View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:13



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna tråd! 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna tråd!
Jag och Goran och många fler låg i bra länge för att få ett eget forum på ljudbojen för ljust pedaler.
Det blev inte riktigt som tänkt då de flesta bara läser men sällan bidrar med något eget.

Med tanke på all erfarenhet och kunnande och mängden pedaler bojare har är det ju synd att inte fler berättar och diskuterar just pedaler.
Jag tror vi här på bojen bättre kan göra reviews på pedaler nya som gamla och dela erfarenheter istället för att se dessa oftast hemska Youtube-klipp där nån med ostämd gitarr sitter och vevar öppna ackord som ger noll info när man är intresserad av en specifik pedal.

Så vad göra? För nu är det bra tråkigt!

Personligen tror jag att någon form av systematiserade reviews med fasta frågor att bevara/beskriva där det går att hitta en specifik pedal kunde vara intressan för de flesta som en av de saker som går att göra. Det vi har nu är en superlång tråd när någon köpt en pedal men svår att överblicka och hitta en specifik pedal. Sen finns det säkert många andra roliga och intressanta uppslag bara många engagerar sig.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 10 Nov 2018, 17:55, edited 2 times in total.



04 Nov 2018, 22:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Håller med, men även andra delar av Bojen är rätt sega och händelselösa, annonser dock inte lika mycket.
Vi är väl inte så många aktiva längre.
Vad gäller pedal-delen skulle det vara bra om, som Lillefar skriver, man delade med sig av sina erfarenheter av en viss pedal.

Eller om man diskuterade DIY byggen som är bra, jag har en del som jag kan rekommendera, det är både kul, lärorikt, relativt billigt att bygga själv. Och inte minst modda egna byggen eller färdigbyggda pedaler. Bara att t ex byta ut en konding vid in eller utgången förändrar ljudet/tonen m e m mycket.
Vi, för det är väl inte bara jag, som bygger kan ge råd & tips åt de som vill in i denna spännande aktivitet.


05 Nov 2018, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Håller med!


05 Nov 2018, 17:22
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Jag tror det vore bättre att stänga pedalavdelningen och flytta pedaldiskussionerna till huvudforumet. Bättre att ha få aktiva forum än många inaktiva.

Många lägger ju redan pedaltrådarna i huvudforumet eftersom det blir mer respins där.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


06 Nov 2018, 09:08
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
d95err wrote:
Jag tror det vore bättre att stänga pedalavdelningen och flytta pedaldiskussionerna till huvudforumet. Bättre att ha få aktiva forum än många inaktiva.

Många lägger ju redan pedaltrådarna i huvudforumet eftersom det blir mer respins där.


Nej absolut inte för det fanns ju en anledning att vi skapade pedalforumet just för att lyfta området och för att det fungerade uselt i en allmän tråd.

Att folk lägger på fel ställe är ju nått som går att rätta till genom att upplysa att de är på fel ställe och får lägga det på rätt ställe om man vill ha tips och råd.

Vi skall inte gå baklänges i utvecklingen utan utveckla för det finns en otrolig erfarenhet bland bojare.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Nov 2018, 12:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
lillefar wrote:

Nej absolut inte för det fanns ju en anledning att vi skapade pedalforumet just för att lyfta området och för att det fungerade uselt i en allmän tråd.

Att folk lägger på fel ställe är ju nått som går att rätta till genom att upplysa att de är på fel ställe och får lägga det på rätt ställe om man vill ha tips och råd.

Vi skall inte gå baklänges i utvecklingen utan utveckla för det finns en otrolig erfarenhet bland bojare.

:D :D :D
Vintage-delen går väldigt mycket sämre men den bör absolut finnas kvar.


06 Nov 2018, 18:33
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
För mig är det bättre att ha få subforum med mycket aktivitet än många med lite aktivitet. Jag tycker man ska anpassa strukturen på forumet som helhet efter hur mycket aktivitet det faktiskt är. Att skippa några subforum med väldigt lite aktivitet skulle göra huvudforumet mer levande och intressant. Det skulle också med största sannolikhet ge betydligt mer aktivitet i trådarna om t.ex. pedaler.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


06 Nov 2018, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
d95err wrote:
För mig är det bättre att ha få subforum med mycket aktivitet än många med lite aktivitet. Jag tycker man ska anpassa strukturen på forumet som helhet efter hur mycket aktivitet det faktiskt är. Att skippa några subforum med väldigt lite aktivitet skulle göra huvudforumet mer levande och intressant. Det skulle också med största sannolikhet ge betydligt mer aktivitet i trådarna om t.ex. pedaler.


Jag håller med jag missar pedaltrådarna för jag är ytterst sällan in här och läser tex.


06 Nov 2018, 23:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Ett tips om man är frekvent nog att kolla bojen typ en gång om dagen eller varannan är att trycka på "view active topics" - då kommer nya inlägg upp listade. Även från pedaldelen och rördelen osv. Då missar ni inget.


06 Nov 2018, 23:18
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
242 har läst denna tråd fram till nu men få bidrar så jag tycker det är talande.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Nov 2018, 14:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
lillefar wrote:
242 har läst denna tråd fram till nu men få bidrar så jag tycker det är talande.

Flera av dessa 242 är jag. Läser flera gånger per dag, men har inte hittills känt att jag har haft något att tillföra. :)


07 Nov 2018, 17:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Har man en eller flera pedaler har man nått att prata om :-) :-) :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Nov 2018, 17:35
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Nån mer än jag som gillar fuzz (pedaler, inte tidningen) ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


08 Nov 2018, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
har fått för mig att jag INTE gillar FUZZ, men förklara gärna fördelen mot overdrives och distar.
När passar det att köra en FUZZ, vad vill man uppnå, användningsvarianter, tips på tubeklipp med bra exempel på ljud ?


08 Nov 2018, 11:23
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Om man lyssnar på tidiga Bonamassa eller Erik Johnson så får man svaret när det gäller leadsound. Stackade med andra pedaler kan man få fram just sololjud som bara inte går med vanliga distar eller od och det har som grund i att fuzz är en fyrkantsvåg (square) som behöver tämjas. Sen låter ackord lite annorlunda i distväg. Crunchljudet är mer organiskt men också svårare att hantera för kan låta skit och helt magiskt. Sen kan fuzz låta hur galet som helst som en del gillar. Jag gillar fuzz för leadsound och jag har just nu rattat i ett sound som låter väldigt likt en cello men kräver fuzz plus två andra pedaler för att nå dit.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 08 Nov 2018, 17:24, edited 1 time in total.



08 Nov 2018, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Britbender wrote:
Nån mer än jag som gillar fuzz (pedaler, inte tidningen) ?

Fuzz är den absolut roligaste pedalkategorin, man kan inte ha för många!
Ju vildare och mer okontrollerbara (inom rimliga gränser) desto roligare.


08 Nov 2018, 16:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Jag tror det skulle gå att skriva en bok om fuzzar och då inte fuzzarna i sig självt för det är gjort.
Utan stackning, kombinationer och egenskaper hos både fuzzen och de pedaler man använder och här är det ju bara erfarenhet, en gnutta tur och nått oförklarligt magiskt som händer.

Exempelvis hade jag ett hemmabygge av okänt ursprung som verkligen lät förjävligt ensamt men ihop med en särskild tjingtjong TS pedal klarnar ljudet och helt plötsligt till ett fett och fullödigt leadsound sådär sprunget ur intet. Summa sumarum om man lägger ihop allas goda erfarenheter som kräver test av en jävla massa pedaler och kombinationer så skulle det bli spännande läsning. Inte för inte kallar jag det särskilda rum och det särskilda pedalbord jag har för ändamålet för pedallabbet. Tror Goran också har ett pedallabb :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Nov 2018, 17:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
vet inte vad ni fuzzdiggare hör som ska vara användbart, tycker fuzzar låter som en trasig transistorradio ungefär, trasig elektronik som låter riktigt surt..

alltså, jag försöker verkligen förstå vitsen med dem, minns när jag lånade en elgitarr som liten och lyckades koppla in den i stereon genom en gammal bandare som överstyrdes..tycker fuzzar låter likadant, billigt och illa..
"rock guitar" ljud i en gammal synt är också nått som dyker upp som ljudreferens..

ok, hur stackade du fuzzen med en od ?
fuzzen före eller efter? inställningar för pedalerna?, boosta signalnivå, mycket/lite od/fuzz osv.


09 Nov 2018, 09:32
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
SLA wrote:
vet inte vad ni fuzzdiggare hör som ska vara användbart, tycker fuzzar låter som en trasig transistorradio ungefär, trasig elektronik som låter riktigt surt..

alltså, jag försöker verkligen förstå vitsen med dem, minns när jag lånade en elgitarr som liten och lyckades koppla in den i stereon genom en gammal bandare som överstyrdes..tycker fuzzar låter likadant, billigt och illa..
"rock guitar" ljud i en gammal synt är också nått som dyker upp som ljudreferens..

ok, hur stackade du fuzzen med en od ?
fuzzen före eller efter? inställningar för pedalerna?, boosta signalnivå, mycket/lite od/fuzz osv.


Jag tänkte nog som du men då saknade jag erfarenhet och kunskap men började så småningom lära mig och var nära att ge upp det där med fuzz flera gånger. Men så faller en pusselbit i taget fram och exempelvis Goran här på bojen öppnade ögonen för Boss DS-1.
Det finns många sätt att stacka och i serie och beror på hur fuzzen är konstruerad. Vissa måste vara först i kedjan eller så är de omställbara och kan placeras olika som Subdecay flying tomato som jag njuter av alla dagar (har flera).
Om vi tar ett enkelt recept med en fuzzface krets så lägger man den först i signalkedjan och sätter volym och fuzz mellan 11-14 därefter en TS pedal med alla kontroller 9-11 och gärna en DS-1 samma 9-11 och såklart ett delay i loopen och som grädde på moset en EQ den gör nytta i alla situationer och ger det där sista lilla extra.

Således aldrig maxa nån pedal och TS klarnar upp soundet och ger sustan och DS-1 tillför botten och fetma som ett slags aktivt filter.
Sen är det bara att åka in i fuzznirvana och anpassa spelstilen till hur fuzzen jobbar.
Sen finns fuzzar som låter bra på egen hand men allra bäst är stackat tycker jag.

Goran här på bojen har labbat med en väldans massa fuzz kretsar så på detaljnivå kan du fråga honom och han har många Goa tips bara man frågar på ett vänligt sätt!

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Nov 2018, 10:42
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
SLA wrote:
vet inte vad ni fuzzdiggare hör som ska vara användbart, tycker fuzzar låter som en trasig transistorradio ungefär, trasig elektronik som låter riktigt surt..

alltså, jag försöker verkligen förstå vitsen med dem, minns när jag lånade en elgitarr som liten och lyckades koppla in den i stereon genom en gammal bandare som överstyrdes..tycker fuzzar låter likadant, billigt och illa..
"rock guitar" ljud i en gammal synt är också nått som dyker upp som ljudreferens..

ok, hur stackade du fuzzen med en od ?
fuzzen före eller efter? inställningar för pedalerna?, boosta signalnivå, mycket/lite od/fuzz osv.

Tricket med fuzz (fuzzface och tonebenders) är att använda volymen på guran till att ställa nivån, jag kör oftast med humbuckers och då måste man dra ner lite på guran, brukar maxa pedalen och styra med gitarrvolymen.
På det viset kan man få feta od och boost sounds så väl som rå-fuzz, bara genom att ställa volymen på guran olika...dvs du slipper ha 3 olika pedaler för olika gainsteg. Sen att vissa fuzzar är bättre än andra på just den bite är en del av tjusningen ;)

Jag har en Ktr sist i kedjan som tightar till det när man kör med stärkardist.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


09 Nov 2018, 11:17
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Sedär nu börjar vi dela erfarenheter mycket spännande och just fuzzar är ju speciella

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Nov 2018, 19:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Behövs mer, hur använda fuzz och framförallt varför, vad uppnås? När ni hittar magin så vilken starkare användes osv


09 Nov 2018, 22:37
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Läs

http://www.myrareguitars.com/complete-g ... uzz-pedals

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Nov 2018, 23:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
SLA wrote:
Behövs mer, hur använda fuzz och framförallt varför, vad uppnås? När ni hittar magin så vilken starkare användes osv


Fuzzar är inte för alla genrer naturligtvis. Men "spännvidden" över fuzz pedaler är enorm, från Fuzz Face (som är ganska snäll och kan fås låta som en overdrive) till t ex Ampeg Scrambler som är rejält taggig och av typen oktav-fuzz.
Detta är det roliga med fuzzar, att det finns så många olika som låter väldigt olika. Ett exempel på en fuzz som kan göra nästan allt en fuzz kan göra är Zvex Fuzz Factory, tar lite tid lära sig den, men man har roligt hela vägen (tänk: Den lille kemisten).

Hur fuzzar används: varierar från fall till fall men oftast låter det bäst med en lätt crunchig rörförstärkare. Plus då, som Britbender skriver, man reglerar ton och mängd fuzz med gitarrvolymen. Det sista gäller långt ifrån alla fuzzar, men alltid värt att testa.

Varför fuzz? Tja, dels får man ett ljud som är mycket mer organiskt och intressant än en dist, och dels kan man åstadkomma de mest extrema "oljud", det kan låta rena synthen om det hela. Magiskt är väl ordet... Men, som sagt, det funkar liksom inte i ett bluesband... ja möjligen då en Fuzz Face.
Det svarar väl lite på då vad som uppnås.

Nu är det inte så enkelt att bara gå in i en musikaffär och köpa en fuzz, den enorma variationen inom begreppet gör att man måste testa. Och testa lite mer än bara några minuter. Det är avsevärt lättare köpa en overdrive eller dist....

Inser att många inte behöver en fuzz, just för att soundet inte passar för många genrer, men man ska nog inte ge sig utan ge det hela en chans.
Man får heller inte glömma att Hendrix, Beck, Page, Gilmour, Clapton m fl bara hade tillgång till fuzzar under 60-talet (förutom Rangemaster) och de fick ju till väldans trevliga ljud. Även om de inte använde de mer extrema fuzzarna utan oftast Fuzz Face eller Tonebender.


10 Nov 2018, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Det börjar klarna..jo jag upplever att ljudet och referenserna ofta ger en nickning till 60-tal och tidigt 90-tal..
Vilken genre lirar ni när ni kör med fuzz..generellt?
Känns ju som om fuzz är mer genrebundet i sin ljudbild än en överstyrd Marshall typ..

..man borde plocka ut era insikter senare o lägga i en fuzz-sticki, fuzz101


10 Nov 2018, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Saknar man modet att dyka djupt i fuzzträsket är en Big Muff ett förslag.
Är väl närmast en korsning mellan dist och fuzz och lämpligen kombinerad med en lätt OD eller EQ-pedal, före eller efter.


10 Nov 2018, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
lillefar wrote:
Jag tror det skulle gå att skriva en bok om fuzzar och då inte fuzzarna i sig självt för det är gjort.
Utan stackning, kombinationer och egenskaper hos både fuzzen och de pedaler man använder och här är det ju bara erfarenhet, en gnutta tur och nått oförklarligt magiskt som händer.

Exempelvis hade jag ett hemmabygge av okänt ursprung som verkligen lät förjävligt ensamt men ihop med en särskild tjingtjong TS pedal klarnar ljudet och helt plötsligt till ett fett och fullödigt leadsound sådär sprunget ur intet. Summa sumarum om man lägger ihop allas goda erfarenheter som kräver test av en jävla massa pedaler och kombinationer så skulle det bli spännande läsning. Inte för inte kallar jag det särskilda rum och det särskilda pedalbord jag har för ändamålet för pedallabbet. Tror Goran också har ett pedallabb :-)

Jag väntar med spänning på boken Lillefar!
//BoB


10 Nov 2018, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
Jag har en del DIY projekt på gång med pcb från lectric fx exempelvis och kan lägga upp min tankar kring dessa när de väl är färdiga. Men det dröjer lite. Tyvärr brukar jag fastna i slutfasen när kretskorten skall ner i lådor. Har över 10st kretskort som är löddade men ej boxade. Exempelvis kloner på EHX clone theory, EHX echoflanger, maestro phaser, mutron II, small stone v1, small clone, op muff, phase 45, phase 90 osv...

_________________
/Nicklas


10 Nov 2018, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet behövs!
En viktig sak då det gäller fuzzar är att många funkar mindre bra med humbuckers. Det blir lite för murrigt. Stallmick med singlecoils, ELLER halsmick med tonkontrollen avrullad (funkar även med humbuckers).
lillefar wrote:
Tror Goran också har ett pedallabb :-)


10 Nov 2018, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Har själv beställt o byggt en box of rock från fuzzdog pedals, kan rekommendera hans grejer

Bra du nämnde att det är svårt med humbuckers o fuzz,
Får se om jag vågar mig på en big muff att börja fuzz resan med


10 Nov 2018, 18:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.