View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:10



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Parker Fly Deluxe 
Author Message
Online
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Parker Fly Deluxe
Jonken wrote:

Parker gitarrer är inte de enklaste sakerna att pilla i. Något som de flesta bra Techs nog skriver under på. Det finns fina skräckexempel på You Tube om detta. (Ex Crimson guitars "How to" bandklistring på en fin, dyr vit Parker är ju en äkta skrattklassiker bland techs.) :lol: Ett klockrent exempel på att återställa en trasig funktion; men i princip göra mer skada än nytta på instrumentet i samband med processen. Det roliga är många kan se detta -och inte ens komma på vad som blir så snett. :o


/ Jonken


Förklara gärna för en lekman, vad är det han gör fel här? Har kollat, men kan inte se något uppenbart.


02 Nov 2018, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
iStofil wrote:
Förklara gärna för en lekman, vad är det han gör fel här? Har kollat, men kan inte se något uppenbart.

:D

Han gör inte ordentligt ren limresterna från den gamla limningen. Detta medför att de redan perfekt slipade/planade specialbandstavarna blir fast i helt random-konstiga höjder. Detta löser man genom att verkligen bandslipa skiten ur dessa specialbandstavar. (Det riktigt skär i kroppen -när han går på med sin fil.) Inte förrän i slutet använder han zippo fluiden -för att rengöra synliga limrester efter slipning och kroning. Detta löser upp lim. Z-fluiden -skulle han använt att rengöra -efter att han fått loss de gamla bandstavarna. Ett korrekt sätt att sätta fast banden; hade varit bryggbandning. Bryggbandning är när man använder en kloss/brygga mellan bandstavarna på var sin sida bandstaven man skall limma fast. På detta sätt får man bandstavarna på hyggligt samma höjd nivå: Och behöver inte slipa ner absurt mycket -för att få en jämn yta över banden. Parker gitarrer har en compound radius -och varje rostfria bandstav är böjd i perfekt radius för sin position på brädan. Dessa bandstavar är inte direkt gratis att införskaffa -eller för en tech att modifiera vanlig bandstav för att passa Parker.


/ Jonken :idea:


02 Nov 2018, 16:45
Profile
Online
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Parker Fly Deluxe
Jonken wrote:
iStofil wrote:
Förklara gärna för en lekman, vad är det han gör fel här? Har kollat, men kan inte se något uppenbart.

:D

Han gör inte ordentligt ren limresterna från den gamla limningen. Detta medför att de redan perfekt slipade/planade specialbandstavarna blir fast i helt random-konstiga höjder. Detta löser man genom att verkligen bandslipa skiten ur dessa specialbandstavar. (Det riktigt skär i kroppen -när han går på med sin fil.) Inte förrän i slutet använder han zippo fluiden -för att rengöra synliga limrester efter slipning och kroning. Detta löser upp lim. Z-fluiden -skulle han använt att rengöra -efter att han fått loss de gamla bandstavarna. Ett korrekt sätt att sätta fast banden; hade varit bryggbandning. Bryggbandning är när man använder en kloss/brygga mellan bandstavarna på var sin sida bandstaven man skall limma fast. På detta sätt får man bandstavarna på hyggligt samma höjd nivå: Och behöver inte slipa ner absurt mycket -för att få en jämn yta över banden. Parker gitarrer har en compound radius -och varje rostfria bandstav är böjd i perfekt radius för sin position på brädan. Dessa bandstavar är inte direkt gratis att införskaffa -eller för en tech att modifiera vanlig bandstav för att passa Parker.


/ Jonken :idea:


Alright, tack för förklaringen. Ja, det verkar ju självklart nu när du pekar ut det. Man får hoppas iallafall att bandstavarna åtminstone sitter fast ordentligt. Begriper dock inte riktigt poängen med att inte använda konventionella bandstavar från början. Det kan ju knappast vara för hållfastheten, en sån hals borde väl ändå vara mer stabil än en trähals.


02 Nov 2018, 17:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
iStofil wrote:
Jonken wrote:
Alright, tack för förklaringen. Ja, det verkar ju självklart nu när du pekar ut det. Man får hoppas iallafall att bandstavarna åtminstone sitter fast ordentligt. Begriper dock inte riktigt poängen med att inte använda konventionella bandstavar från början. Det kan ju knappast vara för hållfastheten, en sån hals borde väl ändå vara mer stabil än en trähals.

Orsaken till varför Parker använder otjälkade bandstavar; har att göra med optimalare styvhet i halsen. De första Parker gitarrena hade ingen trussrod. Det var inte förrän senare som de började montera dragstång i deras instrument. Orsaken var inte att grafithalsarna böjde sig och behövde detta; utan för att kunder världen över inte vågade investera stora summor pengar på en gitarr utan dragstång. Att Parkers halsar är så stabila; beror till viss del på att brädan inte har några skåror för bandstavarna.

Eftersom Parkers band är limmade; innebär att man skall undvika att utsätta brädan för extrem värme (limmet släppet då). I princip i alla fall när bandstavar ramlar av från Parkers gitarrer; beror på att man haft gitarren i direkt het solljus för länge. Oavsiktligt och ovetandes förståss av nuvarande ägare -eller tidigare ägare.


/ Jonken


02 Nov 2018, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
iStofil wrote:
Man får hoppas iallafall att bandstavarna åtminstone sitter fast ordentligt.

Att avsluta med att kleta på med en kemikalie -som löser upp lim; ger inte direkt de bästa forttsättningerna för att banden skall sitta fast efter att gitarren levereras till kunden. :o


/ Jonken :wink:


02 Nov 2018, 18:24
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Parker Fly Deluxe
Och just......där.....beslutade jag mig för att köpa en Ibanez till!...

:wink:

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Nov 2018, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
FuriousFingers wrote:
Och just......där.....beslutade jag mig för att köpa en Ibanez till!...

:wink:

:lol: :lol: :lol:


/ Jonken


02 Nov 2018, 19:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Parker Fly Deluxe
FuriousFingers wrote:
Och just......där.....beslutade jag mig för att köpa en Ibanez till!...

:wink:

Hur många Ibanezer har du då?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Nov 2018, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
Här är ett bra klipp om möjligheter inom toneshaping med en Parker: https://www.youtube.com/watch?v=HjZ_1TZIeTg

Det är ganska basic i början. Men det blir riktigt mycket intressantare senare -när man börjar blanda/mixa Piezon och de magnetiska mickarna.


/ Jonken


02 Nov 2018, 21:12
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Parker Fly Deluxe
Polytone wrote:
FuriousFingers wrote:
Och just......där.....beslutade jag mig för att köpa en Ibanez till!...

:wink:

Hur många Ibanezer har du då?

För många!

Vill du köpa min "Ibanez Cosmo Black med M7" så kan jag sänka 200 SEK.
:D


:roll: :roll:

_________________
http://www.ergopikk.com


08 Nov 2018, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Parker Fly Deluxe
Jag har en Parker Fly, gammal, och den är speciell den saken är klar. Spelbarheten suverän, ljudet/tonen, tja.... Speciell och intressant, jag gillar det men återvänder gärna till beprövade modeller som t ex strata.
Men det stora problemet är ju hållfastheten, band som ev trillar av är ju ingen höjdare....
Elektroniken, en halv synth...typ, är väldigt känslig för ovarsam hantering, om man är inne och rotar.
Tål slag och stötar mot kropp och hals dåligt, rejäla flagor kan slås av när kolfibern blir skadad. Alltså ingen gitarr man slänger i golvet, inkopplad eller oinkopplad.... En Telecaster är då ett bättre val :D


08 Nov 2018, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Parker Fly Deluxe
Har spelat lite allvarligare på min mygga nu; och jag tycker den har funkat fullständigt kanon bra. Till den mån att jag på senare tid tenderat att välja den före mina mer "klassiska" -plankor. Om det någonting jag skulle anmärka -att jag saknar på den; skulle vara att halsmicken (SD Jazz) låter lite för "tam" -och saknar lite "balle". Min första tanke var att swappa mickarna till JB TB och '59n. Beställde dock ett set Bare Knuckle Rebel Yells; som jag skall sänka ner i den. (Passar med detta samtidigt på att åtgärda pol -spacingen rätt på stallmicken också.) I detta skall ingen skugga falla på den normalspacesade SD JB'n som sitter i nu: Den har verkligen både överträffat sig själv -samt höjt mickens värde i min värld. Detta beror nog ganska mycket på Parkerns speciella tonkaraktär. Det vore tacksamt om fler tillverkare kunde vara lika klockrena/specifika -som i denna gamla mick info från Parker:

http://www.parkerguitars.com/support/manuals/MAG_PICKUP_RECOMMENDATIONS.pdf

Det är inte många gånger som man som Tech bara bugar och bockar. Parker har verkligen "nailat" denna info. (Denna info gäller förövrigt för alla elgitarrtyper och fabrikat.)

Har av någon konstig anledning varit en jäkla hög förbrukning på 9-volts batterier hos mig på sistone. Inte bara Parkern; utan i andra gitarrer och stämapparater på samma gång. Ungefär som ödet; eller att alla batteri -jävlar kör en koordinerad strejk just nu hos mig. Löjligt att behöva avbryta -för rodda iväg och köpa batterier stup i kvarten.... :(


/ Jonken


11 Nov 2018, 00:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.