View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:33



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Nyttan av VU-mätare till daw 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Nyttan av VU-mätare till daw
En del hävdar bestämt att en VU-mätar-plug in, som t ex Waves, hjälper en till att få bättre mixar. Någon åsikt om det? Är de till stor nytta, eller funkar det lika bra utan?


01 Oct 2018, 14:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Tanken är väl främst att VU-mätarna bättre visar signalens "genomsnittliga" nivå, medan de digitala staplarna visar peakar. Man skulle alltså av VU-mätare få en bättre uppfattning om hur stark en signal är, mera som örat uppfattar det.
Men att man skulle få en bättre mix...tror jag inte att man får genom att använda ögonen.
Visserligen kan man kalibrera mätarna, men jag tycker snarare att mätare som visar peakar är bättre när man jobbar digitalt där toleransen för överstyrning är noll.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Oct 2018, 15:45
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Lynxtrap wrote:
Tanken är väl främst att VU-mätarna bättre visar signalens "genomsnittliga" nivå, medan de digitala staplarna visar peakar. Man skulle alltså av VU-mätare få en bättre uppfattning om hur stark en signal är, mera som örat uppfattar det.
Men att man skulle få en bättre mix...tror jag inte att man får genom att använda ögonen.
Visserligen kan man kalibrera mätarna, men jag tycker snarare att mätare som visar peakar är bättre när man jobbar digitalt där toleransen för överstyrning är noll.

Just det med peaknivåer är ju centralt digitalt, och den stora skillnaden mot analogt. VU-mätare analogt är ju långsammare än signalen i regel, och visar därmed någon form av medelvärde. Det funkar ju inte i en DAW där man bör se toppnivåerna (oxå).

_________________
Image


01 Oct 2018, 16:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Lynxtrap wrote:
Visserligen kan man kalibrera mätarna, men jag tycker snarare att mätare som visar peakar är bättre när man jobbar digitalt där toleransen för överstyrning är noll.


De flesta plugins t ex de som är baserade på klassisk hårdvara använder -18dB som 0db, för att man ska kunna emulera överstyrning av pluggarna. Så om man har 18 dBs headroom så är risken ganska liten att man passerar den verkliga nollan då man får digital klippning.

18dB kostar 3 bitar och det har man ju råd med i dagens DAWar som spelar in med 24 bitar och som ofta använder ännu fler bitar internt. Det finns en del VU-metrar som man kan ställa om så att den visar noll vid -18dB.

Jag har ingen VU-meter plugin (annat än i andra typer av pluggar) än, men jag ska nog skaffa en.


01 Oct 2018, 17:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
CarlM wrote:
De flesta plugins t ex de som är baserade på klassisk hårdvara använder -18dB som 0db, för att man ska kunna emulera överstyrning av pluggarna. Så om man har 18 dBs headroom så är risken ganska liten att man passerar den verkliga nollan då man får digital klippning.
(...) Det finns en del VU-metrar som man kan ställa om så att den visar noll vid -18dB.


Det var det jag menade med att mätarna kan kalibreras. Men är ändå lite tveksam till ändamålet. Vill man överstyra en plugg så vrider man på tills det låter bra, skit samma vad några manipulerade virtuella nålar visar :mrgreen:
Ok, visst "ser" man vad pluggen gör i teorin, men det skapar inte en bättre mix. Man har redan inbyggda VU-mätare i öronen, och de räcker långt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Oct 2018, 22:30
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Jag fick Waves VU-mätare (omställningsbar) i julklapp av dem :) Använder dom inte ofta, tycker VU-mätaren funkar bättre i min DAW, fast den är sämre visuellt. Däremot tycker jag inspelningsnivåerna är jätteviktiga, att man lär sin DAW och hur nivåerna ligger.

Kolla här, det finns for free, https://www.kvraudio.com/plugins/vu-meter


01 Oct 2018, 22:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Det är väl erfarenhet, vana och hur noggran en mätare är och känslan för hur en ljudkälla beter sig som är avgörande. Jag känner en erfaren mixare som påstår att han ser bättre på en vu- mätare hur exempelvis ett basljud rör sig i ljudstyrka för att hitta optimal komprimering för att ha så mycket dynamik kvar i basljuden. Själv tycker jag det är svårt när det är dioder och bara finns några få då går an från grönt till rött väldigt snabbt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Oct 2018, 00:16
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Jag får nog säga att mina mixar blivit bättre sedan jag började använda VU-mätare. Inte minst för att få till uniform gain staging.

/Mats N


02 Oct 2018, 08:40
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Man kan skaffa en sånhär kostar under tusingen på eBay med frakt och har vu mätarvisning plus massa andra visningslägen. Sök på EVO04R
Funderar starkt på denna då man med ögat förstå hur en ljudkälla beter sig

https://m.youtube.com/watch?v=vQxXD6dpaCo

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Oct 2018, 17:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
lillefar wrote:
Man kan skaffa en sånhär kostar under tusingen på eBay med frakt och har vu mätarvisning plus massa andra visningslägen. Sök på EVO04R
Funderar starkt på denna då man med ögat förstå hur en ljudkälla beter sig

https://m.youtube.com/watch?v=vQxXD6dpaCo

Du har ingen spectrumanalysator i din DAW då? En sån följer med som plugg i de flesta programen i dag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Oct 2018, 22:34
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Jodå jag har bra grejer och avancerade program (för många kanske) men vitsen med denna tänkte jag var att fånga signalen innan och att den går att köra fristående. Exempelvis när man vill EQ: skiten ur en fuzz och verklige se vad som händer.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Oct 2018, 22:41
Profile WWW

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Tack för länkar och svar!
Om det finns en grattis ska jag inte slösa pengar på Waves.

Jo, jag har en spectrum analyzer i Reason. Är de mer effektiva?


03 Oct 2018, 08:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Renfield wrote:
Jo, jag har en spectrum analyzer i Reason. Är de mer effektiva?


Min fråga gällde mest lillefars video, jag trodde dessutom att det var du som skrev det inlägget. :)
En spectrum analyzer har inte direkt samma funktion som en VU-mätare i detta fall. Men den är ju en mätare, som visar signalstyrka över hela frekvensspectrat.
Den kan vara bra att ha ibland när man mixar, exempelvis för att kolla så att man inte har några problematiska frekvens-peakar eller basrummel som är svåra att upptäcka med örat.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Oct 2018, 11:51
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Nyttan av VU-mätare till daw
Den där mojängen har ett läge för två VU mätare det finns fler demo videos där det syns på youtube

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Oct 2018, 15:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.