View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:21



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Bias Head till halva priset! 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Bias Head till halva priset!
Satt och lyssnade runt lite för några dagar sedan då jag funderade på en modelleringsstärk här hemma. Tankade bla ner en demo Bias Amp 2 och blev lite sugen.

Började kolla priser och de låg nånstan runt 9-12k för processorvarianten utan slutsteg. Då jag enbart skall köra den hemma direkt till ljudkortet så behöver jag inte ha varianten med slutsteg.

Snubblade runt på nätet och upptäckte att DLX Har den för 4499:-. Ett klipp. Dessutom fanns detta pris inte med på prisjakt så det var ren tur.

Som jag förstått det så droppar nuvarande generalagenten Bias grejerna så då blev det billigt. Bluetooth fotpedal samt Bias amp 2 pro ingår dessutom.

Här är länken ifall någon mer blir sugen. https://www.dlxmusic.se/produkter/stran ... -processor


07 Jan 2019, 02:02
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bias Head till halva priset!
Sådär borde dom kostat original, tycker jag... det finns inga inbyggda effekter!

Ska dom kosta sitt vanliga fullpris BORDE dom ha effekter inbyggt i mackapären. Tanken med moderna lösningar är att ha så mycket som möjligt i samma apparat.
Kemper, AxeFX, Headrush, Helix, Boss grejer osv... Så gott som ALLA dessa mackapärer har inbyggda effekter, utom Bias Head/Rack etc.


07 Jan 2019, 09:03
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
Tvåtakt wrote:
Sådär borde dom kostat original, tycker jag... det finns inga inbyggda effekter!

Ska dom kosta sitt vanliga fullpris BORDE dom ha effekter inbyggt i mackapären. Tanken med moderna lösningar är att ha så mycket som möjligt i samma apparat.
Kemper, AxeFX, Headrush, Helix, Boss grejer osv... Så gott som ALLA dessa mackapärer har inbyggda effekter, utom Bias Head/Rack etc.


Förstår poängen använder dock inga effekter alls förutom reverb. Gillade ljudet samt hur pass intuitivt upplägget var när man tweakar ljudet.


07 Jan 2019, 10:09
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Bias Head till halva priset!
Jag har en Bias Head med förstärkaren,och är skitnöjd..
Rattar in det ljud jag vill ha och till det kan jag använda mitt gamla pedalbord.
Detta är ju köpläge deluxe....Min kostade 4995:- med en etta före :oops:

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


07 Jan 2019, 12:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Bias Head till halva priset!
gretschen wrote:
Jag har en Bias Head med förstärkaren,och är skitnöjd..
Rattar in det ljud jag vill ha och till det kan jag använda mitt gamla pedalbord.
Detta är ju köpläge deluxe....Min kostade 4995:- med en etta före :oops:

//Robban

Tycker att Amp1 Mercury Editon har sprungit ifrån den digitala tekniken.

Känns lite tryggare också om det skulle Ryssarna skulle spränga en EMP i atmosfären!
-Inga chipp som kan brinna upp!.... :D

Men vissst det är ett toppenpris...

_________________
http://www.ergopikk.com


07 Jan 2019, 12:35
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bias Head till halva priset!
LabLord wrote:
Tvåtakt wrote:
Sådär borde dom kostat original, tycker jag... det finns inga inbyggda effekter!

Ska dom kosta sitt vanliga fullpris BORDE dom ha effekter inbyggt i mackapären. Tanken med moderna lösningar är att ha så mycket som möjligt i samma apparat.
Kemper, AxeFX, Headrush, Helix, Boss grejer osv... Så gott som ALLA dessa mackapärer har inbyggda effekter, utom Bias Head/Rack etc.


Förstår poängen använder dock inga effekter alls förutom reverb. Gillade ljudet samt hur pass intuitivt upplägget var när man tweakar ljudet.


Perfekt för den som inte använder mycket effekter såklart :)


07 Jan 2019, 19:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
Fick hem den idag! Har suttit ett par timmar. Tycker den låter svinbra! Bra kärna i ljudet.


07 Jan 2019, 22:30
Profile

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Re: Bias Head till halva priset!
Intressant! Hur fungerar det att lira med hörlurar? Använder själv bias genom logic för att slölira hemma, men då lägger jag alltid till apples egna rumklang (space designer) sist i kedjan för att simulera en stärkare som står i ett rum. det låter otroligt bra!
men att lyssna enbart genom förstärkarsimuleringen tycker jag inte alls låter bra.
går det att göra något liknande med den där för att slippa lira genom logic?


08 Jan 2019, 22:00
Profile

Joined: 24 Nov 2008, 17:29
Posts: 231
Location: Handen/Stockholm. SWISH
Post Re: Bias Head till halva priset!
schmidt wrote:
Intressant! Hur fungerar det att lira med hörlurar? Använder själv bias genom logic för att slölira hemma, men då lägger jag alltid till apples egna rumklang (space designer) sist i kedjan för att simulera en stärkare som står i ett rum. det låter otroligt bra!
men att lyssna enbart genom förstärkarsimuleringen tycker jag inte alls låter bra.
går det att göra något liknande med den där för att slippa lira genom logic?



Har haft en likadan fast med förstärkare. Lät bra in i låda (evm12l). Med hörlurar (AKG 240 mk2) var det dock ingen rolig upplevelse och en av anledningarna till att den fick gå. Lät tunnt och platt jämfört med den betydligt äldre och billigre ElevenRack jag hade samtidigt.


09 Jan 2019, 10:09
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Bias Head till halva priset!
el_sueco wrote:
schmidt wrote:
Intressant! Hur fungerar det att lira med hörlurar? Använder själv bias genom logic för att slölira hemma, men då lägger jag alltid till apples egna rumklang (space designer) sist i kedjan för att simulera en stärkare som står i ett rum. det låter otroligt bra!
men att lyssna enbart genom förstärkarsimuleringen tycker jag inte alls låter bra.
går det att göra något liknande med den där för att slippa lira genom logic?



Har haft en likadan fast med förstärkare. Lät bra in i låda (evm12l). Med hörlurar (AKG 240 mk2) var det dock ingen rolig upplevelse och en av anledningarna till att den fick gå. Lät tunnt och platt jämfört med den betydligt äldre och billigre ElevenRack jag hade samtidigt.

Det där är ett återkommande problem.
Upplever samma med IR-Impulses.

Låter bra i högtalare men lirar man i lurar låter det kacka.
Man måste ösa på med reverb och delay för att det ska låta
någorlunda bra, och alla som har haft en rörstärk vet
att dettta inte är optimalt.

Mvh

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Jan 2019, 11:53
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bias Head till halva priset!
FuriousFingers wrote:
Det där är ett återkommande problem.
Upplever samma med IR-Impulses.

Låter bra i högtalare men lirar man i lurar låter det kacka.
Man måste ösa på med reverb och delay för att det ska låta
någorlunda bra, och alla som har haft en rörstärk vet
att dettta inte är optimalt.

Mvh


Jämför du:

1. Att lyssna på rörstärkare på hög volym endast i rummet
2. Att lyssna på linead stärkare med IRs endast genom hörlurar?

Jag hoppas inte det :roll:


09 Jan 2019, 14:14
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
Har testat rejält nu och den låter svinbra in i ljudkortet och ut i mina monitorer (Dynaudio LYD48) och lurar. Är riktigt nöjd över detta köp. Möjligheterna känns oändliga men det är faktiskt rätt kul att editera ljud i denna. Jämför man med Kempern, som jag hade, så hatade jag att bläddra i alla menyer och knapptryckningar. Tills skillnad mot de flesta så är det inte Metalljud som jag håller på med utan halvdistade skitiga rockNroll ljud.


09 Jan 2019, 18:01
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Bias Head till halva priset!
Såg att positive grid precis släppte en ny uppdatering med just reverb.
Står i valet och kvalet om man ska slå till, behöver en desktoppryl i studion..

Hur känns dom rena ljuden? Tycker alltid tillverkarna fokuserar på äckliga metaldistprylar och glömmer en bra kärna i rena ljud.

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


10 Jan 2019, 13:14
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
svaj wrote:
Såg att positive grid precis släppte en ny uppdatering med just reverb.
Står i valet och kvalet om man ska slå till, behöver en desktoppryl i studion..

Hur känns dom rena ljuden? Tycker alltid tillverkarna fokuserar på äckliga metaldistprylar och glömmer en bra kärna i rena ljud.


tycker de rena ljuden är riktigt bra. Sysslar inte ett dugg med Metal så jag fokuserar mest på spektrat, rent till marshall-crunch. har som sagt haft en kemper och jag kan ärligt säga att jag inte tycker denna känns sämre. Däremot enklare att ratta och betydligt roligare. Du har ju 14 dagars öppet köp på näthandel så blir du inte nöjd så är det bara att skicka tillbaks. jag fick en retursedel i paketet ifall jag skulle ångra mig. Dock behåller jag denna.


10 Jan 2019, 19:46
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Bias Head till halva priset!
Vaknade upp och fann ett mail från deluxe.
”Råkade” tydligen beställa en under gårdagskvällens aktiviteter.
Får se hur detta blir nu :o

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


11 Jan 2019, 11:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bias Head till halva priset!
LabLord wrote:
Har testat rejält nu och den låter svinbra in i ljudkortet och ut i mina monitorer (Dynaudio LYD48) och lurar.

Jag kanske avslöjar min okunnighet nu, men frågar ändå: Behöver man ett ljudkort emellan? Är inte mackapären ett ljudkort i sig, så att man kan köra rakt ut genom aktiva monitorer?

_________________
Mats


11 Jan 2019, 12:22
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Bias Head till halva priset!
albert wrote:
LabLord wrote:
Har testat rejält nu och den låter svinbra in i ljudkortet och ut i mina monitorer (Dynaudio LYD48) och lurar.

Jag kanske avslöjar min okunnighet nu, men frågar ändå: Behöver man ett ljudkort emellan? Är inte mackapären ett ljudkort i sig, så att man kan köra rakt ut genom aktiva monitorer?


Jodå,det är bara att köra ut den direkt genom mixer/aktiva monitorer.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


11 Jan 2019, 12:53
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Bias Head till halva priset!
Kan ingen vänlig själ länka till något vettigt ljudklipp på en Bias Head som låter bra?
Dom få klipp jag har letat reda på låter det verkligen allt annat än bra. Tunnt spretigt och allt annat än kärna i ljudet som nämns som något positivt här i tråden.
Så helt seriöst skulle jag vilja höra något fördelaktigt klipp på denna pjäs.


11 Jan 2019, 14:03
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
För att förtydliga. Bias Head är INGET ljudkort. Finns inga asio-drivers osv.


12 Jan 2019, 11:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Bias Head till halva priset!
Donatello wrote:
Kan ingen vänlig själ länka till något vettigt ljudklipp på en Bias Head som låter bra?
Dom få klipp jag har letat reda på låter det verkligen allt annat än bra. Tunnt spretigt och allt annat än kärna i ljudet som nämns som något positivt här i tråden.
Så helt seriöst skulle jag vilja höra något fördelaktigt klipp på denna pjäs.


Den här visar en del vad du kan göra: https://www.youtube.com/watch?v=Js7zxH-xMkk


12 Jan 2019, 12:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.