View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:43



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Har länge suktat efter efter Ibanez JEM i den gamla nyansen Desert Yellow. När Ibanez släppte den nya JEM Jr -serien; kunde jag inte längre hålla mig. Eftersom jag endast ville ha Ibanez högsta kvalitet och alkropp; beslutade mig att jaga en JEM 7V -och att modifiera/bygga om den till en Desert Yellow. För mig var det extremt viktigt att få samma nyans i den gula färgen -som de gamla JEM 777 DY från slutet av 80-talet hade. Eftersom jag inte äger en sådan själv; var jag tvungen att jaga rätt på en ägare till en sådan -för att kunna matcha färgen rätt. Med tillgång till orginal JEM 777 DY; tog jag hjälp av en polare som driver en lokal lackfirma -för korrekt matchning av lacknyansen.

En stor fördel var att projektgitarren Ibanez JEM 7V WH -är vit. Vitt är den perfekta underlacken -för att att lägga en nyans över. En "äldre" och "vädrad" Desert Yellow har en högre procent vitt i den gula kulören. Den gula lacknyansen vi tog fram -satt verkligen som ett smack/perfekt vid första försöket på gitarren. En annan grej som jag älskar; är när den nya gula kulören nöts bort med åren -kommer den vita orginal Ibanez WH -kulören undertill att gradvis börja titta fram. Detta på det perfekt vintage stil. -I like!

Så här blev slutresultatet:

Image Image


Målet var att återanvända det jag kunde ur orginalet. Bestämde mig därför att köra på orginal hårdvaran som var i guld. Alla plastdetaljer och mickar byttes ut.


Image Image


Detta projekt i sig är ingenting mer än att ge en orginal Ibanez JEM 7V WH en ny kostym. Dock går det fan inte att undgå den så jävla "goa" känslan -över hur jäkla speciellt och vackert detta blev! Gitarren är -och känns verkligen one-of-a-kind/speciell/unik. Jag hoppas inte att dekal trimningen sticker någon i ögat. (Detta är ju trots allt i grund en orginal JEM 7V WH -med serienummer och allt.) Det mest uppenbara syn skillnaden på denna -jämfört mot en gammal orginal JEM 777DY: Är Tree-of-life inläggen på brädan. Visst: Det hade varit kungligt nice i gult; men orginal silver är inte heller alldeles galet tycker jag.


Image Image


Recept:

- Ibanez JEM 7V WH 2008
- B/W/B JEM H-S-H pleka
- Svart JEM/RG dragstånglucka
- Grön volym + ton ratt
- Rosa switch tip
- Öppen CRL 5-läges switch
- 2 x 500K (10%) potar
- Orange Drop 0.022 uF (tone)
- Treble bleed
- Stallmick: DiMarzio Evolution (DP159) rosa -med guld poler
- Mittmick: DiMarzio Evolution (ISCV2) rosa kåpa
- Halsmick: DiMarzio Evolution (DP158) rosa -med guld poler


Image Image


Har inte ännu hunnit med att lufta denna skapelse -mer än hemma. Dock lär det inte dröja länge innan detta blir av. Min andra favvo JEM 7V WH har nu fått en riktigt grann syster i många år framöver. Soundmässigt är det helt jämnt skägg mellan båda dessa brudar. Båda är 101% optimerade för absolut max klang och ton.

Vill slutligen tillägna ETT STORT TACK till Magnus Olsson och Crafton i samband med detta projekt.


/ Jonken 8)


09 Sep 2018, 14:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Nu vill jag inte vara den som kommer och grusar, särskilt inte som du verkar ha lagt ner ett gediget arbete på projektet. Men, det ser verkligen inte ut som att du har fått fram rätt nyans av gult. Jag fattar att bilder ljuger och det kan ha att göra med min skärm också mm. mm. Det gula är förvisso väldigt bright - men jag ser inget spår av "neon"! Det ser mer ut som en vanlig gul Ibanez. Kanske de nytillverkade 777-Jem:arna har samma färg som din men som sagt, det ser inte ut som de gamla på bilderna. Nu kanske du inte bryr dig om att din gitarr ska ha samma nyans som första generationen och då spelar det ju ingen roll.


10 Sep 2018, 14:44
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Hade väntat mig något mera roligt.

-Just nu känns det mera som en... jasså, har Crafton
så många osålda JEMS att dom behöver ljudbojen som kundbasis.

Kul projekt dock, men lås stallet för bövelen!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Sep 2018, 19:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jaha, det kanske är rea på dem???

Har faktiskt funderat på att i alla fall testa en Ibanez, eftersom väldigt många racergitarrister använder dem så kan de inte var helt fel. Men, inte med några starka mikar, utan ngt PAFigt. Ganska oortodoxt, ja.

Har ingen gitarr med svaj idag, skulle var kul med lite dive bombs... Fånigt, javisst.

Får väl se om man kan hitta ngt objekt att fixa till... :D

_________________
/Lennart


11 Sep 2018, 11:10
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Custom Sam wrote:

Har faktiskt funderat på att i alla fall testa en Ibanez, eftersom väldigt många racergitarrister använder dem så kan de inte var helt fel. Men, inte med några starka mikar, utan ngt PAFigt. Ganska oortodoxt, ja.



Original-JEM:arna hade DiMarzio Paf pro i både stall och hals. Så egentligen inte.


11 Sep 2018, 12:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Vinyljunkie wrote:

Original-JEM:arna hade DiMarzio Paf pro i både stall och hals. Så egentligen inte.


Ser man på, trodde ngt keramiskt var standard på de där... Tack för info.

_________________
/Lennart


11 Sep 2018, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Tycker faktiskt att JEM-gitarrerna håller utseendemässigt. Nästan så jag kan få lite GAS på en sån...och det trodde jag aldrig, bör tilläggas.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


11 Sep 2018, 17:47
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Uppkäftiga guror dom där... 8)


11 Sep 2018, 18:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Kul! Grattis!
Tycker att kulören ser precis ut som en 30 år gammal desert sun yellow ska.

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


12 Sep 2018, 06:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Hua...vilka porrbilder du lägger upp Jonken! Som en våt dröm! :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


12 Sep 2018, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Stort tack för all trevlig input i tråden. (Både negativ & positiv).

Betar av funderingarna:

- Jag kan försäkra att nyansen på bilden -är: Om inte "spot on"; så i så fall så nära att det är löjligt -sett till den gamla Desert Yellow. Det finns inge "neon" kvar i gamla Desert Yellow plankor. Den enda neonen som "möjligtvis" finns kvar -är i då fall det rosa under svajjet/stallet. Men även det har jag tragit in i beaktning här. Den rosa färgen under stallet har en neon glans (dock kan detta vara svårare för en kamera att fånga). Ser man skillnader här -mot en gammal JEM 777 DY = Kan vara läge att boka iaf en synkoll hos optikern. De nya JEM Jr -har en mörkare gul ton på lacken.

- Målet med detta projekt är inte att få folk skall sätta sig på knä på en liten matta -och börja buga mot Kungälv. Och; tro att Crafton på något sätt endorsat -eller tok-sponsat mig här: Ett antagande som verkligen inte kunde vara mer felaktig! När man bygger sånt här; är även annan typ av information -samt veta var man kan hitta rätt delar -vara värt en del. Att folk tar sig tid -och delar med sig av erfarenheter och info; är (för mig iaf) exempel på mycket bra service.

- Att blocka ett fungerande EDGE -svaj; är ungefär som att torka sig färdigt först -och skita efteråt. :lol: Svajsystemet på dessa gitarrer är en stor del av behållningen!: Jag älskar verkligen att pina svajjet i dessa gitarrer. Och då pratar jag inte om några enstaka dives -utan attityden/inställningen i att verkligen våga ta tag i spaken; och skaka hela gitarren. Hur många musiker ser man idag på en scen -som vågar göra detta i kritiska lägen längre? Publiken tenderar att uppskatta en variation av sådant mer än endast de flinka flygturerna över det klassika pentan... Håller förövrigt på med att bygga en YJM-Strata med Floyd -just för att kunna ta svajandet till nästa nivå där också. Att rå-pina en klassisk SC bestyckad Strata är ALLTID hur coolt som helst. Och om den är i perfekt stämning efteråt; är alltid enormt uppskattat och jäkligt imponerande!

- Gamla JEM var ju PAF Pro -bestyckade. (Har flera sådana). Jag tycker dock att Evolution -signatur mickarna låter väldigt mycket bättre. De är ursprungligen spunna från; att hantera tonbilden ur 009-042 strängar. Och jag kör på samma tjocklek stämt i standard "E"; vilket verkar funka kanon till allt. Ibanez JEM är en signaturmodell anpassad för Steve Vai's personliga preferenser. Lyckligtvis (för mig personligen) -verkar dessa preferenser funka utmärkt även för mig. Jag misstänker att många ibland glömmer bort att JEM-gitarrerna endast har två HB-lägen på 5-läges switchen. Meao; är merparten av sounden är tappade -eller ren SC. Använder själv dessa lika mycket som HB-lägena. Ljudet är tight -samtidigt som det känns mjukt och formbart. Vill man klämma fram en överton: Ja; då är den där direkt.

- JEM är egentligen en av de få Ibanez -gitarrerna som funkar/tilltalar mig. Dessa har en alkropp -istället för en basswood kropp. För mig innebär denna detalj en helt annan dimension i tonbilden. Jag har tidigare även ägt JEM-gitarrer med basswood kroppar -som jag avyttrat för länge sedan. Och även idag har några av dessa kvar. Dock spelar jag inte på dessa; pga av att jag inte anser att de levererar tillräckligt tonmässigt. (En ren smaksak).

- Jag tycker också att JEM -gurorna faktiskt är riktigt uppkäftiga. Detta höjs ännu en dimention -när man ser folk som verkligen vågar utnyttja essensen/funktionen i vad dessa gitarrerna är så grymma på; lite mer. Den längre in -och djupare ner monterade halsen i kroppen; lägger strängarna närmare plektrumskyddet; erbjuder verkligen möjligheter till ökad kontroll för mer "extrema" och spychediska infallsvinklar i spelandet. Precis som detta bidrar till en bättre tonlängd/sustain AK-ljudet/tonen.


För mig tillhör dessa två gitarrer (Jemmarna) mina mest flexibla instrument. De låter kanon bra genom alla mina olika riggar. Från ultra ren Twin -till rackprylarna. De har inte heller en tendelns att "sacka"/"torra ner sig" på lite längre -eller mer avancerade/konpencerade signalvägar. Vilket är jäkligt uppskattat ur passiva mickar. Utöver detta gifter sig mickarnas sound väldigt mycket bättre medhögre grad av effekter -de gångar man gillar det. Tekniskt går det verkligen att "ultra-surfa" på dessa gitarrer: Set uppen -kan göras äckligt slick -men ändå "stabil". Man kan definitivt fuska mer -och ändå är det oftast förlåtande och låter bra ut. Också en storhet; om man råkar ha en sämre speldag.

Precis som alla gitarrer i hela världen; är även en JEM beroende av att ha optimala kontaktytor mellan kroppen och halsen. Herr Vai själv skyltar gärna med att halsens (trä) ton -gärna skall funka ihop med kroppens (trä) ton. Detta är givetvis ingen nackdel. Men i verkligheten är det själva kontakten mellan bitarna som är orsaken -som får dem att funka ihop. Halsinfästningen på dessa instrument är lite speciellt utformad. Att få till båda ytorna rätt; kräver lite erfarenhet och kunskap av den som gör det. Rekommenderar därför alla som är sugna i att fixa kontakten i sina Prestige halsfickor; att låta bli ifall man känner sig det minsta osäker: Ta hellre hjälp av någon som verkligen har vana för detta Det är nämligen väldigt lätt att slipa fel på de ovaltformade ytorna. En optimal kontakt i halsfickan -ger ett jämnare register + jämnar ut ton styrkan mellan anslag -och utringande ton. (Anslagstonen blir lägre -och sustaintonen högre). Det elektriskaljudet som mickarna levererar i förstärkaren blir ett helt annat; Speciellt i SC-sounden.



/ Jonken


12 Sep 2018, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Majkel wrote:
Hua...vilka porrbilder du lägger upp Jonken! Som en våt dröm! :mrgreen:

:lol: ...Sånna har jag faktiskt på riktigt -när jag lirar på den gula just nu... -Not now honey; i'm playing with my,,,,,, guitar!

Tack & varsågod. Kul att du diggar den. :wink:


/ Jonken


12 Sep 2018, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Otroligt imponerande! :D


13 Sep 2018, 07:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jonken wrote:

- Jag kan försäkra att nyansen på bilden -är: Om inte "spot on"; så i så fall så nära att det är löjligt -sett till den gamla Desert Yellow. Det finns inge "neon" kvar i gamla Desert Yellow plankor. Den enda neonen som "möjligtvis" finns kvar -är i då fall det rosa under svajjet/stallet. Men även det har jag tragit in i beaktning här. Den rosa färgen under stallet har en neon glans (dock kan detta vara svårare för en kamera att fånga). Ser man skillnader här -mot en gammal JEM 777 DY = Kan vara läge att boka iaf en synkoll hos optikern. De nya JEM Jr -har en mörkare gul ton på lacken.



Det verkar som att jag inte behöver boka synkoll :roll: Däremot så verkar det som att du har utgått ifrån en 777DY där en del av kulören är blekt. Det är säkert många av de gamla som gått det ödet till mötes. Vidare... av de bilder jag sett på de nya så har de inte en mörkare ton. Däremot har min från 1987 det, vilket också stämmer med alla de från 80-talet jag sett. Du har säkert lyckats få din att se likadan ut som den gamla du utgick ifrån. Men jag vidhåller att det ska vara mer neon. Som min har:

http://www.bilddump.se/bilder/201809131 ... 4.12.5.jpg

Mitt första inlägg var inte menat som kritik, jag tycker ju att du gjort ett strålande jobb så länge det inte var menat att få fram den gamla 80-tals neon-kulören hos 777DY. Observera att denna inte är samma som hos en RGDY från samma tid (år). Jämför denna dito med min JEM ovan så ser du skillnaden. Din har, likt RGn, en DY-kulör utan neon.

https://images.reverb.com/image/upload/ ... 7lqvbs.jpg


13 Sep 2018, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Vinyljunkie wrote:
Det verkar som att jag inte behöver boka synkoll :roll: Däremot så verkar det som att du har utgått ifrån en 777DY där en del av kulören är blekt. Det är säkert många av de gamla som gått det ödet till mötes. Vidare... av de bilder jag sett på de nya så har de inte en mörkare ton. Däremot har min från 1987 det, vilket också stämmer med alla de från 80-talet jag sett. Du har säkert lyckats få din att se likadan ut som den gamla du utgick ifrån. Men jag vidhåller att det ska vara mer neon. Som min har:

http://www.bilddump.se/bilder/201809131 ... 4.12.5.jpg

Mitt första inlägg var inte menat som kritik, jag tycker ju att du gjort ett strålande jobb så länge det inte var menat att få fram den gamla 80-tals neon-kulören hos 777DY. Observera att denna inte är samma som hos en RGDY från samma tid (år). Jämför denna dito med min JEM ovan så ser du skillnaden. Din har, likt RGn, en DY-kulör utan neon.

https://images.reverb.com/image/upload/ ... 7lqvbs.jpg

Ingen fara. :)
Du känner nog mig vid det här laget. Du vet att det kan hoppa en och en annan groda ur munnen på mig; utan att jag menar någonting värre med det. :wink:

Här är en länk. Lägre ner hittar du bilder på en gammal JEM 777 DY; som har ganska samma nyans som den jag lånade och matchade emot:
http://www.sellmyjem.com/ibanez-jem-777dy.html
Lacken är ljusare -och helt jämn (blaff-fri) -samt att mickarna är mer blekta i jämförelse med din gitarr.

Det var denna typ av kulör jag hela tiden hade som mål att färgmatcha mot. Jag förstår dock att det kan skilja hur lack åldras mellan olika 30 år gamla instrument.
Den Ibanez JEM 777 DY -som jag matchade emot hade inga nyansblaffor. Färgen jämnt nyanserad över kroppens framsida, baksida -samt uppe på huvet. Jag skruvade inte bort några plastdetaljer på gitarren -för att kolla nyansen under de täckta delarna. Troligen hade lacken sett mörkare ut där. (ingen mening i det; eftersom det var mot den "vädrade" kulören på gitarren jag ville matcha mot). Noterar som sagt att mickarna ser mindre blekta på din DY -jämfört med den DY jag hade hemma.

Det är synd att jag inte har kvar JEM 777 DY gitarren hos mig längre. Jag hade gladeligen knäppt ett foto åt dig med den bredvid min. Varken jag själv, ägaren till orginalet -eller lackproffsen kunde se några som helst nyansskillnader ens på näsavstånd såväl inomhus -som i solljus mellan dessa två. Matchningen mellan kulörerna blev verkligen spot on!

Jag skall knäppa några nya bilder på min innomhus imorgon. Vore kanon om du också har möjlighet att knäppa din i solljus? Kanske detta kan ge en ny vy på detta...?

Edit:
Här är inomhus bilderna:

Image Image

På dessa bilder syns även neonfärgen under stallet på ett lite mer synbart sätt.


/ Jonken


13 Sep 2018, 21:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Les Jonkus:

Jag tycker verkligen att kulören på min gitarr är mest lik den gitarren i din sista länk (sellyourjem) och din även i de nya bilderna ser ut som en RGDY. Men dessa brighta färger är verkligen helt omöjliga att fånga på bild och sen blir det annorlunda med olika skärmar också till på köpet. Tex ser det som ska vara rosa under stallet på din rött ut - på min skärm iaf. Jag misstänker att den gitarren som du utgick ifrån kan vara en från ett av de sista tillverkningsåren. Dessa är faktiskt betydligt ovanligare än de tidigare årens produktion (vilket inte alls är konstigt med tanke på att det var mitt i grunge-eran :D ). Jag har hört snack om att de på slutet fick samma kulör som gula RG. Observera att färgbenämningen DY inte motsvarar samma på dessa två olika modeller. Jag måste också ändra mig i vad jag skrev tidigare vad gäller gitarrer som har med åren bleknat. Jag vete fasen om jag nånsin sett några 777DY där den gula färgen blekts öht. Det är ökänt att vissa rosa med åren närmast antagit en laxrosa ton och färgen röd har ju alltid varit känslig när det gäller cellulosalack (gamla tretons sunburst-strator som med åren blivit tvåtons tex).
Kort sagt - jag tror att du fått till exakt rätt kulör mot en den ena varianten av "DY". Ibanez introducerade båda 1987 så ingen är mer fel än den andra. Det är nog bara jag som varit så långt nere i ett JEM-nördträsk som skådar för mycket navel.

Jag ska ta ett par bilder utomhus på min 777DY så fort det blir sol i denna stan (vilket det inte är så jätteofta :| )


14 Sep 2018, 12:43
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
När de där släpptes första gången var den gula min drömgitarr.
Jag var övertygad om att det var den ultimata gitarren.
När jag sedan fick tillfälle att provspela, pulvriserades min bild.
De där halsarna är i mitt tycke bland de hemskaste som producerats.
Men strunt i det- vilket imponerande jobb Jonken har gjort.


14 Sep 2018, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jag har dessvärre inga kommentarer om den gula Ibanezen. Men när det gäller färgers återgivning på en bildskärm är det en hel vetenskap. Googla på t.ex. "Stefan Ohlsson färger på bildskärm" eller något liknande. Jag köpte en gång en bok av denne Ohlsson, han är såvitt jag förstår Sveriges mest berömda guru på teori om färgåtergivning på bildskärmar. Men jag gav upp läsandet när jag kom till avsnitttet om vilken grå nyans väggarna i rummet (där bildskärmen finns) bör målas i för att man ska kunna gå vidare med kalibrering av skärmen.

Med andra ord, det gula hos Jonken kan vara helt annorlunda hos VJ. Och förmodligen finns det en gul nyans för varje bojare som läser denna tråd. Jag har förresten tre gula nyanser framför mig här, för jag är på jobbet och här sitter jag med tre skärmar på samma pc. När jag flyttar fönstret mellan skärmarna så får jag en helt ny gul Ibanez varje gång.


14 Sep 2018, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Fingers on fire wrote:
När de där släpptes första gången var den gula min drömgitarr.
Jag var övertygad om att det var den ultimata gitarren.
När jag sedan fick tillfälle att provspela, pulvriserades min bild.
De där halsarna är i mitt tycke bland de hemskaste som producerats.
Men strunt i det- vilket imponerande jobb Jonken har gjort.

Intressant. (Får faktiskt lite déjà vu -vibbar av dina intryck.)

För mig var det samma sak; fast på ett annat sätt:
Jag tyckte också att den gula JEM 777DY bland det fräckaste jag sett då. När jag äntligen fick lägga mina vantar på en sådan; blev det buklandning modell värre. Jag gillade all spelkänsla på instrumentet. Problemet var att den var i princip tonalt död -jämfört med vad jag förväntade mig; och var van med. (Bluddrig, dåv, odistinkt med kass sustain.) PAF-mickarna försökte; men till väldigt lite tonal förbättring. Det var som att försöka pusha/förstärka en prutt.

Men jag har under alla år inte kommit över "vill ha känslan" när jag ser en JEM DY. Detta var säkerligen grunden till att jag beslutade mig för att göra detta projekt. Nu är mitt "ha begär" definitivt med råge stillat! Nu har jag inte bara en gitarr med detta utseende; utan även en tonalt mycket användbar sådan. Dvs; gitarren ser bara inte cool ut -utan sparkar även bakdel när man pluggar in den. Detta medför att instrumentet även prioriteras för användning -istället för att bli en klassisk case queen. Har redan bestämt mig för att ta med gitarren till nästa föreläsning/clinic/utbildning i Haparanda den 5:e nästa månad.

...Och tack för komplimangen förresten! (Värmer). :wink:


/ Jonken


14 Sep 2018, 16:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jonken wrote:
Fingers on fire wrote:
När de där släpptes första gången var den gula min drömgitarr.
Jag var övertygad om att det var den ultimata gitarren.
När jag sedan fick tillfälle att provspela, pulvriserades min bild.
De där halsarna är i mitt tycke bland de hemskaste som producerats.
Men strunt i det- vilket imponerande jobb Jonken har gjort.

Intressant. (Får faktiskt lite déjà vu -vibbar av dina intryck.)

För mig var det samma sak; fast på ett annat sätt:
Jag tyckte också att den gula JEM 777DY bland det fräckaste jag sett då. När jag äntligen fick lägga mina vantar på en sådan; blev det buklandning modell värre. Jag gillade all spelkänsla på instrumentet. Problemet var att den var i princip tonalt död -jämfört med vad jag förväntade mig; och var van med. (Bluddrig, dåv, odistinkt med kass sustain.) PAF-mickarna försökte; men till väldigt lite tonal förbättring. Det var som att försöka pusha/förstärka en prutt.

Men jag har under alla år inte kommit över "vill ha känslan" när jag ser en JEM DY. Detta var säkerligen grunden till att jag beslutade mig för att göra detta projekt. Nu är mitt "ha begär" definitivt med råge stillat! Nu har jag inte bara en gitarr med detta utseende; utan även en tonalt mycket användbar sådan. Dvs; gitarren ser bara inte cool ut -utan sparkar även bakdel när man pluggar in den. Detta medför att instrumentet även prioriteras för användning -istället för att bli en klassisk case queen. Har redan bestämt mig för att ta med gitarren till nästa föreläsning/clinic/utbildning i Haparanda den 5:e nästa månad.

...Och tack för komplimangen förresten! (Värmer). :wink:


/ Jonken


En av anledningarna till att jag blev medlem i Bojen var faktiskt för att jag vill få lite råd vid ett köp av en Ibanez JEM777. Efter det gick jag snabbt ner mig i JEM/RG-träsket anno sent 80-tal. Det var samma för mig, jag ville ha det jag glott storögt på i musikaffärer när jag var ung. Och det är ju utseendet jag faller för, det är som att få en hink 80-tal kastad över sig!

Håller med om att soundet är.... lite egensinnigt. :) Extremt lätt lind i kroppen ger vare sig strataljud eller Gibson-fläsk (trots Paf-mickar) men med en DiMarzio Evolution i stalläge är iaf jag iland!


14 Sep 2018, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Vinyljunkie wrote:
En av anledningarna till att jag blev medlem i Bojen var faktiskt för att jag vill få lite råd vid ett köp av en Ibanez JEM777. Efter det gick jag snabbt ner mig i JEM/RG-träsket anno sent 80-tal. Det var samma för mig, jag ville ha det jag glott storögt på i musikaffärer när jag var ung. Och det är ju utseendet jag faller för, det är som att få en hink 80-tal kastad över sig!

Håller med om att soundet är.... lite egensinnigt. :) Extremt lätt lind i kroppen ger vare sig strataljud eller Gibson-fläsk (trots Paf-mickar) men med en DiMarzio Evolution i stalläge är iaf jag iland!

Jag kan bara hålla med dig i superlativen om DiMarzios Evolution -mickar. Dom både låter och fungerar överraskande bra till så mycket.
Konstigt är att "släktingen" DiMarzio EVO2 (DP215) -micken; tycker jag låter riktigt oren röv....

Vai's senaste signatur mickar: Gravity Storm; är mest en orgie i ett tok-peakat mellan register. Mycket "gryn" -som skiner igenom många processorer och feta signalvägar. Gillar man inte diskant; gillar man nog dessa. Ingen "favvo" -men inte heller röv... Egentligen inte så konstigt för Steve att vilja addera den här typen av mick sound -för att kompensera lite i sina bluddriga lind plankor.


/ Jonken


14 Sep 2018, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Custom Sam wrote:
Har faktiskt funderat på att i alla fall testa en Ibanez, eftersom väldigt många racergitarrister använder dem så kan de inte var helt fel. Men, inte med några starka mikar, utan ngt PAFigt. Ganska oortodoxt, ja.

Har ingen gitarr med svaj idag, skulle var kul med lite dive bombs... Fånigt, javisst.

Får väl se om man kan hitta ngt objekt att fixa till... :D

Jag tror inte att hela hemligheten ligger i vilka mickar du fäller in i en basswood Ibanez. Egentligen mer vad gitarrens tonala egenskaper före mickarna är. Man får jäkligt mycket gura i Ex en RG; och byta ut kroppen till någonting i tonrikare träslag:

http://www.etguitars.com/custom-bodies
http://www.perleguitars.com/

Med en renare, klangrikare, naturligt sustainrikare ton; låter även lite starkare lindade mickar -som återhållsamt lindade mickar snuskigt mycket bättre.


/ Jonken


15 Sep 2018, 10:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:
En av anledningarna till att jag blev medlem i Bojen var faktiskt för att jag vill få lite råd vid ett köp av en Ibanez JEM777. Efter det gick jag snabbt ner mig i JEM/RG-träsket anno sent 80-tal. Det var samma för mig, jag ville ha det jag glott storögt på i musikaffärer när jag var ung. Och det är ju utseendet jag faller för, det är som att få en hink 80-tal kastad över sig!

Håller med om att soundet är.... lite egensinnigt. :) Extremt lätt lind i kroppen ger vare sig strataljud eller Gibson-fläsk (trots Paf-mickar) men med en DiMarzio Evolution i stalläge är iaf jag iland!

Jag kan bara hålla med dig i superlativen om DiMarzios Evolution -mickar. Dom både låter och fungerar överraskande bra till så mycket.
Konstigt är att "släktingen" DiMarzio EVO2 (DP215) -micken; tycker jag låter riktigt oren röv....

Vai's senaste signatur mickar: Gravity Storm; är mest en orgie i ett tok-peakat mellan register. Mycket "gryn" -som skiner igenom många processorer och feta signalvägar. Gillar man inte diskant; gillar man nog dessa. Ingen "favvo" -men inte heller röv... Egentligen inte så konstigt för Steve att vilja addera den här typen av mick sound -för att kompensera lite i sina bluddriga lind plankor.


/ Jonken


Jag använder sällan en gitarr med Evolution till inspelning eftersom de inte har så mycket egen karaktär. Men för rep och gig är de oslagbara! De sviker aldrig, det blir alltid vare sig för mycket eller för lite! Precis lagom av allt (jag hör ju hur illa det låter nu och det var egentligen inte meningen).


15 Sep 2018, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Polytone wrote:
Tycker faktiskt att JEM-gitarrerna håller utseendemässigt. Nästan så jag kan få lite GAS på en sån...och det trodde jag aldrig, bör tilläggas.

Fick samma tanke, en så snygg Ibanez racer vore inte alls fel att lägga till samlingen, i o f s fick de gömmas för mina mer puritanskt lagda vänner.


15 Sep 2018, 16:13
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Tycker dom är för mycket!

Ungefär som att någon har druckit för mycket Sangria sedan spytt i solnedgången,
samtidigt som han har tafsat för mycket i någon tant med bastskjol.

Men är det 80-tal så är det.

Hade trott att det var något roligt i stil med Evertune, eller kolfiberförstärkt hals
eller något annat skojigt.
Det var ( i mitt fall) ett rejält antiklimax.

Apgrepp... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Sep 2018, 20:38
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Det visar ju bara på att det har inte så mycket nytt sedan hösten 1987.

Skulla tippa på att Crafton redan då var leverantör....

=)

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Sep 2018, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
FuriousFingers wrote:
Det visar ju bara på att det har inte så mycket nytt sedan hösten 1987.

Skulla tippa på att Crafton redan då var leverantör....

=)

Eller 1950 (Tele), eller 1952 (Les P), eller 1954 (Strata).....


20 Sep 2018, 08:01
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Goran wrote:
FuriousFingers wrote:
Det visar ju bara på att det har inte så mycket nytt sedan hösten 1987.

Skulla tippa på att Crafton redan då var leverantör....

=)

Eller 1950 (Tele), eller 1952 (Les P), eller 1954 (Strata).....

LP och Strata är inga instrument det är möbelgitarrer att ha på väggen.

Ibanez däremot det är för riktiga män med skägg på bröstet.

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Sep 2018, 08:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
Jonken wrote:
Custom Sam wrote:
Har faktiskt funderat på att i alla fall testa en Ibanez, eftersom väldigt många racergitarrister använder dem så kan de inte var helt fel. Men, inte med några starka mikar, utan ngt PAFigt. Ganska oortodoxt, ja.

Har ingen gitarr med svaj idag, skulle var kul med lite dive bombs... Fånigt, javisst.

Får väl se om man kan hitta ngt objekt att fixa till... :D

Jag tror inte att hela hemligheten ligger i vilka mickar du fäller in i en basswood Ibanez. Egentligen mer vad gitarrens tonala egenskaper före mickarna är. Man får jäkligt mycket gura i Ex en RG; och byta ut kroppen till någonting i tonrikare träslag:

http://www.etguitars.com/custom-bodies
http://www.perleguitars.com/

Med en renare, klangrikare, naturligt sustainrikare ton; låter även lite starkare lindade mickar -som återhållsamt lindade mickar snuskigt mycket bättre.


/ Jonken


Tack för tipset, du menar köpa vilken vettig RG som helst och byta kropp. Ja, det är ju fullt görbart, och inte de allra värsta priserna om man kollar länkarna du postade. Eller så sågar man till en kropp själv, det är ju inte det märkvärdigaste. Har en del körsbärsträ liggande. Kan ju t.o.m byta till en JEM-kropp kanske... Edit: det verkar vara samma halsficka, 56 mm...

Det som är lite knepigt är att bli klok på vilka RG-modeller som är lagom bra, och gärna någon som har bra mikar direkt, så att bytet blir bara av kroppen. Dvs måttligt krämiga mikar typ de som sitter i JEM-modellerna, men i en RG? Vet inte om det finns några sådana modeller? Sedan ska ju halsen vara riktigt bra förstås...

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 20 Sep 2018, 10:26, edited 1 time in total.



20 Sep 2018, 09:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: NGD / Projekt - Ibanez JEM 7V DY
FuriousFingers wrote:
LP och Strata är inga instrument det är möbelgitarrer att ha på väggen.

Ibanez däremot det är för riktiga män med skägg på bröstet.
Jag går hellre till Mio än till Toys'r Us... :wink:


20 Sep 2018, 09:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.