View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:16



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Hur gör ni när de börjar bråka? Lithium fett har jag hört som en lösning(!).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Sep 2019, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 02 Dec 2008, 23:50
Posts: 1089
Location: Hässleholm
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
En snabb och kortsiktig lösning är att spruta in WD-40 eller 5-56, men som du säger ska det egentligen vara fett. Det finns olika lagerfetter, men vilket som är bäst vettefan. Se bara till att det är för lager/växlar och inte någon annan sorts fett.

_________________
WROOOOOOM


13 Sep 2019, 05:10
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2011, 19:01
Posts: 83
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Det finns ett klipp på Youtube när Dan Erlewine rengör gamla stämmisar. (Stewart MacDonalds kanal)
Han tar bort dom och blåser genom dom med nån sprit eller nafta först, men jag kommer inte ihåg vilket fett
han använder..


13 Sep 2019, 06:12
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Bör gå med vilket fett som helst,det speciella med anpassat fett för lager/växlar är att det inte ska ändra konsistens när det börjar bli varmt i lagret pga hög hastighet och friktion,och så snabbt vettefasen om någon stämmer oavsett frustration :-)


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


13 Sep 2019, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
gretschen wrote:
Bör gå med vilket fett som helst,det speciella med anpassat fett för lager/växlar är att det inte ska ändra konsistens när det börjar bli varmt i lagret pga hög hastighet och friktion,och så snabbt vettefasen om någon stämmer oavsett frustration :-)


//Robban

Helt utan frustration använder jag sen många år en Earnie Ball Power Peg när jag strängar om. Och då går det ju betydligt snabbare.

Å andra sidan, när jag lämnade in en gammal Gibson till Guitarlabs och hade tänkt byta bort de gamla Grovers som satt på, så sa de att vänta lite så byter vi sadel först. När de bytt sadeln fungerade stämmisarna mycket bättre.


13 Sep 2019, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Symaskinsolja.

_________________
Gud finns inte.


13 Sep 2019, 09:12
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
DrSlim wrote:
Symaskinsolja.


+1

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 Sep 2019, 09:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Jag gjorde först ren mina stämmisar med lacknafta och blåste bort all smuts sen testade jag diverse produkter på en annan stämskruv.
Det som jag tycker funkade bra var lett agerfett. Testade på kul även lite tjockare mineralolja och det verkar också funka.
Det viktigaste är väl att smörjmedlet inte tjocknar, hårdnar eller försvinner/rinner av tänker jag.
Gissa att du tar av dem först för att slippa riskera få fett/fläckar i lacken.


14 Sep 2019, 20:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Har gjort rent dom genom att helt enkelt ta isär stämmisen. Vik upp tungorna försiktigt så kommer du åt att rengöra alla delar ordentligt. Jag kan rekommendera valfritt fett till en fiskerulle. Dom är i regel inte så feta och klarar av att smörja rullen när en 20-kilos lax rusar. När du sen monterar ihop "huset" så böj ner tungorna med nånting tillverkat av plast, exempelvis handtaget på en mejsel. Då slipper du fula märken på tungorna.


20 Sep 2019, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Växellådsolja brukar vara bra skit


20 Nov 2019, 11:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
lpstd wrote:
gretschen wrote:

Å andra sidan, när jag lämnade in en gammal Gibson till Guitarlabs och hade tänkt byta bort de gamla Grovers som satt på, så sa de att vänta lite så byter vi sadel först. När de bytt sadeln fungerade stämmisarna mycket bättre.


Eller snarare, då upptäckte du att det inte var stämmisarna som det var fel på ;)


20 Nov 2019, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
gretschen wrote:
Bör gå med vilket fett som helst,det speciella med anpassat fett för lager/växlar är att det inte ska ändra konsistens när det börjar bli varmt i lagret pga hög hastighet och friktion,och så snabbt vettefasen om någon stämmer oavsett frustration :-)


//Robban


Ja Robban du har helt rätt med: Bör gå med vilket fett som helst, Man kan utvecklade lite med att säga : ett fett som är stabilt i temperaturer som gitarrer vistas i. Så I klartext kan man typ använda kokosfett för att göra jobbet.
Och att använda tunnflytande oljor är inte vägen att gå, då dessa försvinner med tiden och ger inte fullgod smörjning av en växel som inte är sluten.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Nov 2019, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Smörja gamla Fender Kluson Deluxe stämmisar?
Amp Healer II wrote:
Och att använda tunnflytande oljor är inte vägen att gå, då dessa försvinner med tiden och ger inte fullgod smörjning av en växel som inte är sluten.

Instämmer. Det absolut bästa (enligt mig) -är klassiskt hjullager fett på tub. Detta kan man köpa på välsorterade mackar & dyl.
Understryker även vikten av att ta isär; och rengöra mekaniken ordentligt. Detta för att få bort ALLT gammalt, torkat kladd först. Detta är dock lite svårare. Är man ovan; och har värdefullare, gamla vintage knoppar: Bör man inte riskera att förstöra mekaniken. Man bör istället kontakta någon som har koll. Ofta använder man värme (en lödkolv) -för att benda upp metall 'nibbarna' som håller ihop mekaniken. Detta för att dessa ej skall gå av i processen.

Det är inga problem att byta ut skadade kuggar i äldre knoppar; för att ge dessa korrekt funktion igen.


/ Jonken


03 Jan 2023, 13:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.