View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:13



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Lawsuit is da shit !! 
Author Message

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Lawsuit is da shit !!
Har säkert tagits upp 1000 ggr på Bojen ? Men är det bara jag som är förbannat trött på ordet Lawsuit ...??? Och ännu värre i sälj annonser Lawsuit bättre än originalet .. varför säljer man en gitarr som är så in i helvete bra så att den är bättre än originalet ??? Det måste ju vara en keeper om något ? :roll:


21 Aug 2018, 12:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Eller varför inte "spöar originalet med hästlängder"... Vem köper en gitarr för att "spöa" andra gitarrer?


21 Aug 2018, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
:D håller med er fullständigt.

Där emot kan den vara väldigt skön att spela på samt vara väldigt lik originalet visuellt vilket många uppskattar. Men bättre än originalet, nja? Sälj dina övriga original isåfall och behåll din japan.

_________________
Elsträng och Hammare


21 Aug 2018, 13:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Lawsuit is da shit !!
lpstd wrote:
Eller varför inte "spöar originalet med hästlängder"... Vem köper en gitarr för att "spöa" andra gitarrer?

Dessutom en dålig kopia som är hästlängder från originalet.

_________________
Mats


21 Aug 2018, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Jag tror att den typen av argument i en annons fungerar väldigt avskräckande för den generellt gitarrintresserade. Och överlag så har "säljsnack" i annonser motverkande effekt på mig.
Skriv vad det är - punkt. Är det någon info jag saknar så frågar jag.
PS
Likväl personer som har en väldigt hård och tråkig ton typ "detta är bästa pris kompis", "ej vill ha brevvänner" eller "ni som vet vad detta är..." lockar inte heller till att man tar kontakt.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


21 Aug 2018, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Lawsuit is da shit !!
glassfinger wrote:
Jag tror att den typen av argument i en annons fungerar väldigt avskräckande för den generellt gitarrintresserade. Och överlag så har "säljsnack" i annonser motverkande effekt på mig.
Skriv vad det är - punkt. Är det någon info jag saknar så frågar jag.
PS
Likväl personer som har en väldigt hård och tråkig ton typ "detta är bästa pris kompis", "ej vill ha brevvänner" eller "ni som vet vad detta är..." lockar inte heller till att man tar kontakt.

Håller med. Eller varför inte "Snackare undanbedes". Ska man ringa och flåsa i luren om man är intresserad?


21 Aug 2018, 14:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
glassfinger wrote:
Jag tror att den typen av argument i en annons fungerar väldigt avskräckande för den generellt gitarrintresserade. Och överlag så har "säljsnack" i annonser motverkande effekt på mig.
Skriv vad det är - punkt. Är det någon info jag saknar så frågar jag.
PS
Likväl personer som har en väldigt hård och tråkig ton typ "detta är bästa pris kompis", "ej vill ha brevvänner" eller "ni som vet vad detta är..." lockar inte heller till att man tar kontakt.


Jag är tvärtom. Jag skiter i annonstexten. Vi jag ha en pryl så svarar jag oavsett hur dum i huvudet jag tycker att personen i fråga verkar.


21 Aug 2018, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Håller med er alla.

Extra kul är det ju för att folk använder namnet på allt lite äldre som är kopior på befintliga märken.
Där de i de flesta fallen aldrig ens varit en lawsuite.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Aug 2018, 23:08
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Lawsuit is da shit !!
46821 wrote:
Har säkert tagits upp 1000 ggr på Bojen ? Men är det bara jag som är förbannat trött på ordet Lawsuit ...??? Och ännu värre i sälj annonser Lawsuit bättre än originalet .. varför säljer man en gitarr som är så in i helvete bra så att den är bättre än originalet ??? Det måste ju vara en keeper om något ? :roll:


Man behöver ju inte ÄGA (och behålla) ett original bara för att konstatera att en kopia är "bättre än originalet". Eller hur? Jag kan ju ha valt att köpa en lawsuit för att den är så bra (utan att äga ett original) men sedan jag tröttnat på den, har kapat fingrarna, fått en oemotståndlig lust att gå över till cello etc....så vill jag sälja.

Och det kan ju faktiskt vara sant att en mindre dyr variant av en gura slår originalet, ta t ex Squire JV-stratorna som "sopade banan" med Fender strator från lågvattenåren 77-79 (som jag ägt ett ex av).

Jag har ju oxå en Burny LP (inköpt för 3 papp begg) som är ett betydligt bättre köp och exemplar än några av de Gibson LP jag ägt (och sålt) genom åren. Men min absolut bästa LP någonsin är en Gib LP Studio -84, den slår alla lawsuits med hästlängder....

I övrigt håller jag med att hybrisargument i musiksammanhang är väldigt tröttsamma.


21 Aug 2018, 23:45
Profile

Joined: 13 Dec 2005, 19:49
Posts: 394
Location: Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Jag håller med alla ovanstående inlägg.

Varför sälja om "det är den bästa gitarr jag ägt". Behåll den då om den är så bra. Säljaren kan ju ha en anledning. Se nedan.


En annan sak som irriterar mig är när en säljare anger anledning till försäljningen. Jag struntar i om du är i behov av pengar (tråkigt iochförsig, men det är inte mitt problem), om du skall flytta, om du säljer "med sorg i hjärtat", etc.

Skriv vad som är till salu, skriv ut all fakta du kan (så slipper du "brevvänner" som frågar tusen saker), lägg ut bild. Hårda, kalla fakta helt enkelt. Som sagt, varför du säljer struntar jag i.

Enough ranting ... :D


22 Aug 2018, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Självklart skriver man så för att nån annan ska nappa på det och att man ska få ut så mycket pengar som det bara går...helst mer än den är värd dessutom! :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


22 Aug 2018, 10:50
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Nu pratar ni nog lite skräp här.

De flesta av planetens bästa gitarrer har haft flera ägare!


22 Aug 2018, 15:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Lawsuit is da shit !!
salesman wrote:
Nu pratar ni nog lite skräp här.

De flesta av planetens bästa gitarrer har haft flera ägare!

De flesta av planetens sämsta också. Fast det framkommer sällan att de är dåliga vid annonsering.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Aug 2018, 15:38
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Polytone wrote:
salesman wrote:
Nu pratar ni nog lite skräp här.

De flesta av planetens bästa gitarrer har haft flera ägare!

De flesta av planetens sämsta också. Fast det framkommer sällan att de är dåliga vid annonsering.



Yupp I agree.


22 Aug 2018, 15:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Ordet "vintage" ger väl också rätt bra utslag på skitsnackometern

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Aug 2018, 17:47
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Lawsuit is da shit !!
salesman wrote:
Nu pratar ni nog lite skräp här.

De flesta av planetens bästa gitarrer har haft flera ägare!



haha så jävla fyndigt.
Känner mig korkad för att jag inte kom på det själv.

(men jag brukar tänka något liknande när det kommer till bilar, det var i o f s också en kompis som sa det till mig: "när du läser en bilannons och säljaren påstår att det är världens bästa bil som säljs, varför behåller hen då inte den? Det verkar ju helkorkat att sälja")


Last edited by gurami64 on 22 Aug 2018, 19:15, edited 1 time in total.



22 Aug 2018, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Lägg till valfritt märke: ....slår alla .... med hästlängder.

Jovars man har ju testat alla ..


22 Aug 2018, 19:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
lillefar wrote:
Ordet "vintage" ger väl också rätt bra utslag på skitsnackometern


Om man väljer att definiera vintage som äldre vara av extra god kvalitet/årgång, vilket de flesta väl håller med om, och som gitarrannonser torde syfta till....... så måste äldre telecasters diskvalificeras eftersom det inte går att intonera ett trepunktsstall.... även äldre Gibsons före volutens intåg eftersom dessa halsars hållbarhet är sämre men å andra sidan så är det väl pannkakskroppar under dessa 70-talsår? Lika bra att diskvalificera Gibson från vintage-tillhöre helt och hållet. Stratocasters kan möjligen få vara med och leka men då det traditionella svajet håller stämningen sämre än Floyd Rose är de ändå körda. Så.... av äldre elgitarrer av plankamodell finns det egentligen bara strator med hardtail som egentligen duger för att få kallas vintage. Kanske det finns nåt annat mindre creddigt märke som gjorde gitarrer från de tidigaste åren som gjort någon modell som håller sig väl utan konstruktionsfel? Vad gäller halvackar får nån annan med koll på dem uttala sig.
Och.... ska man vara helt krass så duger bara gitarrer med True Temperament och Evertune då allt annat än en hals som intonerar över hela greppbrädan och och en gitarr som inte håller stämningen lika bra knappast kan vara att betrakta som extra god kvalitet.

Vilket således gör att den även använda synonymen till vintage; gammal, funkar alldeles utmärkt.


23 Aug 2018, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Även om jag till fullo inser tjusningen med gamla gitarrer, håller jag med om att termen "vintage" är ganska meningslös för den genomsnittligen begagnatköparen. Det räcker gott med att tala om vilket år den är tillverkad så kan andra käbbla om huruvida det är "vintage" eller inte.


23 Aug 2018, 14:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Men är det bra så det inte vintage, gammalt skit ska det vara.


23 Aug 2018, 16:29
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lawsuit is da shit !!
rifle wrote:
Men är det bra så det inte vintage, gammalt skit ska det vara.


Allt gammalt är bra skit.


23 Aug 2018, 17:07
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Vinyljunkie wrote:
lillefar wrote:
Ordet "vintage" ger väl också rätt bra utslag på skitsnackometern


Om man väljer att definiera vintage som äldre vara av extra god kvalitet/årgång, vilket de flesta väl håller med om, och som gitarrannonser torde syfta till....... så måste äldre telecasters diskvalificeras eftersom det inte går att intonera ett trepunktsstall.... även äldre Gibsons före volutens intåg eftersom dessa halsars hållbarhet är sämre men å andra sidan så är det väl pannkakskroppar under dessa 70-talsår? Lika bra att diskvalificera Gibson från vintage-tillhöre helt och hållet. Stratocasters kan möjligen få vara med och leka men då det traditionella svajet håller stämningen sämre än Floyd Rose är de ändå körda. Så.... av äldre elgitarrer av plankamodell finns det egentligen bara strator med hardtail som egentligen duger för att få kallas vintage. Kanske det finns nåt annat mindre creddigt märke som gjorde gitarrer från de tidigaste åren som gjort någon modell som håller sig väl utan konstruktionsfel? Vad gäller halvackar får nån annan med koll på dem uttala sig.
Och.... ska man vara helt krass så duger bara gitarrer med True Temperament och Evertune då allt annat än en hals som intonerar över hela greppbrädan och och en gitarr som inte håller stämningen lika bra knappast kan vara att betrakta som extra god kvalitet.

Vilket således gör att den även använda synonymen till vintage; gammal, funkar alldeles utmärkt.


Och likväl rör hon sig. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Aug 2018, 21:07
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Lawsuit is da shit !!
Vinyljunkie wrote:
lillefar wrote:
Ordet "vintage" ger väl också rätt bra utslag på skitsnackometern


Om man väljer att definiera vintage som äldre vara av extra god kvalitet/årgång, vilket de flesta väl håller med om, och som gitarrannonser torde syfta till....... så måste äldre telecasters diskvalificeras eftersom det inte går att intonera ett trepunktsstall.... även äldre Gibsons före volutens intåg eftersom dessa halsars hållbarhet är sämre men å andra sidan så är det väl pannkakskroppar under dessa 70-talsår? Lika bra att diskvalificera Gibson från vintage-tillhöre helt och hållet. Stratocasters kan möjligen få vara med och leka men då det traditionella svajet håller stämningen sämre än Floyd Rose är de ändå körda. Så.... av äldre elgitarrer av plankamodell finns det egentligen bara strator med hardtail som egentligen duger för att få kallas vintage. Kanske det finns nåt annat mindre creddigt märke som gjorde gitarrer från de tidigaste åren som gjort någon modell som håller sig väl utan konstruktionsfel? Vad gäller halvackar får nån annan med koll på dem uttala sig.
Och.... ska man vara helt krass så duger bara gitarrer med True Temperament och Evertune då allt annat än en hals som intonerar över hela greppbrädan och och en gitarr som inte håller stämningen lika bra knappast kan vara att betrakta som extra god kvalitet.

Vilket således gör att den även använda synonymen till vintage; gammal, funkar alldeles utmärkt.[/

Komik.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


23 Aug 2018, 21:14
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Lawsuit is da shit !!
mange wrote:
Jag håller med alla ovanstående inlägg.

Varför sälja om "det är den bästa gitarr jag ägt". Behåll den då om den är så bra. Säljaren kan ju ha en anledning. Se nedan.


En annan sak som irriterar mig är när en säljare anger anledning till försäljningen. Jag struntar i om du är i behov av pengar (tråkigt iochförsig, men det är inte mitt problem), om du skall flytta, om du säljer "med sorg i hjärtat", etc.

Skriv vad som är till salu, skriv ut all fakta du kan (så slipper du "brevvänner" som frågar tusen saker), lägg ut bild. Hårda, kalla fakta helt enkelt. Som sagt, varför du säljer struntar jag i.

Enough ranting ... :D


Och den värsta: Det är med en tår i ögat som jag säljer min ögonsten. Fram med spyhinken. :twisted: Jag håller med att jag skiter fullständigt varför man säljer. Men har inte ni andra här, ja jag menar givetvis inte just här, när man lagt ut gitarr för försäljning fått frågan antingen på mail eller även vid möte, varför ska du sälja den? Jag menar va fan är det för fråga? Skit i det varför jag ska sälja den. Ska du ha den eller inte? Kom på en sak till, varför är det så många som säljer billiga gitarrer skriver att det är en grym gitarr? Verkligen? En för 3000:- ny är en grym gura? Om den är så grym så behåll den då.


24 Aug 2018, 00:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.