View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:03



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Wambler pinnacle! 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Wambler pinnacle!
Hej. Jag har ett tag försökt att få min Wambler Pinnacle att låta som jag vill, men får inte till det! Diskanten låter kantig och fnissig! Kan inte förklara det på något annat sätt. Det finns ingen värme i tonen! Kör med Strata och jag ver ju att stallmicken kan vara lite vass, men rent ljud fungerar. Kan det vara så att den är mer anpassad för humbucker? Har alltid kör med overdrive, men tänkte att jag skulle dista till det! Tacksam för tips!


21 Apr 2019, 17:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Wambler pinnacle!
Du är kanske en av de få, mig själv inkluderad, som inte gillar Wamplers distar och ods. Jag tycker det du beskriver återfinns i flera av Brian Wamplers pedaler, något stelt och hårt som känns onaturligt.

Har inga råd att ge annat än att prova placeringen av din Pinnacle. Vissa pedaler är mer känsliga för vad som ligger före, gäller även true bypass.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


24 Apr 2019, 06:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Wambler pinnacle!
Håller med om Wamplers od´s, troligen har han JFETs och de kan ge just de missljuden om de inte är perfekt finjusterade vad gäller spänningen.


24 Apr 2019, 08:12
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Wambler pinnacle!
Grundtipset är ju att dra ned tonkontrollen lite för stallmiken (givetvis har du redan kopplat om tonkontrollerna på stratan så att den nedersta enbart påverkar stallmiken...).
Men det kanske du redan har gjort. Brukar behövas för det mesta på strata tycker jag.

_________________
Image


24 Apr 2019, 17:05
Profile WWW

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Wambler pinnacle!
Tack för responsen! Skönt att det var fler än jag som tycker det låter skumt. Ja, jag har kopplat om tonkontrollen till enbart stallmicken, men jag tycker att om jag drar av lite på tonpotten så finns det ändå kvar. Och drar jag av mer så blir det för dovt! Vad säger man, hur man än vänder sig så har man röven bak! Har ni några andra förslag på pedaler som är lite mer organiska, men som man ändå få fram lite övertonssprill utan den där fissliga diskanten!
Ha en bra kväll


25 Apr 2019, 22:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Wambler pinnacle!
les paul wrote:
Vad säger man, hur man än vänder sig så har man röven bak!

Jo. Känt fenomen även avseende pedaler/stärkare. Testa en Boss BD-2.

_________________
Försvinn ur min åsikt


26 Apr 2019, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Wambler pinnacle!
Boss BD-2 som nämnts, Boss OD-3 samt Marshall Bluesbreaker (som är en fantastiskt bra light OD och som många boutique-byggare klonat till vansinniga priser t ex King of Tone, Morning Glory). Bluesbreakern låter lika bra, om inte bättre.


27 Apr 2019, 08:04
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Wambler pinnacle!
Mer organisk pedal än Pinnacle, åt Marshallhållet (eftersom Pinnacle strävar dit), då är Bogners La Grange mitt bästa råd.

_________________
Image


29 Apr 2019, 15:09
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Wambler pinnacle!
Bästa investeringen är nog att skaffa en parametrisk EQ och Wampler gör just en sjujäkla bra EQ.
Annars har jag haft Pinnacle och den lät kanon i det stärkare jag körde. Marshall och Koch så i mina öron låter det konstigt att pedalen uppför sig sådär. Kanske inte trivs med din stärkare för så är det ju ibland.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Apr 2019, 23:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Wambler pinnacle!
Uppfattade det som att det är mer dist än od du söker. Då tycker jag Z.Vex Box of Rock och MI Audios Crunch Box är bra alternativ.

_________________
Mats


30 Apr 2019, 08:42
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Wambler pinnacle!
Single coil pickups, Fenders 50ˋs Fat särskilt, i kombination med rörförstärkare, oavsett pedal med i leken tycker jag inte är särskilt lyckat om man ska spela hårdrock. Då krävs nog någon form av dual coil-lösning.


04 May 2019, 00:32
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Wambler pinnacle!
les paul wrote:
Tack för responsen! Skönt att det var fler än jag som tycker det låter skumt. Ja, jag har kopplat om tonkontrollen till enbart stallmicken, men jag tycker att om jag drar av lite på tonpotten så finns det ändå kvar. Och drar jag av mer så blir det för dovt! Vad säger man, hur man än vänder sig så har man röven bak! Har ni några andra förslag på pedaler som är lite mer organiska, men som man ändå få fram lite övertonssprill utan den där fissliga diskanten!
Ha en bra kväll


Vilken typ av musik spelar du? Har du nåt exempel på någon gitarrists ljud/ton som du vill komma i närheten av?


04 May 2019, 00:35
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Wambler pinnacle!
Hej! Sorry att jag inte har svarat på era förslag. Har varit mycket nu! Har i alla fall införskaffat en pedal på Fuzzmässan! One control anonized brown sound! Funkar bättre än Wamblerpedalen! Inte den konstiga diskanten som som jag pratade om! Kanske inte dom olika inställningsmöjligheterna, men för mig räcker det!
Ha en bra kväll!


19 May 2019, 16:42
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.