View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:57



Reply to topic  [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
”Pre shape” 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Jag kan, som alla märkt, inget om elektronik rent teoretiskt men har grundläggande kunskaper om vad som händer/hur det låter när jag gör "si eller så" på olika punkter i en krets kombinerat med "bra öron" för sound.

Min utgångspunkt för att försöka designa en "tight och tydlig dist med mycket sträng" är följande: De flesta distade stärkare blir tightare och mer separerade ("låter bättre") om man sätter en TS-liknande pedal innan.
Nu är det väl i och för sig vanligt att man även boostar stärkaren lite med pedalen men till stor del är det ju det faktum att det kommer betydligt mindre bas in i förstärkaren som gör att allt klarnar upp.

Om man nu vill få till en stärkare som låter lite åt det hållet ,men utan TS innan, måste ju basen bort tidigt i kretsen tänker jag.
Jag har två lägen - normal/fat - på min förstärkare där jag har 1.8k/680nF (baskap vid ca 130Hz) i "Normal" och 1.8k/2.2uF (fullfrekvens) i "Fat".
Är det galet tänkt tycker ni att kapa så mycket i första steget vid katodavkopplingen?
"Behöver" förstärkaren/1:a steget först få in hela gitarrfekvensen (från typ 80Hz) och SEDAN börja kapa via signalkondingar och efterföljande steg?

Jag förstår ju (ungefär) hur "Tubis" gjort i sin krets, men tycker det är intressant att diskutera.

Sen kommer ju hela paketet med att forma signalen/tonen på en massa andra sätt genom hela kretsen, men om man på ett grundläggande plan kan diskutera just mängden bas i olika delar av kretsen så tror jag man har grunden till en ganska välljudande förstärkare.

(Edit: Gick upp till 1.8k/1uF på första katoden (samt behöll 1.8k/2.2uF i Fat) och kommer labba lite med efterföljande separata signalkondingar till resp Clean/OD/Boost)


Last edited by polifemo on 08 Oct 2018, 14:08, edited 6 times in total.



08 Oct 2018, 12:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Får även poängtera här när du sitter och försöker räkna exakta värden att dessa inte stämmer riktigt för jag valt att inte ta upp utgångsimpedansen från rörsteget för enkelhetens skull. Den är inte helt obetydligt men varierar beroende på hur röret är inställt och om katoden är avkopplat helt eller ej. Det finns kalkylator för detta här https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... impedance/



Jag letar inte exakta värden utan behöver förstå UNGEFÄR hur det ser ut frekvensmässigt på olika ställen.


08 Oct 2018, 12:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
polifemo wrote:
2:a steget blir då runt 106Hz om jag inte tänkte tokigt igen.

Räknar du på katoden där? Anoden blir ju runt 169Hz. Det går inte räkna katoden med vanlig passiv högpassfilterformel det är ett aktivt hyllfilter. Jag kan inte formeln för detta.


Ja, jag räknade på 1.5k/1uF vilket tydligen inte gick :-)


08 Oct 2018, 12:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:

Ja, jag räknade på 1.5k/1uF vilket tydligen inte gick :-)
Finns så mycket bra på nätet nu för tiden dock https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 13:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Blev lite fel i schemat jag postat i tråden det ser mer ut så här. Tänkte inte på att jag hade en 4.7nF i serie med 2.2nF som splitt till andra kanalen. Det gör ju att botten är än mer avrullad och det jag fastnade vid som rätt när jag moddade. https://drive.google.com/open?id=1uXHuu ... 1vBDrIrAc0

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Det finns inget specifikt preeshapefilter. Oftast använder man de komponenter som ändå måste vara där tex katodvavkoppling och anodkopplingskondensatorerna för att sänka botten. Ibland en konding över en resistor för att höja de ljusa tonerna. Ibland en konding till jord för att sänka de ljusa tonerna osv...


Fas nog katten kan man kalla mesas filter på ingången a preshape filter,,,Eller ?
https://el34world.com/charts/Schematics ... verick.pdf

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Oct 2018, 19:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Amp Healer wrote:
Fas nog katten kan man kalla mesas filter på ingången a preshape filter,,,Eller ?
https://el34world.com/charts/Schematics ... verick.pdf
Det jag menade var att det inte finns en mall för vad ett pre-shapefilter är. Det kan se ut hur som helst och göra olika saker och sitta på olika ställen, som i ditt exempel här med Mesa.

_________________
Johan Hansson


08 Oct 2018, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Fyller denna resistor (R23/220k) någon funktion kopplad till switchen?

https://drive.google.com/file/d/1pGPHDn ... sp=sharing


https://drive.google.com/file/d/1pylOqt ... sp=sharing


13 Oct 2018, 15:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
Jag skulle vilja se mer av det runtomkring för att förstå, kan du zooma ut och posta igen?
Ser lurigt ut vid switchen, den där 22nF kopplingskondingen verkar hänga i luften när switchen ligger åt andra hållet.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


13 Oct 2018, 15:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Självklart!

https://drive.google.com/file/d/1-eOO3z ... sp=sharing

Här är delar av orginalshemat.

r25, r26, r27, r28 samt c15 är inkopplade endast i boostläget.


13 Oct 2018, 16:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
C15 22nF ska ha en resistor mot jord på switch-sidan, säg 2M2, för att ha jordreferens.
Annars kan den urladda med ljud :shock: :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


14 Oct 2018, 10:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Den är till för att dämpa signalen till nästa steg. Den har inget med switchfunktionen att göra och den är heller inte nödvändigt för att saker ska fungera.

_________________
Johan Hansson


14 Oct 2018, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
C15 22nF ska ha en resistor mot jord på switch-sidan, säg 2M2, för att ha jordreferens.
Annars kan den urladda med ljud :shock: :)



Det har faktiskt alltid switchat helt ljudlöst!


14 Oct 2018, 12:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
polifemo wrote:
Den är till för att dämpa signalen till nästa steg. Den har inget med switchfunktionen att göra och den är heller inte nödvändigt för att saker ska fungera.


Då testar jag att jumpra den!


14 Oct 2018, 12:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Axewall wrote:
C15 22nF ska ha en resistor mot jord på switch-sidan, säg 2M2, för att ha jordreferens.
Annars kan den urladda med ljud :shock: :)



Det har faktiskt alltid switchat helt ljudlöst!

Hejdlöst! Även med switchen i o-boostat läge när apparaten slås på och sen switchas till boost?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


14 Oct 2018, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
Hejdlöst! Även med switchen i o-boostat läge när apparaten slås på och sen switchas till boost?



Här har switchats fram å tillbaka utan några missljud i många år :-)

Det KAN dock vara så att det är tillagt en "pop-resistor" där. Det är väl 10år sedan bygget sattes ihop och jag minns inte just den detaljen.


14 Oct 2018, 12:57
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Fy fasen vilken bra tråd!
Precis det här jag gått och klurat på vart jag ska börja för att sätta mig in i det. Hur man bör lägga upp filtren efter varandra.

Skitbra frågor och skitbra förklaringar!

Håller just på och skrämmer liv i mitt gamla multisim.
Tänker studera denna tråden i minsta detalj sen.
Tack ska ni ha!


14 Oct 2018, 21:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Har nu testat förstärkaren på "riktig volym":

- Ok cleankanal men där finns att göra (har lagt rätt lite energi där) och 15w har ju sina begränsningar i detta avseende.

- Svinbra OD-kanal/3-stegare! Tight och med bra bett. Supernöjd med den :-)

- Boostläget/4-stegare. Nja... Blir liksom ofokuserat som att det är "en massa energi som rumlar runt utan att tillhöra själva tonen", om nu det gick att förstå. Tight o bra i botten även här, men som sagt inte alls lika fokuserat som att koppla en boost/overdrive framför OD-kanalen (körde en Sweet Honey där med fantastiskt resultat).

Har lyckats bra med att få en snortight botten men som ändå är fyllig (4.7nF i Depth-modden hjälper till där) men jag undrar vad Folkesson gör för att få så mycket diskant i börjat av kretsen i sina moddar...
Testade 2 stärkare (En JTM 45 och en Bassman) med hans Eternal Classic Mod efter att ha provkört min, och det låter ju otroligt levande om dem.

Ska försöka fokusera Boostläget framöver. En modd som verkligen fokuserade detta läge var en variant av Cameron-modden på Bogner Ectascy men den resulterade i för mycket gain. Kanske kan ta ner signalen efter på nå't vis.

Får bli en annan dag.


14 Oct 2018, 22:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Kan någon förklara skillnaden mellan en katodresistor på 13,3k bypassad med 680nF och schemat här nedan som är 10k+3.3k i serie bypassad med 2.2uF+1uF i serie?

https://drive.google.com/file/d/1Cik1Od ... sp=sharing


15 Oct 2018, 10:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Kan någon förklara skillnaden mellan en katodresistor på 13,3k bypassad med 680nF och schemat här nedan som är 10k+3.3k i serie bypassad med 2.2uF+1uF i serie?

https://drive.google.com/file/d/1Cik1Od ... sp=sharing
Du får ett mindre kraftigt hyllfilter när du gör så. Undre delen är så gott som fullt avkopplad och övre partiellt avkopplad.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2018, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: ”Pre shape”
Det är två olika kretsar.
13.3k||680nF är en parallel RC länk med EN tidskonstant (symbolen || betyder parallekoppling)
Den andra kretsen har två parallela RC länkar kopplade i serie: 10k||2.2µF + 3.3k||1µF, det resulterar i 4 tidskonstanter.
Tar du bort den korta kopplingen mitt emellan dessa två RC länkar så blir båda kretsar indentiska då 1µF i serie med 2.2µF är ekvivalent med 687nF, det kan vara det som avsågs. HUR SOM HELST, MED DE GIVNA VÄRDENA BLIR SKILLNADEN FÖRSUMBAR.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


Last edited by VacuumVoodoo on 15 Oct 2018, 13:31, edited 1 time in total.



15 Oct 2018, 13:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tack Johan o Alex :-)

Den sk "Cameronmodden" på Bogner Ecstacy är 1uF+10k i serie, parallellt över 10k på katoden i 3:e gainsteget.

Bromsar 10k resistorn diskanten/signalen på den bypassade signalen där jämför med att bara sätta 1uF parallellt med 10k (som sitter på katoden)?
Lät/kändes som en knuff i mellanregistret tyckte jag när jag provade.

Behöver jag anpassa dessa värden (1uF-10k) när jag testar det på 39k-resistorn (3:e gainsteget som idag är utan bypass) i min krets eller är det bara att köra?


15 Oct 2018, 13:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
polifemo wrote:
Tack Johan o Alex :-)

Den sk "Cameronmodden" på Bogner Ecstacy är 1uF+10k i serie, parallellt över 10k på katoden i 3:e gainsteget.

Bromsar 10k resistorn diskanten/signalen på den bypassade signalen där jämför med att bara sätta 1uF parallellt med 10k (som sitter på katoden)?
Lät/kändes som en knuff i mellanregistret tyckte jag när jag provade.

Behöver jag anpassa dessa värden (1uF-10k) när jag testar det på 39k-resistorn (3:e gainsteget som idag är utan bypass) i min krets eller är det bara att köra?

Den bromsar hyllfiltret så det inte tar lika kraftigt. Ja du behöver anpassa till 39k genom att sänka värdet på kondingen med samma faktor som resistansen ökat. Sedemera kan du ju öka resistor på samma sätt. Kom ihåg att göra samma sak på en 39k som en 10k kanske inte är lika kul för 39k klipper jättehårt när du bypassar resistorn med samma signalnivå in.

_________________
Johan Hansson


15 Oct 2018, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: ”Pre shape”
Simulera får du se. Testa sedan sådär 100nF+5.1k

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


15 Oct 2018, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
polifemo wrote:
Tack Johan o Alex :-)

Den sk "Cameronmodden" på Bogner Ecstacy är 1uF+10k i serie, parallellt över 10k på katoden i 3:e gainsteget.

Bromsar 10k resistorn diskanten/signalen på den bypassade signalen där jämför med att bara sätta 1uF parallellt med 10k (som sitter på katoden)?
Lät/kändes som en knuff i mellanregistret tyckte jag när jag provade.

Behöver jag anpassa dessa värden (1uF-10k) när jag testar det på 39k-resistorn (3:e gainsteget som idag är utan bypass) i min krets eller är det bara att köra?

Den bromsar hyllfiltret så det inte tar lika kraftigt. Ja du behöver anpassa till 39k genom att sänka värdet på kondingen med samma faktor som resistansen ökat. Sedemera kan du ju öka resistor på samma sätt. Kom ihåg att göra samma sak på en 39k som en 10k kanske inte är lika kul för 39k klipper jättehårt när du bypassar resistorn med samma signalnivå in.


Tack igen :-)


15 Oct 2018, 14:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: ”Pre shape”
P.g.a. inspiration av denna tråden så har jag kommit närmare mitt "ideal" av ljud för ett mid-gain/hi-gain försteg som kan låta typ som en non-mastervolume stärkare på max och boostad. Jag vill inte ha/"det blir för mycket bara" ett 4-stegs försteg på full blås, så jag använder fyra steg för att kunna använda de frekvens-skärningsmöjligheter som det ger, men dämpar gainen i två steg. Dels som Polifemo i att dela anodresistor, dels i spänningsdelare typ fast pot mellan stegen, men också att tappa av volt i delad anodresistor som man gör i Marshall 410 H och JS.
Ska rita upp och dela snart.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Oct 2018, 01:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: ”Pre shape”
Axewall wrote:
P.g.a. inspiration av denna tråden så har jag kommit närmare mitt "ideal" av ljud för ett mid-gain/hi-gain försteg som kan låta typ som en non-mastervolume stärkare på max och boostad. Jag vill inte ha/"det blir för mycket bara" ett 4-stegs försteg på full blås, så jag använder fyra steg för att kunna använda de frekvens-skärningsmöjligheter som det ger, men dämpar gainen i två steg. Dels som Polifemo i att dela anodresistor, dels i spänningsdelare typ fast pot mellan stegen, men också att tappa av volt i delad anodresistor som man gör i Marshall 410 H och JS.
Ska rita upp och dela snart.

Låter väldigt intressant! :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


20 Oct 2018, 10:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Även jag kommer närmare det ljud jag är ute efter :-)

Måste hitta ett sätt att få större volymskillnad mellan OD och Boost-läget men det tror jag att jag har en lösning på.

Har nu fått till det "strama ljud med mycket bett/skärpa" jag gillar hos Folkesson o Hermansson och funderar på att se om jag kan "kötta till det" lite genom att gå upp från 100k till 220k-330k på någon anod (funderar på 1:a eller 1:a o 2:a)?
Minns att jag testade i alla fall 220k för en massa år sedan men då var ju kretsen helt annorlunda och det gjorde inte vad jag ville, DÅ.

Problemet är att jag varken har 220k eller 330k här hemma så innan jag gör mig besväret att inhandla en handfull ynka motstånd så frågar jag här vad jag kan vänta mig i ljudväg av högre anodresistorer?

Instämmer i övrigt med Axewall: Föredrar definitivt 3-stegare framför 4-stegare!
Tycker jag får mycket bättre resultat med en boost före 3-gainsteg eller gainratten ställd lite högre jämfört med 4:a steg.
Fick till Boostläget lite bättre genom att sätta 500pF/100k efter signalkondingen vilket gav tillbaks skärpan i tonen.


20 Oct 2018, 11:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: ”Pre shape”
Om man inte attenuerar signalen tillräckligt mellan stegen får man bara en smet av övertoner som flyger omkring med ingen riktig skärpa. Sätter man en pedal med två dissteg i framför en trestegare så har man ju egentligen gjort en femstegare bara att man har två gainkontroller och lite tonkontroller att ställa in mellan stegen. Det kan även vara värt att testa att inte ha något assymetriskt steg i linan alls det kanske inte passar en.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2018, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: ”Pre shape”
Tubis wrote:
Om man inte attenuerar signalen tillräckligt mellan stegen får man bara en smet av övertoner som flyger omkring med ingen riktig skärpa. Sätter man en pedal med två dissteg i framför en trestegare så har man ju egentligen gjort en femstegare bara att man har två gainkontroller och lite tonkontroller att ställa in mellan stegen. Det kan även vara värt att testa att inte ha något assymetriskt steg i linan alls det kanske inte passar en.


Vet ej om jag har tagit ner signalen tillräckligt mellan stegen (kanske behöver man ett oscilloskop till det?) men det är inte grötigt och ofokuserat i alla fall (Ska lägga upp schemat när jag är klar så ser du säkert direkt :-) )

Ang asymmetriskt steg: Du tänker på 3:e stegets 39k?

Hittade förresten 2 st 220k i gömmorna, så det blir att testa under helgen!


20 Oct 2018, 12:04
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 122 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.