View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:09



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Varför låter disten så fult? Ljudklipp 
Author Message

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Jag strävar efter att få stärkaren
att låta bra i slutändan.
Gillar marshall fläsk, dual rectifier, orange rockerverb mm.
Jag har otränade gitarrljudsöron.

Det jag klurar på här är vad det är som inte låter bra och hur jag ska gå till väga.

Styra upp frekvensgång och sedan labba med klippningen eller tvärtom?

Finns det någon som direkt kan säga vad det är som låter skit trots detta mobilklipp?

https://drive.google.com/file/d/1rAWeMz ... p=drivesdk


04 Nov 2018, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
För diskantigt. Låter som du matar på enbart diskant in i disten.

_________________
Johan Hansson


04 Nov 2018, 15:16
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Ja det har du rätt i.
Basen blir bara att rumla och låta odistad och diskanten surrar på friskt.
Fattar som att man kan bypassa anodresistorer för att skära diskant.
Är det att föredra eller ska man minska signalkondingen efter första steget?
Eller lägga krutet på tonestacken.


https://drive.google.com/file/d/1Vs01LK ... p=drivesdk

Jag har första 2 stegen i undre delen på schemat seriekopplat med den övre.


04 Nov 2018, 15:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Seriekopplat, hur har du gjort det? Eller menar du att du bryggat ingångarna och kör kanalerna parallellt?
Om de verkligen är seriekopplade kan det vara knepigt att få till ett bra od-ljud utan lite modifieringar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Nov 2018, 18:39
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Jag har kapat ledningsbanor och dragit sladd från andra steget kanal 1 till ingång på kanal 2s första steg.
Blir 4 stegare.
Räknar med att modda friskt.
Det är det jag vill lära mig.


04 Nov 2018, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Att brygga anodresistorer med en konding är som att skapa en signalbana till jord. Beroende på kondingens storlek äter kopplingen signal (märkbart) uppåt från nån viss frekvens.

Att minska en signalkondensator (dvs som jag fattar det en som ligger i serie med signalvägen) skapar en sorts högpassfilter; kondingen blockar signal (märkbart) från nån viss frekvens och nedåt. Frekvensen beror på kondingens storlek och den resistans som finns efter den.


04 Nov 2018, 19:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Många andra här kan detta bättre, men för egen del skulle jag nog börja med att titta på det ingångssteg som nu funkar som tredje steg. Om du bara länkat ihop utan andra modifieringar så kan det bli lite brutalt där om du drar på max från första kanalen. Flerstegare som detta blir brukar kräva dämpning och ofta anpassning av de olika stegens bias. Kolla t.ex på Marshall 2204, Boogie, SLO-100 m.fl.
Och så har du ju en eq i kedjan att labba med också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Nov 2018, 19:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Börja med att ha basic ordningsföljd på saker som i de stärkarna du nämner. En gainratt efter första steget och "EN" st eq som ligger efter gainstegen följt av mastervolym.

_________________
Johan Hansson


04 Nov 2018, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Många gör misstaget att stirra sig blinda på amplitud,men det är inte därför vi använder multi gainsteg setups för att vi behöver mer amplitud.
Behovet av gain (alltså förstärkning) sätts rent tekniskt,om vi inte är efter distortion av nödvändighet,av slutrörens behov av sving. Å se det finns exempel på maskiner som löser att mätta det behovet med ett enda gainsteg som leder in i en förstärkande fasvändare.
Normalkanalen på Vox AC-30 tex. (Finns fler exempel)

Så anledningen till att vi använder många gainsteg ligger alltså primärt i ngt annat,och detta annat är att dels skapa distortion (vilket vi iofs får ur normalkanalen på en AC-30 med) men framför allt att färga den. Ljudbilden alltså.

Att som du gjort nu koppla "en Dumble" för med sig ett antal resultat som är mindre eftersträvansvärt. Bla då allt allt allt för mkt amplitud på signalen och se frågar du de andra här som är lite mer ärrade får du snart nog svaret att ambitionen oftast är att låta respektive steg färga "lite lagom" beroende på tycke och smak.
För olika gainsteg som är uppsatta olika kommer per definition att förstärka olika. På det har du filtrering,och där om nånstans öppnar du Pandoras box för i det fallet finns det nog lika mkt tankar och idéer som det finns de som implementerar de.

Två tips till dig såhär i början av resan detta kommer innebära för dig.

1/ Addera ett gainsteg i sänder. Det finns absolut ingenting som säger att alla 4 stegen du har tillgängligt måste vara med i matchen och jag menar att det blir lättare att förstå sammanhang ju färre variabler som är inblandade. Ta ut signalen vid tredje steg tex med en skärmad kabel bara och led den dit du vill ha den.

2/ Att installera en spänningsdelare "hardwire" rakt på kortet framför resp grid i form av tex 470k trimpottar är en ögonöppnare. Helt klart. Kom då ihåg att för att de skall fungera vettigt som spänningsdelare i fallet så bör det sitta ngn form av resistor INNAN trimpot. Alltså ngn form av gridstopper måste till. Nej..man "bör" helst inte använda kolbana men då små trimpottar med kolbana är det som är billigt i sammanhanget och ambitionen är att lära så...skit sak samma. Vanliga skitbilliga trimpottar funkar utmärkt för den HÄR uppgiften.
Du kommer snart nog att märka av allt ifrån Millereffekt till gud fan vet vad till produktion av för mkt topp i ljudet osv. Å kom ihåg..då med endast ett steg adderat till en början. När du sedan adderar steg 4 så inser du snart nog hur komplext förloppet egentligen är när man börjar syna det mer analt vilket är viktigt i sammanhanget.
Att just kunna justera hur mkt paket man skickar in på respektive galler är i min mening i sammanhanget ovärderligt. Å gör så,tills det hela komprimerar ihop till en enda ylande smet,för då har du lärt dig ngt av det med.

Sen. Du kommer aldrig få ordning på soundet i den med en orörd sk katodyn/concertina fasvändare. Det ligger i den PI´ns natur.
Om du till att börja med BARA gör det Trollkarlen rekommenderar i form av en megafet gridstopper (470k tex),ja redan där kommer du märka STOR skillnad. En katodresistor om tex 3,3k innan svans mot backen gör gott det med.
Men orörd..den kommer fortsätta låta "taggigt" vad du än gör.

Ett alternativ är givetvis att du bygger om den sockeln som utgör driver och split till tex en longtailed pair istället,men det är ngt du kan engagera dig i längre fram kanske.
Börja du med att lattja med det där tripp,trapp,trull i form av gainsteg skall du se..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Nov 2018, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Om man vill grotta ner sig i ämnet overdrive i flerstegare finns ju bl.a denna eminenta analys av SLO 100: https://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/soldano-slo-preamp-1/
Obs att man måste klicka vidare, en sida för varje gainsteg...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Nov 2018, 18:06
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Men jäklar va skitbra!!
Har läst igenom och antecknat från din dns tråd racing.
Sen tänkte jag att jag ju inte vill kopiera rakt av så jag började chansa och hoppades på det bästa men insåg rätt snabbt att man ska ha en jävla tur om man ska chansa rätt med så många parametrar.
Har lämnat landet en vecka nu och tagit med guitar tube preamp bok att läsa i. Lyssnade på pod om moddning på planet.
Där hörde jag samma som skrevs ovan. Inte allt krut i första preamp steget som jag nyss satsade på. Även som nämndes här att fasvändaren gör mycket.

Låter som en utmärkt plan att satsa mer basic så det blir mindre rörigt.
Det känns så klockrent att få ett så konkret tips med potarna och ett steg i taget så jag stannar upp och tänker till och undviker onödiga vilsna utsvävningar. :)
Gridstoppern och katod resistorn är redan på plats sen tidigare snokande i viva italia tråden. Samma med 680k in på tredje steget har jag för mig. Blir nog att testa ltp sen också.
Lika bra att rota på friskt och försöka lära sig så mycket som möjligt på ett och samma offer till förstärkare.

Sustain här på bojen blev lite hyllad i podden (gitarrzombien). Kul!


05 Nov 2018, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Racing.
Hur löser man sådant smidigt rent praktiskt med potarna?
Löda fast dom på kortet?
Eller dra sladdar till en liten "labplatta" med potar?
Du menar att ha provisorisk separat volym för varje steg?


09 Nov 2018, 20:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Nu är jag inte Racing, men angående "separat volym för varje steg": Läs på om spänningsdelare (voltage divider). Det är två motstånd, ett i serie med signalen följt av ett från signal till jord. Signalen tar du alltså ut mellan de två resistorerna (se bild).
Sådana är nästan nödvändiga om du seriekopplar flera gainsteg, i varje fall om det inte finns någon volymkontroll eller EQ emellan. Om du har två eller t.o.m. tre i sig välbalanserade steg, t.ex med standardvärdet 100K anod och 1,5K katod, och seriekopplar dem så blir signalen/gain alltför våldsam och låter inte bra, som du redan konstaterat.

Signalen som går ut ur en spänningsdelare är alltid mindre än den som går in. Hur mycket mindre avgörs av värdet på motstånden. Har du två likadana motstånd, säg 220K i serie och 220K till jord, halveras signalen. 1 volt in och 0,5 ut.

Antar att tanken var att du kan prova ut ett exakt värde genom att testa med en pot (variabelt motstånd) i stället för R2 och på så sätt komma fram till ett lämpligt värde på motståndet. När du hittat vad som låter bra mäter du resistansen på poten i den inställningen, och kan ersätta den med en fast resistor.

Det finns räknare online om man vill testa hur det blir i teorin http://www.ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator
Skriv 1 i fältet source voltage så blir det enkelt.
Men det är ingen svår matte, formeln är R2 dividerat med R1+R2. Detta multiplicerar man egentligen med spänningen som går in. Men det är i princip onödigt i detta fall, eftersom det enklaste är att räkna med 1 volt insignal så kan man betrakta resultatet som dämpningsfaktor. I exempelt med två 220K resistorer som blir 0,5 så är det ju enkelt konstaterat att du halverar signalen. Byter du R2 till 470K så blir resultatet 0,681 osv.


Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Nov 2018, 21:07
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Om man är lite lat, kan man förenkla detta med dämpningen mellan stegen ännu mer... Man ersätter R1 och R2 i figuren som finns i föregående post, med en potentiometer som är på ett värde som är nära R1+R2. Löparen ställs in så man får rätt signalnivå ut. Antingen har man en trimpot eller an vanlig pot inne i apparaten som man sedan lämnar inkopplad när det funkar som det ska, eller så läser man av resistansvärdena mellan löparen och resp ändkontakt när poten "står rätt"och ersätter med två fasta motstånd med de värdena. I praktiken en vanlig volymkontroll...


11 Nov 2018, 23:34
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Tack ska ni ha!
Det jag klurade mest på var om det inte blir en massa borrande eller löst fladdrande trimpotar i halva förstärkaren.
Jag har en tendens att göra det mesta ganska provisoriskt och klurar på hur någon erfaren person skulle lagt upp det.
En tanke som dök upp var att göra en liten labbstation med potar, motstånd och sen switchar där man kan välja vilket/vilka steg man vill skicka vidare till slutsteget för att lätt kunna switch och trixa och jämföra.
Kanske blir dåligt med för långa sladdar till gallren då bara? Vet inte hur känsligt det är.


11 Nov 2018, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
tokfan wrote:
Tack ska ni ha!
Det jag klurade mest på var om det inte blir en massa borrande eller löst fladdrande trimpotar i halva förstärkaren.
Jag har en tendens att göra det mesta ganska provisoriskt och klurar på hur någon erfaren person skulle lagt upp det.
En tanke som dök upp var att göra en liten labbstation med potar, motstånd och sen switchar där man kan välja vilket/vilka steg man vill skicka vidare till slutsteget för att lätt kunna switch och trixa och jämföra.
Kanske blir dåligt med för långa sladdar till gallren då bara? Vet inte hur känsligt det är.


Låter ambitiöst men lite komplicerat kanske.

Som nån sa, innan du börjar experimentera, bestäm dig för vilka beståndsdelar du ska ha kvar. Ska du ha 2 st EQ? Ska du använda bara tre av stegen? Osv.
Sen har du det som grund att börja labba med.

Nu vet jag ju inte exakt hur du kopplat, men som du ser i schema går varje kanal via en 220K resistor vidare till drivsteget före fasvändare. Drivsteget har 100K hängande från galler till jord. 228K och 100K bildar en spänningsdelare som gör att, enkelt uttryckt, endast 30% av signalen som kom från förstegsblocket går in i drivsteget.

Kopplar du signalen direkt från förstegsblocket till ingången på nästa försteg så har du på sin höjd ingångsstegets gallerläcka 1M som andra delen i spänningsdelaren. 220K mot 1M så landar du på nånstans kring 0.8 i dämpningsfaktor.

De troligen valt 100K vid drivsteget av en anledning. Släpper du på 0,8 där så bajsar drivaren på sig.

Försöker väl få sagt att de inte är så invecklat. Brygga över motstånden, ersätt dem med andra eller med en trimpot.
Sen kommer du ju säkert att få göra som diskuterats här didigare också, med olika bias/arbetspunkter för kedjans olika rör, där man t.o.m kan vara extrem som Soldagno.
Spänningsdelarna är också utmärkta platser för frekvensfiltrering. Bryggar du serieresistorn med en konding av xx värde, släpps mer diskant förbi till röret. Bryggar du r" i stället så smiter diskanten ner i jord.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Nov 2018, 01:06
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Ja jag klurar lite hur jag ska lägga upp det.
Testa ett steg i taget som också nämndes ovan lät som en bra plan för att få koll.
Sen när jag ska addera steg klurar jag på vilka jag ska satsa på.
Tänkte bypassa första eqn och behålla gain ratten men sen Vette fasen om jag ska koppla 2a trioden direkt på nästa eq om det ska bli en trestegare.
Och sedan ev flytta sladden till det då outnyttjade steget innan om jag blir sugen på ett steg till.

Man borde egentligen testa att sätta potar vid katod motstånden med för att labba med varm/kall bias.
Stärkaren kommer se ut som ett durkslag när jag labbar färdigt med den :)


12 Nov 2018, 01:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Jag har tagit en halv genväg till att börja med.
Kopplat förbi första eqn med en 15k gridstopper.
Bytt kondingar och motstånd i andra eqn (försökte kopiera en orange med så snarlika värden jag hade hemma i lådan).
470pF avkopplande anoder.
Blev tightare bättre ljud men mycket kvar.

Tycker jag skickar in så mycket det går i alla steg nu och har labba med 10k och 20k potar till katoderna i steg 2 och tre för att kolla om man kan klippa negativa perioden av signalen.
Jag är ju först och främst på jakt efter förstegsdist till max för att veta vart jag kan lägga ribban när jag senare ska finslipa allt.
Ska det inte vara tekniskt möjligt att få värre än "highway to hell-dist" ur fyra försteg?

Har en master 1M innan drivsteget så det bottas inte ur.
Ska man behöva utnyttja det med?


27 Nov 2018, 21:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
tokfan wrote:
Jag är ju först och främst på jakt efter förstegsdist till max för att veta vart jag kan lägga ribban när jag senare ska finslipa allt.
Ska det inte vara tekniskt möjligt att få värre än "highway to hell-dist" ur fyra försteg?


Highway to hell är ingångssteg plus ett gainsteg med en dc-kopplad katodföljare på sig följt av eq och ett rejält uppvridet slutsteg. Inget mer.(man måste ha diskantiga mickar dock annars hugger det inte igenom)
Med fyra gainsteg kan du få fullt ut überdist så det inte går att få mer, det blir dock något bättre med 5 steg.
Är det inte bättre du kopierar en krets som redan finns som är i närheten av det du söker sen kan du labba med den i stället för att uppfinna hjulet?

_________________
Johan Hansson


27 Nov 2018, 22:03
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Varför låter disten så fult? Ljudklipp
Ja det är det jag fått för mig också att det ska gå att tokdista. Något måste vara vajsing.
Har för mig att jag hade runt 1V in på andra steget med 200mV signal in i första. 5ggr förstärkning efter endast 15k gridstopper.
Har kikat på olika scheman och 1,5k katod och 100k anod verkar ju vara standard så jag tänkte att i det stora hela borde det ju bli något klös på det viset till att börja med.
Har bytt kondingar i signalvägen också.
Jag borde nog mäta igenom stegen ordentligt och kolla om något är galet någonstans eller om jag haft otur när jag tänkt.


27 Nov 2018, 23:55
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.