View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:04



Reply to topic  [ 24 posts ] 
"Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Efter att ha funderat från och till på att köpa en racerIbanez gjorde jag för ett tag sedan slag i saken, med en del köpråd från allas vår Jonken, i hans tråd om hans Ibanezbygge.

Nu har ett styck Ibanez RG505 från -98 anlänt, svart och fin. RG505 är inte så vanlig, det är i praktiken en RG550 fast med enbitars lönnhals med RWbräda med prickar, Wizard II heter halsmodellen. Dessutom ett original Edgesvaj.

Mikarna är DiMarzio Evo i hals och Evo 2 i stall. Sedan sitter en originalsinglecoil i mitten. Alla mikarna var rejält nedskruvade när jag fick gitarren, föregående ägare tyckte troligen att de var i hetaste laget.

Efter rengöring av greppbräda och stängbyte, vilket krävde en del Googlande och stämmande fick jag testat gitarren. Det är lite bandslitage, men jag kände att det får vänta med bandslip, inte riktigt behövligt heller ännu.

Svajet, den huvudsakliga anledningen till köpet, är helt suveränt!

Det akustiska ljudet är precis som Jonken skrev om i sin tråd inte så kul, med basswoodkropp. Det ligger liksom en filt över ljudet utan förstärkare. Väldigt "odistinkt" och utan klarhet.

Inkopplat så låter det förstås inte så kul heller då, mikarna är som sagt krämiga och har redan från början misstänker jag inte så mycket krisp i sig. Jag skruvade till en början upp dem för att testa, men de åkte ner ganska snabbt igen i miksargen.

Med mikarna en bit ner låter det inte alls illa, fast luddigt som sagt. Med en mer distinkt kropp kan de nog vara alldeles utmärkta.

Jag har letat runt bland texter om tonträ, och kan konstatera för min smak så kan det nog inte bli för vasst i denna gitarren, vilket trä jag än väljer. Nu jämför jag med mitt hemmabygge från tidigt 80-tal som är väldigt krispigt, valnöt och ebenholz och en massa mässing, genomgående hals. Dvs något helt annat, svajet m.m. ger ju helt andra ljud.

Jonken skickade flera länkar till byggare av kroppar, men jag är väl mer inne på att fräsa till en själv, kul sak. Tänker RG-utseende.

En variant skulle vara valnöt rakt igenom, jättesnyggt och ganska lättarbetat. Ask en annan, swamp ash kanske.
Eller lönntopp med mahogny, och binding???!

Vad tror ni, finns det fler kul varianter? :P

_________________
/Lennart


08 Oct 2018, 23:06
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Skulle ta det Jonken skriver med en rejäl nypa salt!

Anledningen till att basswood var populärt är ju att artisterna körde
med mängder av effekter, speciellt då Boss-DS1 med Germaniumdioder (Japan),
samt medium-mickarna, Tone-Zone, alt V7+V8.
Ingen av kombinationerna lät vidare roligt.

MEN med det sagt, med en rejäl rörförstärkare på minst 50W
och ett par roliga pedaler så låter det faktiskt ganska kul.

Skulle inte stirra mig blind på mahogny osv, där har ju redan Ibanez
ett kul sortiment redan idag.

Svaj är aldrig roligt!
8)

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Oct 2018, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Kul med RG!

Det är en ganska ovanlig modell du fått tag i.
Det är en kropp, stall och delar från 5xx serie (högre serie) med en hals från 4xx serie (lite lägre).
Så det är en modell som var lite billigare än 550 och uppåt.

Jag gillar basswood, men det är inte direkt ett snappy country trä.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2018, 09:38
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Tack båda för informationen!

Vad gäller förstärkare så är det 100w och upp till fem gainsteg, alles rör. Så det kan yla ganska friskt om man är på det humöret. Och i den egenskapen med lite mer dist funkar denna utmärkt. :D

Jag har även v7 och v8 mikarna lösa om de kan komma till användning. Det är väl inte någon vits att byta till dem i stället för Evolution? Hittade ett schema på att koppla humbuckersmikarna som singlecoil via push push pot, blir i så fall en väldigt användbar gitarr.

Ren mahogny hade jag inte tänkt, var mer en kul tanke med "les Paul" kropp. Det blir för dovt med bara mahogny, har ett par sådana som jag inte använder jättemycket.

Vad gäller modellen, jag misstänkte att det var en lite enklare sak eftersom det var Edge i ursprungsmodellen, de andra 550 etc hade ngn lo Edge det året. Sedan kanske det finns de som föredrar gammeledge , vad vet jag. Det funkar mycket bra.

Om man skulle få för sig att försöka kopiera en tidig JEM så var det enligt en källa enbitshals och Edge på de första. Så det till det skulle den kunna vara användbar, även halsen är riktigt bra.

Om jag gör något med gitarren så är det att göra en kropp i något distinkt träslag, inte för country :shock: men mer åt rock med progressiva inslag. Rush etc.

Jag tycker många glömmer att deras gitarrljud ska passa in i ett bandsammanhang, man har en massa bas som i och för sig låter tungt och gött när man spelar själv. I bandet konkurrerar gitarren då med basen och ev. Keyboards och det låter grötigt och inte särskilt bra.
Då är det himla trevligt med ett gitarrljud som går igenom och fyller sin del av ljudbilden. :D

_________________
/Lennart


09 Oct 2018, 21:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Tyckte faktiskt att en Maxon 808 gjorde underverk.

Annars är ju en Japan DS-1:a ganska rolig.
Alternativt en Ds5-Ds4 Germaniummoddad ny.

Fast ärligt låter det inte så roligt heller,
Vai, mfl (Cobain) använde Ds1:an flitigt på sina album.
Vai byggde så småningom hela sin karriär på Germanium-varianten.

Visst låter den kul på fullt blås, men såvitt jag vet finns ingen Vai här på forumet.
Nödlösningen "snabbfixen" heter 808, kör vilken clone som helst så fattar man vitsen.

-Basswood... jo tjena. 90% av ljudet byggdes runt den lilla gula distpedalen...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Oct 2018, 22:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Ja, basswood är ju ingen höjdare i mina ögon, men smaken är ju forskjellig... :-)

Har inte använt fuzzar sedan -78, när jag köpte rörstärkare.

Som sagt, utom kroppen så är det en väldigt trevlig gitarr... Näst intill nyskick, åldern till trots.

En praktisk sak, föregående ägare gillade tydligen hög action, det är shimsat på oversadeln med en 1 mm hemmagjrd bit och en 0,25 mm fabriksbit, så att säga. 1 mm blir fortfarande lite högt, var får man tag i sådana, förutom att klippa upp i ngn plåt...

Tackar på förhand för info!

_________________
/Lennart


10 Oct 2018, 17:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Fråga, är det någon som har koll på vilken dimension det är på sexkantsnyckeln som används för att justera polerna på DiMarziomikar?

Det är troligen ngt tumstorlek....

Tänkte skruva upp polerna på ena spolen per mik. Lite klarare ljud.....

Tack på förhand för info!

_________________
/Lennart


11 Oct 2018, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
3/32"


11 Oct 2018, 23:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
dirt wrote:
3/32"


Tusen tack!

_________________
/Lennart


12 Oct 2018, 09:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Hoppas jag inte har avskräckt någon från Basswood.

Tvärtom vill jag påpeka många fördelar med Basswood,
dvs den är neutral, "ospankig" och relativt könlös.
Passar utmärkt för Tomas Ledin-covers på badstranden dvs.
Eller Toto-marathon.

Förutom det så så går
det att motverka könlösheten genom att
sätta på en lönntopp på basswooden.
Då får man tilllbaka lite "spänst".

Alternativet är att köpa en OD eller DS.

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Oct 2018, 13:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Ja, vill man ha en massa dist och pedaler så är det bra, basswood stör inget utan ligger som en ofärgad grundton i instrumentet.

Om man som jag vill ha en dist som kan styras med anslaget, och ha en distinkt ton som gör att alla nyanser i spelet kommer fram är det inte en bra lösning med basswood.

Det är självklart så att det är svårare att spela med ett sådant ljud som jag eftersträvar, men för min del känner jag inte att jag riktigt kan få fram det jag vill musikaliskt med ett mindre definierat ljud.

SOm jag ser det kan det bli en riktigt trevlig gitarr, inte helt olik Alex Lifesons GIbson signature LP... Bra svaj, trevlig hals och bra ljud!

Får se när jag kan ta till dett atat göra kroppen bara...

_________________
/Lennart


12 Oct 2018, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Nice och höra att du är i full gång med din nya RG. Gamla RG's är riktigt, riktigt bra grejer rakt igenom (minus kroppen och orginal mickarna då). Är man ute efter en topphylle räzer; är en RG utrustad med ett orginal EDGE svajsystem en kanon bra grund att utgå ifrån.
Extra kul och höra att du funderar på att knåpa ihop en kropp själv. Intressant och följa detta projekt framöver.

För mig har det blivit en hel del Ibanez -spelande efter jag fick min JEM DY klar. Har nu spelat in mig hyggligt på dessa instrument. Har verkligen fått en personlig "revival" -modell större gällande darrspaken. Så här hyffsad som man är idag på att pitcha toner -har jag fasen inte varit sedan slutet på 80-talet (när jag inte gjorde annat än sov och spelade gitarr). Väldigt tillfredställande att åter våga addera in svaj i musiken på vettigt och passande sätt. Detta utan att bara förstöra och gå overkill i samband med det. Upplever att spelandet/skapandet får en mycket personligare touch -när man åter har lite motorik och teknik att kunna pitcha in -och ut -i olika saker. Att använda svajjet till andra saker än de vanligt tråkiga sakerna; ÄR VÄLDIGT avslöjande i dagens musik standard. Ungefär som att knäppa upp gylfen: Då är det bra att också ha någonting att komma med under huven. Lätt att det blir pajjas varning annars (löjligt och irriterande).

Men även om man har "cohonez" (vågar); kräver också ett godkänt verktyg för att utveckla sitt svajande: Tonalt -som funktionellt.


/ Jonken


12 Oct 2018, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Vad gäller smakfullt svajande så är nog Jeff Beck oslagbar. En ständig inspirationskälla.

För egen del har jag aldrig haft någon gitarr med svaj, trots att de flesta av mina husgudar har spelat med det. Det har iofs gjort att jag ibland knåpat till svajliknande ljud utan svaj, typ bända först och sedan släppa ner tonen. Eller lägga vibrato på hela ackord. Dvs saker som jag blivit inspirerad till från idolerna som använt svaj.

Jag tycker det känns förvånansvärt naturligt att spela med svaj, kul!

Nu ska båten tas om hand inför vintern, sedan kan det bli dags att se på kroppen....

_________________
/Lennart


13 Oct 2018, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Custom Sam wrote:
Vad gäller smakfullt svajande så är nog Jeff Beck oslagbar. En ständig inspirationskälla.

Lite inspiration till dig här då: https://www.youtube.com/watch?v=za_CM3N9szY&list=RDza_CM3N9szY&start_radio=1&t=5


/ Jonken :wink:


13 Oct 2018, 14:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Tackar för länken! Det finns saker att lära sig!

Här är Beck själv https://m.youtube.com/watch?v=nQDjSGnmYBI Det mest intressanta är ju hans smakfulla spel.

_________________
/Lennart


13 Oct 2018, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Nyfiken "Lelle": Hur går det med "operation uppkrispning"...?


/ Jonken :)


21 Nov 2018, 21:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Sätt i vintage output mickar....heta mickar låter luddigt till lägre mängd dist men fungerar till mycket dist för det fyller ut med massa nya övertoner....det är stört omöjligt att få till ett crunchljud som är precis som man vill när man bygger stärkare med heta mickar, det blir en får duga men inte nöjd....

_________________
Johan Hansson


22 Nov 2018, 11:38
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Ett annat sätt om man vill ha heta mickar med crunch,
är att köpa en TS-808, eller ett MAXON-derivat, dvs Tubescreamer.

På så sätt kan du styra mängden gain och även få exakt rätt häng
och slutstegskompression även på något lägre nivåer, via försteget.

VG7 och V8 (heter mickarna så?) är i mitt tycke rätt så värdelösa
men kan "hottas upp".

Tex kan det glädjande nog för mig och (ER) som har läst
tråden erbjudas en BOSS 40:th anniversary DS-1
.

-Japp samma som VAI använder (basswood-extravaganza).
:D

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Nov 2018, 14:38
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
https://www.youtube.com/watch?v=IZWmw-vly60

https://www.youtube.com/watch?v=nJno1vM4gfw

This badboy has been stomped on.. for decades... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Nov 2018, 14:44
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
FuriousFingers wrote:
Passar utmärkt för Tomas Ledin-covers på badstranden dvs.
Eller Toto-marathon.


Ha, ha, ha!


23 Nov 2018, 10:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Ja, det har inte hänt så mycket sedan sist, det finns så mycket man kan hålla på med....

Jag tänker först sätta en push/push.pot med brytare för att splitta mikarna, enligt DIMarzio ska de låta så väldigt bra i splittat läge. (mikarna är alltså redan bytta, det är inte originalmikarna utan Evo och Evo2)

"The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode."

Så det jag tänker på främst nu är att byta ut tonpotten till en p/p pot, och sedan får vi se. Singlecoilen i mitten låter inte så kul, utan jag funderar på om det visar sig att de båda HB låter bra splittade att skaffa ngt kompletterande till mitten. Då skulle jag i praktiken ha en "Stratta" med kalassvaj, måste säga att Edge-stallet är väldigt roligt. Och krämmikar inkopplingsbara.

HBarna är lågt nedskruvade, så de ger i praktiken mindre kräm än mina Shawbuckers på min hemmabyggda gitarr. Dock ligger det mycket i det Johan skriver, det blir inte något sprill i HB-läge. Det finns ju massor av PAF-kloner att byta till sig, men jag tänkte dra detta till den punkten när jag bestämt vet att det inte är något att satsa på.

Vad gäller träslag så lutar det mer och mer åt valnöt, ett trä jag byggt med tidigare- Klart ljud, inte så mycket färgning kanske med väldigt fin definition. Hur EVO-mikarna låter i en sådan konfig tycker jag känns spännande.

Det är lite komiskt, jag kommer på mig själv med att vilja göra ändringar som gör att jag får ungefär samma ljud i Ibanezen som i mitt gamla hemmabygge. Man kanske ska ha lite olika ljud i gitarrerna...

Ska gå ner i arbetstid framöver, så då kan det bli tid till mera handgripligheter... :shock:

_________________
/Lennart


23 Nov 2018, 15:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
FuriousFingers wrote:
Ett annat sätt om man vill ha heta mickar med crunch,
är att köpa en TS-808, eller ett MAXON-derivat, dvs Tubescreamer.

På så sätt kan du styra mängden gain och även få exakt rätt häng
och slutstegskompression även på något lägre nivåer, via försteget.

VG7 och V8 (heter mickarna så?) är i mitt tycke rätt så värdelösa
men kan "hottas upp".

Tex kan det glädjande nog för mig och (ER) som har läst
tråden erbjudas en BOSS 40:th anniversary DS-1
.

-Japp samma som VAI använder (basswood-extravaganza).
:D



Tack för tipset!

Jag har fem gainsteg i preampen i min moddade (söndermoddad säkert enligt en del) Dual Showman, så distmängden och sjunget finns i överflöd :D

Fyra olika konfigurationer in/urtrampbara. Vitsen är att inte kräma sönder något av stegen, utan de ligger på gränsen till dist. Vid lätt anslag så blir det "rent", med snabbare->starkare anslag distar de ihop snyggt...

_________________
/Lennart


23 Nov 2018, 15:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Custom Sam wrote:
det är inte originalmikarna utan Evo och Evo2)

"The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode."

Vad jag fattar av patentet så är det olika lindningar på respektive spole varav den ena då förmodligen är mer singlecoilish........

_________________
Johan Hansson


23 Nov 2018, 21:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: "Byggtråd" Ibanez RG505, operation uppkrispning...
Tubis wrote:
Custom Sam wrote:
det är inte originalmikarna utan Evo och Evo2)

"The Virtual Vintage® technology also allows the Evo 2™ to produce a very good single-coil sound when switched to split mode."

Vad jag fattar av patentet så är det olika lindningar på respektive spole varav den ena då förmodligen är mer singlecoilish........


Tack Johan, det låter ju som att det borde låta bra...

Det man märker idag när de körs i par med mittmiken, som är en standard Ibanez, är att det låter väldigt Hedrixigt på egglägena. Mittmiken själv däremot är mer "klonk", inte kul alls. Dvs en mittmik i paritet med de splittade Evosarna är nog bra...

För den som inte har koll på Ibanez HSH-koppling så är det en femlägesswitch med Humbucker i ändlägena och singecoils i mellanlägena. Dbs det är bara ena spolen som är aktiv på humbuckers i egglägen.

_________________
/Lennart


27 Nov 2018, 17:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.