View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:54



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Favorit-fuzzen? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Favorit-fuzzen?
Då vi här avhandlat fuzzar en del kan det vara på plats att vi, som gillar fuzzar, nämner någon/några favoriter, och varför.

Min favoritfuzz är utan tvivel Zvex Fuzz Factory. Fem rattar att styra, i princip en Fuzz Face, ger oändliga möjligheter att styra ljudet från rejält gatad kardborre-fuzz till traditionellt mjukt (men rått) Fuzz Face-ljud, samt allt däremellan.
Dessutom kan pedalen, genom att ratta till det, skapa själv-oscillation dvs vansinniga oljud som skapas av pedalen i sig själv, utan att man spelar på gitarren.
Nackdelen är samma som fördelen med denna, fem rattar gör att det tar lite tid lära sig vad den kan och sen lägga en standardinställning på minnet...

Big Muff måste också med, en klassiker, som det finns en drös boutiquevarianter av. Klarar det mesta men är ingen finlirare, kan i o f s även betraktas som en dist.
Skreddys varianter låter kanon, de jag testat, men även en stock EHX är synnerligen trevlig.
Här finns en sida som tar upp ALLT vetande om Muffen, otroliga mängder intressant nördläsning....
http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html


22 Nov 2018, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Favorit-fuzzen?
Gillar min Aramat Effects Mojo Fuzz mest av alla tror jag, första fuzzen jag köpte och har inte hittat någon jag vill byta ut den mot. Anlitade till och med Albin på Moodysounds för att bygga en klon av den utifall att den kajkar ihop nån dag.


22 Nov 2018, 22:15
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Favorit-fuzzen?
Skreddy gör fina grejer, mp fire red är fin och min absoluta favorit både nu och förr som klarar humbuckers med bravur är flying tomato av subdecay då jag gillar fet leadsound och klara bärande toner. Får alltid ett leende på läpparna av den fuzzen. Jag stackar med Biyang od-7 (som är speciel i sin TS karaktär) som lyfter och klarnar ljudet och sedan en boss DS-1 ( den har nått specielt) för botten och fettma. Då är jag i fuzz-himlen :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Nov 2018, 01:19
Profile WWW

Joined: 27 Mar 2006, 18:49
Posts: 408
Location: Vara
Post Re: Favorit-fuzzen?
Tar gärna emot tips på fuzz som funkar med en Bonamassa Firebird (enbart stallmick). Tänk Wolfmother - Love train.

_________________
"Jag existerar för att min skugga ska ha något att göra!"


24 Nov 2018, 19:34
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Favorit-fuzzen?
CKK Electronic Royal Fuzz också trevlig
JHS
Earthquaker

Är värt att kika på men när det kommer till fuzzar så pröva PM det går för stor betydelse vilken gitarr du pluggar i, vilka pedaler du stackar med och vilken stärkare. Slutligen vilket ljudideal för fuzz kan ju låta väldigt olika.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Nov 2018, 22:31
Profile WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Favorit-fuzzen?
Måste nog säga fuzz factory, den är grym och täcker egentligen nästan allt i fuzzväg för mig. Problemet är som Göran skrev, den är ju inte helt lättrattad.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


24 Nov 2018, 23:08
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Pigdog - Fuzzbound (Baldwin/Burns - Buzzaround)
Sola Sound Tonebender MK2 Pro
Mxr Sub Machine




Mxr är kanske den som klarar mest olika sound.
Men Pigdog är säkerligen det häftigaste som byggts tätt följt av Tonebender Mk2


25 Nov 2018, 05:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
Har aldrig fastnat för just Fuzz då det blir för mycket gain för det jag spelar plus att det ofta är en och annan effekt påslagen samtidigt. Och faktumet AC30... Men jag gillar det när jag lirar själv, så det är nog en inkörningsperiod.

De jag ägt är i kronologisk ordning:
Gammal Fuzz Face (röd med nkt275)
Big Muff (den varianten som görs i nano nu och som är orange)
CCP Indie (min ”egen”)
Maestro FZ nånting (ser ut som en dammsugare)
Fulltone Soulbender II

Av dessa finns bara Soulbendern och Indie kvar, tyvärr...
Den som lät bäst var ändå Maestron. Sålde den pga storleken, ej true bypass osv, samt gas efter annat. Kan ångra det, men ska försöka få fatt i en ritning till en klon att bygga - tips Göran?

De andra fick gå även dem pga storlek, men även att Big Muff försvann lite i bandmixen. Fuzzfacen pga att den bara gick på batteri och var otymplig (det var även BM). Fuzz Facen ångrar jag då det var min första. Ja, mycket ånger. :)


25 Nov 2018, 20:23
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Favorit-fuzzen?
Shoegazers Anonymous wrote:
Har aldrig fastnat för just Fuzz då det blir för mycket gain för det jag spelar plus att det ofta är en och annan effekt påslagen samtidigt. Och faktumet AC30... Men jag gillar det när jag lirar själv, så det är nog en inkörningsperiod.

De jag ägt är i kronologisk ordning:
Gammal Fuzz Face (röd med nkt275)
Big Muff (den varianten som görs i nano nu och som är orange)
CCP Indie (min ”egen”)
Maestro FZ nånting (ser ut som en dammsugare)
Fulltone Soulbender II

Av dessa finns bara Soulbendern och Indie kvar, tyvärr...
Den som lät bäst var ändå Maestron. Sålde den pga storleken, ej true bypass osv, samt gas efter annat. Kan ångra det, men ska försöka få fatt i en ritning till en klon att bygga - tips

De andra fick gå även dem pga storlek, men även att Big Muff försvann lite i bandmixen. Fuzzfacen pga att den bara gick på batteri och var otymplig (det var även BM). Fuzz Facen ångrar jag då det var min första. Ja, mycket ånger. :)


Jag slår ett slag för EQ i loopen det fixar väldigt många problem bland annat att höras i bandmixen

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


26 Nov 2018, 02:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
lillefar wrote:



Jag slår ett slag för EQ i loopen det fixar väldigt många problem bland annat att höras i bandmixen

Har man ingen loop så går det bra sätta EQ-pedal efter fuzzen, eller före för den delen i vissa fall.
En smidig lösning, förutom att det tar större plats, är att ha en true-bypass-pedal (som ju i princip är en loop-pedal) och ha fuzzen och EQn i den loopen, så räcker det med att trampa igång bara bypass-pedalen. Om det låter begripligt....

Även en light OD med bra EQ-möjligheter kan göra underverk.

Basiga fuzzar kan även höras bra om man vräker på med volym på förstärkaren, vilket var enda lösningen på 60-talet :evil:


26 Nov 2018, 18:28
Profile

Joined: 19 Oct 2010, 02:27
Posts: 67
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Är väl mer av en overdrive-distorsionkille men de fuzzarna som är kvar är en gammal big muff v.3 (mest för att kunna sätta gilmour-ljudet någorlunda) och en little muff från 75. Den har blå layout och är inte alls lik op-amp versionen som är den kändaste. Går från härlig fuzz (mer mild än big muff, mer fuzz face) och när man drar ner volymen cleanar den upp perfekt med lite skjuts i diskanten. Är det en pedal jag vill ha med mig till en öde ö så är det denna, bortsett från delay då! Inte så fasligt dyr och har varit nära på att köpa en till som backup om den skulle dö eller försvinna. Synd att det skall vara så svårt att lägga upp videos här, annars hade det varit kul om alla demade sin fuzz och visar hur dom använder sig av den, solo eller noise eller till rythm


28 Nov 2018, 14:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
Little Big Muff är en Big Muff Pi egentligen, med Sustain ”fast” på max och ton- switchen växlar mellan ändlägena på BM Pi’ s tonkontroll.
Förträfflig pedal!


28 Nov 2018, 15:12
Profile

Joined: 19 Oct 2010, 02:27
Posts: 67
Location:
Post Re: Favorit-fuzzen?
Den gamla har ingen tone-switch utan bara av och på. Här är länk till en som demar. Tycker dock min låter lite råare men det kan bero på mickarna i min gura. Kör en gammal Gretsch med supertron och filtertron i sig.

https://m.youtube.com/watch?v=YYX3CTOGX1o


28 Nov 2018, 16:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
Fick igår min andra Fulltone Octafuzz (hade en för några år sen också). Det är den nyare, mindre varianten. Oktavläget är en lattjo grej man kan använda nån enstaka gång, men fuzzläget är fantastiskt bra och användbart. Låter sådär lite lätt desperat, som om den måste anstränga sig, utan att det blir för mycket av det goda. Inte riktigt lika basig som en Fuzz Face, så den funkar någorlunda även med humbuckers, tycker jag. Låter bra endast i överstyrd förstärkare (eller in i nån od-pedal).

_________________
Mats


28 Nov 2018, 16:52
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
christ wrote:
Den gamla har ingen tone-switch utan bara av och på. Här är länk till en som demar. Tycker dock min låter lite råare men det kan bero på mickarna i min gura. Kör en gammal Gretsch med supertron och filtertron i sig.

https://m.youtube.com/watch?v=YYX3CTOGX1o

Du har rätt, din är en mycket tidig, men samma princip, en BM Pi på fullt spjäll!


28 Nov 2018, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
Soulbendern jag har (Fulltone) ger ett skönt violin-häng. Slutar aldrig känns det som, nästan åt ebow-hållet om ni fattar. Det är ju kul i sig, men jag önskar att svepet på gain hade nått lägre då den i minimum oftast är too much. Kanske borde prova en Octafuzz oxå om den är snällare. Helst skulle jag vilja modda den så att man fick märkbart mindre gain via en vippbrytare eller nåt sånt.


28 Nov 2018, 19:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
Ingen som vet någon diy-layout för Maestro-fuzzen (dammsugarversionen)?


28 Nov 2018, 19:55
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Favorit-fuzzen?
Måste kanske ta med gamla godingar också som
Barber Trifecta och Monsterpiece NPN Fuzz de är Goa fuzzar

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Nov 2018, 20:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
Shoegazers Anonymous wrote:
Ingen som vet någon diy-layout för Maestro-fuzzen (dammsugarversionen)?

Har du bild på odjuret kanske det underlättar att identifiera vilken Maestro det är.


28 Nov 2018, 20:09
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
https://en.m.audiofanzine.com/fuzz-pedal/maestro/Fuzz-MFZ-1/medias/pictures/

En länk iaf. :D


28 Nov 2018, 20:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?

Hur du får det till en dammsugare begriper jag inte :D
Kollar upp!


28 Nov 2018, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
Ha ha, nej jag vet inte. Läste nånstans nångång att de kallades så.


28 Nov 2018, 20:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
Shoegazers Anonymous wrote:
Ha ha, nej jag vet inte. Läste nånstans nångång att de kallades så.

Ja utseendet är unikt, snygg pjäs! Rakapparat tycker jag det liknar mer än dammsugare, skit samma...
Här hittas perfboard "schema", lätt bygge och inga knepiga Germanium transistorer;

http://tagboardeffects.blogspot.com/201 ... mfz-1.html

Har för mig att jag byggt den, så den finns i pedalarkivet någonstans. Den ska letas upp och testas!


29 Nov 2018, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Favorit-fuzzen?
Har både köpt, spelat och byggt många fuzz-pedaler. De som har stannat på bordet hela tiden är en White dot NKT275 Sun Face från Analogman och min egenbyggda Big Muff-klon. En variant på den gröna ryska versionen med adderad tre-läges-switch för flat, scooped eller boosted mellanregiseter.

_________________
Occult Electronics


04 Dec 2018, 14:18
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Favorit-fuzzen?
Har två byggen liggande och väntar på att byggas ihop inte för att de behövs men jäkla roligt att pyssla med.
Sen får man ju lacka och döpa sina fuzzar bara det.
Ytterligare ett skäl för att ha ett pedallab. Således bör framtida lägenheter vid nybyggnation räknas i exempelvis två rum och kök med tillhörande pedallab :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Dec 2018, 00:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Favorit-fuzzen?
lillefar wrote:
Har två byggen liggande och väntar på att byggas ihop inte för att de behövs men jäkla roligt att pyssla med.
Sen får man ju lacka och döpa sina fuzzar bara det.
Ytterligare ett skäl för att ha ett pedallab. Således bör framtida lägenheter vid nybyggnation räknas i exempelvis två rum och kök med tillhörande pedallab :-)

Klokt tänk där.
Vad är det för fuzzar?


05 Dec 2018, 10:57
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Favorit-fuzzen?
Jag har haft en hel drös. Man kan nog säga att jag gillar Fuzzface (SI) -typ av fuzzar mest.
De som finns kvar är:

Paul Trombetta Minibone. Om man skruvar av trombon-ljud etc. så gör den ett kanonjobb som fuzzface.

Roger Mayer, Axis Fuzz. Argare och brightare än minibone, funkar perfa i vissa stärkare (och för bright i vissa)
+ för att den ser ut som ett rymdskepp.

Zoom Ultra Fuzz, ingen fuzzface men kan göra jobbet som Muff. Denna kan också vara boost, fuzzig overdrive
och kan självoscillera. Den funkar inte bra på att ge renare ljud om man drar ned volymen på gitarren.

Av alla fuzzar (en drös analog man, skreddy, blackout, mjm etc.) jag sålt kan jag sakna en FoxRox Hot Silicon, det
var min första fuzzface (har jag för mig). Påminner, som jag minns om Axis fuzz, dvs arg, fet och bright och alldeles
underbar :) Argare än till exempel Analog man BC108.


14 Dec 2018, 16:24
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Favorit-fuzzen?
Fick nyligen hem en Wells amp 5:00 shadow, blev grymt impad av den...och en
Emanating fist Dope Priest, fetare muff hittar man bara i Tallin.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


15 Dec 2018, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Favorit-fuzzen?
Jag har också en hel drös.
För närvarande för mojohand crosstown mycket speltid!! Fantastiskt mångsidig till både humbuckers och singlecoil.
Renar upp långsammare än många av mina andra fuzzar - rent blir det men därimellan återfinns många olika nyanser av overdrive.

Den var inte helt lätt att bekanta sig då det var min första fuzz med fler än två rattar men när man har lärt sig den är den helt klart en keeper! Prisvärd också - särskilt begagnad.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


27 Jan 2019, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Favorit-fuzzen?
Köpte nyss en Jam Red Muck - den lät fantastiskt bra. Kan nog bli en favvo.


28 Jan 2019, 08:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.