View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:34



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Micro Pig Deluxe 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Micro Pig Deluxe
Vad tror ni om en sån här idé? Endast signalkretsen utritad ännu och några komponentvärden fattas ännu (det sensationella här är att jag lyckat åstadkomma ett schema i ett dataprogram :shock:
Men ville ladda upp redan nu ifall nån vill kommentera så här långt, eller hittar nåt galet.

Detta är vad jag tänkt bygga in i den s.k Makalösa Manicken som jag gjorde en tråd om nyligen. Alltså en två rackenheter hög låda med två rattar på varje kanal, och fyra rattar i mastersektionen. Dessa är begränsningarna jag tänkt hålla mig inom.

Skulle finnas en massa brytare att tillgå också, men det kanske får bli ett senare skede...

Det är alltså en kanal från Marshalls sk "The Pig", ett försteg som fascinerat mig.
Andra kanalen är typ en Brownface Deluxe.
(Bilden i bilagan längst ner är större när man öppnar den)
Image

Attachment:
TF Micro Pig Deluxe.gif [114.91 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Feb 2019, 00:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Micro Pig Deluxe
Vad är tanken bakom att kombinera två linor ur fas med varandra? Blir det något speciellt fenomen som inträder där med tanke på olika frekvensgång i respektive linorna eller...?

_________________
Johan Hansson


08 Feb 2019, 21:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Micro Pig Deluxe
Ja, det är ju inte en standardmodell, det ska vara pottar på några av de där motstånden i vad det ser ut som tonstackar? Originellt med så lite avkoppling, bara på ett rör.

Kul tanke med smårör som slutsteg. Den perfekta "sovrumsförstärkaren"?

_________________
/Lennart


08 Feb 2019, 23:41
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Micro Pig Deluxe
Tubis wrote:
Vad är tanken bakom att kombinera två linor ur fas med varandra? Blir det något speciellt fenomen som inträder där med tanke på olika frekvensgång i respektive linorna eller...?


Jag kan bara relatera vad jag läst om detta. Tydligen ska det inte ha någon större betydelse tack vare frekvensdelningen. Dvs överlappningen mellan linorna är så pass liten att fasutsläckning inte blir ett bekymmer.

Man kan väl gissa att de olika utimpedanserna var grejen med denna lösning. Men om fasfrågan var en del av ekvationen eller bara nåt man tyckte att det gick att bortse ifrån vågar jag inte spekulera i.

Uppenbarligen snodde Marshall kretsen från någon hifi-förstärkare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Feb 2019, 23:52
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Micro Pig Deluxe
Custom Sam wrote:
Ja, det är ju inte en standardmodell, det ska vara pottar på några av de där motstånden i vad det ser ut som tonstackar? Originellt med så lite avkoppling, bara på ett rör.

Kul tanke med smårör som slutsteg. Den perfekta "sovrumsförstärkaren"?


Har lite problem med min hantering av LTSpice, t.ex lyckades jag inte hitta något så simpelt som en potentiometer utan fick tillverka dem själva.
Så det ska föreställa potar där det står "Treble vol" och "Bass vol".

Det är ju inte en tonstack, utan frekvensdelning efter ingångssteget och en volympot för respektive linje efter V2A och B.

Nu försöker jag förgäves få till en transformator i det förbenade programmet.

Borde gå att få ut typ 1W, så om den funkar i sovrummet beror väl lite på hur man bor :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Feb 2019, 23:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Micro Pig Deluxe
Fick ju ha kollat upp sagda "Gris", hittade bl.a denna filmen https://www.youtube.com/watch?v=dFgmmhRv0W0 och det låter ju onekligen väldigt bra!

I kommentarsfältet skriver Johan Segeborn som gjort filmen att de tagit ut slutstegsrör plus lite annat ljuddämpande, annars måste det ju vara snuskigt högt! Är det säkert ändå iofs...

Jag har letat efter ett sådant schema som du använt till försteg Lynxtrap, men inte hittat några, det har varit betydligt mer vanliga varianter.

Det som är frågan är ju vad det är som distar så snyggt, slutsteget eller preampen? Ja, förstås alltihop är ju kraftigt skrölande, men hur mycket påverkar preampen här där jag förmodar att det är en hel del slutstegsdist?


(Vad gäller termen "sovrumsförstärkare" så är det i min värld inte något bra ställe att ha gitarrsaker, men jag kan förstå om man bor i stan i lägenhet att gitarrsakerna hamnar där.)

_________________
/Lennart


09 Feb 2019, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Micro Pig Deluxe
Jepp jag "upptäckte" the Pig här på Bojen:http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=108161&hilit=pig&start=0

Segeborns demo är gjord i samband med det. Vet inte om "pleximaster" är aktiv här längre.

Brutalt är ordet i det klippet. Påminner en aning om ljudet som Neil Young får ur sin Deluxe, man förväntar sig att förstärkaren ska fatta eld vilket ögonblick som helst.
Sannolikt kommer den mesta disten från slutsteget och i viss mån fasvändare, eftersom det inte finns någon extraordinär förstärkning i försteget.
Någon nämnde i den andra tråden att förstärkaren är underfiltrerad, kanske det som bidrar till det där "på gränsen till sammanbrott"-ljudet.

Det finns egentligen inga förutsättningar för att min mikroversion ska låta som förlagan.
Det är mer att upplägget i försteget är annorlunda=intressant som lockar mig att prova.
Och med 1-2W slutsteg så behöver man ju inte fundera så mycket på att skapa overdrive i preampen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Feb 2019, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Micro Pig Deluxe
De två "linor som ser ut som tonstackar" är ett delningsfilter, den övre är ett lågpass och det nedre högpassfilter, de splittar signalen i två frekvensband. S
Sedan adderas de i olika proportioner via potar. En ganska effektiv tonkontroll.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


09 Feb 2019, 16:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Micro Pig Deluxe
Det verkar bli mer fasfel om man inte fasvänder ena linan. Filtren förskjuter fasen så mycket.......

_________________
Johan Hansson


09 Feb 2019, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Micro Pig Deluxe
Ett komplett schema, eller åtminstone ett första utkast till ett sådant.
Upplösningen torde vara bättre om man klickar på bilagan i länken nederst.

Image

Attachment:
TF Micro Pig Deluxe rev1.jpg [241 KiB]
Not downloaded yet

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Feb 2019, 20:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Micro Pig Deluxe
Lynxtrap wrote:
Jepp jag "upptäckte" the Pig här på Bojen:http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=108161&hilit=pig&start=0

Segeborns demo är gjord i samband med det. Vet inte om "pleximaster" är aktiv här längre.

Brutalt är ordet i det klippet. Påminner en aning om ljudet som Neil Young får ur sin Deluxe, man förväntar sig att förstärkaren ska fatta eld vilket ögonblick som helst.
Sannolikt kommer den mesta disten från slutsteget och i viss mån fasvändare, eftersom det inte finns någon extraordinär förstärkning i försteget.
Någon nämnde i den andra tråden att förstärkaren är underfiltrerad, kanske det som bidrar till det där "på gränsen till sammanbrott"-ljudet.

Det finns egentligen inga förutsättningar för att min mikroversion ska låta som förlagan.
Det är mer att upplägget i försteget är annorlunda=intressant som lockar mig att prova.
Och med 1-2W slutsteg så behöver man ju inte fundera så mycket på att skapa overdrive i preampen.


Intressant!

Helt plötsligt blev den där Dynacord Eminent T2 med 740V på anoderna som jag har i projektlådan mer intressant... :shock:

Dvs det är en Eminent med transistorförsteg men med två EL34 i slutsteget. Nu är det ju andra rör i Marshallen, men ändå...

Det är en likadan som den jag har gjort ett designförslag på i "granntråden" fast det är mer normala spänningar i den andra T1.

_________________
/Lennart


10 Feb 2019, 01:46
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Micro Pig Deluxe
Funderar lite på potarna till bas och diskant innan jag beställer komponenter - logaritmiska eller linjära. Eftersom de i princip är volympotar så borde väl svaret vara logaritmiska...eller?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Feb 2019, 22:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Micro Pig Deluxe
Lynxtrap wrote:
Funderar lite på potarna till bas och diskant innan jag beställer komponenter - logaritmiska eller linjära. Eftersom de i princip är volympotar så borde väl svaret vara logaritmiska...eller?


"Tycke och smak" skulle jag säga. Att volympoten är (normalt sett) log, beror på hur man uppfattar ljudnivåskillnader. Det blir mer "korrespondens" mellan vridning och volymökning med en logaritmisk pot för volymen, eftersom örat funkar på det sätt det gör. Om det faktiskt slår igenom för variationer i klangfärgen är inte helt självklart. I princip kommer ju en logaritmisk pot ge ändring som "kommer på slutet" av vridningen, en linjär kan möjligen ge känslan av att all förändring sker i början av skalan, liksom. Misstänker att det funkar OK med båda sorterna.


12 Feb 2019, 00:05
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.