View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:54



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Köpråd 
Author Message
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Köpråd
Det ligger några Fender 65 Twin Reverb Reissue ute till salu på Blocket.
85 watt, 2x12.
Någon som har en och kan ge en liten recension?
Tar pedaler bra?
Vass diskant?
Högtalarna behöver bytas ut?
Knepig konstruktion?
Nej, köp en xxxxxx istället, låter mycket bättre!
Eller något annat....... :wink:

mvh/Tomas


24 Sep 2018, 21:25
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Köpråd
Nej jag har ingen Reissue, men en vanlig Twin reverb från -72 som är en kanonstärkare tycker jag!
Den är byggd på gammalt sätt och med potar monterade i chassiet och sen vidare med kablar och inte monterade på kretskort och massa interna kontakter etc
Eftersom jag lagar förstärkare så vet jag vad som brukar gå sönder och inte.
MEN jag har aldrig vare sej lirat eller reparerat en Twin Reissue.
Så jag vet inte exakt hur det är gjort, bara sett på bilder.

Högtalare är väl alltid en smaksak

Personligen hade jag hellre köpt en gammal Twin än en Reissue

Kanske inte klokare av detta men du får säkert fler åsikter...

/Tomas här med :D

_________________
tligen


24 Sep 2018, 21:55
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Köpråd
Köp en topp istället då slipper du kånka på ett åbäke och kan köra vilka högtalarkombinationer som helst.
Kör man rent ljud är det heller ngen fara med 100 wattstoppar för då har man nytta av råstyrkan för ingen köper väl en bra stereo receiver på några få watt just för att lite kraftigare ger ett bättre rent ljud. Distat är en annan femma då skiter det sig i ett litet rum.

Men till saken prövade rätt nyss det du efterlyser i musikaffär med den begränsningen det är och på låg volym så lät det platt, hårt och mediokert. Jag gjorde definitivt ingen rörelse efter börsen.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Sep 2018, 00:00
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Köpråd
Dom måste ju som dom flesta rörstärkare pressas lite för att sjunga ut,och med 85w så blir det ju ohållbart starkt..
Var tvungen att spela genom en twin på ett gig i somras,och har nog aldrig känt mej så irriterad över gitarrljudet nångång...
Men som alltid är det bäst att testa själv,tycker du den låter bra så gör den det!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Sep 2018, 09:01
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Köpråd
Det intressanta är alla myter och sanningar om rörförstärkare exempelvis att de måste pressas, måste spelas högt och en rad massa måsten och först då kan det låta bra. I hednahös konstruktioner som är 40-50 år gamla kan det stämma vissa sanningar men utvecklingen har ju gått framåt både när det gäller högtalare och elektronik.så det är dags för nya sanningar om rörförstärkare.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


25 Sep 2018, 09:56
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Köpråd
lillefar wrote:
Det intressanta är alla myter och sanningar om rörförstärkare exempelvis att de måste pressas, måste spelas högt och en rad massa måsten och först då kan det låta bra. I hednahös konstruktioner som är 40-50 år gamla kan det stämma vissa sanningar men utvecklingen har ju gått framåt både när det gäller högtalare och elektronik.så det är dags för nya sanningar om rörförstärkare.


Det finns alltid undantag,men nu gäller det ju en twin som faktiskt är en 50+ år gammal konstruktion,och fiser man med den så tycker iaf jag att den bara låter platt o hårt.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Sep 2018, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Köpråd
Jag gillar silverface Twins. Kanonstärkare enligt mig. Jag hörde nyligen
ett band med en gitarrist som spelade på en SG. Stärkaren var en
sån blackface Twin reissue. Snubben körde typ från rent till smådistat.
Lät skitbra. Lät Fender Twin liksom.

Att byta högtalare är för mig en tweak man ev. gör när man testat med
relevanta gitarrer och pedaler.

_________________
Försvinn ur min åsikt


25 Sep 2018, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Köpråd
Tack för input!

Lite specificering av min fråga:
Jag har ett tiotal rörtoppar som jag använder idag. 60 och 70 tal. Marshall, Laney, Hiwatt och lite annat.
Vill ha en combo för att minska på bärandet lite. Har aldrig ägt en Fender och vet inte riktigt vad jag söker.
Det jag vet är att den måste kunna matcha mina toppar avseende headroom och styrka.
Och fungera som pedalplattform.
Högst på önskelistan står naturligtvis en fender twin tweed high power, men dom är ju lite dyra……
Har kikat runt på nya 59 Bassman, 57 custom twin, 65 super reverb och just 65 twin reverb reissue.
Vilken av ovanstående kommer närmast mina önskemål?

mvh/Tomas


25 Sep 2018, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Köpråd
Korvabengt wrote:
Tack för input!

Lite specificering av min fråga:
Jag har ett tiotal rörtoppar som jag använder idag. 60 och 70 tal. Marshall, Laney, Hiwatt och lite annat.
Vill ha en combo för att minska på bärandet lite. Har aldrig ägt en Fender och vet inte riktigt vad jag söker.
Det jag vet är att den måste kunna matcha mina toppar avseende headroom och styrka.
Och fungera som pedalplattform.
Högst på önskelistan står naturligtvis en fender twin tweed high power, men dom är ju lite dyra……
Har kikat runt på nya 59 Bassman, 57 custom twin, 65 super reverb och just 65 twin reverb reissue.
Vilken av ovanstående kommer närmast mina önskemål?

mvh/Tomas


Om det är en pedalstärk du letar efter så kolla in Deluxe. Betydligt lättare att bära och kan pressas utan att bli olidlig ljudstark. 22w, 6v6, 1x12 combo.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


25 Sep 2018, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Köpråd
[/quote]

Om det är en pedalstärk du letar efter så kolla in Deluxe. Betydligt lättare att bära och kan pressas utan att bli olidlig ljudstark. 22w, 6v6, 1x12 combo.

Matte[/quote]

Matte!

Tack för tips. Jag har faktiskt testat en DeLuxe som en kompis har och som jag har "konverterat" till en 2x10.
Låter bra! Men jag tycker att den är för volymsvag (oavsett högtalarkonfiguration.... :wink: ) för mina behov.

mvh/Tomas


25 Sep 2018, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Köpråd
Jag har en -71:a twin reverb som jag helt konverterat till BF specs. Låter hur bra som helst. Men vill du komma ifrån bärandet så vete fan...den väger sina kilon. Men vill du ha massvis med headroom och fenderkombo så är det en bra väg att gå. Har tyvärr inte testat reissues.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Sep 2018, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Köpråd
Om du vill minska på bärandet - köp inte en Twin. De är ett helsike att konka omkring på.
En kanonförstärkare som tar pedaler och allt det där, men många onödiga watt och kilon om man inte måste spela väldigt högt och rent.
Silverfejsarna börjar gå rätt billigt, de är inte lika eftertraktade som mindre fendrar, troligen av ovannämnda skäl.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Sep 2018, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Köpråd
Korvabengt wrote:
Tack för input!

Lite specificering av min fråga:
Jag har ett tiotal rörtoppar som jag använder idag. 60 och 70 tal. Marshall, Laney, Hiwatt och lite annat.
Vill ha en combo för att minska på bärandet lite. Har aldrig ägt en Fender och vet inte riktigt vad jag söker.
Det jag vet är att den måste kunna matcha mina toppar avseende headroom och styrka.
Och fungera som pedalplattform.
Högst på önskelistan står naturligtvis en fender twin tweed high power, men dom är ju lite dyra……
Har kikat runt på nya 59 Bassman, 57 custom twin, 65 super reverb och just 65 twin reverb reissue.
Vilken av ovanstående kommer närmast mina önskemål?

mvh/Tomas


Ganska olika stärkare där på din lista. Tweed och Blackface, rätt stor skillnad mellan dem. Mest headroom får du givetvis med en Twin Reverb.
Om du kan köpa begagna så spana t.ex efter ProReverb också (kanske inte de på 70W från slutet av 70-talet).
En tweed av olika slag har nog de flesta för att deras överstyrda ljud snarare än för rent ljud, även om de låter fint rena också.

Kan du ändå tänka dig en topp så finns det Bandmaster och Showman, ligger flera såna på Blocket just nu såg jag. Som en Twin Reverb fast topp.
Med dessa kan man skrämma livet ur vilken nutida bar- och klubbpublik som helst långt innan headroom tar slut.
Gamla Bassman-toppar kan man också ha tur med om man inte behöver reverb och tremolo.

Deville ska väl heller inte föraktas. Jag är inte helsåld på HotRod- och Blues-serierna, men Deville duger som pedalplattform för Michael Landau så vem är jag att klaga...
Deville finns det gott om på marknaden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Sep 2018, 22:35
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Köpråd
Korvabengt wrote:


Om det är en pedalstärk du letar efter så kolla in Deluxe. Betydligt lättare att bära och kan pressas utan att bli olidlig ljudstark. 22w, 6v6, 1x12 combo.

Matte[/quote]

Matte!

Tack för tips. Jag har faktiskt testat en DeLuxe som en kompis har och som jag har "konverterat" till en 2x10.
Låter bra! Men jag tycker att den är för volymsvag (oavsett högtalarkonfiguration.... :wink: ) för mina behov.

mvh/Tomas[/quote]

Fender Vibrolux... 35-40w 2x10 i smidigt format!!

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


26 Sep 2018, 08:26
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köpråd
Varför inte kolla in en Olsson, Club 40 t.ex? Potenta, perfekta pedalplattformar, och relativt lätta. Eller Stage 40 Nord, om man vill ha EL34 i slutsteget.

_________________
Image


26 Sep 2018, 11:51
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Köpråd
Instämmer med de som råder dig att tänka om kring det där med kombo. En 100w 2x12-kombo innebär INTE mindre kånkande. Det är ett jävla härke som både är tungt som fan och otympligt att lyfta. För att det skall gå att motivera en kombo ur logistisk synpunkt så bör den rimligtvis gå att bära med en hand kortare sträckor utan någon större ansträngning. Då kommer man knappast undan med annat än en svagare förstärkare med max en högtalare. Måste du prompt ha många watt, med allt vad det innebär, är det i längden bättre att köra topp + låda och bara gå två gånger. Du slipper knäcka ryggen, och får en extra stärkande promenad. Tänk på att du faktiskt inte måste använda en 412a. Det går utmärkt att köra en 100w med en 112-låda.

Som andra redan sagt, satsa på en Bandmaster-topp. Brukar gå billigt i förhållande till andra Fenders, om jag inte är helt ute och cyklar.


26 Sep 2018, 14:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Köpråd
Robert wrote:
Instämmer med de som råder dig att tänka om kring det där med kombo. En 100w 2x12-kombo innebär INTE mindre kånkande. Det är ett jävla härke som både är tungt som fan och otympligt att lyfta. För att det skall gå att motivera en kombo ur logistisk synpunkt så bör den rimligtvis gå att bära med en hand kortare sträckor utan någon större ansträngning. Då kommer man knappast undan med annat än en svagare förstärkare med max en högtalare. Måste du prompt ha många watt, med allt vad det innebär, är det i längden bättre att köra topp + låda och bara gå två gånger. Du slipper knäcka ryggen, och får en extra stärkande promenad. Tänk på att du faktiskt inte måste använda en 412a. Det går utmärkt att köra en 100w med en 112-låda.

Som andra redan sagt, satsa på en Bandmaster-topp. Brukar gå billigt i förhållande till andra Fenders, om jag inte är helt ute och cyklar.


Jo, så är det. Men en 2x12 combo i flightcase tar ju upp väsentligt mindre plats än en topp + fyrtolva i flightcase. Och så behöver man ju bara bära en gång från buss till scen och man kan klara det själv.
Skulle jag välja topp och låda så är det mission accomplished men en gång då jag redan har ett gäng toppar och lådor.......

Bandmaster tycker jag verkar som att den bryter upp väldigt tidigt och med relativ hög compression.

Olsson Club 40 har jag sneglat på mer än en gång. Bra förslag!

Lutar lite åt en 65 super reverb faktiskt eller kanske en AC30 (viket jag har haft och känner till) eller kanske en sån här byggsats: https://www.tubeampdoctor.com/en/shop_T ... Style_3361

Svårt.... :oops: :shock:

/Tomas


26 Sep 2018, 16:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Köpråd
Både Super Reverb och AC30 väger in på modiga 30 kg. Inget att sukta efter. AC30 är dessutom felbyggd för att bära, man måste vara 2 pers.


26 Sep 2018, 21:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Köpråd
En Supersonic 60 då? Finns både combo o topp.. Annars är nog Twinnen ditt val.


27 Sep 2018, 15:20
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Köpråd
En liten outsider: Spana in en s.k. "red knob" Twin från 80-talet. De har ypperligt rent ljud även på dödliga volymnivåer, och torde dessutom kunna hittas mycket förmånligt.
På internet hör det till att folk ska hata dessa, men om man är vältränad och ute efter bra och högt rent ljud är de ett kap enligt min åsikt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


27 Sep 2018, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Köpråd
Jag älskar att rulla in min Twin Reverb + extern kabinett. Visst väger dessa; men det har man igen x 100; när man pluggat in grejerna. Vikten i sig är inte ens i närheten av att rodda toppar och fyrtolvor. Precis som redan namnts: Men fight/turné case blir roddandet ganska smidigt. Man behöver ju inte ens lyfta rackarna ur casesarnas bottendel -om man inte vill.

Fördelarna med en Twin är ju: Ljudet. Stärkaren är ju definitionen av hur rent ljud låter som bäst. En Twin behöver inte "drivas" hårt för att låta bra (som många verkar tro). Det är kristallrent rör sound. Vill man överstyra/dista; är det pedaler som gäller. På gamla Twins -måste man dock kräma på om man vill få ut tremoloeffekten. På nya funkar det ovasett volym mängd. Med en A/B -switch får man en väldigt mångsidig förstärkare i en Twin: Förstärkaren har två olika kanalsidor. Bara att ratta in det man vill ha rent på vibrato sidan -och det man vill ha till distpedalerna på normalkanalen: Och A/B:a. Svårare än så är det faktiskt inte när det gäller grundljuden. En Twin är också en drömförstärkare att skärma av live. Det behöves inte stora plexiskivor framför gallret. Orginal Jensen trattarna är också väldigt bra just till detta.

Nackdelen med en orginal Twin; är givetvis att förstärkaren inte har någon effektloop. Detta medför att att alla eko -och repeterings effekter låter ganska apa i dom. Men samtidigt: Har man ett grundljud som håller/funkar; tenderar man inte heller att vara lika mycketberoende av effekterna.

Disclaimer:
Numera använder jag personligen bara custombyggda Twins (Busse här på bojen som byggt mina). Mina har bla effektloop + reverb, tremolo på båda kanalerna. Detta medför att man kan använda eko effekter; Ex delayer till att låta som The Edge i U2 om man vill. Dock med detta sagt; har jag inte alltid gjort detta: Utan lirat standard Twin hur länge som helst före. Och en Twin ser/ger/gör verkligen skillnad i sound i vilken typ av gitarr man pluggar in dessa: En Gretsch, 335:a, Tele, Strata, Les Paul, SG, osv: Alla dessa olika instrument typer låter "sig själva" genom en Twin. Det mest fantastiska i en Twin är; att man kan verkligen få ett helt rent sound att "driva" -på samma sätt som om det vore lätt överstyrt. Det är tightheten i karaktären som ger grunden till detta. Och detta gör Twin lirare oftast till basisternas bästa sound vänner på en scen. -Och hur ofta händer detta annars...? :wink:

Sound:
En Fender stärk kan definitivt även låta riktigt fett (om man vill det); som bla en yngre Greg Koch visar här:
https://www.youtube.com/watch?v=XsVLOJDX-fM

Summa summarium:
Fender Twin -stärkarna har varit med sedan mitten av 60-talet; och ligger fortfarande i täten än idag när det det gäller många sound. Detta är inget man snackar bort. Dessa förstärkare är helt enkelt så äckligt jäkla bra! Allt annat är bara en grav undertatement. Det är absolut ingen tillfällighet är det oftast på dessa förstärkare som de flesta pedal recensioner görs...


/ Jonken


27 Sep 2018, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Köpråd
Ok Jonken, tack för fullödigt inlägg!

Men, tillbaka till frågan:

Begreppet Twin är (i varje fall för mig) ett ganska brett begrepp.
Tweed, BF, SF och så vidare.

Vilket är ditt köptips lite mer exakt om man ska köpa en Twin idag
och komma så nära det du beskriver?

mvh/Tomas


27 Sep 2018, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Köpråd
Korvabengt wrote:
Ok Jonken, tack för fullödigt inlägg!

Men, tillbaka till frågan:

Begreppet Twin är (i varje fall för mig) ett ganska brett begrepp.
Tweed, BF, SF och så vidare.

Vilket är ditt köptips lite mer exakt om man ska köpa en Twin idag
och komma så nära det du beskriver?

Det jag beskriver är svårt att hitta på orginal hyllan i butiker -eller i säljes annonser.
För att svara på din fråga bäst; väljer jag att "vända på den" så här: Om JAG hade letat efter det du letar efter hade jag TVEKLÖST satsat på följande:

- Köpt en begagnad '65 Twin Reverb för så billiga pengar som du kan hitta en för.
- Halkat in på rörbojen -och ställt frågan: Kan någon bygga in en effekt loop billigt i min Twin?

På detta sätt får du en trogen och rejäl "forever stärkare"; utan kompromisser -som du kommer att ha kvar till den dag du dör.

Utmaningen kommer att vara om någon rörbojare besitter kunskapen att modda i ett modernt kretskort (som sitter i RE-issues) -eller om man måste bygga om hela kretskortet till "point-to-point"? Dock skulle detta bli fallet; är det ändå värt det. De komponenter + ett extra preamp rör som behövs till detta är inte så dyra. Arbetet behöver inte bli allt för dyrt heller om man lyckas övertala bojaren "Busse" -att maila sitt färdiga elschema för detta. Detta schema är det exakt samma som sitter i min Twin. Och får du detta till din Twin; kommer du garanterat att bli en riktigt lycklig man soundmässigt! DÅ har du någonting som får folk att verkligen tappa hakan; varje gång du pluggar in live, studio -eller rep. Och såna förstärkare har man kvar till man dör...

Men: Påminner att detta är endast vad jag skulle göra i din situation. Jag är en obotbar perfektionist; och går ALDRIG halvvägs: Vill jag ha någonting; så vill jag precis "det"; eller ingenting. Det är samtidigt intressant hur det man själv gillar; verkar passa de flesta andra också. Folk som hört eller testat min Custom Twin; har varit helt jäkla lyriska över den. Jag har vid flertalet tillfällen tackat nej dubbla pengar -mot vad jag själv betalat för förstärkaren. Men det är ju så att: De som hör och förstår vad detta egentligen är: Vet att det här är verkligen något speciellt -som skulle ha ett stort värde och användningsområde i deras egna sound värld.


/ Jonken


27 Sep 2018, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Köpråd
Genom att addera ett till preamp rör (för loopen) -ger en extra överton i ljudbilden i en Twin. Vad denna extra överton ger; är extra häng och sustain i en kristallren ljudbild. Ofta är sustainen i singelnoter -i kombination med volymen i anslag -kontra den ut ringande tonen ett litet problem i rena ljud. Att addera en extra överton balanserar detta på ett fantastiskt sätt. De utringade tonerna/noterna får ett häng -som påminner om att ha en lätt overdrive pedal på. Detta förståss utan overdrive effekten (grynet). Detta gör möjligt att man på kristallrent sound kan spela med mer häng; på samma sätt som man vanligtvis gör när man spelar med överstyrling. Skillnaden är att eftersom man inte har någon överstyrning på -kapar man inte heller i topp diskanten eller l det låga basregistret. Detta medför en naturlig "floor shaker -effekt" -som är mer vanlig när man pratar bas. På gitarrspråk ger detta en Stevie Ray Vaughan -effekt i soundet: Det där hela naturliga registret från topp -till låg bas -som hänger samtidigt som det är ofärgat och tight.


Jag använder en custom tillverkad 1 x 15" extern kabinett -till Twinnen med 2 x 12" högtalare. De flesta (utan den extra övertonen) fördrar kombinationen 10-tummare tillsammans med en 15-tummare. Men ett varningen ord i samband med extra kabinetter tillsammans med orginal fender Twin: Detta kräver förstärkar drift i 2 ohm. Och en orginal Twin går endast i 4 ohm -och pajjar ihop snabbare än snabbast om man tvingar den att jobba med kabinett belastning på dubbla 4 ohm. På min custom Twin sitter det en custom transformator -som kan switchas mellan 2, 4 och 8 ohm. Detta innebär att jag kan tryggt välja att köra med -eller utan extra kabinetten.

En annan grej på min är också själva konstruktionen på effektloopen: Loopen är switchbar via en extra floorswitch; och har volym kontroll in -som ut. Detta gör att man även kan använda loopen som volym reglerare mellan komp och solo ljudet. Dvs alltid när man aktiverar loopen -kan man ställa in en högre volymnivå ut om man vill. Detta kommer väl till pass när man exempel kör med gamla rullbandsekon och delayer. Dock oftast kör man jag "safe" -med ex en MXR Carbon Copy där. Orginal fjäderreverbet i stärken låter alldeles fantastiskt till sammas med ett bra analogt delay: Rull -eller inte: Your choice.


Normal kanalen är designad med Bassman kretsen -och vibratokanalen med Twin -kretsen. Det är alltså möjligt välja mellan Bassman eller Twin. Jag tenderar dock att köra rena ljudet på Twindelen -och det överstyrda på Bassman delen i stärkaren. Brukar koppla pedalerna så här:

Gitarr > wah (Fulltone Clyde deluxe)> Univibe (Fulltone Deja'2) > A/B
A: MXR Chorus > EVH Flanger > Input Normal channel
B: Maxon Overdrive 820 > Tonebone Plexitube > Input Vibrato channel
Effektloop: Send > Roland spaceecho (rull) -alt MXR Carbon Copy > BOSS Reverb (RV-1) > Return

Har även kört mer avancerade processor effekter i loopen; som Harmonizer och TC 2290.

Sound:
Det rena soundet är det bästa som jag personligen hört. Funkar topphylla till ALLT: -Surf, -Rocka Billy. -Jazz, -Blues, -Rock, -fusion mm. och snackar jag inte om att det "funkar" till det: Utan att det äger till allt detta.
Det överstyrda soundet har olika karaktärer beroende vilka pedaler man väljer att ha på. Rent är normalkanalen snäppet "argare" -jämfört med vibrato kanalen. Med Overdriven blir det typ SRV/Jimi/Bonamassa. Med Plexituben blir det typ Slash. Med båda två samtidigt blir det rejält mycket mer!

Alla sound har klassisk vintage vibe grund. Skillanden är ungefär den samma som Bonamassa on Marshalls -or Bonamassa on Fender amps. Ljudbilden med Fender har en tightare -core/grund; jämfört med Marshall som har en bredare grund. Med 15-tums kabinetten blir soundet enormt mycket djupare i botten. De låga tonerna kittlar verkligen i golvet och i skrevet -precis som de gör för herr Bonamassa. Det ändrar enormt i soundväg bara att vrida lite på gitarrernas tonkontroller. Det bli alldrig muddigt; bara varmare och djupare (med eller utan överstyrning).

Detta förstärkar bygge tog drygt ett år att designa och bygga från start till mål. En resa som man känner att man gärna skulle göra om hur många gånger som helst; varje gång man pluggar in. I min värld finns helt enkelt ingenting på planeten som knäpper det här på näsan! Och jag är definitivt inte ensam att tycka detta heller. Jag visste från början exakt vad jag ville ha; och vi gav oss verkligen inte förrän det var klart! Det finns så jäkla mycket själ och kärlek i denna Twin stärkare; och detta hörs verkligen i den. På baksidan av stärkaren står det stolt: "Sam's Custom - Designed and built by B.Larsson Overkalix".

Så varför skriver jag hela denna "sunshine upp my own ass" -historia:
Därför när man vet vad man vill ha: KÖR! Tumma inte på drömmen längs vägen. När man är klar har man gjort något som man kan kan njuta av -och vara stolt över sina resterande dagar på jorden. En himmelskt mäktig känsla!


/ Jonken


27 Sep 2018, 23:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Köpråd
Eller så köper man en Laney billigt för ett par tusenlappar istället!
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


27 Sep 2018, 23:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Köpråd
FuriousFingers wrote:
Eller så köper man en Laney billigt för ett par tusenlappar istället!
:mrgreen:

Exakt.
Varför krångla till det. :lol:


/ Jonken


27 Sep 2018, 23:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.