View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:55



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips. 
Author Message

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Image

Hej!

Jag har tillgång till lite rör och undrar vart jag kan testa dem billigt i Göteborg?
Det är NOS rör från Philipps för det mesta. Och lite Mullard, Telefunken. Jag har lite EL84 och ECC81/12AU7 och annat som kommer att säljas sen.
Det står import på en del av dem och om jag förstått rätt så detta innebär att de tillverkades i Wien från och med 1958.
Jag undrar hyr eftertraktade de är och vad man kan rimligen ta betalt för dem?
Jag är rätt så intresserad av informationer/prisideer angående 6v6, el84, el34, ecc83, ecc81, el86, ef86, ef83, kt88.


29 Jul 2018, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
På bilden verkar det vara fabriksnya Philips-rör i originalkartong! Varför vill du testa dem?
Pris kan jag inte säga, men eftertraktade är dom.

_________________
- Ingvar -


29 Jul 2018, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Musikanten wrote:
På bilden verkar det vara fabriksnya Philips-rör i originalkartong! Varför vill du testa dem?
Pris kan jag inte säga, men eftertraktade är dom.


Instämmer helt här, enda skälet att packa upp slutrören är för att matcha dem.

Ser onekligen ut som ett fynd !
EL86 har sin lilla men viktiga marknad, de finns ingen nyproduktion.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Jul 2018, 15:08
Profile WWW

Joined: 04 Jun 2018, 13:15
Posts: 3
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Kolla med Racing. Han har en rörtestare i Åbro.


29 Jul 2018, 16:03
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Grattis, det där ser ju ut som en mindre pensionsförsäkring - om du säljer dom styckvis eller parvis på Ebay. Tradera ger inte samma pengar, japaner och annat hifi-folk hänger inte på Tradera. Priset är svårt att sia om, marknaden avgör. Kolla vad liknande sålt för (inte vad folk begär!) i USA resp EU, så ser du snart vart det pekar.

Håller med Peter - preamprören behöver sannerligen inte testas - dom kommer visa bättre än bra på vilken rörtestare som helst. Testa bara slutrören för att matcha dom ifall folk tjatar om ett matchat par, och ta betalt för värdeminskningen och matchningen! Bryt inte originalkartonerna på resten, då är dom inte NIB/NOS längre, utan bara NOS = lite lägre värde. Om du har Telefunken med original cellofanomslag, rör inte omslaget utan sälj dom som dom är.

EL86 brukade användas i små hemmastereos från 50- och 60talen, dom har definitivt en marknad, och kan betinga riktigt bra priser. Dom användes ofta i Philips-förstärkare, och om jag minns rätt så förekom dom ofta i deras 800ohms-riggar (jäkligt speciella slutsteg i förstärkare och radioapparater).


29 Jul 2018, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Ett exemplel från ebay : https://www.ebay.com/itm/PHILIPS-ECC83- ... m570.l1313

han begär 120 dollar för ett ecc83 . Vad han får vet jag inte.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Jul 2018, 17:25
Profile WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Tack för tipsen! Allt ni skrev här låter lovande, särkilt med tanken på att jag sitter på typ 10 kartonger, även om allt är inte fina dyra grejer. Jag kommer att öppna en reverb butik, tror jag.
Också, det ser ut som att en stor del av rören är tillverkade av Mullard i Blackburn UK, 1962.
Jag misstänker att det sänker inte värdet på rören.


29 Jul 2018, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Vinceletah wrote:
Tack för tipsen! Allt ni skrev här låter lovande, särkilt med tanken på att jag sitter på typ 10 kartonger, även om allt är inte fina dyra grejer. Jag kommer att öppna en reverb butik, tror jag.
Också, det ser ut som att en stor del av rören är tillverkade av Mullard i Blackburn UK, 1962.
Jag misstänker att det sänker inte värdet på rören.

Grattis!

Ta det bara lugnt, sälj inte för många i taget så att priset dumpas.
Oskadda kartonger, och låt gärna rören stanna i kartongerna. Testning är onödigt besvär, det kommer köparna ändå
att göra(misstänker jag). Om något rör inte uppfyller förväntningarna så byter du det bara.

Det är allt ovanligare med sådana här fynd, rör som inte testats och befunnits dåliga utan rör som tycks komma direkt från fabriken. Annars är det allt för vanligt att s.k. NOS är rör som en eller flera gånger befunnits sekunda och därför blivit liggande i lådorna.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 Jul 2018, 18:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Wow, grattis! :-) (Inte ett dugg avundsjuk! :cry: :wink: )

Mitt tips: Plocka ut ett rör av vardera typen och fotografera det med koder, getter-typ (i förekommande fall) och allt väl synligt. Lämna övriga askar oöppnade men lägg ut tydliga bilder av dem.
Jag kan inte säga något säkert, men jag tror du får bäst betalt för dem på det viset, på eBay eller Reverb.

Lycka till! :D

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


31 Jul 2018, 13:53
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Holy crap, det är bara att gratulera!

Kan bara instämma med peterh, lägg inte ut allt på en gång (om du inte behöver pengar snabbt) utan dra ut det på ett år eller två.


02 Aug 2018, 12:26
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Jag satte upp en reverb butik. Det är en början.

https://reverb.com/se/shop/vincents-gear-bazaar-63

Hör gärna av er om något är av intresse och så fixar jag lite bättre priser för bojarna.


02 Aug 2018, 13:57
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Hehe, ja, det där med priserna fick du snabbt koll på :-) Lycka till!


02 Aug 2018, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Jag tar alltid för vana att kolla rör innan jag köper dem ifall de tappat sitt vacuum. Menar ni att det sänker värdet? Exempelvis om jag vill sälja NOS rör så är det mer värda om säljaren och köparen inte vet hur de ser ut inuti? Det kanske är väldigt ovanligt att de tappat vacuumet när det gäller kvalitetsrör från philips? Jag var iaf med om det en gång att jag köpte ett par haltron GZ34 där en tappat sitt vacuum. Rören köptes av en gammal radiohandlare som rensade ut sitt garage. Det var NOS rör vad jag kunde se och tillverkade av någon av philips fabriker(Holland,england eller belgien minns inte).

_________________
/Nicklas


05 Sep 2018, 14:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Att rör "tappar vakuum" är inte vanligt, men många rörprovare har en funktion för att testa för för gasförekomst, vilket får mig att tro att det faktiskt förekommer (och har förekommit historiskt). Jag sitter också på ett gäng oanvända rör (såna som kallas NOS), men jag skulle dra mig för att gå igenom dem alla och granska/testa. Om nån ville köpa nåt och önskade få testade rör, vore det ju självklart att öppna och prova; det är ju inte rimligt att betrakta rör i sin kartong som nån sorts konstverk, oavsett fabrikat. Militära rörkartonger har jag ibland sett märkta med provningsdatum och ibland även med rekommenderat framtida omprovningsdatum. Troligen var man rätt angelägen om att rör som kom ut i fält inte var "DOA" och förlängde reparationstiderna i onödan.


05 Sep 2018, 17:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
OM rörets getter blivit vitt är glaset sprucket någonstans och röret är bortom räddning.

Om gettret är blankt med en rörprovare påstar att det är "gassy" kan det hämta sig om det värms upp,
gettret blir aktivt vid sådär 100 grader. När röret används fungerar gettret.

Men om röret inte har använts på många år kan gas orsaka överslag, som i sin tur kan skada röret.

En ofarlig metod att aktivera gettret är att lägga röret i en ugn, 100 grader i ett par timmar.

Men att hålla på att stoppa i fina NOS rör i en rörprovare är att överdriva. Risken finns att
själva aktiviteten med rörprovaren skadar röret.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 Sep 2018, 20:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Tackar för informationen, jag har exempelvis ett metallbas gz34 som jag funderar på sälja, kanske på ebay. Jag tror det är NOS men förpackningen har öppnats och fliken har gått av. Det finns annars inga synliga tecken på att det använts. Borde jag baka det i ugnen i 100 grader och sedan sälja det otestat? Har ett par gz34 förstärkare som skall renoveras men tyvärr ingen i spelbart skick.

Har läst historier om folk som provat att micra rör för att aktivera gettret(!) med varierat resultat. Kul att man kan göra en säker "light" aktivering i 100 grader.

_________________
/Nicklas


05 Sep 2018, 21:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
Micra rören! Hjälp...

Gettret är redan "aktiverat" om det finns den spegelyta som man förväntar sig, dvs gettermaterialet är utslaget på glaset. Den processen görs visserligen genom att man värmer elektrodsystemet med HF, men det är ju under kontrollerade former i fabriken...! När väl gettret är utslaget på glaset är det liksom i bruk och suger upp gaser. Det gör mer nytta i varmt rör än i kallt, men inte behöver man ugnsbaka rören. Jag har aldrig råkat ut för nån form av problem eller haveri med rör som legat inaktiva länge. Är getterspegeln vit är röret kört och det är ingen idé att testa.

Kittet mellan sockel och glas (gamla oktaler) är visserligen värmetåligt, men att köra röret i ugnen är faktiskt lite för magstarkt; släpper det har man ju fått ett problem även om man inte hade det tidigare.


05 Sep 2018, 21:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Jag sitter på lite NOS rör, behöver tips.
skumberg wrote:
Tackar för informationen, jag har exempelvis ett metallbas gz34 som jag funderar på sälja, kanske på ebay. Jag tror det är NOS men förpackningen har öppnats och fliken har gått av. Det finns annars inga synliga tecken på att det använts. Borde jag baka det i ugnen i 100 grader och sedan sälja det otestat? Har ett par gz34 förstärkare som skall renoveras men tyvärr ingen i spelbart skick.

Har läst historier om folk som provat att micra rör för att aktivera gettret(!) med varierat resultat. Kul att man kan göra en säker "light" aktivering i 100 grader.

Absolut ingen micro.
Däremot gör det nytta i 100 grader, inte för varmt det påverkar socklar och lim. 1-2 timmar är vad som behövs för att gettret
skall absorbera gasrester.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


05 Sep 2018, 22:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Prowler and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.