View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 20:32



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Prisvärd racing strata 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Prisvärd racing strata
CarlM wrote:

Om du är såld på lönngreppbräda, så finns det gott om RG550-varianter med lönnbräda.


Den hade jag lätt kunnat slå till på om den kom i min väg till rätt pris!

Quote:
(Jag är förresten också lite sugen på en Charvel och funderar på sälja min RG550, men den är inget för dig eftersom den har rosebräda.)


...och då blir jag lite nyfiken på orsaken till att du vill byta från Ibanez till Charvel?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Oct 2019, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
CarlM wrote:

Om du är såld på lönngreppbräda, så finns det gott om RG550-varianter med lönnbräda.


Den hade jag lätt kunnat slå till på om den kom i min väg till rätt pris!

Quote:
(Jag är förresten också lite sugen på en Charvel och funderar på sälja min RG550, men den är inget för dig eftersom den har rosebräda.)


...och då blir jag lite nyfiken på orsaken till att du vill byta från Ibanez till Charvel?[/quote]

Ska jag vara ärlig så är det flera anledningar...

1.
Image

2. För några år sedan började jag planera ett superstratabygge med superdelar (I praktiken som en i bilden ovan fast med Floyd), men insåg att min spec var väldigt nära en Ibanez RG550 och då var det lika bra att köpa en sån istället eftersom det kostade betydligt mindre än att bygga något som skulle ha nära noll andrahandsvärde om jag någon gång behövde sälja den. Jag spelar i huvudsak Les Paul, mina andra gitarrer är bara kompletteringar för att kunna göra sånt som inte funka på en Les Paul.

Men det är ju egentligen en Charvel med Floyd som jag alltid velat haft och inte en Ibanez. (Ja, jag vet att JEL kör med fast stall, men den typen av gitarr har jag redan fast i teleform).

Eftersom jag är en Gibson/Fender-gubbe så ligger Charvel närmare än Ibanez. Fast jag vet inte, RG är en väldigt bra räsergitarr.


08 Oct 2019, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
De största skillnaderna mellan en Charvel San Dimas/So-Cal och en Ibanez RG:

Halsprofilen. RGn har en platt och bred hals, inte helt olik många Jacksons men mycket smäckrare. Charvel har en typsik Fender-hals.

Svajet. RGn har ett Edge-svaj vilket inte bara är ett "floyd" utan skiljer sig framförallt med sin längre utväxling (hela svajet är längre), det blir en annan känsla och medger extremare dive-bombs än Charvelns "vanliga" Floyd Rose.

Trä i kroppen. RGn har svartlind (American Basswood), vilket lämpar sig väldigt väl för flytande svaj, framförallt då hur sustainen både bibehålls och samtidigt skapar ett eget sound. Charveln kropp är i al. Dvs mer traditionellt och detta ger mer mostånd för vissa "shred-tekniker", på gott och ont tycker jag.


08 Oct 2019, 12:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Vinyljunkie wrote:
Trä i kroppen. RGn har svartlind (American Basswood), vilket lämpar sig väldigt väl för flytande svaj, framförallt då hur sustainen både bibehålls och samtidigt skapar ett eget sound.

-Nja...
Jag måste säga; att iaf jag har HELT ANDRA erfarenheter av detta träslag. och då spelar det ingen som helst roll vilket typ av stall som sitter på. Tonmässigt är detta träsag ingen höjdare: -"Poppig" -och odistinkt ton, -taskig sustain. Hög anslagston -sett till låg utringande sustainton. Detta träslag funkar tonmässigt bäst till hård dist -med jävligt många fler toner per takt. Det som nästan är synonymt när basswood ibbor liras utan dist: Är att ljudet till 99% ALLTID är så "wet"; överöst med effekter. Man behöver inte direkt ha diplom på väggen för att förstå varför det är så: Basswood låter helt enkelt inte alls godtagbart utan att soundet extremt färgat/övermålat rent.
Med detta sagt; är det ändå så att Ibanez gör grymma instrument i övrigt. Och jag har full respekt för alla som gillar soundet ur basswood.


/ Jonken


08 Oct 2019, 17:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Trä i kroppen. RGn har svartlind (American Basswood), vilket lämpar sig väldigt väl för flytande svaj, framförallt då hur sustainen både bibehålls och samtidigt skapar ett eget sound.

-Nja...
Jag måste säga; att iaf jag har HELT ANDRA erfarenheter av detta träslag. och då spelar det ingen som helst roll vilket typ av stall som sitter på. Tonmässigt är detta träsag ingen höjdare: -"Poppig" -och odistinkt ton, -taskig sustain. Hög anslagston -sett till låg utringande sustainton. Detta träslag funkar tonmässigt bäst till hård dist -med jävligt många fler toner per takt. Det som nästan är synonymt när basswood ibbor liras utan dist: Är att ljudet till 99% ALLTID är så "wet"; överöst med effekter. Man behöver inte direkt ha diplom på väggen för att förstå varför det är så: Basswood låter helt enkelt inte alls godtagbart utan att soundet extremt färgat/övermålat rent.
Med detta sagt; är det ändå så att Ibanez gör grymma instrument i övrigt. Och jag har full respekt för alla som gillar soundet ur basswood.


/ Jonken


Jamen är det inte just sånt spel och ljud som passar bäst till en superstrata? Är det inte det vi pratar om i denna tråden?


08 Oct 2019, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Vinyljunkie wrote:
Jamen är det inte just sånt spel och ljud som passar bäst till en superstrata? Är det inte det vi pratar om i denna tråden?

För mig är en super Strata betydligt mer än så. Ungefär som att tok-trimma eller uppgradera i en bil: -med syfte att få ut "mer" ur den. En super-duper-räzer gura skall med andra ord vara någonting BETYDLIGT MER -än traditionell productionline skåpmat. Gitarren skall åka!

Alla mina egna räzer -guror åker! Och; då menar jag verkligen "ÅKER"!!! Ljudmässigt är de mist lika bra som märkes guror i 20-40 -lök nivån. Den stora skillnaden är att vartenda en av mina Räzers är unika, one-of-a-kind instrument. De är från grunden designade att motsvara mina egna förväntningar inom olika områden.

Vanliga och felaktiga antaganden om räzer guror:

- Gitarren måste ha en humbucker i stallgropen.
- Gitarren måste ha ett svaj.
- Gitarren måste vara av "Strata -typ".

FLERA av mina Räzer plankor är av Ibanez -typ. Efter mitt Räzer Tele -bygge -tänkte jag bygga en swirlad HPD JEM av ask -med en sustainer.


/ Jonken


08 Oct 2019, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
För mig är en super Strata betydligt mer än så. Ungefär som att tok-trimma eller uppgradera i en bil: -med syfte att få ut "mer" ur den. En super-duper-räzer gura skall med andra ord vara någonting BETYDLIGT MER -än traditionell productionline skåpmat. Gitarren skall åka!

Alla mina egna räzer -guror åker! Och; då menar jag verkligen "ÅKER"!!! Ljudmässigt är de mist lika bra som märkes guror i 20-40 -lök nivån. Den stora skillnaden är att vartenda en av mina Räzers är unika, one-of-a-kind instrument. De är från grunden designade att motsvara mina egna förväntningar inom olika områden.

Vanliga och felaktiga antaganden om räzer guror:

- Gitarren måste ha en humbucker i stallgropen.
- Gitarren måste ha ett svaj.
- Gitarren måste vara av "Strata -typ".

FLERA av mina Räzer plankor är av Ibanez -typ. Efter mitt Räzer Tele -bygge -tänkte jag bygga en swirlad HPD JEM av ask -med en sustainer.

/ Jonken


Vad gäller mitt sökande så ska gitarren uppfylla de nämnda tre kriterierna, men pga preferenser och behov, inte antaganden.
Men du tänker att ask kan vara nåt? Den Ibanez jag kollat in har ju för ovanlighetens skull askkropp.

Och visst, den ska funka till mer än megadistad shredding.
Jag har viss erfarenhet av JEM, tidig sådan. Min upplevelse av den var faktiskt att den var "plinkig", inget gensvar liksom, kändes mer som att den kunde gå sönder om man tog i för mycket. Det sistnämnda kan förstås ha att göra med att anpassa spelstilen. De här gitarrerna är väl inte direkt byggda för SRV-liknande attacker, och det är ju inte direkt sånt man behöver dem till heller.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Oct 2019, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
Vad gäller mitt sökande så ska gitarren uppfylla de nämnda tre kriterierna, men pga preferenser och behov, inte antaganden.
Men du tänker att ask kan vara nåt? Den Ibanez jag kollat in har ju för ovanlighetens skull askkropp.

Och visst, den ska funka till mer än megadistad shredding.
Jag har viss erfarenhet av JEM, tidig sådan. Min upplevelse av den var faktiskt att den var "plinkig", inget gensvar liksom, kändes mer som att den kunde gå sönder om man tog i för mycket. Det sistnämnda kan förstås ha att göra med att anpassa spelstilen. De här gitarrerna är väl inte direkt byggda för SRV-liknande attacker, och det är ju inte direkt sånt man behöver dem till heller.

Detta är ju förståss personliga preferenser. Jag har själv flera gamla JEM-guror med kroppar av basswood. Även om dom låter bättre än nya basswood guror; är detta inte tillräckligt bra för mig iaf. Alla mina andra Ibanezer med kroppar av andra träslag låter mycket, mycket bättre. Jag upplever dock inte någon av mina Ibbor som "skör" -eller "ostabil": Tvärtom faktiskt: Alla är riktigt stabila och pålitliga instrument. Ur mina al-JEMs är det inga som helst problem med att trolla fram en rättvis SRV ton.


/ Jonken


10 Oct 2019, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Prisvärd racing strata
Tackar stort för svaren! Nu är det i varje fall kört.
Man lever ju bara en gång. På sin höjd.

Attachment:
San Dimas.jpg
San Dimas.jpg [ 4.85 KiB | Viewed 9610 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Oct 2019, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Prisvärd racing strata
En liten rapport, eftersom en San Dimas i utförande enligt inlägget ovan anlände i går.
Några första spontana intryck:

Halsen med sina 22 band är ungefär lika tjock om inte lite tjockare än på min '88 AmSt strat (som iofs är exceptionellt tunn för att vara en Fender). Däremot känns den givetvis bredare pga radiusen, och banden är högre. Halsen på min Gibson Vegas High Roller känns "snabbare" än vad Charvelns hals gör, kanske även tack vare Gibsons mensur. Intrycket är att det liksom krävs långa fingrar när man ska spela höga löpningar, långa stretch och liknande.

Kroppen är inte urfasad under halsklacken för bekvämare åtkomst högt upp på halsen, vilket man kanske kunnat förvänta sig på en sån här gitarr.
M.a.o, detta är en stratocaster. Superstrat, ja, men med betoning på strat. Jag är långtifrån någon "shredder"/snabbspelare, men jag är tveksam om den här gitarren är ett bra alternativ för de som är vana med Ibanez och liknande. Den är ingen lättviktare heller, väger väl ungefär som tidigare nämnda 88:a.

Ljudet är fenomenalt. Mickarna med tre lägen plus coilsplit och "no load" tonkontroll fungerar ypperligt. Man saknar inte en mittmick.

Den kom med väldigt hög action, och som Floyd-novis fick jag börja med att googla på hur man ställer stränghöjden :lol: Det känns som att strängarna individuellt inte riktigt följer halsens radius, som iofs är compound, men strängarna känns liksom "plattare" än halsen. Men jag har inte hunnit mäta detta, och antar att man i varje fall vänjer sig med detta efter lite mer speltid.
Och nu får ni himla med ögonen åt min okunskap igen, men jag hade inte ens kunnat föreställa mig att man inte kan justera individuell stränghöjd på ett Floyd. Ett verkligt WTF-ögonblick där.

Hantverket är inte mycket att klaga på. Skulle vara att man känner av bandstavarna en aning då.

Sammanfattningsvis har jag väl aldrig ägt en mångsidigare gitarr, man skulle lätt fixa alla tänkbara gigs från country till metal med denna. Men någon utpräglad racergitarr är den väl inte.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Oct 2019, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
För att göra gitarren så där exeptionellt bra; kan du ser över tre stycken kontakt ytor på gitarren:

- Planheten i botten på halsfickan.
- Planheten i träet under översadeln.
- Planheten på undersidan av översadeln.

Fixar du dessa; börjar det och hända ännu mer roliga grejer på den tonmässiga planet på din nya Charvel. Givetvis en basic set up för din strängtjocklek + spelstil utöver detta.


/ Jonken


22 Oct 2019, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Jag blev inspirerad av tråden och slog till på en begagnad 2013 Charvel So Cal av förra generationen, som bland annat hade kvartssågade halsar. Det första in
trycket är väldigt positivt. Supertunn len lack (eller om den nu är oljad?), rejäla band, konisk greppbräda och rundade greppbrädekanter gör att den känns väldigt bra att spela på redan innan jag justerat upp den. Lätt är den också, bara 15g tyngre än mitt MJT-stratabygge.

Inkopplad i mina vanliga grejer (d v s Fetto LaRocca och Cornford Roadhouse 30) låter den makalöst bra. Det trodde jag inte om en gitarr med Duncan Distorsion... Jag hade tänkt att byta till något annat som jag hade liggande, men stallmicken får kanske sitta kvar i alla fall.

Det ska bli kul och repa med den. Fast det är nästa omöjligt att inte spela Bark at the Moon när man tar den på sig... :)

(Inte min på bilden, men min är likadan.)

Image


Last edited by CarlM on 24 Oct 2019, 11:50, edited 1 time in total.



24 Oct 2019, 11:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
För att göra gitarren så där exeptionellt bra; kan du ser över tre stycken kontakt ytor på gitarren:

- Planheten i botten på halsfickan.
- Planheten i träet under översadeln.
- Planheten på undersidan av översadeln.

Fixar du dessa; börjar det och hända ännu mer roliga grejer på den tonmässiga planet på din nya Charvel. Givetvis en basic set up för din strängtjocklek + spelstil utöver detta.


/ Jonken


Har du några tips om hur man kan gå tillväga rent praktiskt för att optimera de tre nämnda punkterna?


24 Oct 2019, 11:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
CarlM wrote:
Har du några tips om hur man kan gå tillväga rent praktiskt för att optimera de tre nämnda punkterna?

Grattis till en riktigt nice gitarr!

- Planheten i botten av halsfickan går att göra på flera olika sätt. Hemmametoden funkar dock bäst med en liten träkloss som man har en helt rak yta på. På denna yta klistrar man fast en passande bit självhäftande sandpapper. Man försöker i första hand konsentrera sin slipning att få bort alla lackrester i botten på halsfickan -samtidigt som man försöker att hålla igen på slipningen av dom trärena ytorna. Man försöker att undvika att slipa längst inne i halsfickan. Om man hittar ett shim längst inne i halsfickan; bör man helst ta ner lite mer framtill i fickan -för att bevara tilten på halsen. Men jag rekommenderar inte detta -om man känner sig osäker. Det är väldigt lätt att det blir snett -sett till ytan inne i hälen av klacken. De goda nyheterna är ju att; i dessa Charvels brukar halsfickan se väldigt bra ut. Det räcker oftast med att pusta bort lackresterna -som oftast sitter längs med kanterna.

- Planheten i översadelklacken görs vanligtvis med en HELT PLAN fil. Man tar inte ner ytan; utan bara får den helt jämn. Och givetvis vara noga med att inte komma åt brädklacken med filen.

-Planheten under översadeln är det enklaste gigget av dessa tre: Man lägger helt enkelt ner sin översadel på en smärgelduk -som i sin tur ligger på en halt rak yta. Sedan slipar man sakta med jämnt tryck. Undertill syns var "det tar".

Innan man börjar se över ytorna i översadeln; bör man ha beställt hem lite helshims. Slipning i klack och sadel innebär att strängarnas utgång flyttas närmare F-bandet. Det behövs ofta inte mycket slipning för att få till kontakterna. Många gånger behöver man ens shimsa efter slip. Men; om det skulle behvas är det bra att vara förberedd. (Beror mycket på hur mycket luft man vill ha mellan strängarna och sin F-bandstav.)


/ Jonken :wink:


24 Oct 2019, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Har du några tips om hur man kan gå tillväga rent praktiskt för att optimera de tre nämnda punkterna?

Grattis till en riktigt nice gitarr!

- Planheten i botten av halsfickan går att göra på flera olika sätt. Hemmametoden funkar dock bäst med en liten träkloss som man har en helt rak yta på. På denna yta klistrar man fast en passande bit självhäftande sandpapper. Man försöker i första hand konsentrera sin slipning att få bort alla lackrester i botten på halsfickan -samtidigt som man försöker att hålla igen på slipningen av dom trärena ytorna. Man försöker att undvika att slipa längst inne i halsfickan. Om man hittar ett shim längst inne i halsfickan; bör man helst ta ner lite mer framtill i fickan -för att bevara tilten på halsen. Men jag rekommenderar inte detta -om man känner sig osäker. Det är väldigt lätt att det blir snett -sett till ytan inne i hälen av klacken. De goda nyheterna är ju att; i dessa Charvels brukar halsfickan se väldigt bra ut. Det räcker oftast med att pusta bort lackresterna -som oftast sitter längs med kanterna.

- Planheten i översadelklacken görs vanligtvis med en HELT PLAN fil. Man tar inte ner ytan; utan bara får den helt jämn. Och givetvis vara noga med att inte komma åt brädklacken med filen.

-Planheten under översadeln är det enklaste gigget av dessa tre: Man lägger helt enkelt ner sin översadel på en smärgelduk -som i sin tur ligger på en halt rak yta. Sedan slipar man sakta med jämnt tryck. Undertill syns var "det tar".

Innan man börjar se över ytorna i översadeln; bör man ha beställt hem lite helshims. Slipning i klack och sadel innebär att strängarnas utgång flyttas närmare F-bandet. Det behövs ofta inte mycket slipning för att få till kontakterna. Många gånger behöver man ens shimsa efter slip. Men; om det skulle behvas är det bra att vara förberedd. (Beror mycket på hur mycket luft man vill ha mellan strängarna och sin F-bandstav.)


/ Jonken :wink:


Tack och tack för tipsen. Hur får jag tag på översadelshims? Är det en Floyd Rose-del eller är det någon annan som tillverkar sånt?


25 Oct 2019, 11:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Prisvärd racing strata
CarlM wrote:
Tack och tack för tipsen. Hur får jag tag på översadelshims? Är det en Floyd Rose-del eller är det någon annan som tillverkar sånt?


Shims:
https://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_266_279&osCsid=824d3a91a2d76b7f0988719d16cf5e35

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


25 Oct 2019, 15:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Prisvärd racing strata
benny hill wrote:
CarlM wrote:
Tack och tack för tipsen. Hur får jag tag på översadelshims? Är det en Floyd Rose-del eller är det någon annan som tillverkar sånt?


Shims:
https://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_266_279&osCsid=824d3a91a2d76b7f0988719d16cf5e35


Tack för tipset, någon som vet om dessa shims även passar ett Edgesvaj? Det är från -98 och är "grundmodellen" om jag förstått allt rätt.

_________________
/Lennart


25 Oct 2019, 16:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Custom Sam wrote:
någon som vet om dessa shims även passar ett Edgesvaj? Det är från -98 och är "grundmodellen" om jag förstått allt rätt.

Dom passar under toplock III nötar också. Skillnaden är väl att dessa nötar är bredare; så det blir lite mer"luft" vid kanterna. Dock är dessa shims väldigt mycket bättre än de delade EDGE orginal shimsen.


/ Jonken


25 Oct 2019, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Skulle vilja be alla Er som optimerar Era kontaktytor i samband med det här; att återknyta och berätta om/hur Ni upplever skillnaderna före och efter i Era gitarrer.

Om det är flera Bojare som återknyter; bekräftar att det finns intresse att lära sig såna här saker. Om så; kan jag tänka mig att köra en tråd med bilder om hur man optimerar för massor med mer ton ur en Les Paul/T-O-M stall; när min R8 dyker upp.


/ Jonken :wink:


25 Oct 2019, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Skulle vilja be alla Er som optimerar Era kontaktytor i samband med det här; att återknyta och berätta om/hur Ni upplever skillnaderna före och efter i Era gitarrer.

Om det är flera Bojare som återknyter; bekräftar att det finns intresse att lära sig såna här saker. Om så; kan jag tänka mig att köra en tråd med bilder om hur man optimerar för massor med mer ton ur en Les Paul/T-O-M stall; när min R8 dyker upp.


/ Jonken :wink:


Det vore intressant. Jag kommer att optimera min Charvel ganska snart. Men jag behöver den i spelbart skick ett litet tag till, så det kommer att ta lite till. Jag kommer eventuellt att optimera RG:n om jag inte hinner sälja den innan dess. Det känns som att Charveln alkropp passar mig bättre än RG:ns lindkropp. Dessutom passar Charvel-halsen mig perfekt på alla sätt. Men jag har inte bestämt mig än. Yngste sonen (som är basist) kanske behöver RG:n till sin prog-metal.


28 Oct 2019, 01:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Skulle vilja be alla Er som optimerar Era kontaktytor i samband med det här; att återknyta och berätta om/hur Ni upplever skillnaderna före och efter i Era gitarrer.

Om det är flera Bojare som återknyter; bekräftar att det finns intresse att lära sig såna här saker. Om så; kan jag tänka mig att köra en tråd med bilder om hur man optimerar för massor med mer ton ur en Les Paul/T-O-M stall; när min R8 dyker upp.


/ Jonken :wink:



Jag tycker att det vore väldigt intressant med en tråd som beskriver hur man optimerar en Les Paul!
Och stort tack för alla bra tips som du gett genom åren, har lärt mig mycket genom dem.

Mvh Jonas.

_________________
http://www.pigsinspace.se


28 Oct 2019, 11:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3356
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
1331 wrote:
Jonken wrote:
Skulle vilja be alla Er som optimerar Era kontaktytor i samband med det här; att återknyta och berätta om/hur Ni upplever skillnaderna före och efter i Era gitarrer.

Om det är flera Bojare som återknyter; bekräftar att det finns intresse att lära sig såna här saker. Om så; kan jag tänka mig att köra en tråd med bilder om hur man optimerar för massor med mer ton ur en Les Paul/T-O-M stall; när min R8 dyker upp.


/ Jonken :wink:



Jag tycker att det vore väldigt intressant med en tråd som beskriver hur man optimerar en Les Paul!
Och stort tack för alla bra tips som du gett genom åren, har lärt mig mycket genom dem.

Mvh Jonas.


Jag kan bara hålla med. Stort tack!

Optimering av Les Paul/TOM vore väldigt intressant att lära sig mer om. Det är den typen av gitarrer jag spelar mest på.


28 Oct 2019, 12:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Custom Sam wrote:
någon som vet om dessa shims även passar ett Edgesvaj? Det är från -98 och är "grundmodellen" om jag förstått allt rätt.

Dom passar under toplock III nötar också. Skillnaden är väl att dessa nötar är bredare; så det blir lite mer"luft" vid kanterna. Dock är dessa shims väldigt mycket bättre än de delade EDGE orginal shimsen.


/ Jonken


Tack för info Jonken!

Just nu byter jag kök, och det blir en renovering av övervåningen efter det, så får se när jag kan dyka ner i gitarrnörderier igen... Men ska absolut återkomma när det blir dags!

_________________
/Lennart


29 Oct 2019, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
Trä i kroppen. RGn har svartlind (American Basswood), vilket lämpar sig väldigt väl för flytande svaj, framförallt då hur sustainen både bibehålls och samtidigt skapar ett eget sound.

-Nja...
Jag måste säga; att iaf jag har HELT ANDRA erfarenheter av detta träslag. och då spelar det ingen som helst roll vilket typ av stall som sitter på. Tonmässigt är detta träsag ingen höjdare: -"Poppig" -och odistinkt ton, -taskig sustain. Hög anslagston -sett till låg utringande sustainton. Detta träslag funkar tonmässigt bäst till hård dist -med jävligt många fler toner per takt. Det som nästan är synonymt när basswood ibbor liras utan dist: Är att ljudet till 99% ALLTID är så "wet"; överöst med effekter. Man behöver inte direkt ha diplom på väggen för att förstå varför det är så: Basswood låter helt enkelt inte alls godtagbart utan att soundet extremt färgat/övermålat rent.
Med detta sagt; är det ändå så att Ibanez gör grymma instrument i övrigt. Och jag har full respekt för alla som gillar soundet ur basswood.


/ Jonken

Vad tycker du om basswood strator? T.ex Jeff Becks vita?

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


30 Oct 2019, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Jyda wrote:
Vad tycker du om basswood strator? T.ex Jeff Becks vita?

Jag personligen gillar inte basswood i Strator. Jeff Becks signatur Strata har en kropp i al.


/ Jonken


30 Oct 2019, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Jyda wrote:
Vad tycker du om basswood strator? T.ex Jeff Becks vita?

Jag personligen gillar inte basswood i Strator. Jeff Becks signatur Strata har en kropp i al.


/ Jonken

Ja, hans signaturstrata men inte den han spelar. Den är i basswood.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


30 Oct 2019, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Jyda wrote:
Ja, hans signaturstrata men inte den han spelar. Den är i basswood.

Jag gillar inte soundet ur basswood. Inte ens när proffsen spelar på träslaget.


/ Jonken


30 Oct 2019, 22:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Mike Leaf and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.