View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:21



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Jag har precis köpt en beggad Fender Super Sonic 22 och när jag slår på reverbet så får jag bara ett högfrekvent pip och inget ljud verkar passera reverbet. Ju mer jag drar upp reverbratten desto svagare blir gitarrljudet och pipet ökar.

Är det någon som har någon aning vad det kan vara? Den är från 2010 eller 2012 enligt reverbtanken när jag kollade tidigare idag (minns tyvärr inte säkert vilket av de två åren den är från). Det verkar sitta originalrör i och kabeln med RCA-kontakter emellan förstärkaren och reverbtanken har jag redan bytt.

Det jag inte provat är att byta plats på send och return i förstärkaren, eftersom jag inte vet om något skadas om jag kopplar fel.


06 Nov 2018, 00:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Min gissning är att sent/return ska skiftas
Jag har skiftat fram och tillbaka massa gånger på olika stärkare och det har aldrig gått sönder nåt

Men jag har inte fått kaffe än och tänker fortfarande som en 5-åring...
Ska kolla ditt schema om jag hittar det, men först kaffe!

_________________
tligen


06 Nov 2018, 10:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
tligen wrote:
Min gissning är att sent/return ska skiftas
Jag har skiftat fram och tillbaka massa gånger på olika stärkare och det har aldrig gått sönder nåt

Men jag har inte fått kaffe än och tänker fortfarande som en 5-åring...
Ska kolla ditt schema om jag hittar det, men först kaffe!


Här hittar du schemat: https://www.thetubestore.com/lib/thetubestore/schematics/Fender/Fender-Super-Sonic-22-Schematic.pdf
Här hittar du servicemaunalen: https://www.manualslib.com/manual/1169113/Fender-Super-Sonic-22.html?page=1#manual

Tack på förhand!


06 Nov 2018, 11:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Jag tycker det ser ut som den traditionella Fender-kopplingen och då brukar det inte hända nått om man kopplar tvärtom.

Du får ta ansvar själv!
Jag hade själv provat och skiftat, vilket jag gjort dussintals gånger...orkar aldrig kolla vilken som är vilken utan jag provar mej fram...

Borde inte ta mer än ett par sekunder att få veta svaret
Du märker ju direkt om det är ok och då behöver du ju inte oroa dej
Annars får du prata med han/hon du köpte den av

_________________
tligen


06 Nov 2018, 17:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
tligen wrote:
Jag tycker det ser ut som den traditionella Fender-kopplingen och då brukar det inte hända nått om man kopplar tvärtom.

Du får ta ansvar själv!
Jag hade själv provat och skiftat, vilket jag gjort dussintals gånger...orkar aldrig kolla vilken som är vilken utan jag provar mej fram...

Borde inte ta mer än ett par sekunder att få veta svaret
Du märker ju direkt om det är ok och då behöver du ju inte oroa dej
Annars får du prata med han/hon du köpte den av


Jag provade att växla in- och ut-kablarna till reverbtanken tidigare ikväll och då blev det inte ens ett pip när jag vred upp reverbnivån, så jag gissar att den satt rätt från början fast något är trasigt frågan är bara vad.

Jag köpte den billigt eftersom säljare sa att den brummade och det tänkte jag att jag skulle kunna fixa till, men jag har inget brumproblem, däremot var reverbet dörr, så jag tänker inte klaga. Priset var fortfarande rimligt även om jag måste reparera reverbet.

Jag tänkte mest att någon hr varit med om något liknande reverbproblem och hade en aning om vad som kunde orsaka pipfenomentet. Annars får jag väl byta de två rör som har med reverbet att göra och gå igenom signalvägen i reverbtanken.

Reverbet är ju en ganska viktig del av en Deluxe-liknande Fenderförstärkare som den här. Den är utseendemässig nära nyskick, men något eller några rör kan ju vara slut ändå, även om den verkar ha levt ett stilla liv.


06 Nov 2018, 20:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Sitter sladdarna fast ordentligt i själva reverbtanken?

Om allt är rätt kopplat och om du vrider upp reverb och volym och knackar på tanken så ska det ju låta reverb. Gör det de?
Du vet ju hur det låter när man flyttar en stärkare som är påslagen.

Tvivlar på att det är rören. Men du SKA kolla att rätt sort sitter på rätt plats!
Det ska vara 12AT7 (ECC81) som drivrör till reverbet och 12Ax7 (ECC83) som returrör

Har du nån fotswitch till reverbet? Vad händer i de olika lägena?

Du har inte tillgång till nån annan Fender?
Och kan testa:
Din stärk och annan tank, eller
Din tank och annan stärk

Har du inte nån bojare som meckar rörförstärkare i närheten?

_________________
tligen


06 Nov 2018, 21:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Eftersom jag inte hade några 12AU7 hemma så bytte jag returröret mot ett nytt 12AX7 (ECC83). Då vakande den till.

Nu fungerar reverbet, men så fort jag drar upp nivån till mer än 3,5 på reverbratten så kommer det högfrekventa pipet/tjutet igen och det ökar när jag vrider upp reverbratten ytterligare.

Det fungerar på exakt samma sätt oavsett gitarr, vald kanal, fotswitch eller inte eller om jag har ingången inkopplad. För att reverbet ska höras i en bandmix behöver jag nog kunna dra upp det lite mer, så jag funderar vad det kan vara. Kanske någon form av självsvängning?

Jag ska försöka få tag på ett eller två 12AT7 så jag kan prova att byta send-röret också. Det här är min första Fender så jag har bara en massa ECC83:or liggande men ECC81 har jag nog inte använt förut och ingen jag känner lokalt spelar på Fender eller likande, så jag kan inte låna delar.

Det lutar åt att jag byter alla rör i den så småningom. Det är en kul förstärkare som stannar. Det är ett perfekt komplement till mina engelska förstärkare. Nästa åtgärd blir i alla fall att byta 12AT7-röret som driver reverbet. Med lite tur så får jag tag på ett i morgon.

Kan man testa med ett 12AX7/ECC83 annars för att se om pipet försvinner? Jag vet att signalen antagligen blir lite för stark ut tull tanken, men det vore intressant att se om pipet/tjutet försvann.

Missljudet är ganska högfrekvent och mer irriterande än brutalt, men så starkt att det inte går att spela med det.


06 Nov 2018, 22:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Nä jag tror inte 12AX7 (ECC83) orkar driva reverbet, 12AT7 ger mer ström

Det kan oxå bli feedback mellan högtalare och reverbtank, man kan prova med en annan högtalare längre bort eller flytta ut reverbtanken

Jag har lite problem i min Mesa/Boogie med detta, kan inte ha fult reverb som jag kan ha i min Twin reverb

_________________
tligen


07 Nov 2018, 00:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
OK, då skaffar jag ett 12AT7 (eller två) och provar.

Jag tror inte att det handlar om feedback emellan högtalare och reverbtank eftersom det piper lika mycket när jag inte har gitarrkabeln inkopplad i förstärkaren som när jag har gitarren inkopplad och det spelar ingen roll vad volymen står på heller. Tjutet påverkas bara av hur mycket jag vrider upp reverb-ratten.


07 Nov 2018, 00:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Det kan bli feedback även utan signal bara pga högtalarens magnet.

Men kom på en sak till, på en del reverbtankar så sitter det ett lås med en spak mitt på tanken. Isf är den i rätt läge? Låset är för att skydda fjädrarna från att hoppa runt när man transporterar stärkarn.

_________________
tligen


07 Nov 2018, 11:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
OK, jag ska kolla reverbtanken också.

Nu har jag bytt både V3 och V4, d v s rören både före och efter reverbtanken (och V1 fast det inte har med saken att göra), men det hjälpte inte så jag få söka vidare.


07 Nov 2018, 23:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
I min Fender Dual Showman är reverbtanken inlagd i en vadderad "tolexpåse", som förmodligen har till funktion att dämpa högre frekvenser, några stötar eller basfrekvenser dämpas inte av det materialet. Finns det något sådant runt din tank?

_________________
/Lennart


08 Nov 2018, 09:24
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Japp, tanken ligger på en kartongbit i en konstläderpås som är fastskruvad i botten på förstärkaren.

Men tjutet/pipet är detsamma, oavsett signal in och ljudvolym, så jag tror inte att det beror på feedback från konrörelserna,


08 Nov 2018, 10:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Medan det tjuter, lyft upp tanken och sätt fingret/något mjukt mot fjädrarna. Om det inte slutar tjuta så kan du åtminstone utesluta att själva reverbet oscillerar.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


08 Nov 2018, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Dött och tjutande reverb i Fender Super Sonic 22
Lynxtrap wrote:
Medan det tjuter, lyft upp tanken och sätt fingret/något mjukt mot fjädrarna. Om det inte slutar tjuta så kan du åtminstone utesluta att själva reverbet oscillerar.


Tack. Jag sätter det på listan att göra nästa gång jag får en mekstund, vilket med lite tur kanske blir senare i kväll.


08 Nov 2018, 21:27
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.