View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:05



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Jaha... mässan då? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Jaha... mässan då?
Sveriges mest aktiva forum (still..) och ingen tråd om Fuzzmässan! Det torde ju tala för nåt... om mässan, om Bojen, om forumkonceptet.... 2019.

Jag tyckte iaf att det var lika trevligt som vanligt. Gitarrer i dagarna två, vad mer kan man begära. Man slapp frässkägg också eftersom Gibson inte var där, bara en sån sak!

Men eftersom detta är gubb-gnällstället nummer ett så tänker jag gnälla på en sak:

- Vad är grejen med att stå och dema pedaler åt mässbesökare??? Alltså att det står nån jeppe och okynnesspelar och trycker av och på pedaler och det är så tydligt att denne jeppe bara älskar att lira och att det kommer först och sist för honom. Såg det på flera ställen och på ett ställe var t o m pedalerna vända från mässbesökarna så man inte ens såg vad de hette eller nånting. Det är liksom jämförbart med en frukthandlare som skulle stå och testsmaka frukten framför kunderna och säga: "ja den var god den här"..


Last edited by Vinyljunkie on 13 May 2019, 12:36, edited 1 time in total.



13 May 2019, 12:08
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 23:00
Posts: 880
Location:
Post Re: Jaha... mässan då?
Jag tyckte det var en överlag trevlig mässa. Det var några år sen jag var där och den har ju krympt en hel del från den tiden då det även var montrar uppe på andra våningen. Lite tråkigt men ändå rätt så mycket kul att titta på. Stora behållningen för mig var montern som delades av Olsson och TLL guitars. En TLL kan finnas nånstans i min framtid!... Och kanske en Olsson också för den delen... Och efter det kanske en TLL till...


13 May 2019, 12:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Jaha... mässan då?
Vinyljunkie wrote:
Det är liksom jämförbart med en frukthandlare som skulle stå och testsmaka frukten framför kunderna och säga: "ja den var god den här"..
:mrgreen:


13 May 2019, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Jaha... mässan då?
Han inte se så mycket men tyckte mässan var bra.
Trevligt folk, ball prylar och ett jävla liv :D

Han inte köpa mer än en Wah pedal.

Kan nog hålla med om att det blivit lite för mycket demosnubbar.
Korta framträdanden gillar jag, men såna som lirar mer eller mindre hela tiden blir jobbigt.
Och i förlängningen borde det vara kontraproduktivt, skrämma bort vanliga knicke dickers med att det står proffs och lirar på grejerna. Nog många som inte vågar testa då. Men kanske har de märkt att ingen alls hör pedalerna då?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 May 2019, 15:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Jaha... mässan då?
Magnus Olsson wrote:
skrämma bort vanliga knicke dickers med att det står proffs och lirar på grejerna. Nog många som inte vågar testa då.

/Magnus


Vinyljunkie wrote:
Det är liksom jämförbart med en frukthandlare som skulle stå och testsmaka frukten framför kunderna och säga: "ja den var god den här"..


Lite typiskt för hela musikbranschen.
Ungefär som när man kommer in i en musikaffär för att köpa en pryl för 5k,
Enda 'säljaren' sitter bakom kassan med Hörlurar på och låtsastrummar på disken medan
han kollar på en dataskärm och drömmer om en bättre tillvaro...

Då går man några varv, tappar sugen och åker sen hem och beställer prylen på Thomann istället för 4K.
En gång hörde jag någon ropa från ovanplan ' Ville du nåt eller? 'precis när jag gick ut och innan dörren slog igen.

_________________



13 May 2019, 16:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Jaha... mässan då?
Var där på lördagen och mässan kändes annorlunda för mig denna gången.
Tror det berodde på att jag var sjuk ett par dagar innan och inte riktigt hade räknat med att kunna åka dit. Så istället för att vara väldigt peppad och "på" så infann sig ett lugn, och jag gick mest runt och upplevde. Träffade flera personer, både utställare och mässgångare, som jag hade intressanta samtal med, som t.ex. Magnus O hos Crafton och John Olsson/Olsson Amps. När jag käkade så kom först Johan Lundgren och satte sig och det blev snack om pickups, han avlöstes av en Conny som berättade lite om att han hållit upp med att lira i 30 år.
Den största behållningen musikaliskt var mini-konserten med Pelle Holmberg Group + Jojje Wadenius på 2:a våningen, riktigt bra och kul :D Jojje har nyligen fyllt 74 (!) men jäklar vilka runs han brände av! Och det var mycket intressant med hans kompstil, väldigt rytmiskt och perkussivt, som gick fram väldigt bra. Pelle är en ny favorit jag fått på senaste tiden, bara så jäkla bra! Och hans band, de hade kul och var väldigt tajta :)

I övrigt kan jag hålla med om vad som skrivits i flera av inläggen. Det blev 10 minuter lirat på en akustiskt stålsträngad denna gången.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 May 2019, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Jaha... mässan då?
Jag var där utan både Korvjonsson och Forsman. Träffade ingen från forumen som jag känner igen.

Topp tre var:

Ola Insulanders stärkare, volymstark men lät sjukt bra.

Synergy-grejerna lät också riktigt bra. Väckte något hopp om att få RM100:an att låta vettigt om rotar lite i den.

Att jag brände måttligt med pengar, köpte inget utöver det planerade.

Kändes mindre överlag men var kanske inte idog nog.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


16 May 2019, 01:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.