och en ny uppsättning sadlar då)!

Tappa inte stingen Jonken - jag tror många som jag läser, begrundar och tar med sig tips som utförs vid nästa strängbyte och översyn! Och tack för att du delar med dig så pedagogiskt med bilder

En förutsättning till att tillhöra "kategori 3"; är precis det som du skriver. Att vara nyfiken och intresseard över hur saker verkligen fungerar. Det första steget för de flesta i detta är just mickar. Det man märker senare -är att andra saker på instrumentet ger mickarna HELT OLIKA föruttsättningar. Tyvärr är kunskapen av dessa saker över den konpetens nivå i service -som de flesta har tillgång till. Idag finns dock internet. Detta på både gott och ont. På nätet kan man lätt få tillgång till mycket information. Tyvärr är mycket av denna information kanske inte den bästa -även om det givetvis finns undantag.

Testa förresten göra en sökning på informationn som finns i denna tråd. Den finns tyvärr inte där ute. Varför? Jo; för god instrumentservice är en business som är hårt konkurrensutsatt. Och VÄLDIGT FÅ som besitter dessa djupare kunskaper; prioriterar sin tid till andra saker -än att dela med sig av dessa. Det är denna kunskap som är grunden till att de ånjuter en acceptabel omsättning på sin serviceverksamhet. De utför mycket av dessa saker i det tysta i sin service. Och kunderna återkommer för att dessa Techs alltid fixar att leverera bättre resultat på sina instrument jobb åt sina kunder. Då kan man som tech begära ett högre pris än konkurrenterna för jobben -som inte avkräcker kunderna. De flesta kunder är villiga att betala lite extra för högre kvalitet.

...Eller så kan man ju även välja att se det från det andra sidan: Det jag säger/påstår har ju ingen grund -eftersom detta inte nämns nämns någon annanstans? Det hänger på om den som läser är en halvtglas tom -eller en halvglas full -person.

Gällande strängfilar:
Vi har i denna tråd ännu inte kommit till optimering av översadel. Med du skall få en "sneakpeak" -så att du kan beställa rätt filar.

-För skårorna i stallet används filar som exakt motsvarar din strängtjocklek.
-För skårorna i översadel används filar som är snäppet större -sett till din strängtjocklek (,010 -för ,009 osv.)


Gällande custom optimeringar; som att byta till bätre material och bättre elektronik gör skillnad. Percis som du nämner: Väldigt mycket större positiv skillnad jämfört med att ex byta mickar. El och hardware ger ännu större skillnad om man även gör optimeringarna som nämns i denna tråd. Att byta mellan optimerad orginal och bättre custom material; ger de riktiga/faktiska A/B skillnaderna mellan de två alternativen. (Dessa skillnader är inte lika stora som att byta o optimerad orginal > mot o optimerad custom.) Till detta är det viktigt att addera de personliga preferenserna i sound också: Vissa kanske har redan sitt dröm sound med o optimerade -eller optimerade orginal hardware. Vad jag menar är Ex: Mer sustain, mer shimmer och ännu jämnare ton kanske inte tilltalar alla lika mycket.

-Tack för motivationspillret förresten. Skall göra mitt bästa.


/ Jonken


06 Nov 2019, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
pippo wrote:
Kanon!

Jag har nog alltid tillhört kategori 3 - ibland för att ett instrument saknat något - ibland bara för att få svar på "undrar vad som händer om".
Har dock varit bättre på att börja i ändan "nya mickar behövs" förr men efter hand blivit klokare.

Mitt ljudideal är något föråldrat - i det att jag mest lyssnar på musik som spelats in på 60 och 70 talen. Detta skiner också igenom i mitt eget lir och jag har bara gitarrer och stärkare som försöker efterapa förlagor från en svunnen tid. Min R8 är en av dessa. Där började jag med att byta mickar - viket jag tror är det första steget för många andra också. Jag kan så här i efterhand säga att byte till bra potar gjorde större skillnad än mickbytet - eller åtminstone objektivt förändrade instrumentet till det bättre. Mickbyte är mer som salt på maten - det är en smaksak och inte nödvändigtvis bättre/sämre i mitt tycke.

Efter att ha sett ett klipp med Udo Pipper på tuben för något år sedan började jag rota igen - denna gång med fokus på hårdvara. Jag kollade helt enkelt upp vilka delar i hårdvaran på min R8 (2009) som skilde avsevärt i material och/eller dimension från förlagan fr 58-60 och bytte därefter mot lämpliga substitut. Skillnaden var slående!

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med ovanstående men jag är efter inledningen på denna tråd övertygad om att det finns ännu mer att hämta ur min underbara pålle. Nästa inköp till verkstadskitet blir ett set sadelfilar (och en ny uppsättning sadlar då)!

Tappa inte stingen Jonken - jag tror många som jag läser, begrundar och tar med sig tips som utförs vid nästa strängbyte och översyn! Och tack för att du delar med dig så pedagogiskt med bilder

Berätta gärna vad du ersatte originaldelarna med! Om skillnaden var slående blir man ju nyfiken. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2019, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 08 Mar 2017, 13:35
Posts: 106
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Sadelfilar och trollull är beställt och jag tänker nog använda min LP traditional 2017 som försökskanin, just in case.
Det blir spännande att höra hur den då står sig mot R8'an.

Du får verkligen inte tappa sugen, det här är sjukt inspirerande.
Även om grejerna (oftast) låter riktigt bra så är man ju aldrig helt nöjd. :D


06 Nov 2019, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
TrySoft wrote:
Sadelfilar och trollull är beställt och jag tänker nog använda min LP traditional 2017 som försökskanin, just in case.
Det blir spännande att höra hur den då står sig mot R8'an.

Du får verkligen inte tappa sugen, det här är sjukt inspirerande.
Även om grejerna (oftast) låter riktigt bra så är man ju aldrig helt nöjd. :D

Trevligt. Och du vet ju att Bojen finns här som stöd om du känner att du vill fråga om någonting längs hela processen. Och SJUKT INSPIRERANDE blir det om du dokumenterar ditt arbete här med bilder och dina egna intryck om resultatet/skillnaderna. När du gjort din gura; kommer du att kunna hjälpa andra att fixa sina guror med erfarenheten som du har.
Beställ också självhäftande medelfint slippapper (sånt som man använder på radius klossar för bandslipning). Sånt klistrat på en plan kloss -ger dig kanon kontroll på din metallslipning på stallytor etc..


/ Jonken


06 Nov 2019, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Stort tack för tipsen. Jag kommer definitivt att ge mig på mina Les Pauler och mitt V.

Jag har fina japanska sadelfilar i rätt storlek som jag kan använda till stalloptimeringen. Att plana undersidan av stallen kommer jag att ta hjälp med, så att det blir helt rakt.

Fast först måste jag fixa till min nyinförskaffade Charvel, som behöver krånglig halsjustering, sanering av greppbräda och Floyd-justering och eventuellt andra mickar. (Det som sitter i är väldigt bra på hi-gain, men kan inget annat.)

Men sen så blir det Gibson-mek enligt Jonkens instruktioner. Det ska bli spännande och kul!

Tack igen!


06 Nov 2019, 18:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
CarlM wrote:
Stort tack för tipsen. Jag kommer definitivt att ge mig på mina Les Pauler och mitt V.

Jag har fina japanska sadelfilar i rätt storlek som jag kan använda till stalloptimeringen. Att plana undersidan av stallen kommer jag att ta hjälp med, så att det blir helt rakt.

Fast först måste jag fixa till min nyinförskaffade Charvel, som behöver krånglig halsjustering, sanering av greppbräda och Floyd-justering och eventuellt andra mickar. (Det som sitter i är väldigt bra på hi-gain, men kan inget annat.)

Men sen så blir det Gibson-mek enligt Jonkens instruktioner. Det ska bli spännande och kul!

Tack igen!

Varsågod x 2. Ser fram emot och höra vad du tycker om skillnaderna.

Off topic:
Jag böt mickar i en SoCal nyligen åt en kund. Han slängde ner Alnico II Pro TB i stallet -och en Alnico II Pro Slash i halsgropen. Det blev RIKTIGT JÄKLA NICE! (Idén fick han efter att ha testat min Floydmoddade Gibson Nighthawk -som har samma mick uppsättning.)
Fick hem lite Slash mickar idag. Slängde in en Alnico II Pro Slash i stallhålet -på en av mina Flying V:s. Samma resultat där: RIKTIGT JÄKLA NICE! Väntar också på att få hem ett set Alnico II Pro zebra (ej Slash) -som skall in i min svarta R8.
Har du fixat till halsfickan ännu på din SoCal? Om inte: Ta tag i det före mickarna.

Här har du förresten en bra A/B mellan Alnico II Pro och Alnico II Pro Slash: https://www.youtube.com/watch?v=p7c63Upv4bA
Och detta ger en bra bild hur medium output mickar av alnico II -typ låter i en SoCal: https://www.youtube.com/watch?v=Xtl5ZansFEI&t=137s


/ Jonken


06 Nov 2019, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Varsågod x 2. Ser fram emot och höra vad du tycker om skillnaderna.

Off topic:
Jag böt mickar i en SoCal nyligen åt en kund. Han slängde ner Alnico II Pro TB i stallet -och en Alnico II Pro Slash i halsgropen. Det blev RIKTIGT JÄKLA NICE! (Idén fick han efter att ha testat min Floydmoddade Gibson Nighthawk -som har samma mick uppsättning.)
Fick hem lite Slash mickar idag. Slängde in en Alnico II Pro Slash i stallhålet -på en av mina Flying V:s. Samma resultat där: RIKTIGT JÄKLA NICE! Väntar också på att få hem ett set Alnico II Pro zebra (ej Slash) -som skall in i min svarta R8.
Har du fixat till halsfickan ännu på din SoCal? Om inte: Ta tag i det före mickarna.

Här har du förresten en bra A/B mellan Alnico II Pro och Alnico II Pro Slash: https://www.youtube.com/watch?v=p7c63Upv4bA
Och detta ger en bra bild hur medium output mickar av alnico II -typ låter i en SoCal: https://www.youtube.com/watch?v=Xtl5ZansFEI&t=137s

/ Jonken


Jag har en vanlig Alnico II Pro liggande som jag skulle kunna testa. Mitt dilemma är att jag till min stora förvåning gillar hur den låter original med Duncan Distortion, men skulle vilja få till den att funka bättre på lägre gain som inte riktigt är Duncan Distortions favoritgren, så jag funderade på att köpa en till eftersom jag kanske inte ville vara utan en med DD. Men det är nog smartare att fixa till den här först och prova med andra mickar först. Jag har en massa bra humbuckers liggande i min micklåda. Det går ju alltid att byta tillbaka.

Jag har faktiskt inte mekat alls med sedan jag köpte den, inte ens satt på nya strängar Jag har bara spelat på den trots att halsen är alldeles för löst dragen och den behöver en massa annat pyssel. Den är kul, riktigt kul och jag undrar varför jag inte kommit på tidigare att jag borde ha en. Det var ju ändå ett tag sedan jag köpte Bark At The Moon samma dag som den släpptes...

Jag tänkte gå över allt när jag river isär den. Halsfäste, sadelundersidan, sadelfickans jämnhet, kolla slitage på stallstolparna och knivseggarna och byta stolpar vid behov och slipa eggarna om de ser slitna ut. Volympotten kanske också byts när jag ändå har isär allt.

Den är väldigt resonant och bra redan nu, så det här kan bli riktigt bra när allt är genomgånget. Den version jag har har kvartssågad hals med rundade greppbrädekanter som känns dyr, så jag undrar hur de nyare med flatsågad grafitförstärkt hals är? Om det är ett annat sätt att nå samma resultat, eller om de har andra egenskaper?

Jag tänkte förresten starta en annan tråd med lite Floyd-frågor så snart jag tagit några bulder.

Tack för länkarna förresten. De ska jag kolla så snart jag får tillfälle.


07 Nov 2019, 12:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Tack Jonken!
Verkar ju så självklart nu när du tar upp det, men man tänker ju inte på allt sånt. skårslipar har jag ju, men har ju INTE tänkt på att använda dem på klackarna i min gamla Grecos ärgade ABR-stall bara för o få bättre strängkontakt. Gjorde det nu direkt när jag läste det här och visst fan blir det skillnad i ljudet. Kändes lite skrovliga i skårorna. Dessutom borde jag inte tagit för givet att skårorna var anpassade för min strängtjocklek 10-46, vilket jag faktiskt inte hade funderat djupare på...
Jepp, var asförsiktig så de inte blev för djupa, bara snällt o mjukt..
Ska efterhand gå igenom alla mina gibson-derivat och även trussroden där det behövs.


07 Nov 2019, 12:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Fortsätt gärna skriva Jonken! Trådar som den här är 100% behållning att läsa. Är väldigt tacksam över att du tar dig tiden!

Ang stallsadlar, borde inte små rullsadlar, tänk Mustang-stall fast i miniatyr vara det optimala egentligen?

Har på min Jazzmaster och Jaguar gotoh-stall (Gibson-kopia tuneomatic). Iaf, de klackarna skulle nog må bra av en filning. Saknar dock både filar och kunskap tyvärr. Så då tänker ju jag direkt på en enklare lösning - byta i stället. :D


07 Nov 2019, 13:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Fortsätt gärna skriva Jonken! Trådar som den här är 100% behållning att läsa. Är väldigt tacksam över att du tar dig tiden!

Ang stallsadlar, borde inte små rullsadlar, tänk Mustang-stall fast i miniatyr vara det optimala egentligen?

Har på min Jazzmaster och Jaguar gotoh-stall (Gibson-kopia tuneomatic). Iaf, de klackarna skulle nog må bra av en filning. Saknar dock både filar och kunskap tyvärr. Så då tänker ju jag direkt på en enklare lösning - byta i stället. :D

Med rullar får du mindre kontakt i klackarna -jämfört med Ex ABR1/TOM. En annan nackdel med rullar -är att dessa inte är anpassade för strängtjocklek. Rullklackar är nog det absolut bästa om man har Ex Bigsby svaj. (Rekommenderar låsbara Tone Pro.) Men om man inte har någon svaj; ger rullstall inget mer. Jag brukar anpassa rullarna i klackarna för korrekt strängtjocklek -bla åt Gretsch bendarna. Riktigt uppskattat. Ger mer stabilare ton, bättre stämningsstabilitet + eliminerar string slip ur klackskåror. Rocka Billy gänget har ju en tendens att rocka på med fetare strängar.

Vi få se när vi fortsätter med nästa etapp i optimeringen. Har ju bildmaterialet redan klart hela vägen. Det är bara texter och illustreringar som behöver göras. Imorgon kommer jag troligen att byta el + montera in lite trevliga mickar i R8:an. Inge raket vetenskap; men planerade köra detta i tråden imorgon.


/ Jonken


07 Nov 2019, 22:54
Profile

Joined: 13 Jan 2019, 21:26
Posts: 96
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Lysande läsning :mrgreen:


07 Nov 2019, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Berätta gärna vad du ersatte originaldelarna med! Om skillnaden var slående blir man ju nyfiken. :)


Lämnade stall och stränghållare på plats som många andra börjar på. Bytte tumhjulen (som stallet vilar på) till dito i mässing fr Philly luthier (nickelplätterad mässing). Bytte skruvarna till stränghållaren till nickelplätterade stålvarianter i rätt längd (om vintage ska anses "rätt" då alltså). Dessa kom från crazyparts.

Bytte skruvarna först och skillnaden i klang och häng/sustain var makalös. Beställde snabbt ett set till min junior också - ibland tror man att det är kompressor inbyggd nånstans på den nu..
Tumhjulen gjorde inte lika stor skillnad (men kom som sagt på efter skruvarna bytts). Upplevde dock att de balanserade ljudet något och "mjukade bort" oönksande transienter som kunde upplevas som spikiga.

De långa skruvarna passar utan mods i min 2009 R8. Att byta delarna ovan kan vara överflödigt beroende på vilken årsmodell man har - rekommenderar därför en läsning på de amerikanska forumen innan man börjar beställa ny hårdvara.

Jag har funderat ett tag på att byta fästbussningen till skruvarna också men kommit fram till att det inte är värt mödan..
Nästa fix blir nya pottar. Redan bytt en gång med volympoten på halsen är körd (börjat skrapa och har dödlägen). Tror det är TAOT pottar som sitter i - lät bra men kvaliteten lämnar plats för förbättring. Blir ett nytt set fr VIPickups.
Högst upp på listan efter det står nya sadlar och ett set filar!

Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


08 Nov 2019, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Väldigt intressant läsning.

Jonken, vad är tanken/teorin med att mer kontaktyta för strängen i sadeln?
Jag förstår tänket "mer kontakt mer vibrationer ner i gitarren".
Men samtidigt är ju mer kontaktyta (speciellt om sidorna på strängen ligger an) dämpad/hämmad vibration i strängen.
Strängen vibrerar mer mer ju mindre kontaktyta den har. Optimalt ur den aspekten är en kontaktyta (den rakt ner).
Men då skulle strängen röra sig i sidled och det skulle inte funka.
Bild 2 i din illustration borde vara den optimala kompromissen mellan kontakt och strängen vibration.

Vad är din teori i ämnet lutad mot?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Nov 2019, 10:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Magnus Olsson wrote:
Väldigt intressant läsning.

Jonken, vad är tanken/teorin med att mer kontaktyta för strängen i sadeln?
Jag förstår tänket "mer kontakt mer vibrationer ner i gitarren".
Men samtidigt är ju mer kontaktyta (speciellt om sidorna på strängen ligger an) dämpad/hämmad vibration i strängen.
Strängen vibrerar mer mer ju mindre kontaktyta den har. Optimalt ur den aspekten är en kontaktyta (den rakt ner).
Men då skulle strängen röra sig i sidled och det skulle inte funka.
Bild 2 i din illustration borde vara den optimala kompromissen mellan kontakt och strängen vibration.

Vad är din teori i ämnet lutad mot?

/Magnus

SÅ GÖTT och se ett inlägg från Dig igen min vän!

Det här är A/B -testat utöver wazoo. Har ju alltid predikat om dessa saker. Skillnaden nu -är väl att den här gången är det väldigt mycket mer detaljrikt och specifikt.
Bättre kontakt ytor för strängar handlar inte bara om ton. Den handlar även om klangstabilitet, stämningsstabilitet, intonering mm.

Ton/Klang:
Optimalare skåror ändrar ett sträng instruments akustiska signatur. Exakt på vilket sätt tonen för ändras; beror på instrument typ -samt dess konstruktion. Man kan enkelt säga att den akustiska volymenklangen i solida instrument blir lägre procentuellt -samtidigt som samma klang förstärks ordentligt inne i instrument. Den största hörbara skillnaden -får man med semi/halv akustiska instrument. Det som man märker direkt är att tonen i instrumentet blir tight + att strängarna samspelar med varandra bättre. Detta är egentligen samma sak som genom äldre, väl använda instrument har naturligt i sig. Delarnas kontakt ytor har vibrerat/nöts mot varandra genom år av kontakt och vibrationsklang. Varför äldre instrument överlag ger en längre klang beror delvis på detta. Dock att äldre instrument ger en diskantrikare klang beror på det torkade virket i dessa.
Klangstabilitet:
När vi gjorde A/B tester på detta -visade sig att det bästa mätverktyget för detta var en helt vanlig stämapparat. Genom att optimalslipa även stall skåror: gav enorma skillnader i "stabilitet" på "nålen".
Kontaktyta:
Att uppnå en 50 procentig kontaktyta för en sträng anliggning ger två saker: Det som redan nämnts: Mer tonöverföring. Men dess primära fuktion är att eliminera sk "ghost tones". Dvs strängar tonar/vibrerar på fel sida om klacken. Bättre kontakt innebär en stor klanghöjning inne i instrumentet. Att även stallskårans "väggar" ligger på -är en stor del av detta. En 50-sträng vibbrerar inte mindre -med en optimal kontakt yta; den vibbrerar mer. Däremot: En o optimal strängkontakt som ligger mot skårväggarna har en mufflande dämpande funktion på klangen.

Detta ovan bör förhoppningsvis även ge svaret på frågan om "bild 2".

Optimalare sträng kontakter kan även uppnås med låsbara svajsystem; typ EDGE/Floyd. Detta är dock en lite mer avancerad process. Det var ju någon Bojare som hotade att dra igång en fix tråd för låsbara svajsystem här. Tänkte gå igenom detta där. (Maila eller ring; mig om du vill ha denna info tidigare.)


/ Jonken :)


08 Nov 2019, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Magnus Olsson wrote:
Väldigt intressant läsning.

Jonken, vad är tanken/teorin med att mer kontaktyta för strängen i sadeln?
Jag förstår tänket "mer kontakt mer vibrationer ner i gitarren".
Men samtidigt är ju mer kontaktyta (speciellt om sidorna på strängen ligger an) dämpad/hämmad vibration i strängen.
Strängen vibrerar mer mer ju mindre kontaktyta den har. Optimalt ur den aspekten är en kontaktyta (den rakt ner).
Men då skulle strängen röra sig i sidled och det skulle inte funka.
Bild 2 i din illustration borde vara den optimala kompromissen mellan kontakt och strängen vibration.

Vad är din teori i ämnet lutad mot?

/Magnus

SÅ GÖTT och se ett inlägg från Dig igen min vän!

Det här är A/B -testat utöver wazoo. Har ju alltid predikat om dessa saker. Skillnaden nu -är väl att den här gången är det väldigt mycket mer detaljrikt och specifikt.
Bättre kontakt ytor för strängar handlar inte bara om ton. Den handlar även om klangstabilitet, stämningsstabilitet, intonering mm.

Ton/Klang:
Optimalare skåror ändrar ett sträng instruments akustiska signatur. Exakt på vilket sätt tonen för ändras; beror på instrument typ -samt dess konstruktion. Man kan enkelt säga att den akustiska volymenklangen i solida instrument blir lägre procentuellt -samtidigt som samma klang förstärks ordentligt inne i instrument. Den största hörbara skillnaden -får man med semi/halv akustiska instrument. Det som man märker direkt är att tonen i instrumentet blir tight + att strängarna samspelar med varandra bättre. Detta är egentligen samma sak som genom äldre, väl använda instrument har naturligt i sig. Delarnas kontakt ytor har vibrerat/nöts mot varandra genom år av kontakt och vibrationsklang. Varför äldre instrument överlag ger en längre klang beror delvis på detta. Dock att äldre instrument ger en diskantrikare klang beror på det torkade virket i dessa.
Klangstabilitet:
När vi gjorde A/B tester på detta -visade sig att det bästa mätverktyget för detta var en helt vanlig stämapparat. Genom att optimalslipa även stall skåror: gav enorma skillnader i "stabilitet" på "nålen".
Kontaktyta:
Att uppnå en 50 procentig kontaktyta för en sträng anliggning ger två saker: Det som redan nämnts: Mer tonöverföring. Men dess primära fuktion är att eliminera sk "ghost tones". Dvs strängar tonar/vibrerar på fel sida om klacken. Bättre kontakt innebär en stor klanghöjning inne i instrumentet. Att även stallskårans "väggar" ligger på -är en stor del av detta. En 50-sträng vibbrerar inte mindre -med en optimal kontakt yta; den vibbrerar mer. Däremot: En o optimal strängkontakt som ligger mot skårväggarna har en mufflande dämpande funktion på klangen.

Detta ovan bör förhoppningsvis även ge svaret på frågan om "bild 2".

Optimalare sträng kontakter kan även uppnås med låsbara svajsystem; typ EDGE/Floyd. Detta är dock en lite mer avancerad process. Det var ju någon Bojare som hotade att dra igång en fix tråd för låsbara svajsystem här. Tänkte gå igenom detta där. (Maila eller ring; mig om du vill ha denna info tidigare.)


/ Jonken :)


Tack för svaret.
Jag köper personligen inte allt resonemang (men det mesta), men det är för mycket att ta på ett forum (tyvärr).
Delars kontaktyta köper jag rakt av, att det påverkar alltså.
Bättre eller sämre beror i mina ögon på hur stor kontaktytan är VS kraften i vibrationen som skall "förmedlas" genom kontakt ytan.
Och självklart vilken klang man anser vara sämre eller bättre.

Ändrade skåror ändrar absolut instrumentets akustiska signatur, det tror jag alla kan enas om.

Det som gör en stämapparat fladdrig är övertoner (om den är som stämmer på gitarrsignal, pedaler och liknande) och om det är dålig kontakt eller ett instrument med lite vibrationer om det är pizzo (headstock tuner).
Blir den mindre fladdrig med en stämpedal är det att övertoner försvunnit.
Och det stämmer rätt bra med min teori om vad en sträng som har 50% kontakt borde få för egenskaper.

Extremt intressant ämne men för avancerat för att skrivas i korta inlägg.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Nov 2019, 13:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken, vilket år är din R8 ifrån? Tänker om du har kortare eller de längre , vintage korrekta, skruvarna till tailpiece? De längre kom väl 2013 och som Pippo var inne på så påverkar ju dessa ljudet/sustainen en del till det bättre.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Nov 2019, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Jonken, vilket år är din R8 ifrån? Tänker om du har kortare eller de längre , vintage korrekta, skruvarna till tailpiece? De längre kom väl 2013 och som Pippo var inne på så påverkar ju dessa ljudet/sustainen en del till det bättre.

Min R8 är från 2011. (Med orginal skruvar.)


/ Jonken


08 Nov 2019, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Ber om ursäkt. Lovade ett inlägg om el & mickar idag. Han tyvärr inte med det. Det blir imorgon. Kör en annan kortis istället:

Jag brukar skruva ner min tailpiece i botten. Innan jag gör detta brukar jag skrapa bort lacken som ligger över bussningen:

Image

Vill man få bättre kontakt för sin tailpiece; kan man kika på sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=odg3nFcSX2I

Är man lite händig -och har till gång till en svarv: Kan man bara beställa mellan/under brickorna i klippet från Faber -och själv fila bort den undre klykan på sina orginal tailpiece skruvar: https://faberusa.com/product-category/faber-tone-lock/faber-tone-lock-studs-spacers/extra-spacers-for-tone-lock/


/ Jonken


08 Nov 2019, 20:03
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Kul att du tar dig tid att dela med dig så mycket och allt jobb med bilder och ritningar. Har inte läst alla detaljer, skall göra det men en sak som jag tänkte på när det gäller stall och strängfäste. Hur ser du på Tonepros grejor där man kan skruva fast strängfästet och skruva fast stallet i stolparna ?

Jag har det på några gitarrer och tycker att det gjorde skillnad men det kan ju lika gärna vara förväntningarna som spelar in när man köpt nåt nytt som man satt dit för att det skall bli bättre.


09 Nov 2019, 19:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
fredj wrote:
Kul att du tar dig tid att dela med dig så mycket och allt jobb med bilder och ritningar. Har inte läst alla detaljer, skall göra det men en sak som jag tänkte på när det gäller stall och strängfäste. Hur ser du på Tonepros grejor där man kan skruva fast strängfästet och skruva fast stallet i stolparna ?

Jag har det på några gitarrer och tycker att det gjorde skillnad men det kan ju lika gärna vara förväntningarna som spelar in när man köpt nåt nytt som man satt dit för att det skall bli bättre.

Tack. Kul att det uppskattas.

Jag har själv Tone Pro på några gitarrer. Det är bra grejer. Dessa ger en tonmässig skillnad. Ljudet blir aningen fetare och tightare. Med detta sagt anser jag att det absolut inte alls är något fel på orginalhardwaren -som sitter på R-modellerna. Jag själv kör orginal på alla mina Gibson Reissue -guror. För mig räcker det gott och väl med optimerade sådana. Däremot på mina standardmodeller som Ex Flying V, SG, Explorer osv; har jag en tendens att vilja uppgradera. Detta både ton -som utseendemässigt: Jag tycker att Ex Nickel hardware är mycket snyggare för mitt öga -jämfört med krom hardware. Skulle dock aldrig uppgradera bara för att ändra utseendet på ett instrument. Tonal/funktions förbättring är alltid orsaken till att byta -och då kan ju samtidigt passa på att byta nyans om man vill. Jag har dock en massa gitarrer -och har absolut inte uppgraderat hardwaren i alla dessa.


/ Jonken


09 Nov 2019, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
För några dagar sedan dök dessa upp:

Image

Mickarna ifråga är ett randigt set Seymour Duncan Alnico II Pro. Redan när jag köpte min svarta R8 med creme plast; var tanken att just dessa mickar skulle in i gitarren. Har aldrig haft en Pålle förut med otäckta/o kåpade mickar.

Började som alltid med att justera till polerna på båda mickarna:

Image Image


Hade redan sedan tidigare renoverat/bytt elen i gitarren. De linjära orginal potarna -samt 50 wiring är borta. Modern wiring med nya CTS potar: Log potar till volym -och linjära till Tone. Bumble Bee kondningarna fick vara kvar. Här är en bild på detta -med orginal mickarna fortfarande i:

Image

Man kan ju undra varför jag byter ut de linjära orginal ton potarna -mot linjära CTS? Detta har ingenting med tonen att göra -det är en ren funktions och estetisk fråga. Jag ogillar nämligen onaturligt högt utstickande rattar över locket. Att byta till nya CTS potar sänker rattarna närmare locket på gitarren. Här är en bra bild när jag gjorde samma operation på min R7:a. På bilden är volympotarna bytta -och orginalpotarna för tonkontrollerna sitter kvar. (Gibsons orginal knoppar sitter på samtliga potar.) På andra bilden är samtliga potar bytta.

Image Image

Samma sak fixat & klart på R8:an. (Även de jobbiga, vassa knopp pekarna är utbytta mot riktiga brickor.)

Image


När man justerar en Gibson R-hals rakare + kör med tunnare strängar: Ger detta möjligheten att få ner stränghöjden något kopiöst. Till och med så pass mycket att strängarna hamnar VÄLDIGT NÄRA stall mickens pick up ram:

Image

Det finns ju givetvis fördelar med detta också: Lägre höjdläge på stallet -gör att strängarna klarar vinkeln mot stränghållaren utan att ta i.


Jag har stört mig lite på hur "billig" skyddet till dragstångsluckorna ser ut R-modellerna. Ser ju ut som att den är gjord på en asiatisk sweat shop -istället för en amerikansk custom shop. Försökte fixa till orginalbrickan på min R7:a genom att gul betsa den vita kanten på den. (Ser ju iaf bättre ut enl mig.) På min R8:a; valde jag att plugga ena skruvhålet -och skruva dit en ny lucka. (-Jepp: Tyvärr skiljer sig avståndet mellan hålen på en historic och en standard.)

Image Image


Har inte ännu inte haft möjlighet att testa R8:an ordentligt -med de nya mickarna i. Det klara resultatet ser dock ut så här:

Image

Plaintops REGERAR JU med okåpade mickar!!! Pricken över "i:et" -är ju att mickarnas ena spole färg matchar gitarrens orginal plast -och den andra färgen i mickarna matchar gitarrens orginal lack. ...Asså; man behöver ju bara titta på henne en gång -för att falla som ett ton tegelsten. En sjukt, sjukt snygg Pålle; som även ger lite små stygga vibbar. :twisted:

- Ser fram emot att nypa lite bättre på henne snart....


/ Jonken 8)


10 Nov 2019, 19:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Håller med, riktigt snygg! Men jag förknippar din nuvarande trussrod bricka med SG/Les Paul gitarren som kom -61. Jag kör utan bricka, så kan jag dessutom inbilla mig att gitarren vibrerar bättre. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Nov 2019, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Ingen ännu som testat någonting av detta på sin gitarr...? Av tråden att bedöma; är det väl bara Bojaren "lampic" som mäktat med att fila sina strängspår i klackarna.
Skulle gärna se liiite mer initiativ från några fler; innan vi fortsätter....

-Kanske detta ändå är för ointressant för de flesta....?


/ Jonken :?


21 Nov 2019, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jag tycker det är intressant och kommer titta och kika på dessa punkter du nämnt när tillfälle ges.

Mycket intressant att se om det är "bättre" på de gitarrer man upplever som bra.


Last edited by rifle on 21 Nov 2019, 15:40, edited 1 time in total.



21 Nov 2019, 14:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Detta är inte alls ointressant, imponerande att du orkar lägga upp så mycket.
Tack för att du delar med dig.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Nov 2019, 15:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Mar 2017, 13:35
Posts: 106
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jag har tyvärr inte hunnit mer än att testa mina nya sadelfilar på en tele-sadel.
Dock så skrev jag att jag först skulle ge min LP traditional en omgång men just nu lutar det nog åt att birden blir min första patient,
då jag tror att den har mest förbättringspotential.

Den här tråden är för mig lätt top 3 någonsin på Bojen.


21 Nov 2019, 17:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.