View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:11



Reply to topic  [ 25 posts ] 
BurstBucker pro bytes mot vad? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post BurstBucker pro bytes mot vad?
Har en Gibson Les Paul standard faded 2008, som det sitter org. BurstBucker pro i.
Tycker egentligen att de inte låter så tokigt, utan funderar bra till clean särskilt i mittläget som används mest till clean. Samt fungerar även bra till highgain.
Vad jag dock inte gillar är:
- Stallmicken är något jobbigt i diskanten vid gain-ljud.
- Halsmicken är lite för basig, och har därmed för dålig definition.

Vad som är viktigt är att det skall funka till ALLT, då jag skall använda denna pjäsen när jag är ute och lirar i coverbandet, där det innefattar allt från lite jazzigt, blues, reagge, pop, rock, och hårdrock. Ja hela paletten. Oftast med lite sk. gubbadist. Solon gillar jag att trycka på mer, för lite mer fluid solon.

Tycker som sagt att BurstBucker pro-mickarna gör detta rätt bra förutom dom nämnda detaljerna som jag gärna hade åtgärdat.
Bästa mickarna jag har hört samt även äger i en annan Les Paul är Bareknuckle Crawlers. Helt sjukt bra mickar, till gain-ljud. Funkar inte lika bra til cleant (alnico V sitter det i). Har även Bareknuckle Nailbombs (alnico V) i en Ibanez JEM som också funkar bra till highgain men mindre bra till clean. På min Gibson Flying V sitter det i ett set Seymore Duncan Distortion, vilket låter brutalt till namnet och tror att det är keramiska magneter. Men dom funkar faktiskt väldigt bra som allround. Stallmicken blir aldrig vass, halsmicken har hur mkt fluid i sig som helst men blir aldrig för basig eller grumlig. Förvånansvärt bra clean ljud också, även om det är lite åt det stiffare hållet om man säger så.

Så behöver lite tips på mickar som kan passa. OBS måste vara zebra-coils.
Absolut högst upp på min funderar lista är Lundgren Heaven 57. Någon som har input om dessa eller dom andra Lundgren mickarna (67 och 77?)


24 Oct 2018, 07:23
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
På min Les Paul har jag en äldre Duncan 59 i stall samt en Duncan Pearly Gates i hals och jag sitter för närvarande nöjd. Denna combo fixar det jag tror du eftersöker utifrån mina ideal men jag är aldrig inne i highgain-territoriet. Jag kör med 011 strängar på min vilket gör att det blir lite mer kraft men också en fetare ton.

Jag hade ganska länge problem med att hitta en bra halsmick till denna gitarr men det var just Pearly Gates som jag fastnade för. Duncan 59 är nog ganska lik Bustbucker Pro eftersom specarna är snarlika.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


24 Oct 2018, 10:27
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Ett mycket bra alternativ till BB Pro fast med lite mjukare diskant är en 57 Classic Plus.


24 Oct 2018, 15:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Självklar fråga iofs, men du har redan testat att skruva upp /ner polerna på mikarna?

Skruva ner dem på stallmiken så att de ligger på samma nivå som den andra spolen, och skruva upp dem på halsmiken så att det blir mer från ena spolen.

_________________
/Lennart


24 Oct 2018, 16:07
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Nut wrote:
Ett mycket bra alternativ till BB Pro fast med lite mjukare diskant är en 57 Classic Plus.


Det var egentligen dom jag skulle vilja satt från början på gitarren :-)
hur är det med halsmicken? Tänker på basigheten som jag tycker är för dominant på BB pro?


24 Oct 2018, 16:45
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Custom Sam wrote:
Självklar fråga iofs, men du har redan testat att skruva upp /ner polerna på mikarna?

Skruva ner dem på stallmiken så att de ligger på samma nivå som den andra spolen, och skruva upp dem på halsmiken så att det blir mer från ena spolen.


Nix, det har jag inte provat, vad ger det för skillnad? Får jag bort den vassa diskanten på stallmicken? Får jag bort basigheten på halsmicken menar du?


24 Oct 2018, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Donatello wrote:
Nut wrote:
Ett mycket bra alternativ till BB Pro fast med lite mjukare diskant är en 57 Classic Plus.


Det var egentligen dom jag skulle vilja satt från början på gitarren :-)
hur är det med halsmicken? Tänker på basigheten som jag tycker är för dominant på BB pro?



Jag kommer inte riktigt ihåg men jag vet att jag inte gillade BB Pro pga den vassa diskanten i stallmicken.
Men jag tror att 57:orna är lite mer neutrala i eq:n (lite mindre bas & diskant) och att halsmicken fortfarande är varm men inte riktigt lika fet som BB Pro.
Classic Plus är annars i mitt tycke en riktig höjdare som stallmick.


24 Oct 2018, 17:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Donatello wrote:
Custom Sam wrote:
Självklar fråga iofs, men du har redan testat att skruva upp /ner polerna på mikarna?

Skruva ner dem på stallmiken så att de ligger på samma nivå som den andra spolen, och skruva upp dem på halsmiken så att det blir mer från ena spolen.


Nix, det har jag inte provat, vad ger det för skillnad? Får jag bort den vassa diskanten på stallmicken? Får jag bort basigheten på halsmicken menar du?


Principen är att ju jämnare polerna ligger på de två spolarna, ju mindre diskant blir det. Och tvärt om, om du skruvar upp den ena spolen så kommer den att överväga, och då går det mer åt singlecoil-hållet, marginellt men ofta tillräckligt för att få önskad effekt.

Dvs stallmiken så jämn höjd som möjligt, och halsmiken uppskruvad. Om du har kåpor på så ligger de fasta polerna en bit ner redan från start, dvs skruvarna ska ligga lite ner i kåpan för att det ska vara jämnt.

Testa, det går ju att göra på ett ögonblick... Du kan ju även skruva upp mer på bassidan än på diskantsidan av halsmiken, eftersom det är oftast de spunna strängarna man viull vässa till.

_________________
/Lennart


25 Oct 2018, 09:32
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Stallmicken är något jobbigt i diskanten vid gain-ljud.

Om du drar ner på stallmickens tonkontroll när du kör gain? Men funkar ju bäst om man kör gain hela låten så man slipper fippla med tonkontrollen under låten.

För halsmicken:
testa det som skrevs med att höja skruvar och sänka micken på bassidan. Annars brukar magnetbyte till alnico 4 ta bort lite bas.
Kolla att du har 500k på volympoten. Har väl förekommit att det suttit 300k-potar från fabrik, vilka ger dovare ton.
Finns också en demud mod man enkelt kan göra med en konding på I used an .047 i serie med hot:
https://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/mod-squad-muddy-sounding-neck-pickup
Om man googlar lite ser man att en del testat med olika värden och någon tyckte det funkade bra med en nolla till 0.0047.
Detta kan dock ändra ljudet i mittläget, som du var nöjd med. Men har du tur blir det ännu bättre.

Sen finns det en 6-lägesswitch till Les Paul, så man kan splitta eller att du har ett läge där halsmicken är parallellkopplad. Men då ska halsmicken helst ha 4 kablar.
https://www.stewmac.com/Pickups_and_Electronics/Components_and_Parts/Switches/Free-Way_Pickup_Switch.html

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


25 Oct 2018, 11:42
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
benny hill wrote:
Stallmicken är något jobbigt i diskanten vid gain-ljud.

Om du drar ner på stallmickens tonkontroll när du kör gain? Men funkar ju bäst om man kör gain hela låten så man slipper fippla med tonkontrollen under låten.



Nja, att dra ner tonkontrollen har aldrig funkat för mig som lösning på några gitarrer. Tycker att hela ljudet tappar och blir fadd/luddigt.


26 Oct 2018, 16:17
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 23:03
Posts: 74
Location:
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Jag lite svag för de "vanliga" Burtsbuckermickarna, framförallt 1 och 2. Väldigt luftiga och trevliga utan gain, men med lagom skjuts för lite dist. Är dock osäker om man hittar dem ovaxade om man inte köper ett begagnat par som suttit i gitarr från fabrik.


28 Oct 2018, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
clabbe wrote:
Jag lite svag för de "vanliga" Burtsbuckermickarna, framförallt 1 och 2. Väldigt luftiga och trevliga utan gain, men med lagom skjuts för lite dist. Är dock osäker om man hittar dem ovaxade om man inte köper ett begagnat par som suttit i gitarr från fabrik.


Det lilla på Youtube jag har hört om Burstbuckers 1,2 har faktiskt inte varit så tokigt, verkar som om Burstbucker Pro skiljer sig en del från dom andra?
Ovaxade? Finns det någon fördel med det överhuvud taget? Låter bara som rundgångsproblem i mina öron?

Inte en enda som har erfarenhet av Lundgrenmickarna? (57, 67, 77)


29 Oct 2018, 11:27
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
JAg har H57 och H67. H57 är Lundgrens version av PAF, och låter därefter. Lika bra som många andra PAF-replikor. Orginalen skiljde ju en hel del, så också kopiorna. Tappar inte topp, men känns inte för vass.
H67, lite mer output, och ändå inte direkt sämre topp. H77 har jag inte testat. Se Lundgrens hemsida för detaljer, finns ju både verbala beskrivningar och ljudfiler.
https://lundgren.se/

_________________
Image


29 Oct 2018, 14:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
clabbe wrote:
Jag lite svag för de "vanliga" Burtsbuckermickarna, framförallt 1 och 2. Väldigt luftiga och trevliga utan gain, men med lagom skjuts för lite dist. Är dock osäker om man hittar dem ovaxade om man inte köper ett begagnat par som suttit i gitarr från fabrik.


Med risk för urspårning och trådkapning (ber om ursäkt i så fall!);

Just detta med att leta mikar med gain för att åstadkomma dist kan jag tycka känns överreklamerat i dagens läge där förstärkarna ofta har gain till att göra distmos av den svagaste singlecoil. Att det behövdes på 70- och 80-talen när det var helt andra gainnivåer i standardstärkare är något annat.

Sedan att det är många som fortfarande använder gamla förstärkarkonstruktioner (ofta även jag själv) har jag full förståelse för. Dock kan man antingen bygga om dem, eller sätta ngn pedal eller två före. Dvs man behöver inte offra ren ton för att få dist.

Borde inte det första kriteriet vara att miken låter bra rent, och sedan får man fixa till utrustningen utifrån det för att nå sitt drömdistljud. Och inte välja mik med kräm i för att "den distar så bra" men låter ganska trist och klonkigt med rent ljud?

Smaken är som baken... :)

_________________
/Lennart


29 Oct 2018, 15:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Custom Sam wrote:
Med risk för urspårning och trådkapning (ber om ursäkt i så fall!);

Just detta med att leta mikar med gain för att åstadkomma dist kan jag tycka känns överreklamerat i dagens läge där förstärkarna ofta har gain till att göra distmos av den svagaste singlecoil. Att det behövdes på 70- och 80-talen när det var helt andra gainnivåer i standardstärkare är något annat.

Sedan att det är många som fortfarande använder gamla förstärkarkonstruktioner (ofta även jag själv) har jag full förståelse för. Dock kan man antingen bygga om dem, eller sätta ngn pedal eller två före. Dvs man behöver inte offra ren ton för att få dist.

Borde inte det första kriteriet vara att miken låter bra rent, och sedan får man fixa till utrustningen utifrån det för att nå sitt drömdistljud. Och inte välja mik med kräm i för att "den distar så bra" men låter ganska trist och klonkigt med rent ljud?

Smaken är som baken... :)

Fast alla spelar ju inte med rent ljud. Jag bytte nyligen i min SG från 490R/498T till SD-59/SD-JB. Från mycket output till mer output alltså. Blev extremt nöjd med bytet.


29 Oct 2018, 15:47
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Skilnaden mellan BB och BB pro tror jag bara är magneten ,A2 i BB och A5 i BB pro


30 Oct 2018, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 01 Dec 2010, 22:44
Posts: 567
Location:
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Jag har ett par duncan pearly gates, zebra, liggande om det skulle vara intressant


31 Oct 2018, 21:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
WebGringo wrote:
Jag har ett par duncan pearly gates, zebra, liggande om det skulle vara intressant

Inte alls omöjligt, jag håller på och skall varva internet & tuben på dessa just nu.


02 Nov 2018, 17:01
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Tror jag håller på och lägger till men ändå drar åt snaran lite vart åt jag vill komma.

Alnico II är det som jag vill ha, PAF-hållet, men kanske lite fetare/hetare.

Mickar som är under radarn just nu är:

- Gibson 57 classic / 57 Classic+ (fortfarande aktuella efter all läsning och lyssnande på tuben.)
- Seymour Duncan Alnico II pro (Låter inte tokigt alls på SD´s hemsida i jämförelse med annat)
- Seymour Duncan Slash set (Är nästan identisk med med Alnico II pro men lite hetare vad jag förstått)
- Seymour Duncan Pearly Gates (PG som halsmick tillsammans med en 59 har nämnts i tråden. Och WebGringo har ett helt set han vill sälja mig)


02 Nov 2018, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Donatello wrote:
Tror jag håller på och lägger till men ändå drar åt snaran lite vart åt jag vill komma.

Alnico II är det som jag vill ha, PAF-hållet, men kanske lite fetare/hetare.

Mickar som är under radarn just nu är:

- Gibson 57 classic / 57 Classic+ (fortfarande aktuella efter all läsning och lyssnande på tuben.)
- Seymour Duncan Alnico II pro (Låter inte tokigt alls på SD´s hemsida i jämförelse med annat)
- Seymour Duncan Slash set (Är nästan identisk med med Alnico II pro men lite hetare vad jag förstått)
- Seymour Duncan Pearly Gates (PG som halsmick tillsammans med en 59 har nämnts i tråden. Och WebGringo har ett helt set han vill sälja mig)

Samtliga dessa mickar tillhör topphyllan -när det gäller klassisk PAF-sound. Vilka du i slutändan väljer; borde hndla om vilken typ av AK-sound/ton du har i gitarren du skall montera dessa mickar i: Är den varm; kasske du vill addera en touch extra diskant; med exemvis Pearlymickarna. Är det en svagare Ak-ton i gitarren; kaske du kompencera med med en aning mer output i Slash -settet. Annars är det bara att gå standard svag PAF; med antingen 57 Classic -eller Alico II pro. Personligen föredrar jag en svagare PAF output överlag.


/ Jonken


02 Nov 2018, 21:39
Profile

Joined: 10 Mar 2009, 23:28
Posts: 145
Location:
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Jag har ev. En Heaven 57 till salu. PM:a mig om du är intresserad.
/Micke


02 Nov 2018, 22:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Michael wrote:
Skilnaden mellan BB och BB pro tror jag bara är magneten ,A2 i BB och A5 i BB pro


BB Pro är vaxade. BB är vaxade om de levererats fabriksmonterade på en gitarr, men ovaxade om de köpts som after market pickups. Allt enligt uppgifter från Les Paul-forum, Seymour Duncan-forum och Gibsons egen sajt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 Nov 2018, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 01 Dec 2010, 22:44
Posts: 567
Location:
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Donatello wrote:
WebGringo wrote:
Jag har ett par duncan pearly gates, zebra, liggande om det skulle vara intressant

Inte alls omöjligt, jag håller på och skall varva internet & tuben på dessa just nu.


Posta ett PM om det blir aktuellt så tar vi det därifrån


03 Nov 2018, 16:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Tackar för alla input i tråden.

Verkar efter ohälsosamt mkt surfande som om jag kommer att landa på ett set Gibson 57 classic/classic+
Länge i matchen var Slash-setet med, men tror jag ljudmässigt ändå lutar åt 57:orna SAMT att de går att få splitbara vilket Slashsetet inte går.
Sen som sagt var jag inne på redan innan jag köpte MIN Les Paul att den helst skulle vara bestyckad med 57:orna (vilket den inte blev/var) så då är jag ju liksom tillbaka där jag egentligen ville vara från början.

Tänkte skicka den på PLEK och då kan dom få byta mickar och sätta splits etc när dom ändå är igång. Sååå... har ingen några 57 classic/classic plus att sälja mig så blir det att beställa nya rätt omgående.


04 Nov 2018, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: BurstBucker pro bytes mot vad?
Donatello wrote:
Tackar för alla input i tråden.

Verkar efter ohälsosamt mkt surfande som om jag kommer att landa på ett set Gibson 57 classic/classic+
Länge i matchen var Slash-setet med, men tror jag ljudmässigt ändå lutar åt 57:orna SAMT att de går att få splitbara vilket Slashsetet inte går.
Sen som sagt var jag inne på redan innan jag köpte MIN Les Paul att den helst skulle vara bestyckad med 57:orna (vilket den inte blev/var) så då är jag ju liksom tillbaka där jag egentligen ville vara från början.

Tänkte skicka den på PLEK och då kan dom få byta mickar och sätta splits etc när dom ändå är igång. Sååå... har ingen några 57 classic/classic plus att sälja mig så blir det att beställa nya rätt omgående.

Classic '57 plus -med fyra tåtar är svårare att hitta. Däremot är "vanlig" Classic '57 -är lite lättare att hitta.
personligen föredrar jag en "vanlig" Classic '57:a i stallgropen alla dagar i veckan; före en Classic '57+. Classic '57:an ger mer ren ton. '57+ är lite mer "susig" överstyrt i mellan och topp registret. Men detta är ju helt personligt.

Tips:
Det är dock inte direkt raketvetenskap; att modifiera en 2-tåt HB -till en 4-tåt HB. Och uppgraderar man samtidigt till riktig braided wire mellan el-kammaren och switchen i sin modernare Pålle (detta ger bättre ton): Får man den exakt rätta kabeln över -som andvänds i Gibsons 4-con mickar. Och den multikabeln är ju som bekant ganska lång.


/ Jonken


04 Nov 2018, 20:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 25 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.