View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:21



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Frankfurtmässan 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Frankfurtmässan
Funderar på att som privatperson besöka Frankfurtmässan 2019.
Frågan är om det är värt det eftersom en del stora utställare dragit tillbaka sitt engagemang.

Vore trevligt att höra om någon här har erfarenheter att dela från årets mässa och lite inside info om mässan.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Nov 2018, 20:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Frankfurtmässan
Det beror på vad du förväntar dig.
De finns verkligen sjuka mängder saker att se även om några stora märken inte är där.
Och de stora märkena ser man ändå.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Nov 2018, 23:46
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Frankfurtmässan
Det som hägrar är väl dels alla små saker som nya pedaler och som gör livet spännande materiellt så för en gitarrist och keyboardist. Sen är det ju coolt att spana in stärkare och fina gitarrer utanför mainstream produkterna hos de stora tillverkarna och titta på lite mindre företag som har intressanta grejer. Sen är det väl vad som finns att uppleva i övrigt bland och med musiker.
Som sagt så vet jag och en polare här på bojen inte ett skit om mässan egentligen och rätt mycket stålar att lägga på resa från Norrbotten för fattiga utbyggare som oss :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Nov 2018, 00:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Frankfurtmässan
lillefar wrote:
Det som hägrar är väl dels alla små saker som nya pedaler och som gör livet spännande materiellt så för en gitarrist och keyboardist. Sen är det ju coolt att spana in stärkare och fina gitarrer utanför mainstream produkterna hos de stora tillverkarna och titta på lite mindre företag som har intressanta grejer. Sen är det väl vad som finns att uppleva i övrigt bland och med musiker.
Som sagt så vet jag och en polare här på bojen inte ett skit om mässan egentligen och rätt mycket stålar att lägga på resa från Norrbotten för fattiga utbyggare som oss :-)


Spontant skulle jag säga ”spara lite till och dra till NAMM ist”.
Där är alla prylar och mängder av kändisar att se och höra (på Frankfurt är mest youtube nissar, som är på NAMM också, men märks inte lika mycket där).

Det är mycket skoj på Frankfurt, men inte i närheten av NAMM.
Frankfurt har blivit väldigt mycket ljud, PA och installation. Och mycket Kina jox som letar distributörer.
Gitarrdelen krymper lite varje år.
Alla i branschen är på NAMM, så mässan visar mest sånt som folk redan sett och tillverkare har inte råd att ställa ut på båda och då vinner NAMM.

Men har man aldrig varit där är det en kul upplevelse väl värd resan.

Man kan prova grejerna mer på NAMM också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Nov 2018, 01:08
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Frankfurtmässan
Tack Magnus!

Ligger i linje med vad jag lurat på och tror jag sparar slanten.
Är man lika i USA kan man göra andra coola saker som besöka fabriken och lukta på nya Mesa stärkare :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Nov 2018, 01:15
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Frankfurtmässan
Håller med Magnus om Frankfurt kontra NAMM. Ett potentiellt problem med NAMM är att det inte finns några "public days" så om du inte har en inbjudan i form av en badge från ett företag så kommer du inte in alls. Men om du kommer in är det på alla sätt så mycket bättre, roligare och mer innehållsrikt än Frankfurt. Det är även mycket stor chans till riktigt gott väder. Faktum är att det inte behöver bli så väldigt mycket dyrare. Flyget ligger på ca 4.000:- t/r (från Gbg), det är överraskande billigt att hyra bil och man kan få tag på OK mat till hyfsat pris. Det finns grymt god mat också men då koster det mer. Det som spökar i Anaheim är hotellpriserna. Det blir lätt 2.500:-/rum/natt på ett tvåstjärnigt motell om man vill ha på gångavstånd från mässområdet och det vill man för det är svårt alternativt dyrt med parkering kring mässområdet. Delar man på hotellkostnaden blir det däremot inte så skrämmande.

Fler fördelar med NAMM är:
- Disneyland ligger på andra sidan gatan från mässområdet och även om det är dyrt så är det värt besväret. Speciellt om man aldrig varit där.
- Det ligger i ett, för musiker, kulturlegendariskt område där man kan ta del av mycket musikrelaterat.
- Det finns väldigt många bra musikaffärer i the Greater Los Angeles Area. Glöm inte av de mindre butikerna som är förvånansvärt roliga sett till sortiment och kunnig personal. Gäller även San Diego.
- Det finns mycket annat att se/besöka i LA, som till exempel museet med en riktig Space Shuttle
- Peterson Auto Museum
- Beverly Hills
- Rodeo Drive (håll i plånboken för här är allt fruktansvärt dyrt).
- Hollywood
- Venice Beach
- The Baked Potato
- Ta en road trip söderut längs kusten via Huntington Beach (mycket surf), Newport Beach (fräcka hus på Balboa Island och många bilaffärer (Maserati, Ferrari, McClaren)), Laguna Beach (strandpromenaden).
- Har man tid kan man med fördel spendera ett par dagar i San Diego och äta mycket god mexikansk mat (glöm ej prova Mexikansk Coca Cola med riktigt socker istället för sötningsmedel), promenera på Coronado Beach och ta en drink på Coronado Hotel. Då är det lågsäsong och det finns hotell till bra priser.
- San Diego Zoo Safari Park ligger ungefär mitt emellan NAMM och San Diego och är en mycket rolig upplevelse.
- Gillar man berg- och dalbanor lär Six Flags Magic Mountain vara bra. Jag har aldrig varit där.
- Vill man skaffa stora bonuspoäng hemma finns det hur mycket möjligheter som helst att shoppa roliga kläder till en billig, eller i alla fall rimlig, peng till de som inte följer med. Detta gör jag alltid och det har aldrig varit något problem för mig att åka tillbaka. :-)

Men se först och främst till att skaffa en badge!!!!!!!!!!!

/Mats N


04 Nov 2018, 11:16
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Frankfurtmässan
Tack Mats!

Det där var precis vad jag behövde och får väl flörta in mig på nått sätt och har ju skrivit rätt mycket publikt så ett uppdrag vore kanon men än svårare att få tillstånd såklart.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Nov 2018, 11:42
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.