View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:08



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Spela in live (i replokalen) 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Spela in live (i replokalen)
Hej Bojen!

Jag skaffade mig en kompetent livemixer som även klarar av att spela in.
Tanken är att använda den till rep och att spara låtidéer samt utveckla bandets samspel.

Men jag vill ju att det ska låta helt okej också!
Hur får jag till en vettig mix med följande uppsättning?
Trummor: virvel (Beta57) , kagge (AKG) + 2 OH-mickar (kondensatormickar i par)
Bas: Sansamp lajnad direkt in
Gitarr1: Kondensatormick
Gitarr2: Beta57
Sång x 3: dynamiska mickar

Hur bör jag tänka med kompressor (mkt enkel, inbyggd i mixern), EQ och effekter?
Inser att jag bör kapa höga frekvenser på kaggen, men lyfta bas och visst mellanregister,
Kapa bas på OH och i viss mån gitarrer.
Men hur mycket? Andra knep?

Tack på förhand!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


06 Nov 2018, 23:20
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Fråga bara... Varför inte SM57 på båda gitarrerna?
Kondensatormickar tar ofta upp mer läckage runtom än SM57 som ibland kan låta helt isolerat om man är lite taktisk med placerandet + volym på allting. Har gjort live-inspelningar där man verkligen inte kan höra nånting alls förutom gitarren i dom (förutom när gitarren inte spelar såklart)

Jag provar gärna mixa för kul skull om du vill :mrgreen:
cederick.forsberg@gmail.com

Om du sen gillar min mix kan jag visa vad jag gjort lite

Kör du Cubase, eller nåt annat?


07 Nov 2018, 09:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Jag gillar inte SM57. :)
Jag har faktiskt aldrig fått till det med en sådan, låter platt och raspigt och jag föredrar Beta57 eller kondensatormick på gitarren.

Tackar för erbjudandet om mixning. Vi är dock inte riktigt där ännu...
Måste jaga ned hela bandet i replokalen först; vi har bara testat lite trummor och att det låter ur mixern.
Det finns möjligheter att använda mixern som interface till DAW i dator/iPad/telefon, men det är steg 2.

Första steget är att lära sig lite hur en ljudtekniker tänker när de mixar en livemix kontra inspelning och om man kan få de tu att mötas.

Mixern i fråga är en Zoom LiveTrak L-20.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


07 Nov 2018, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tom-Andrew wrote:
Jag gillar inte SM57. :)

Jag kan sympatisera med den inställningen. Till å micka gitarrhögtalare asså.
Men en del får till det...
Quote:

Första steget är att lära sig lite hur en ljudtekniker tänker

Så då tillhör du inte den stora mängd musikanter som anser att ljudtekniker
är inkompetenta idioter, eller?

Så här tänkte jag när jag jobbade som ljudtekniker: "Whao, dom kan spela.
Fan va gött". Eller: "Dom suger. Trubbeltrubbel, problemproblem". Lite förenklat :D

Live komprimerar man sång, blås och lajnad elbas. När man spelar in komprimerar
man ofta allting - i någon utsträckning. Skära bas är vanligt förekommande, typ 200Hz
och neråt. Ett vanligt spelfel är att veva på för mycket.

_________________
Försvinn ur min åsikt


07 Nov 2018, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tom-Andrew wrote:
Hej Bojen!

Jag skaffade mig en kompetent livemixer som även klarar av att spela in.
Tanken är att använda den till rep och att spara låtidéer samt utveckla bandets samspel.

Men jag vill ju att det ska låta helt okej också!
Hur får jag till en vettig mix med följande uppsättning?
Trummor: virvel (Beta57) , kagge (AKG) + 2 OH-mickar (kondensatormickar i par)
Bas: Sansamp lajnad direkt in
Gitarr1: Kondensatormick
Gitarr2: Beta57
Sång x 3: dynamiska mickar

Hur bör jag tänka med kompressor (mkt enkel, inbyggd i mixern), EQ och effekter?
Inser att jag bör kapa höga frekvenser på kaggen, men lyfta bas och visst mellanregister,
Kapa bas på OH och i viss mån gitarrer.
Men hur mycket? Andra knep?

Tack på förhand!


Låt bli att skruva i förväg , placera mickar noga , ta bort condensator micken den läcker troligen åt helvete för mycket, jag skulle använda tex H&K red box som komplement till mickar på gitarr. Ev ha en mick på basen.
Se till att de dynamiska mickarna till sången är av bra kvalitet ( de är antagligen svagaste kortet)
Skärma OH för trummor PG av slask.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


07 Nov 2018, 13:26
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tom-Andrew wrote:
Jag gillar inte SM57. :)
Jag har faktiskt aldrig fått till det med en sådan, låter platt och raspigt och jag föredrar Beta57 eller kondensatormick på gitarren.

Tackar för erbjudandet om mixning. Vi är dock inte riktigt där ännu...
Måste jaga ned hela bandet i replokalen först; vi har bara testat lite trummor och att det låter ur mixern.
Det finns möjligheter att använda mixern som interface till DAW i dator/iPad/telefon, men det är steg 2.

Första steget är att lära sig lite hur en ljudtekniker tänker när de mixar en livemix kontra inspelning och om man kan få de tu att mötas.

Mixern i fråga är en Zoom LiveTrak L-20.


Sorry... Jag menade faktiskt BETA57 som det står i trådstarten. Men jag är vanare att skriva SM57 :lol:

Så det jag MENADE var, varför inte Beta57 på båda? :lol:


07 Nov 2018, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Uncle Fred wrote:
Tom-Andrew wrote:
Första steget är att lära sig lite hur en ljudtekniker tänker

Så då tillhör du inte den stora mängd musikanter som anser att ljudtekniker
är inkompetenta idioter, eller?

Så här tänkte jag när jag jobbade som ljudtekniker: "Whao, dom kan spela.
Fan va gött". Eller: "Dom suger. Trubbeltrubbel, problemproblem". Lite förenklat :D

Live komprimerar man sång, blås och lajnad elbas. När man spelar in komprimerar
man ofta allting - i någon utsträckning. Skära bas är vanligt förekommande, typ 200Hz
och neråt. Ett vanligt spelfel är att veva på för mycket.

Nja... nu ska vi inte dra för stora växlar av ett slarvigt uttalande från min sida... ;)
Vi kan väl säga att det finns olika ljudtekniker och vissa är bra, andra är dåliga. Jag har erfarenhet av båda sorterna.
Bästa sorten lyssnar på bandet och är konstruktiva samt låter förstärkarna andas. Sämsta sorten mickar alla trummor i ett litet rum och spenderar 2h på att skruva ljud, kastar en mikrofon framför en gitarrhögtalare och ber sen gitarristen skruva ner stärkaren så den inte hörs och klagar sen på att det läcker.

Tack för input! :D

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


07 Nov 2018, 16:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Bapman wrote:
Tom-Andrew wrote:
Hej Bojen!

Jag skaffade mig en kompetent livemixer som även klarar av att spela in.
Tanken är att använda den till rep och att spara låtidéer samt utveckla bandets samspel.

Men jag vill ju att det ska låta helt okej också!
Hur får jag till en vettig mix med följande uppsättning?
Trummor: virvel (Beta57) , kagge (AKG) + 2 OH-mickar (kondensatormickar i par)
Bas: Sansamp lajnad direkt in
Gitarr1: Kondensatormick
Gitarr2: Beta57
Sång x 3: dynamiska mickar

Hur bör jag tänka med kompressor (mkt enkel, inbyggd i mixern), EQ och effekter?
Inser att jag bör kapa höga frekvenser på kaggen, men lyfta bas och visst mellanregister,
Kapa bas på OH och i viss mån gitarrer.
Men hur mycket? Andra knep?

Tack på förhand!


Låt bli att skruva i förväg , placera mickar noga , ta bort condensator micken den läcker troligen åt helvete för mycket, jag skulle använda tex H&K red box som komplement till mickar på gitarr. Ev ha en mick på basen.
Se till att de dynamiska mickarna till sången är av bra kvalitet ( de är antagligen svagaste kortet)
Skärma OH för trummor PG av slask.


Tack för input!

Om jag inte får till det med mickar på gitarrerna ska jag överväga RedBox, Torpedo CAB och allt vad de heter.
Dynamiska mickarna är SM57 (sångarens preferens...), Beta58 och en Sennheiser av bättre kvalisort.
Ska fundera på om vi kan skärma OH eller leva med slask från övriga instrument.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


07 Nov 2018, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tvåtakt wrote:
Tom-Andrew wrote:
Jag gillar inte SM57. :)
Jag har faktiskt aldrig fått till det med en sådan, låter platt och raspigt och jag föredrar Beta57 eller kondensatormick på gitarren.

Tackar för erbjudandet om mixning. Vi är dock inte riktigt där ännu...
Måste jaga ned hela bandet i replokalen först; vi har bara testat lite trummor och att det låter ur mixern.
Det finns möjligheter att använda mixern som interface till DAW i dator/iPad/telefon, men det är steg 2.

Första steget är att lära sig lite hur en ljudtekniker tänker när de mixar en livemix kontra inspelning och om man kan få de tu att mötas.

Mixern i fråga är en Zoom LiveTrak L-20.


Sorry... Jag menade faktiskt BETA57 som det står i trådstarten. Men jag är vanare att skriva SM57 :lol:

Så det jag MENADE var, varför inte Beta57 på båda? :lol:

För att vi har blott två Beta57 och kondensatormicken på gitarrstärkaren brukar låta bra till just det. (Studio Projects B1.)

Inser att vi kan komma att behöva möblera om lite för att uppnå lite bättre separation.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


07 Nov 2018, 16:45
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Ok, ni vet bäst :)

Jag är bara lite halv-besatt av att det ska vara symmetriskt å så :mrgreen:


07 Nov 2018, 17:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tom-Andrew wrote:
Tack för input!

Om jag inte får till det med mickar på gitarrerna ska jag överväga RedBox, Torpedo CAB och allt vad de heter.
Dynamiska mickarna är SM57 (sångarens preferens...), Beta58 och en Sennheiser av bättre kvalisort.
Ska fundera på om vi kan skärma OH eller leva med slask från övriga instrument.


Red Box enbart för att stötta mickar,
(skulle inte spela in med enbart nåt sånt om man inte är nöjd med den typen av ljud.)
Och i vilket fall ifrån högtalarutgång om det är rörstärkare.

Kondensator mickar ,vare sig OH eller gitarr ,kan vara ok med vanligt slask ifrån instrument.
Det som brukar vara ett problem är early reflections i ett dåligt/sämre akustiskt rum.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


07 Nov 2018, 17:58
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Om ni ändå överväger Torpedo osv...

Skaffa en varsin Two Notes Captor så kan ni få enbart förstärkarens ljud och sedan lägga på IR-cabs i datorn...
Mycket smidigare eftersom man då lätt kan byta mellan olika ljud istället för att förlita sig helt på att EQ om man märker att man inte va helt nöjd från början :)


08 Nov 2018, 08:23
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Det bästa tipset är att dämpa ut rummet allt som går för att slippa alla reflektioner då finns en chans att styra upp det där med mickningen. Billigast är med mineralull men måste antingen ha en yta eller täckas med duk för det vill på damma och allt finns i bygghandeln för liten slant.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Nov 2018, 02:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Spela in live (i replokalen)
OHmikkarna till trumsettet skulle ja vara försiktig med såvida du inte har en stooor repa, eller kan glasa in trummisen. Man ser den uppsättning ofta på liveinspelningar, men då sitter trummisen längst bak och stärkarna riktade framåt. I repor är det ju vanligt att man står i "ring" Kan dock funka med småmembranare som är mer riktning, än stora som gärna beter sig som rundupptagande.
Men i liten repa, ju färre inspelningsmikkar ju bättre.Lina så mycket som möjligt. Sångmikkarna tar du direkt från ingången om mixern tillåter, ibland finns sendout/in på ingången direkt. Vissa mixers ger usb ut, och detta ges från samma ställe/punkt. Dvs prefader.
Bara besvär att i början ställa in kompressor, eq bla bla, sitt längre vid mixning tills du hör vad du ska göra. Högpassfiltrering (ta bort bas under 100hz tex kan man ställa in före om mikken styr över eller så.
Det går att skärma av mikkar också för att minska överhörning av andra instrument.
Men ta allt prefade, dvs precis efter ingång, kanske efter gain in. Då får du inte med effekter(reverb, eko etc) vilket är bra.
En rumsmikk för att ta upp alltihop och ge rymd kan du använda. Gärna stormembranskondensator.


09 Nov 2018, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
lillefar wrote:
Det bästa tipset är att dämpa ut rummet allt som går för att slippa alla reflektioner då finns en chans att styra upp det där med mickningen. Billigast är med mineralull men måste antingen ha en yta eller täckas med duk för det vill på damma och allt finns i bygghandeln för liten slant.

Redan fixat! Tidigare nyttjare av replokalen har redan fixat detta medelst just mineralull och tyg på ramar, reglade på väggen. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Nov 2018, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Tvåtakt wrote:
Om ni ändå överväger Torpedo osv...

Skaffa en varsin Two Notes Captor så kan ni få enbart förstärkarens ljud och sedan lägga på IR-cabs i datorn...
Mycket smidigare eftersom man då lätt kan byta mellan olika ljud istället för att förlita sig helt på att EQ om man märker att man inte va helt nöjd från början :)

Mixern är så beskaffad att den spelar in allt efter mikrofonförstärkare _och_ inbyggd kompressor.
Man kan exportera till USB-sticka eller ta med sig SD-kortet hem och föra över i datorn.
Mixern spelar även in (om man säger åt den) stereomastern efter effekter.
Alternativt kör den ut kanalerna direkt till DAW via USB, dock som sagt efter kompressor (om man nu dragit på den).

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Nov 2018, 23:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Spela in live (i replokalen)
rudmark wrote:
OHmikkarna till trumsettet skulle ja vara försiktig med såvida du inte har en stooor repa, eller kan glasa in trummisen. Man ser den uppsättning ofta på liveinspelningar, men då sitter trummisen längst bak och stärkarna riktade framåt. I repor är det ju vanligt att man står i "ring" Kan dock funka med småmembranare som är mer riktning, än stora som gärna beter sig som rundupptagande.
Men i liten repa, ju färre inspelningsmikkar ju bättre.Lina så mycket som möjligt. Sångmikkarna tar du direkt från ingången om mixern tillåter, ibland finns sendout/in på ingången direkt. Vissa mixers ger usb ut, och detta ges från samma ställe/punkt. Dvs prefader.
Bara besvär att i början ställa in kompressor, eq bla bla, sitt längre vid mixning tills du hör vad du ska göra. Högpassfiltrering (ta bort bas under 100hz tex kan man ställa in före om mikken styr över eller så.
Det går att skärma av mikkar också för att minska överhörning av andra instrument.
Men ta allt prefade, dvs precis efter ingång, kanske efter gain in. Då får du inte med effekter(reverb, eko etc) vilket är bra.
En rumsmikk för att ta upp alltihop och ge rymd kan du använda. Gärna stormembranskondensator.

Tack för tipsen!

Se svaret ovan ang mixerns möjligheter.
Jag misstänker att vi i slutändan kommer att hamna i Logic eller motsvarande. Men nu har jag massor att testa vid nästa rep. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Nov 2018, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Spela in live (i replokalen)
Aha, antingen 2kanaler i "slutet på mixern, (Postfader och med effekter) eller via varje kanal (Flerkanal). Väljer du första alternativet har du inga möjligheter att ändra något. Allt måste vara sgs perfekt. Som att spela in från Master i en mixer. Rattarna står där rattarna står. Andra alternativet får du hålla på att "mixa lite mer i DAW'n
Var försiktig med kompressorn, du får aldrig igen det om du ställer fel. Basgitarren kan behöva lite. Men eftersom du linar den så behövs det inte. Fixas sedan. Och hellre limiter än kompressor.


10 Nov 2018, 00:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.