View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:35



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Låsbara stämskruvar på tele? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Låsbara stämskruvar på tele?
Ja, behöver man det?
På en gitarr med svajstall så ser jag fördelarna med låsbara stämskruvar.

Finns det några fördelar med låsbart på en gitarr med fast stall?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Oct 2018, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Förutom att det går otroligt mycket fortare att byta strängar och stämma upp så gör det ingen stor skillnad.
Har man koll på sin sadel och hur mycket varv sträng man drar på funkar helt klart vanliga (av bra kvalitet) bra nog.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Oct 2018, 12:34
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Det Magnus skriver.


09 Oct 2018, 13:38
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Håller med Magnus fast jag tycker det blir en rätt tydlig skillnad.
Inte kanske rent mekaniskt men eftersom det är så lätt att få precis så mycket sträng som behövs så blir det i praktiken en tydlig skillnad i hur det håller stämningen.

Har man börjat med låsbara är det svårt att sluta :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Oct 2018, 15:05
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Jag kör alltid låsbara om jag ej har låssadel, bara för det går fort å byta strängar.

Planet Waves Autotrim är the best man behöver inte ens knipsa av själv. :mrgreen:


09 Oct 2018, 15:05
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Älskar planet waves och snygga är dom

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Oct 2018, 15:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Och jag som aldrig byter strängar... :mrgreen:
Fast med låsbart kanske jag inte skulle tycka det är så meckigt?! :lol:


På en tele ska det sitta Kluson (-style) tycker jag nog!
Gotoh tycks ha både staggered och låsbart i olika kvalisorter. Får bli nåt slikt då.

Tack för synpunkterna!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


09 Oct 2018, 16:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Sperzel har jäkligt snygga till lp med tulpanvred och tycker att det kommit en hel del nya smäckra modeller hos flera tillverkare så lönar sig att kolla bortom horisonten hos gmf och gitarrdelar för mycke dom inte har i lager

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Oct 2018, 16:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Tom-Andrew wrote:
Och jag som aldrig byter strängar... :mrgreen:

Du spelar tills de ryker av? Så gjorde man förr när man inte hade råd med strängar.....


11 Oct 2018, 10:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Goran wrote:
Tom-Andrew wrote:
Och jag som aldrig byter strängar... :mrgreen:

Du spelar tills de ryker av? Så gjorde man förr när man inte hade råd med strängar.....


Jag avskyr ljudet av nya strängar. Jobbig penetrerande diskant. Den enda anledningen till att jag byter innan de går av är att intonationen verkar bli lidande av för gamla strängar.


11 Oct 2018, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Vinyljunkie wrote:

Jag avskyr ljudet av nya strängar. Jobbig penetrerande diskant. Den enda anledningen till att jag byter innan de går av är att intonationen verkar bli lidande av för gamla strängar.


Tänk att smaken är så härligt olika, jag tycker nya strängar är det bästa.


11 Oct 2018, 12:46
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Låter kanske lite bakåtsträvande, men jag gillar verkligen old school Fender slotted tuners (hittar inget bättre namn på svenska). Enkelt, håller stämningen och ingen komplicerad mekanik. Gäller bara att ha en avbitare tillgänglig när man strängar om.
Jag har låsbara på en HPD-strata, men tycker egentligen inte att dom tillför någonting av värde jämfört med slotted. Jämfört med standard genomgående hål är låsbara helt klart en förbättring.

_________________
Image


11 Oct 2018, 13:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Vinyljunkie wrote:
Jag avskyr ljudet av nya strängar. Jobbig penetrerande diskant. Den enda anledningen till att jag byter innan de går av är att intonationen verkar bli lidande av för gamla strängar.


Testa med förnicklade strängar, typ Fender 250L. De är inte lika vassa, och håller samma ljud väldigt länge...

_________________
/Lennart


11 Oct 2018, 15:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Custom Sam wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag avskyr ljudet av nya strängar. Jobbig penetrerande diskant. Den enda anledningen till att jag byter innan de går av är att intonationen verkar bli lidande av för gamla strängar.


Testa med förnicklade strängar, typ Fender 250L. De är inte lika vassa, och håller samma ljud väldigt länge...


Jag kör faktiskt redan förnicklade (Ernie Ball) men nu när jag kollar i Thomanns sortiment ser jag att just de jag kör med beskrivs som "bright treble". Det kanske är det som är problemet för mig. Får testa Fender kanske.


11 Oct 2018, 15:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Custom Sam wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag avskyr ljudet av nya strängar. Jobbig penetrerande diskant. Den enda anledningen till att jag byter innan de går av är att intonationen verkar bli lidande av för gamla strängar.


Testa med förnicklade strängar, typ Fender 250L. De är inte lika vassa, och håller samma ljud väldigt länge...


Jag gissar att det är strängar typ Pure Nickel du menar, strängar utan vanligt stål?
De har en skuren, varmare, diskant och lite mindre output.

I princip alla strängar på marknaden är förnicklade.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Oct 2018, 17:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Hum, när jag läser på paketet så står det combination of steel and nickel. Jag misstänker att det är mer nickel i än en vanlig sträng, eftersom de gör en affär av det. Ren nickel är det inte.

Det står faktiskt bright sound, det har jag inte tänkt på förut. Lite märkligt, eller så är det gjort en förändring. Tycker de låter likadant nu som tidigare.

De är inte lika diskantiga som diverse andra strängar jag använt genom åren, dessa har varit min standardmodell i 35 år.... Före det använde jag Gibson 740xl om jag inte minns fel, första kvällen lät Gibsonmikar som en stratta, dag två var de betydligt dovare och rasade snabbt i briljans.

_________________
/Lennart


11 Oct 2018, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Custom Sam wrote:
Hum, när jag läser på paketet så står det combination of steel and nickel. Jag misstänker att det är mer nickel i än en vanlig sträng, eftersom de gör en affär av det. Ren nickel är det inte.

Det står faktiskt bright sound, det har jag inte tänkt på förut. Lite märkligt, eller så är det gjort en förändring. Tycker de låter likadant nu som tidigare.

De är inte lika diskantiga som diverse andra strängar jag använt genom åren, dessa har varit min standardmodell i 35 år.... Före det använde jag Gibson 740xl om jag inte minns fel, första kvällen lät Gibsonmikar som en stratta, dag två var de betydligt dovare och rasade snabbt i briljans.


Nickel Plater steel (Fender 250L) är standard strängar, motsvarande daddario EXL eller Ernie Ball Slinky.
Bland det mest brighta man kan hitta. Finns några få modeller som är mer bright (och alltid samtidigt mer output) men väldigt många som är mindre bright.
Pure Nickel är det som är ”varmast” utan att vara flat wounds. Har man dem sen med rund kärna isf hexagonal blir det ännu mindre bright (men såna paja ofta och tappar tonen snabbt).

När Stratocasters och tele uppfanns existerade inget annat än Pure Nickel strängar med rund kärna, då upplevde nog ingen att stallmicken var bright.
Så när folk har problem med vassa stallmickar på vintage style såna är det oftast orsaken, att man har fel sträng.
Strängar som vi har dem idag uppfanns för att folk ville ha mer topp för att tränga igenom i ett band då gitarr oftast var ett kompinstrument endast. Spelar man tele eller strata är det en ögon öppnare att testa Pure Nickel, gitarren får en helt annan (i mina öron bättre) balans.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Oct 2018, 22:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Magnus Olsson wrote:

Nickel Plater steel (Fender 250L) är standard strängar, motsvarande daddario EXL eller Ernie Ball Slinky.
Bland det mest brighta man kan hitta. Finns några få modeller som är mer bright (och alltid samtidigt mer output) men väldigt många som är mindre bright.
Pure Nickel är det som är ”varmast” utan att vara flat wounds. Har man dem sen med rund kärna isf hexagonal blir det ännu mindre bright (men såna paja ofta och tappar tonen snabbt).

När Stratocasters och tele uppfanns existerade inget annat än Pure Nickel strängar med rund kärna, då upplevde nog ingen att stallmicken var bright.
Så när folk har problem med vassa stallmickar på vintage style såna är det oftast orsaken, att man har fel sträng.
Strängar som vi har dem idag uppfanns för att folk ville ha mer topp för att tränga igenom i ett band då gitarr oftast var ett kompinstrument endast. Spelar man tele eller strata är det en ögon öppnare att testa Pure Nickel, gitarren får en helt annan (i mina öron bättre) balans.

/Magnus


Ojdå! Ja, det kanske är läge att se över saker och ting, kan t.o.m vara så att det under de 35 åren skett ett byte i modellerna hos Fender och jag fått för mig att jag fått tag i motsvarande nya strängmodell... Dvs att det från början var en nickelmodell jag använde.

Man lär så länge man lever....

_________________
/Lennart


12 Oct 2018, 09:24
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Detta är dom i särklass bästa låsbara stämskruvarna jag testat. Kan fås med en liten skön metallplatta som dom fäster i också så du slipper borra upp nya hål. Bytte mina Sperzel som satt på min Tyler till dessa och jag är supernöjd.

https://hipshotproducts.com/collections ... grade-kits

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


12 Oct 2018, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Steven wrote:
Detta är dom i särklass bästa låsbara stämskruvarna jag testat. Kan fås med en liten skön metallplatta som dom fäster i också så du slipper borra upp nya hål. Bytte mina Sperzel som satt på min Tyler till dessa och jag är supernöjd.

https://hipshotproducts.com/collections ... grade-kits


Vad gör dem bättre än andra (nyfiken, inte ifrågasättande undran)?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Oct 2018, 13:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Låsbara stämskruvar på tele?
Steven wrote:
Detta är dom i särklass bästa låsbara stämskruvarna jag testat. Kan fås med en liten skön metallplatta som dom fäster i också så du slipper borra upp nya hål. Bytte mina Sperzel som satt på min Tyler till dessa och jag är supernöjd.

https://hipshotproducts.com/collections ... grade-kits

Jodå, min Tyler kom med de där direkt från James. :)
De funkar absolut bra!
Suhr låter väl Hipshot tillverka sina Suhr-brandade, har jag för mig...

I mitt fall vill jag ha Kluson-style, så det blir inte Hipshot.
Staggered vill jag dock ha.
Verkar bli Gotoh när det är dags att shoppa.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


12 Oct 2018, 13:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.