View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:14



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Kanalswitch med relä? Vad tänka på? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Hej!
Jag bara öser in nya trådar här nu :D

Har lite tid att göra något så jag spånar på projekt och gör mig redo tills tiden finns.

Klurar ju på att cadda ihop eget kretskort till förstärkare som jag nämnt i någon annan tråd.
Nu kommer jag bara på fler och fler saker jag borde göra plats för på kortet.

En ingång för footswitch för kanalbyte behövs ju.
Klurar på reläer, opto eller liknande. Vad behöver jag tänka på?

Har sett exempel som likriktar glöden och kopplar in 5V dit. Någon skrev att det är bättre med egen trafo till relän.
Någon tipsade om att koppla ac/dc omvandlare till 230V.

Kan inte mycket om reläer. Bör man tänka på låg spolström för att inte skapa störande fält runt?
5V eller 12V matning?


06 Nov 2019, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Fält runt reläer är i normala fall inte ett problem.

Matningsspänning väljs efter enklaste tillgång. Använder man en befintlig lindning/spänning måste man fundera över ökat strömuttag, men de flesta små reläer har måttlig spolström för att dra.

Reläspolen bör parallellkopplas med en motriktad diod eller en liten konding (typ 0,1 mikroF) direkt vid spolanslutningen för att eliminera knäppar vid frånslag (induktionsspänning).

Jag tror de flesta reläer idag som har växlande kontakter, har funktionen "break before make", vilket innebär att "mittkontakten" befinner sig utan förbindelse i själva omslaget. Signalkretsar kan påverkas av detta och ge knäppar vid växling; om mittkontakten går till exvis ett styrgaller, måste gallret ha en ständig jordförbindelse (gallerläcka) som inte beror av reläkontakten.


07 Nov 2019, 13:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Man behöver ha samma DC potential på bägge sidor av switchen vilket bäst görs genom att via en resistor lägga den mot jord aka noll DC. Annars smäller det vid switchning. Reläer switchar abrupt vilket kan ge ett plopp om det finns lite signal på, det räcker med brus. Detta för att högtalarkonen helt plötslig aktiveras och slår åt ett håll omedelbart pga signalen. Detta undviks med slö switchhning vilket kan göras med slö opto eller göra styrningen till en snabb opto slö. Dock så läcker optos så hela kretsen måste anpassas efter detta medan med reläer så får du absolut avbrott eller kortning till jord. Man kan ju tro att en opto som tex ger 10M vid av inte ger problem men gör man tex en bypasslinga förbi flera steg för att göra en ren kanal så har man gjort en ganska rejäl feedbackslinga på distanalen. Döda alltid en high gain kanal både i början och vid slutet. Skippar du den första så är risken stor att du hör den kanalen svag när du spelar på den andra. Dödar du den inte vid slutet så kan den kanalen du spelar på blöda över till den andra och så får du med den kanalen ändå.

_________________
Johan Hansson


07 Nov 2019, 21:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Ett tillägg: mitt första inlägg avser endast elektromekaniska reläer, dvs Reläer, och ska inte blandas ihop med optokopplare och liknande, som kan vara bättre i många fall och troligen är mer sofistikerade. Jag tolkade det som att vanliga Reläer avsågs i frågan, men kan ha missuppfattat.


07 Nov 2019, 21:33
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Hur menar du med anpassa kretsen till opto?
Låter som en bit över min förmåga.

Kan man sätta relä/opto direkt på ingången eller bör man ha ett steg före för att komma undan brus?

Jag tokspånar på hur jag ska lägga upp allt.
Tror planen är att försöka bygga en "rockstärkare" med två olika dist kanaler. En typ Jcm800 och den andra typ orange, mesa stuk eller annat.
Sedan möjlighet att switch mellan dessa.
Sedan reverb på någon av dom eller om det går att switch till båda.

Är min plan/dröm möjlig? Dum?
Kan man få det att låta likt marshall med el504or i slutsteget?

Jag har just lyckats göra footprint till 12ax7 nu.
Klurigare än jag trodde när jag chansade runt i programmet.


08 Nov 2019, 00:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Alltså, om du har ett instrument och vill ha olika behandling av signalen, så kan man ju göra på olika sätt:

1. Du flyttar instrumentets kontakt mellan olika ingångsjack, som går till olika kanaler, som har olika egenskaper men går ihop till driv- /slutsteg.
2. Du låter en switch (relä eller mekanisk eller "optisk") flytta inkommande signalen mellan olika kanaler som har olika egenskaper
3. Du ändrar kanalens karakterisktik genom nån form av omkoppling av dess karaktär.

Hur man än bär sig åt, måste man flytta omkring signalbanorna. Om man väljer mekanisk switch eller relä kommer på ett ut rent tekniskt, man måste hursom hantera risken för knäppar och annat. Reläkopplingar ger god möjlighet till "fjärrstyrning", men är i princip samma som om man hade en mekanisk omkopplare att jobba med. Andra lösningar (typ opto) kan vara mer sofistikerade och medge ännu mer raffinerad kontroll, men man måste hålla ordning på vad signalen råkar ut för, dvs vilken belastning som kan bli aktuell för insignalen, och vad utsignalen kan belastas med.


08 Nov 2019, 01:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
tokfan wrote:
Hur menar du med anpassa kretsen till opto?
Låter som en bit över min förmåga.
Opton läcker så du måste anpassa din krets med att detta läckage kommer med som tex om du försöker göra två kanaler med samma steg. Sen tex om du har en mindre resistor till jord efter opton blir läckaget lägre eftersom optons stora off resistans då kopplas ner mer.
tokfan wrote:
Kan man sätta relä/opto direkt på ingången eller bör man ha ett steg före för att komma undan brus?
Den kanalen du kopplar bort kommer att brusa som hellfire eftersom den får stora resistanser som står och får leva fritt. Vilket inte är ett problem om du dämpar den en gång till efteråt. Den andra kopplas ju ner av gitarren eller annat du pluggat in. Dock ska man undvika att göra saker innan ingångssteget för allt oväsen du skapar här kommer förstärkas mest. Det vanligaste sättet är att ha ett gemensamt ingångssteg och sedan växla eller ha allt gemensamt och koppla om kretsen genom att flippa resistorvärden, kondingar, hoppa över ett steg tex.

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 12:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Jag brukar ofta göra så här. Använd opton till döda bort respektive kanal till jord efter gainkontrollern som delar ingångssteg och använd den till att öppna respektive efter kretsen. Eftersom man gärna bygger en loop efter så dunkar man ner den till lägre signal och då fungerar opton bra trots läckage eftersom man använder en lite resistor efter. https://drive.google.com/open?id=1RQ0c6 ... HLK38JDG0s. Detta har varit fullgott för att inte en ultrahiggain ska läcka över till en clean. Sen måste man ha ett par transistorer som tänder och swicthar optosorna.

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 13:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Sen kan man enkelt växla mellan optosar och slänga med en LED som tänds för respektive kanal så här. Switchen ska representera en footswitch. Sen har jag inte räknat på några strömmar här utan bara ett demo. Ska man kunna ha olika ström till optosarna och ledsen får man ha fler trissor. Sen får man tänka till lite extra vilka optosar som ska vara på och av när. Det är ju inte säkert så att den ena trissa går till ena kanalens oposar om man tex både dödar till jord och serieöppnar med optosar. Kopplar man fel blir det ganska tyst... https://drive.google.com/open?id=1KkkmC ... gKCy4gfaI9

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 13:41
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Tackar!
Har letat överallt efter info om opto lösningar. Hittade en pedagogisk sida som var lätt att fatta. Han använde vactrol LDRs. Jag kände då att jag var något på spåren tills jag insåg att de knappt säljs längre.
Använder du TLP521 eller tog du bara något på måfå i multisim?
Jag har klurat vad som är prio i databladet i detta sammanhang? Hög off resistans/snabb växling/ osv.
Finns det optos som pallar med spänningar så man kan sätta dom vart som helst i stärkaren?

Jag läste just eran relä diskussion angående din jet city och blev ännu mer skrämd av reläer.

Jag borde labba med båda någon gång så jag får bättre grepp om det.

En annan tanke som dök upp nu när man planerar att trycka in små svarta hightech-skalbaggar i en hederlig rörförstärkare är att det borde gå att bygga en footswitch med olika motstånd till flera olika switchar och sedan programmera en liten microkontroller som då läser av olika spänningar via ADC och sedan switchar det man vill fast man bara använder enkel telesladd till pedalen.

Men det skiter jag i nu! Jag måste begränsa mig för att komma någonstans. Prio 1 är att fatta hur jag ska styra upp det med switchandet.
Vilken opto osv.

Tack för all guidning av er två om jag inte sagt det tidigare. Det är svårt att veta vart man ska börja och jag har mycket att lära inom detta ämne. Man famlar lätt i blindo och letar efter fel saker. (I alla fall jag)


08 Nov 2019, 14:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
tokfan wrote:
Tackar!
Har letat överallt efter info om opto lösningar. Hittade en pedagogisk sida som var lätt att fatta. Han använde vactrol LDRs. Jag kände då att jag var något på spåren tills jag insåg att de knappt säljs längre.
Använder du TLP521 eller tog du bara något på måfå i multisim?
Jag har klurat vad som är prio i databladet i detta sammanhang? Hög off resistans/snabb växling/ osv.
Finns det optos som pallar med spänningar så man kan sätta dom vart som helst i stärkaren?

Det är den enda som fungerar i multisim har ingen aning om det är en linjär sak som egentligen går att använda till audio. Du vill helst ha slö växling eftersom det blir jämnare växling. Du kommer inte höra delayet. Vactrol har väl en variant som klarar 250V och vactrol är väl enklast o du får tag i dem ganska dyra dock. Verkar som om de inte heller är rohs godkända så det är väl därför de lyser med sin frånvaro.

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 14:27
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Tubis wrote:
Eftersom man gärna bygger en loop efter så dunkar man ner den till lägre signal och då fungerar opton bra trots läckage eftersom man använder en lite resistor efter. https://drive.google.com/open?id=1RQ0c6 ... HLK38JDG0s. Detta har varit fullgott för att inte en ultrahiggain ska läcka över till en clean. Sen måste man ha ett par transistorer som tänder och swicthar optosorna.


En dumfråga: menar du effektloop?
Det behöver jag ju också kom jag på :D
Det ska jag också läsa på om och kolla exempel.


08 Nov 2019, 14:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
tokfan wrote:
En dumfråga: menar du effektloop?
Det behöver jag ju också kom jag på :D
Det ska jag också läsa på om och kolla exempel.
Ja precis. Här är du nere på linenivå och det öppnar upp lite för vilka komponenter du kan switcha med. Man kan här även tex använda en boss/ibanez style swicth i stället för optosar.

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 14:50
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
ok. då blir det ebayande efter vactrol ändå.


08 Nov 2019, 14:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
För att återknyta till trådens grundfrågeställningar, så har jag med framgång använt likriktad glödspänning för att styra reläer. Har funkat jättebra och är enkelt. Men i mitt fall har det inte handlat om kanalbyte utan om att ge möjlighet att höja ljudvolymen med en footswitch. Användbart vid solon eller när andra har ökat volymen och man fortfarande vill höras. Reläet kortsluter då ett motstånd som sitter i serie med, och före, mastervolym-poten. Använder oxå samma spänning för att driva en liten kylfläkt som håller slutrören lite lagom svala. Funkar oxå bra.


08 Nov 2019, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Tubis wrote:
tokfan wrote:
Tackar!
Har letat överallt efter info om opto lösningar. Hittade en pedagogisk sida som var lätt att fatta. Han använde vactrol LDRs. Jag kände då att jag var något på spåren tills jag insåg att de knappt säljs längre.
Använder du TLP521 eller tog du bara något på måfå i multisim?
Jag har klurat vad som är prio i databladet i detta sammanhang? Hög off resistans/snabb växling/ osv.
Finns det optos som pallar med spänningar så man kan sätta dom vart som helst i stärkaren?

Det är den enda som fungerar i multisim har ingen aning om det är en linjär sak som egentligen går att använda till audio. Du vill helst ha slö växling eftersom det blir jämnare växling. Du kommer inte höra delayet. Vactrol har väl en variant som klarar 250V och vactrol är väl enklast o du får tag i dem ganska dyra dock. Verkar som om de inte heller är rohs godkända så det är väl därför de lyser med sin frånvaro.


Det finns andra som funkar bra IRL i alla fall, dessa har jag använt på senare år: http://www.crestcomponents.com.au/silonex-optosldr-optocouplers-c-30_19/

Vad gäller att använda dem för audio är dessa gjorda just för det: "Silonex Audiohm optocouplers are ideally suited for high performance audio circuits. Most "design-ins" have demonstrated proven performance benefits over silicon based audio control devices such as VCAs and FETs."

Det går att använda dem till pottar/volymer etc också, vilket är riktigt behändigt, från att det inte finns en pott så finns det en med ett tramp på en pedalknapp.

Det blir dessutom ett annat ljud, då man inte ökar resistansen i kretsen på samma sätt som en vanlig volympott gör (Om jag har förstått det hela rätt). Klarare ljud helt enkelt.

Här är en bra genomgång: https://www.cresttech.com.au/pdf/Silonex/levelcontrol.pdf

Mycke roligt... :D

_________________
/Lennart


08 Nov 2019, 17:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Inte superbra värden på silonex det kommer blöda igenom bra. Den billigaste går ju helt bort bara 500k i off.

_________________
Johan Hansson


08 Nov 2019, 19:24
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Någon som köpt VTL5C4 från Kina annars?
5st för 40 spänn. Vore guld om man kom undan så billigt.


08 Nov 2019, 21:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Reläer är ändå enklare att jobba med; har inte haft några problem med klick eller brum när jag använt det.

Såg för övrigt att nya generationen Soldano-förstärkare som är på gång kommer att använda reläer istället för optokopplare, så det bör uppenbarligen kunna funka även med high gain.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


10 Nov 2019, 12:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
d95err wrote:
Reläer är ändå enklare att jobba med; har inte haft några problem med klick eller brum när jag använt det.

Såg för övrigt att nya generationen Soldano-förstärkare som är på gång kommer att använda reläer istället för optokopplare, så det bör uppenbarligen kunna funka även med high gain.

Jag är ju ägare av en jet city 50(soldano)med reläer. De hade glömt att ha jordpotential efter sista reläet så detta ploppade men gick att lösa. De första reläet small på ganska bra den switchen som slog mot jord och det fick jag aldrig att fungera så den delen fick jag avlägsna. Sen är det givetvis så att ju mer förstärkning det är efter missljudet ju mer hörs det. Med lägre gain kommer man undan med massor med saker. Sen tror jag vi alla är lite olika kräsna om vad som räknas som ovälkomna störmoment. För övrigt kommer reläer låta om det växlas under signal lite beroende på hur signalen ser ut eftersom det blir en helt tvärt påslag på högtalarkonen som om man lade DC på den. Fenomenet kan man höra om man klickar av och på här https://www.youtube.com/watch?v=OUvlamJN3nM. Det är den stora anledning till soft switching.

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2019, 12:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Tubis wrote:
Inte superbra värden på silonex det kommer blöda igenom bra. Den billigaste går ju helt bort bara 500k i off.


Ja, 500k duger ju inte, men 25M borde väl räcka... Eller är det något annat värde du tänker på?

HIFI-gubbar använder dem för t.ex volymkontroller m.m.

_________________
/Lennart


12 Nov 2019, 11:39
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Det ska jag kolla upp.
Att det ska vara så dyrt med dessa.
Ska man ha en som öppnar och en som stänger till varje krets blir det ju en över tusenlappen om man vill dribbla runt med lite saker i stärkaren. Först när jag hörde opto tänkte jag typ 18kr/st.


12 Nov 2019, 21:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
https://uk.farnell.com/advanced-photoni ... t=Nsl%2032

Nsl32sr3
Typ 30 spänn. 25M off resistans. 10 sek.
Kan det vara något?


12 Nov 2019, 22:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
På lågnivå ser du ofta att man kopplar till jord med med en j175 transistor. Det fungerar dock bara tex på katoder eller där man tagit ner signalen lågt som tex innan en loop send. Dessa är ju betydligt billigare än optos. Så man kan komma undan mycket billigare än att använda optos överallt.

_________________
Johan Hansson


12 Nov 2019, 22:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Sen kan man givetvis planera en krets med "låggradiga" optos som synes här http://www.ampwares.com/schematics/mars ... dsl100.pdf Det handlar ju egentligen om vad man vill göra med optosen och vad denne då gör i kretsen i on och off läget.

_________________
Johan Hansson


12 Nov 2019, 22:58
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Ok.
Trissorna ska jag också kolla.
Men finns det några brister med opton jag länkade?
25M är ju högt. Tiden säger mig inget. 10sek låter rätt länge men det kanske löser sig om man switchar i andra ändan med?


13 Nov 2019, 00:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Kanalswitch med relä? Vad tänka på?
Såg dock att vactrol låg på 400M off. Det var högre.


13 Nov 2019, 00:35
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.