View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:15



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
4Sound 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post 4Sound
Hej Bullen!

Har ett presentkort från 4Sound som varit i min ägo en längre tid. Behöver göra av med det men jag hittar ju aldrig något roligt? Är problemet att jag redan har allt?

De har ju inte ens ett Polytune Clip inne/webbutiken.. Är inte det dåligt eller är det så att jag är för gnällig?

Dagens i-landsproblem. Hade jag kunnat så hade jag skänkt "pengarna" till välgörande istället.


05 Nov 2018, 17:35
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: 4Sound
Man behöver alltid mer strängar


05 Nov 2018, 17:41
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: 4Sound
Tvåtakt wrote:
Man behöver alltid mer strängar


Nja.. Köper storpack från strings and beyond för halva priset och har fullt just nu.. Annars köper jag ditt argument absolut!


05 Nov 2018, 17:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
Har du inte en sådan här; kan jag inte nog rekommendera en:
https://www.4sound.se/tilbehor/metronom/wittner-811m
https://www.4sound.se/tilbehor/metronom/wittner-803m-metronome-pyramid-shape-walnut-brown-matt
https://www.youtube.com/watch?v=jFxT-zb8b6k

Dessa är dock tillverkade i plast. 4 sound kan dock säkert beställa de exklusivare Wittner -metronomerna i exempelvis i riktig mahogany. Dessa har en ännu behagligare klang. (Har själv två av denna typ.)
En underbar, behaglig, lättanvänd sak. UNDERBAR att spela till -SAMT somna till. (Sätt den på lägsta när du lägger dig -och försök hålla dig vaken). Ger du även exempelvis gitarr -eller sång lektioner: Är dessa värda sin vikt i guld! (Testat att sjunga en låt man kan tror att man kan bara mot en metronom?) :o Coolt även att lära sig relatera till typer av taktarter på gehör; typ: -Largo, -larghetto, -adagio, -andante, -moderato, -allegro, -presto och -prestissimo. Detta istället för att bara relatera till Bpm.


Såna här kan man inte heller ha nog av (om man har fler instrument):
https://www.4sound.se/gitarr/tillbehoer/straps/levys-mss1-black

Många gånger glömmer man bort kvalitén i en så enkel grej som gör ett instrument optimalt behagligt att spela på.


/ Jonken


05 Nov 2018, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: 4Sound
Tack för tipsen Jonken! Har tidigare funderat på att skaffa en sån metronom (Wittner) men hade helt enkelt glömt bort det :oops: :oops:

Sen finns det en viss SG jag sneglat på..


05 Nov 2018, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
dirt wrote:
Tack för tipsen Jonken! Har tidigare funderat på att skaffa en sån metronom (Wittner) men hade helt enkelt glömt bort det :oops: :oops:

Sen finns det en viss SG jag sneglat på..

Jag har sneglat på denna: https://www.thomann.de/se/wittner_metronom_817a_ahorn_natur.htm

Har en i mahogany och ek. Nyfiken på skillnaden i lönn.

- En SG är ju aldrig heller fel. :wink:


/ Jonken


05 Nov 2018, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Jonken wrote:
Har du inte en sådan här; kan jag inte nog rekommendera en:
https://www.4sound.se/tilbehor/metronom/wittner-811m
https://www.4sound.se/tilbehor/metronom/wittner-803m-metronome-pyramid-shape-walnut-brown-matt
https://www.youtube.com/watch?v=jFxT-zb8b6k

Dessa är dock tillverkade i plast. 4 sound kan dock säkert beställa de exklusivare Wittner -metronomerna i exempelvis i riktig mahogany. Dessa har en ännu behagligare klang. (Har själv två av denna typ.)
En underbar, behaglig, lättanvänd sak. UNDERBAR att spela till -SAMT somna till. (Sätt den på lägsta när du lägger dig -och försök hålla dig vaken). Ger du även exempelvis gitarr -eller sång lektioner: Är dessa värda sin vikt i guld! (Testat att sjunga en låt man kan tror att man kan bara mot en metronom?) :o Coolt även att lära sig relatera till typer av taktarter på gehör; typ: -Largo, -larghetto, -adagio, -andante, -moderato, -allegro, -presto och -prestissimo. Detta istället för att bara relatera till Bpm.


Såna här kan man inte heller ha nog av (om man har fler instrument):
https://www.4sound.se/gitarr/tillbehoer/straps/levys-mss1-black

Många gånger glömmer man bort kvalitén i en så enkel grej som gör ett instrument optimalt behagligt att spela på.


/ Jonken


:shock: :shock: :shock:

Ett sånt axelband är ju ett för mycket. Inte märket, vadderat :evil: :evil:

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Nov 2018, 11:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:

:shock: :shock: :shock:

Ett sånt axelband är ju ett för mycket. Inte märket, vadderat :evil: :evil:

/Magnus


Jag gillar inte heller vadderade axelband. De går inte in i caset om man inte tar av det. Mina axelband ska sitta på jämt.


06 Nov 2018, 11:47
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: 4Sound
lpstd wrote:
Magnus Olsson wrote:

:shock: :shock: :shock:

Ett sånt axelband är ju ett för mycket. Inte märket, vadderat :evil: :evil:

/Magnus


Jag gillar inte heller vadderade axelband. De går inte in i caset om man inte tar av det. Mina axelband ska sitta på jämt.

-Amen to that!

Föredrar tunn-tunna axelband i läder.
Beställer mina från Axl-Belt.

Vaddering är no-no...

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Nov 2018, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
Detta blev just väldigt intressant -på min ära.... :)

Jisses; va tvärstopp många hade på vadderade axelband.... :o
Av ren nyfikenhet: Hur mycket väger egentilgen Era tyngsta instrument? (Tänker om det finns en koppling mellan detta och axelbanden....?)

Man noterar att vikten i specifika instrument exemplar ofta har väldigt stort fokus hos väldigt många. -Varför...? Anser man att de viktmässigt lättare exemplaren låter bättre -eller är det någonting annat med lättare vikt som tilltalar?

Utgår givetvis ifrån att de som föredrar o vadderade axelband; handlar om någon form av personlig spelkomfort.

Jag fick just ett Strata bygge färdigt. Den VÄGER; men låter/levererar oxo väldigt, väldigt mycket mer. Jag är inte direkt "fragil" i kroppen; och har aldrig haft några problem med axlar eller rygg: Men inte ens jag personligen skulle hänga på mig den Stratan på ett gig; utan ett vadderat axelband!


/ Jonken


14 Nov 2018, 22:11
Profile

Joined: 14 May 2006, 22:31
Posts: 435
Location:
Post Re: 4Sound
Vadderade axelband drar framförallt åt sig svett, som sen torkar in, och sen löser upp sig igen vid nästa gig.
Stanken kan bli (som kidsen uttrycker det) episk.

_________________
<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>


14 Nov 2018, 23:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: 4Sound
Vaderat axelband är lite som att ha mjukisbyxor på ett livegig. Skönt kanske, men inte så episkt coolt direkt.


14 Nov 2018, 23:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: 4Sound
Jonken wrote:
Detta blev just väldigt intressant -på min ära.... :)

Jisses; va tvärstopp många hade på vadderade axelband.... :o
Av ren nyfikenhet: Hur mycket väger egentilgen Era tyngsta instrument? (Tänker om det finns en koppling mellan detta och axelbanden....?)
Min LP väger a 4,5 kg. Vilken är din tes om kopplingen mellan vikt och axelband?


15 Nov 2018, 00:20
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: 4Sound
Fuzzpedal. Mooer Grey Faze kanske?


Last edited by bummer on 15 Nov 2018, 18:04, edited 1 time in total.



15 Nov 2018, 07:43
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Jonken wrote:
Detta blev just väldigt intressant -på min ära.... :)

Jisses; va tvärstopp många hade på vadderade axelband.... :o
Av ren nyfikenhet: Hur mycket väger egentilgen Era tyngsta instrument? (Tänker om det finns en koppling mellan detta och axelbanden....?)

Man noterar att vikten i specifika instrument exemplar ofta har väldigt stort fokus hos väldigt många. -Varför...? Anser man att de viktmässigt lättare exemplaren låter bättre -eller är det någonting annat med lättare vikt som tilltalar?

Utgår givetvis ifrån att de som föredrar o vadderade axelband; handlar om någon form av personlig spelkomfort.

Jag fick just ett Strata bygge färdigt. Den VÄGER; men låter/levererar oxo väldigt, väldigt mycket mer. Jag är inte direkt "fragil" i kroppen; och har aldrig haft några problem med axlar eller rygg: Men inte ens jag personligen skulle hänga på mig den Stratan på ett gig; utan ett vadderat axelband!


/ Jonken


För min del har det inget med vikten att göra hur axelbandet är.
Det är bara hur det glider mot mina kläder (och i vadderade fallet, inte glider).

Kan bara prata för mig själv när det gäller vikt på instrument (menade olika exemplar av exakt samma modell då, självklart). Objektivt låter de olika, speciellt i hur övertoner beter sig (hur framträdande de är) och i hur frekvensåtergivningen blir. Sen är det extremt subjektivt vilket man föredrar.
För min personliga smak skall de vara lätta versioner, men inte för lätt. Värt att säga att det inte automatiskt är bra för att den är ett lätt exemplar, många andra saker påverkar också. Men det verkligt bra exemplaren är bland de lätta.
Vad jag kan minnas har jag aldrig stött på ett tungt exemplar som låter som jag vill.
Tunga gitarrer låter, i mina öron, livlösa, platta och kalla. Men spelar man mycket distat riffande kan det vara en fördel.

En omöjlig diskussion att ha på internet, många verkar känna sig trampade på varje gång den kommer upp.
Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Nov 2018, 10:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:


Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus


En utav de bästa kommentarerna i Bojens historia! Även stilistiskt...... :wink:

/Tomas


15 Nov 2018, 11:57
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: 4Sound
Korvabengt wrote:
Magnus Olsson wrote:


Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus


En utav de bästa kommentarerna i Bojens historia! Även stilistiskt...... :wink:

/Tomas

Kanske dags att trycka den på T-shirt?

Kickstarter?---- :D

_________________
http://www.ergopikk.com


15 Nov 2018, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: 4Sound
Axelband är väl inget att, ehh...hänga upp sig på. Den viktiga diskussionen här är faktiskt träslagets inverkan på ljudet i en metronom!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Nov 2018, 14:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: 4Sound
Min metronom har rätt sorts häng och har "push-pull” operation

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


15 Nov 2018, 15:49
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 4Sound
Bapman wrote:
Min metronom har rätt sorts häng och har "push-pull” operation


Men den viktiga frågan är väl ändå om det är en rördriven eller solid state-metronom?


15 Nov 2018, 16:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Korvabengt wrote:
Magnus Olsson wrote:


Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus


En utav de bästa kommentarerna i Bojens historia! Även stilistiskt...... :wink:

/Tomas


Tack! Jag skall rama in den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Nov 2018, 16:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
Lynxtrap wrote:
Axelband är väl inget att, ehh...hänga upp sig på. Den viktiga diskussionen här är faktiskt träslagets inverkan på ljudet i en metronom!


Nä, där har du fel. Det viktiga är om den är vintage eller inte, gamla låter alltid bättre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Nov 2018, 17:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:
Lynxtrap wrote:
Axelband är väl inget att, ehh...hänga upp sig på. Den viktiga diskussionen här är faktiskt träslagets inverkan på ljudet i en metronom!


Nä, där har du fel. Det viktiga är om den är vintage eller inte, gamla låter alltid bättre.

/Magnus


Det räcker inte bara att den är gammal den måste ha slutat tillverkas också, återupptagen produktion räknas ej.


15 Nov 2018, 17:44
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: 4Sound
.....nån fler som e sugen på lite popcorn?


16 Nov 2018, 00:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: 4Sound
rifle wrote:
Det räcker inte bara att den är gammal den måste ha slutat tillverkas också, återupptagen produktion räknas ej.


Sant, du har rätt. Helst skall hen som gjort den vara död också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Nov 2018, 10:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: 4Sound
dodde wrote:
.....nån fler som e sugen på lite popcorn?


Finns det på 4-sound?


16 Nov 2018, 10:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
lpstd wrote:
Min LP väger a 4,5 kg. Vilken är din tes om kopplingen mellan vikt och axelband?

Jag tänker (spontant): Ovaderade axelband äter in sig i axeln -med mer vikt hängandes på dem? Och därför kanske att de som kör ovaderade axelband helst föredrar lättare instrument hängandes på dessa... :?

/ Jonken :?:


17 Nov 2018, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:
För min del har det inget med vikten att göra hur axelbandet är.
Det är bara hur det glider mot mina kläder (och i vadderade fallet, inte glider).

Kan bara prata för mig själv när det gäller vikt på instrument (menade olika exemplar av exakt samma modell då, självklart). Objektivt låter de olika, speciellt i hur övertoner beter sig (hur framträdande de är) och i hur frekvensåtergivningen blir. Sen är det extremt subjektivt vilket man föredrar.
För min personliga smak skall de vara lätta versioner, men inte för lätt. Värt att säga att det inte automatiskt är bra för att den är ett lätt exemplar, många andra saker påverkar också. Men det verkligt bra exemplaren är bland de lätta.
Vad jag kan minnas har jag aldrig stött på ett tungt exemplar som låter som jag vill.
Tunga gitarrer låter, i mina öron, livlösa, platta och kalla. Men spelar man mycket distat riffande kan det vara en fördel.

En omöjlig diskussion att ha på internet, många verkar känna sig trampade på varje gång den kommer upp.
Många människor verkar ha ett behov av att alla måste tycka deras gitarr är svinbra, att det inte räcker med att de själv tycker det.

/Magnus

Tack "M" -för ett riktigt informativt inlägg/svar.

Om axelband:
Levys axelbandet som jag länkade och själv använder; glider precis på samma sätt som alla ovadderade axelband. Bandet är stabilare än traditionella o vadderade axelband. Skillnaden är att det är mer skonande för kroppen att stå 3 fulla set på en scen -med tyngre instrument. Även jag kör med olika typer av axelband: -O vadderade, -flex, -vadderade. Jag tenderar själv att köra ovadderade axelband -samt flex axelband till mina lättare instrument. På alla mina lite tyngre instrument kör jag vadderat till: Och då bara Levys -eftersom jag inte heller gillar axelband som inte glider. Jag har en jäkla massa axelband pga av att jag har så många olika typer av instrument (jag vill alltid ha strängarna på samma ställe över magen -oavsett istrument modell/typ).

Jag föredrar både lätta och tyngre instrument. Men precis som du säger; tonbilden är olika: Och vilket man föredrar är personligt/subjektivt. Förutom stämning; brukar jag välja tontyp i instrument efter vad jag vill addera till band soundet -eller mixen. Ex: Är det två gitarrister i bandet; försöker jag i största mån skillja min tonbild från den andra gitarrens tonbild -och komplettera den så bra som möjligt. Att få till ett naturligt (inte rattat) komplement till en annan instruments tonbild -ger ofta otroligt mycket till helhetssoundet.

Du har säkert också sett detta många gånger: Två gitarrister med feta pållar -i sina feta fyrtolvor som bluddrar ikapp med stackars basen. Gitarrerna låter gött övestyrt var för sig; men tillsammans blir det bara "muddig lera". Detta beror många gånger inte på att killarna själva inte vet bättre: Utan att dessa killar är så insnöade på sitt eget personliga sound -så bandsoundet blir något sekundärt. Öronen hos de som väntas bli underhållna av detta; är totalt borta efter 3:e låten i settet. Endast de som är dyngraka i publiken som entusiasmen håller för. (För dom spelar det egentligen inge roll; bara det är hårt och högt.) Ofta riktigt synd om killar som kan lira; men har inte insikten att fungera tillsammans som "en enhet" -"ett band".

Beroende på hur transparent förstärkare man använder (i allra högsta grad även hårt överstyrt) = Ju mer instrument karaktär skiner igenom. Detta är sant oavsett musikstil. Och det finns SÅ MÅNGA parametrar att tillgå i instrument -väg; för att kunna göra någonting bättre:

- Distinkt instrument tonbild -kontra fet tonbild i instrument.
- Bred tonbild -kontra tight tonbild i instrument.
- Singlecoil, P-90, filtertron, humbucker; samt olika karaktärer i dessa.
- Stämningar/pitch.

...Denna lista kan göras hur lång som helst.

Exempel: Många gånger när jag skall addera min grej till ett sound; behöver jag bara lyssna på basen + den andra gitarren, klaviaturen, blåset etc: För att jag skall veta ganska exakt vad som passar bäst in från min del. Jag brukar därför försöka ha med mig instrument med lite unikare/speciellare tonbild första gången. Man behöver många gånger inte ens säga någonting -utan bara börja spela. Det är enkelt att hamra in poängen efter första pausen på repet -och skifta till ett instrument "som låter i mun" på bandsoundet. Det dröjer inte länge länge förrän andra tycker vänligt att "det lät kanon mycket bättre med den förra guran". Och då har man inte ens rört en enda inställning på stärken/stärkarna. Finns ingen bättre plattform till att alla i rummet börjar tänka "gemensamt bandsound" -istället för de klasiska klyschorna: "Use-the-force" var för sig -and hope 4 the best.

Jag brukar nöja mig med fyra specifíka gitarrer för det här:

- Gibson LP Custom -2 x Classic '57.
- Custom HPD Stratocaster, 3 x SC.
- Ibanez JEM, Evolution H/S/H.
- Custom HPD Telecaster, 2 x SD Hotrail.

Dock på senare tid har min Parker Nitefly även vickat in -med bravur i sammanhagnet. Har även just fått färdigt ett TUNGT Strata bygge -med en ENORMT tight och lång ton. (Tråd + bilder på G.)


/ Jonken


17 Nov 2018, 21:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: 4Sound
Gibsons fetaste axelband för de är väldans uppfyllda och har lite elektricitet i den korta bit av rem som fäster i övre axelbandsknopp. Sitter som en smäck och väldigt vilsam/skonsam även med de allra tyngsta pållarna. Har ett tjugotal axelband men dessa favoriter för tyngre gitarrer.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Nov 2018, 00:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: 4Sound
Magnus Olsson wrote:

För min personliga smak skall de vara lätta versioner, men inte för lätt. Värt att säga att det inte automatiskt är bra för att den är ett lätt exemplar, många andra saker påverkar också. Men det verkligt bra exemplaren är bland de lätta.
Vad jag kan minnas har jag aldrig stött på ett tungt exemplar som låter som jag vill.
Tunga gitarrer låter, i mina öron, livlösa, platta och kalla. Men spelar man mycket distat riffande kan det vara en fördel.

/Magnus


Jag har exakt samma erfarenhet efter att ha ägt > 100 gitarrer av 3- modeller.
Köper inte en tung gitarr av den anledningen, och jag har INTE problem med ryggen.

Därav slipper man även vadderade gitarrband.

_________________



18 Nov 2018, 11:03
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.