View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:59



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Prisvärd racing strata 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Prisvärd racing strata
Har av och till funderat på att skaffa nån strataliknande "racing"-gitarr med floyd. Men jag har ingen koll överhuvudtaget på den sortens gitarrer.
Får gärna vara HSH eller HH, med bett i mickarna utan överdriven output.
Tänker mig något som Satriani eller Vai kunde känna sig hemma med, men i prisklassen kring 5000 SEK.
Ibanez känns som ett givet märke, men som sagt, saknar helt koll på olika modeller och sånt.
Rekommendationer?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 Sep 2019, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Tittade precis på en grön USA Charvel San Dimas under säljes. Jag är sjukt sugen själv men har redan två superstrattor och andra projekt som behöver prioriteras. Det är ett riktigt bra pris på den.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


07 Sep 2019, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
Jo en sån skulle väl inte vara helt fel. Men dels har jag inte möjlighet att prova, och färgen...vetetusan :D

Har undrat flera gånger över alla dessa hockeyklubbor med Floyd som växte på träd under andra hälften av 80-talet. Charvel, Charvette, Ibanez, Hamer, Kramer och allt vad det var.
Var finns de i dag? Tycker att man sällan ser dem till salu..

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Sep 2019, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Låter som ju som om du skall ha en Ibanez, tycker jag.

Jag kan kolla vad jag har hemma om du vill köpa beg.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Sep 2019, 12:16
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Prisvärd racing strata
Jag har haft skitkul med min Charvel sen jag köpte den i våras.
Titta efter en So Cal så kan du ju själv laborera med mickuppsättning...


09 Sep 2019, 14:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Prisvärd racing strata
En kompis till mig köpte en sån här Charvel Pro Mod So Cal

https://www.thomann.de/se/charvel_pro_m ... _fr_sw.htm

och är jättenöjd!

Dessutom enda räsern som inte får dig att se ut som ett hopplöst hairmetaltotalmiffo också, IMHO...


09 Sep 2019, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
Tackar för tips så långt! Ska tillägga att jag befinner mig i Finland, så privata beg.köp i Sverige är kanske inte så aktuellt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Sep 2019, 20:17
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Prisvärd racing strata
Charvel Pro Mods är inga dåliga gitarrer, så det är bra tips.


MEN köper du en ny gitarr för ca 5000 kr med Floyd så kan du räkna med att den inte kommer hålla stämningen länge innan kniveggarna slits ut.
Det finns nästan bara gitarrer med Floyd Rose Special samt andra budget-varianter på stallet.

Du vill ha en gitarr med åtminståne FRT1000 stall, allt annat i budgetsortimenten kommer inte hålla nå länge.
Dom billigare går såklart att ha som "test-objekt" men du kommer såsmåningom behöva byta stallet till ett dyrare med bättre hållbarhet.

Lägg på ett par tusenlappar så kommer du kunna köpa en sån här dunder-gitarr med top-of-the-line Edge och 5-delad hals åsåvidare.
https://www.thomann.de/fi/ibanez_rg550_ ... ImZpIn0%3D

Jag har inte spelat en sån själv men speccen jämfört med priset, är oslagbart.
Magnus Olsson kanske kan flika in med ord om dessa nyare RG550 :mrgreen: (jag va extremt sugen på dessa men slutade med en Solar gura då jag hellre ville ha Evertune än svaj)


Nu snackar vi alltså FLYTANDE Floyd/Edge/blabla stall.
Vilket är ganska viktigt för att kunna göra Vai-svaj. :mrgreen:

Det går att blocka för dive-only men då försvinner lite av det kula med Floyd.



MEN om vi ska hålla oss till "runt 5000 lappen" så kanske detta?

https://www.thomann.de/fi/harley_benton ... bengal.htm

Du får FRT1000 stall och rostfria band för under 4000 kr.

Sedan om det är ett bra bygge osv kan jag såklart inte uttala mej om men många verkar rätt nöjda med dessa


09 Sep 2019, 20:34
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Prisvärd racing strata
Min första Floyd Rose gitarr hade tyskt Original Floyd Rose å det va snart 8 år sen, å det funkar perfekt fortfarande.

Har haft mindre lycka med gitarrer med FRT1000 som inte ens hållt stämningen direkt från affär (jag har FÖRSÖKT serva kompisars gitarrer med FRT1000 men det har gått sådär...)

FRT1000 är såklart inte dåliga, men jag har ENBART haft otur med dessa stall så min erfarenhet kanske inte överenskommer med någon annans någonstans.

Ja, jag vet exakt hur man settar upp ett Floyd. Har aldrig några problem med mina tyska OFR. Endast problem billigare, trots lika setup.


09 Sep 2019, 20:38
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Tvåtakt wrote:
MEN om vi ska hålla oss till "runt 5000 lappen" så kanske detta?
https://www.thomann.de/fi/harley_benton ... bengal.htm
Du får FRT1000 stall och rostfria band för under 4000 kr.
Sedan om det är ett bra bygge osv kan jag såklart inte uttala mej om men många verkar rätt nöjda med dessa
Intressant, kollade klippet och verkar vara rätt mycket gitarr för pengarna.....
https://www.youtube.com/watch?v=qdrPx5Uwg9Y


09 Sep 2019, 21:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
Intressanta tips och synpunkter.
T.ex detta med olika Floyd är en helt okänd vetenskap för mig.

Har inga direkta förutfattade meningar om något märke, men Harley Benton...nej. Har 100% negativa erfarenheter av allt som heter HB och för den delen Behringer.

Ibanez olika modeller är något av en djungel för en oinvigd, men en som ser intressant ut "på pappret" är RG370AHMZ.

Lönnbräda är tilltalande även om jag inte utesluter mörka träslag. Compound radius likaså, men inget krav. Tunn hals är ju en del av konceptet men vill gärna känna liiite trä i handen...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Sep 2019, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Prisvärd racing strata
Satsa på en gurka med bassswood-kropp, alltså lind. För mig
är Satch och Vai synonymt med svajmast och basswood.
Många RG har såna extremt tunna halsar men JS-serien har
mer normala, typ Fedner. Så en Ibanez JS eller Radius-serien
som föregick JS-gitarrerna. T. ex 540R.

Det finns också Wolfgang gitarrer som kunde va intressanta för
dig - tror jag. De gjordes först av Music Man, senare av Peavey
och numera av EVH (som jag tror ägs av Fendör).

_________________
Försvinn ur min åsikt


10 Sep 2019, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
HRJ wrote:
Jag har haft skitkul med min Charvel sen jag köpte den i våras.
Titta efter en So Cal så kan du ju själv laborera med mickuppsättning...


Funderar på detta. Tänker du alltså på att de har plektrumskydd, och är det helt urfräst under typ "badkar"?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Sep 2019, 15:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Det enda som spelar roll (utöver allt annat som spelar roll när man köper en gitarr) när du ska köpa en gitarr med svaj är just svajet. Köp ingen med kasst svaj! Upprepa detta 10 gånger för dig själv! Och med detta menar jag undermåligt tillverkat. Det kommer bara att sluta med tandagnissel. Detta innebär att välja bort alla modeller med skämtet Floyd Rose Special om du köper nytt! Passa dig även för budgetsuperstrator från 80 och 90-talet generellt då de ofta hade sämsta tänkbara svajsystem samt ofta även plyfakropp. Dock hade vissa billiga Jackson från 90-talet noname floydkopior som var fullt dugliga, du känner igen dem på att svajet ser ut som ett OFR. Ibanez har sina egna snarlika system och de är bra allihop i princip. Viktigt är också att du väljer en gitarr som har ett dubbelåsande system om du ska swajja loss som sig bör. Sen finns ju Kahler också men det är ett helt annat djur.


11 Sep 2019, 17:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Uncle Fred wrote:
Satsa på en gurka med bassswood-kropp, alltså lind. För mig
är Satch och Vai synonymt med svajmast och basswood.
Många RG har såna extremt tunna halsar men JS-serien har
mer normala, typ Fedner. Så en Ibanez JS eller Radius-serien
som föregick JS-gitarrerna. T. ex 540R.

Det finns också Wolfgang gitarrer som kunde va intressanta för
dig - tror jag. De gjordes först av Music Man, senare av Peavey
och numera av EVH (som jag tror ägs av Fendör).


Det är något fantastiskt med amerikansk (det måste vara av den sorten!) lind och floyd! På något sätt framhåller det träslaget i kroppen allt man vill åt när man ska shredda och swajja loss! Jag tror att det är extremt lätt är orsaken men jag har alltid undrat varför.


11 Sep 2019, 17:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
Intressanta tips och synpunkter.
T.ex detta med olika Floyd är en helt okänd vetenskap för mig.

Har inga direkta förutfattade meningar om något märke, men Harley Benton...nej. Har 100% negativa erfarenheter av allt som heter HB och för den delen Behringer.

Ibanez olika modeller är något av en djungel för en oinvigd, men en som ser intressant ut "på pappret" är RG370AHMZ.

Lönnbräda är tilltalande även om jag inte utesluter mörka träslag. Compound radius likaså, men inget krav. Tunn hals är ju en del av konceptet men vill gärna känna liiite trä i handen...


Jag har en Harley benton med floyd. Tror den kostar 1200 ny. Det är faktiskt inget fel på den förutom lite halvkassa översadelblock. Billiga att byta ut så faktiskt inte alls något att rata. Har inte använt den så mycket så jag kan inte säga om svajet är kasst i likhet med Floyd Rose Special men om du hittar en sån begagnad för 800 eller nåt så finns det ju ekonomiskt utrymme för att byta delar i framtiden menar jag, det går ju inte att bråka med priset iaf. Trä och mickar är det inget fel på hos dessa.

Det ser ut att vara Ibanez eget klassiska svaj Edge på den modellen du kollat på. Är det det är det förmodligen en kalasgitarr.


11 Sep 2019, 17:54
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
HRJ wrote:
Jag har haft skitkul med min Charvel sen jag köpte den i våras.
Titta efter en So Cal så kan du ju själv laborera med mickuppsättning...


Funderar på detta. Tänker du alltså på att de har plektrumskydd, och är det helt urfräst under typ "badkar"?

So Cal har pleka och de jag har sett har varit routade för HSH.

Ex.vis:
https://www.ebay.de/itm/2016-Charvel-So ... SwCWZc5DBP


13 Sep 2019, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Jag har ett flertal racing Strator; dock ingen racing Tele. Har ett tag sökt efter en bra Tele kropp till detta HPD-projekt. Hittade en säljare på Ebay i England; som annonserar Tele kroppar av Jim Root -modell -för väldigt prisvärda penningar:

https://www.ebay.com/sch/Bodies/41406/m.html?item=352741245351&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_ssn=hzguitars

Kropparna av bra trä -som är byggda Kina; verkar vara av riktigt bra kvalitet.
Högg själv en H/H Svamp ask kropp av dessa som var gul till färgen. Tänkte fräsa om den för Floyd Rose -med woodstuds. Har en gammal Charvel R/W hals + ett svart OFR liggandes. De borde passa väldigt nice -för en Kee Marcello -vibe racing Tele. Funderar fortfarande över mickarna. Lutar åt SD Custom Custom TB i stallet + SD '59 i halsgropen. Det borde ge tight ryt i svajningarna.


/ Jonken :)


13 Sep 2019, 19:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Prisvärd racing strata
Vinyljunkie wrote:
Det är något fantastiskt med amerikansk (det måste vara av den sorten!) lind och floyd! På något sätt framhåller det träslaget i kroppen allt man vill åt när man ska shredda och swajja loss! Jag tror att det är extremt lätt är orsaken men jag har alltid undrat varför.


Jag har en gammal Ibanez Blazer med lindkropp (och typ stratasvaj). Den har samma
grundljud som en del nyare RG Prestige (lindkropp) jag har testat (med Floyd Rose antenn).
Det är en fet ton - speciellt i det högre registret - och med sprillig diskant. Mellanregistret
är återhållsamt. Detta motverkar nasalt ljud. Varmt med en del sprillighet alltså. Med viss risk för
grötighet. Det är basswood/lind för mig. Det här med "amerikansk" vet jag inte... eventuellt är
det så att "basswood" är identiskt med amerikansk lind. Annan "lind" är, i så fall, inte basswood.

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 Sep 2019, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Jonken wrote:
Jag har ett flertal racing Strator; dock ingen racing Tele. Har ett tag sökt efter en bra Tele kropp till detta HPD-projekt.

/ Jonken :)


Vår andra gitarrist ska snart sälja en fin tele-kropp som kanske skulle passa dig. Han vill hellre ha en Carbonita/Thinline och säljer därför sin telekropp med följande spec, för att ersätta den med en halvakustisk:

Tillverkare: ESP Japan på 80-talet. (Han jobbade hos den svenska ESP-importören några år på 80-talet.)
Träslag: Al (Alder)
Lack: tunn cellulosaklarlack.
Fräsning: Standard Telecster fast med 2 x HB + svaj (typ vintagestrata-stall som sitter där nu.)
P-skydd: Svart plektrumskydd finns

Ursäkta trådkapningen.

PM:a mig om den kan vara intressant. (Den ligger inte ute på annons än.)


Last edited by CarlM on 16 Sep 2019, 12:16, edited 1 time in total.



16 Sep 2019, 10:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Uncle Fred wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är något fantastiskt med amerikansk (det måste vara av den sorten!) lind och floyd! På något sätt framhåller det träslaget i kroppen allt man vill åt när man ska shredda och swajja loss! Jag tror att det är extremt lätt är orsaken men jag har alltid undrat varför.


Jag har en gammal Ibanez Blazer med lindkropp (och typ stratasvaj). Den har samma
grundljud som en del nyare RG Prestige (lindkropp) jag har testat (med Floyd Rose antenn).
Det är en fet ton - speciellt i det högre registret - och med sprillig diskant. Mellanregistret
är återhållsamt. Detta motverkar nasalt ljud. Varmt med en del sprillighet alltså. Med viss risk för
grötighet. Det är basswood/lind för mig. Det här med "amerikansk" vet jag inte... eventuellt är
det så att "basswood" är identiskt med amerikansk lind. Annan "lind" är, i så fall, inte basswood.


Jag har fattat det såhär: American Basswood är svartlind och det började Ibanez använda först 1987 med RG/JEM-gitarrerna. Sen om man verkligen hör någon skillnad mot din äldre Ibanez mot annan tyngre lind är en fråga, i synnerhet som du beskriver det precis som jag upplever det.


16 Sep 2019, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Prisvärd racing strata
Vinyljunkie wrote:
Jag har fattat det såhär: American Basswood är svartlind och det började Ibanez använda först 1987 med RG/JEM-gitarrerna. Sen om man verkligen hör någon skillnad mot din äldre Ibanez mot annan tyngre lind är en fråga, i synnerhet som du beskriver det precis som jag upplever det.


Okey, tack. Min gamla Blazer är inte speciellt lätt. Den väger 3.7 kilo.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Sep 2019, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
I spaningarna så här långt har jag observerat några saker:

- Har blivit allt mer sugen på Charvel Pro Mod. Utseendet talar för San Dimas, möjligheten att labba med pickups talar för SoCal. I övrigt är de väl lika. Bör vara 2016 eller senare.
- Det finns knappt några Pro Mods på begmarknaden.
- Det finns beggade Ibanez så att det räcker till att beväpna en armé. Det jag är orolig för är om jag skulle komma överens med halsarna.
:?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Sep 2019, 11:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
I spaningarna så här långt har jag observerat några saker:

- Har blivit allt mer sugen på Charvel Pro Mod. Utseendet talar för San Dimas, möjligheten att labba med pickups talar för SoCal. I övrigt är de väl lika. Bör vara 2016 eller senare.


För att spara pengar men ändå få en lika bra gitarr så hade jag kollat in 90-talarna som inte har exakt stratahuvud.


24 Sep 2019, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
En annan intressant grej om Charvel:
De kvartsågade halsarna från Charvels -har nästan dubblerat i värde på begagnat marknaden. Fler om fler börjar förstå hur jäkla bra dessa halsar är till Floydade HPD projekt guror. EVH-halsarna har också rört sig stadigt uppåt i både efterfrågan och pris.


/ Jonken


24 Sep 2019, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
Jag håller fortfarande på och dividerar. :roll:
Pga diverse andra inköp så *tror* jag att jag måste hålla mig kring den ursprungligen tänkta budgeten.

En som jag inte riktigt kunnat släppa är https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... mz_01.html
Finns dessvärre inga riktigt trovärdiga recensioner av den därute, mest demon och sånt.

Har hört två saker som oroar mig lite: att den skulle vara tung (pga ask-kroppen), och att folk har svårt att få stämningen att hålla.
Vikten känns inte som ett stort problem, och hur tung kan väl en sån här kropp vara egentligen tänker jag. Volymen trä måste väl ändå vara mindre än vanlig strat, tele och LP t.ex.

Men om den inte går att få att hålla stämningen så faller hela poängen med att köpa en sån här gitarr.

Tremolot är enligt Ibanez: Edge-Zero II tremolo bridge w/ZPS3Fe
Oinsatt som jag är, med noll erfarenhet av Floyd o.dyl:
Vilka orsaker kan finnas till att den inte skulle hålla stämningen? Handlar det om inställningar? Kan det vara "inbyggt" och omöjligt att åtgärda?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Oct 2019, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
Jag håller fortfarande på och dividerar. :roll:
Pga diverse andra inköp så *tror* jag att jag måste hålla mig kring den ursprungligen tänkta budgeten.

En som jag inte riktigt kunnat släppa är https://www.ibanez.com/eu/products/deta ... mz_01.html
Finns dessvärre inga riktigt trovärdiga recensioner av den därute, mest demon och sånt.

Har hört två saker som oroar mig lite: att den skulle vara tung (pga ask-kroppen), och att folk har svårt att få stämningen att hålla.
Vikten känns inte som ett stort problem, och hur tung kan väl en sån här kropp vara egentligen tänker jag. Volymen trä måste väl ändå vara mindre än vanlig strat, tele och LP t.ex.

Men om den inte går att få att hålla stämningen så faller hela poängen med att köpa en sån här gitarr.

Tremolot är enligt Ibanez: Edge-Zero II tremolo bridge w/ZPS3Fe
Oinsatt som jag är, med noll erfarenhet av Floyd o.dyl:
Vilka orsaker kan finnas till att den inte skulle hålla stämningen? Handlar det om inställningar? Kan det vara "inbyggt" och omöjligt att åtgärda?


Om det är runt 5000:- som är budget och Ibanez som är intressant, är väl en begagnad japantillverkad RG550 eller någon variant på den (som t ex RG570 utan p-skydd o.s.v.) vara det smarta köpet?

Då behöver du inte fundera på om Edge Zero II är tillräckligt bra eller inte. Det tror jag i o f att det är om man bara justerar det riktigt. Vad kan gå fel, så länge det inte är utslitet?


07 Oct 2019, 11:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Prisvärd racing strata
CarlM wrote:

Om det är runt 5000:- som är budget och Ibanez som är intressant, är väl en begagnad japantillverkad RG550 eller någon variant på den (som t ex RG570 utan p-skydd o.s.v.) vara det smarta köpet?


Jo, det är väl mest att jag blivit såld på lönngreppbrädan, och lite grann på lackeringen på kroppen också :wink: Fortfarande skulle jag helst köpa en Charvel Pro Mod San Dimas om jag hade lite större budget.

Quote:
Då behöver du inte fundera på om Edge Zero II är tillräckligt bra eller inte. Det tror jag i o f att det är om man bara justerar det riktigt. Vad kan gå fel, så länge det inte är utslitet?


Ja det är väl egentligen det som är min fråga: vad kan gå fel?

När man konsulterar det allvetande internet så är Edge Zero II

1) värdelöst, stämmer ur efter första divebomb
2) fantastiskt, håller stämningen efter timmar av misshandel
3) omöjligt att byta strängar på
4) inte svårare än något annat flytande stall att byta strängar på

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Oct 2019, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Prisvärd racing strata
Jag skall snart börja sätta ihop min Björn Uhr tribute Räzer Tele.

- Jim Root svamp ask kropp (modifierad för OFR)
- Äldre Charvel lönn/RW -hals (en av Björns gamla halsar).
- Svart hardware
- SD Perpetual Burn + SD '59.

Kan slänga upp lite pics på bygget om detta intresserar?


/ Jonken


07 Oct 2019, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Prisvärd racing strata
Lynxtrap wrote:
CarlM wrote:

Om det är runt 5000:- som är budget och Ibanez som är intressant, är väl en begagnad japantillverkad RG550 eller någon variant på den (som t ex RG570 utan p-skydd o.s.v.) vara det smarta köpet?


Jo, det är väl mest att jag blivit såld på lönngreppbrädan, och lite grann på lackeringen på kroppen också :wink: Fortfarande skulle jag helst köpa en Charvel Pro Mod San Dimas om jag hade lite större budget.

Quote:
Då behöver du inte fundera på om Edge Zero II är tillräckligt bra eller inte. Det tror jag i o f att det är om man bara justerar det riktigt. Vad kan gå fel, så länge det inte är utslitet?


Ja det är väl egentligen det som är min fråga: vad kan gå fel?

När man konsulterar det allvetande internet så är Edge Zero II

1) värdelöst, stämmer ur efter första divebomb
2) fantastiskt, håller stämningen efter timmar av misshandel
3) omöjligt att byta strängar på
4) inte svårare än något annat flytande stall att byta strängar på


Om du är såld på lönngreppbräda, så finns det gott om RG550-varianter med lönnbräda.

Image

Om du tänker köpa den i Sverige så kan du ju höra med Magnus Olsson på Crafton som är Nordeuropas antagligen mest passionerade Ibanez-expert, om hur bra Edge Zero II håller stämningen jämfört med exklusivare varianterna.

Att byta strängar och stämma är tyvärr nästan alltid en mardröm när man har gitarrer med flytande låst stall. :)

(Jag är förresten också lite sugen på en Charvel och funderar på sälja min RG550, men den är inget för dig eftersom den har rosebräda.)


07 Oct 2019, 17:32
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.