View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:21



Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:

Tack för alla braiga råd Jonken!

1. Redan Baja-Telen som bygget ska ersätta uppfyller det mesta på din kravspec och det här bygget kommer att uppfylla alla punkter:

- Ask kropp (Nord eller swamp) - Japp, swamp ash, en bit.
- Lönn hals (en bits, enekltverkande T/R med skunk stripe) - Yes, Warmoth lönn en bit, enkelverkande TR med skunk stripe. Antagligen rostad också.
- Stall av vintage typ i plåt - Det får det bli. Har inte bestämt modell än. Kanske Joe Barden, eftersom det har kompenserade sadlar, verkar välgjort och ligger bra till i pris: https://www.thomann.de/se/allparts_joe_barden_bridge_n.htm
- Härdare sadel ämne - Gitarrmakarn Åke Björnstad i Jöttebörj får skära en bensadel åt mig. De han monterat på mina strator har get ett imponerande lyft.
- Rostfria band - Jajjamän, 6150 blir det nog eftersom det kändes bra på en tele jag verkligen gillade.
- Stämskruvar av icke taskig kvalitet. - Det lutar åt vanliga vintage Gotoh Kluson. De som Warmoth säljer om inte det finns något som är väsentligt bättre tonmässigt. http://www.warmoth.com/Vintage-Tuners-Set-of-6-Left-Side-Chrome-P966C728.aspx

2. Passformen i hals fickan är förstås extremt viktigt om man vill se till att vibrationerna ska kunna passera där. De Wildwood-tillverkade kropparna håller väldigt hög kvalitet och Warmoth-halsarna brukar också vara väldigt exakta, så det kommer nog att bli ett bra förband. Men det är lite väldigt tunna cellulosalackrester i nederkant på halsfickan (se bild nedan). Hur ska manbäst ta bort dem. Ska man sickla försiktigt med rakblad eller liknande, eller ska man använda sandpapper eller möjligen stålull?

Attachment:
BlondTele_halsfickezoom.jpg.png


4. Vilket värde gillas på tonkontrollen? Är det bara att googla fram standard Fender, eller är något annat att föredra? (Det blir något ganska 50-tals-tele-typiskt i mickväg.)

Varsågod min vän. Kul att det uppskattas.
Låter onekligen som att du kommer att ihop en killer Tele där.

Frågorna/funderingarna (i tur och ordning):

-Joe Barden sadlarna är mina personliga favoriter. Jag föredrar dessa före andra kompenserade Tele sadlar -för att de har en längre strängkontakt (samma som orginal Tele sadlarna). Nackdelen med Barden sadlarna är att strängen kan ibland glida på dom i sidled. Men detta går att åtgärda med strängfilar.

- Vintage style Kluson är standard på Tele. Ett utmärkt val. Warmoths Klusons är inte riktigt topphylla. Men de är inte dåliga heller. Vill man köra överkursen; kan man gå på "rock solid" -skruvarna. Dock är ju Teles riktigt stämningsstabila i grund.

- Wildwood kropparna är av mycket bra kvalitet. Lackrester på kant i en halsficka kan tas bort på olika sätt. Med en rak plan fil; men då är det lätt att chippa lack -om man inte bar kör fildragen i en riktning: In mot fickan. En rak, liten kloss + självhäftande sandpapper är nog den sakraste metoden.

- Jag kopplar alltid alla mina tonkontroller Gibson -style. Dvs; En lugg på tonkontrollen som på volympotar -mot pothöljet; och kondningen mellan mittluggen till signal in på V-poten. Sprague Organge drop funkar alltid kanon. Kör själv dock inte på standard .047 uF -utan .033 uF -eller .022 uF. Tycker även att en treblebleed är överkurs i en distinkt och bra Tele.

Fler tips:

Kontrollera vinkeln i din halsficka. Använd ett skjutmått. Mät avståndet från kroppens underyta till främre kanten på halsfickan. Jämför måtten på Bassidan och diskantsidan. Halsfickans inre golv mäter du genom att sätta kanten på skjutmåttet mot kroppens övre yta -och skjuta ut mät piggen. Samma sak här: Jämför måtten på bassidan mot måtten på diskantsidan.

Mät/kontrollera halsens bas och diskantsida. Här kan du bara nypa ihop skjumåttet över brädans högsta radius punkt -från båda håll. Jämför måtten.

När du har gjort detta; kommer du troligen säga: "-Men,,, vaffan..?".... (Warmoths halsar brukar dock vara bättre.)
Ofta är det tyvärr så att om man vill ha allt helt rakt & korrekt + i rätt tiltvinkel -utan shims larv; måste golvet på halsfickan fräsas om. Halsens kontakt botten måste slipas om -och om lackas med typ vintage ambertint. Efter lack -skall även den nya lackytan slipas och polleras helt plan. Det kostar tyvärr att ligga på topp. :wink:

Så varför allt detta då? Detta handlar inte bara om ton -och stbilitet i ett instrument. Detta handlar lika mycket om spelkomfort. En fel vinklad hals -som är högre fast i kroippen på Ex diskantsidan; innebär att den kommer att kännas onaturligare/tyngre/jobbigare att spela på -jämfört med en plan vinklad hals. Detta är ofta den lilla detaljen som man inte riktigt kan sätta fingret på -när en elgitarr känns så där helt suverän och magisk -kontra bara bra. Tonen får man även med felvinklade halsar -om man har bra kontakt mellan kropp och hals.... :o :?


/ Jonken :wink:


27 Jul 2018, 01:22
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Jag byggde en tele väldigt lik din för några år sedan. MJT superlätt swamp ash kropp,see trough white lätt åldrad, Musikraft Chunky C hals (dock lönnbräda). Jag körde all in med mekaniken, Gotoh Kluson Rock Solid stämmisar, Callaham stall kompenserat, åldrade rattar m.m., och toppade det med RS kit samt Lundgrens Vertigo mikar. Fantastisk gitarr!
Eftersom du kanske ännu inte köpt stämmisar och stall, kan jag rekommendera mina val. Kostar lite mer, men det är härligt att köra all in!

_________________
Image


27 Jul 2018, 10:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Stort tack igen Jonken!

Några följd frågor.:

1. Då lutar det åt Rock Solid i stället för vanliga Gotoh vintage Kluson. Jag tänkte att de billigare skulle funka på en gitarr utan svaj. Mitt stratabygge fick Gotoh 510 med alla tillval, men den har ju svaj.

Men ar du att Rock Solid-varianten kopplar vibrationerna bättre, eller är det bara känslan när man stämmer som blir bättre?

2. När jag pillade med projektet förra gången för fyra år sedan, så var jag helt inte på fetare dyrare stall Callaham, ABM, Glendale m.fl. Men den här gången så har jag bestämt mig för ett lätt och tunt stall efter rekommendationer och lite tankearbete och då får jag börja om från början.

Joe Barden är som sagt ett alternativ, men vridna stallsadlar borde väl vara en kompromiss. Gotoh som gör bra mekaniker och bra stratastall har raka, spårade kompenserade sadlar. borde inte det vara bättre än vinklade? Jag satt en faktiskt på en rak kompenserad på Bajan och det funkade bra. Vad finns det för tanka på raka kontra vinklade? (OBS! Illustrationen visar rätt sadel fast i fel material. Jag ska ha mässing)

Image

Samtidigt gillar jag att Joe Barden har mer sarg än Gotoh och därmed borde vara lite styvare utan att bli tjockare eller tyngre. Dessutom verkar det fiffigt med extra fästskruvar i framkant. Eller tänker jag fel?

Om man nu ska gå på vridna sadlar så vet jag att Izzy gillar Wilkinsons Gotoh-tillverkade stall med vridbara sadlar så att man kan intonera exaktare än de andra alternativen. Det är inte bara Izzy som gillar dem utan Suhr originalmonterar dem på sin fina T-modeller.

Så det känns väl som att det står emellan:

Gotoh med sina raka
Joe Barden
Gotoh/Wilkinson med sina vridbara

Hmm....

3. Slipning av halsficka: Vilen grovlek på papper föreslås?

4. Jag ska mäta halsfickan så snart jag får kroppen. Det borde bli i början av veckan eftersom den var i svenska tullen i onsdags.

Tack igen! :)


Last edited by CarlM on 27 Jul 2018, 17:45, edited 1 time in total.



27 Jul 2018, 16:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
Jag byggde en tele väldigt lik din för några år sedan. MJT superlätt swamp ash kropp,see trough white lätt åldrad, Musikraft Chunky C hals (dock lönnbräda). Jag körde all in med mekaniken, Gotoh Kluson Rock Solid stämmisar, Callaham stall kompenserat, åldrade rattar m.m., och toppade det med RS kit samt Lundgrens Vertigo mikar. Fantastisk gitarr!
Eftersom du kanske ännu inte köpt stämmisar och stall, kan jag rekommendera mina val. Kostar lite mer, men det är härligt att köra all in!


Kul att det blev bra! Det ser ut att bli Gotoh Kluson Rock Solid. Stallet däremot tänkte jag börja med något lättare och se hur jag gillar det. Jag har Callaham på en min gamla strata från 73 och det transformerade gitarren till en helt annan nivå, så jag vet att det är bra grejer. RS gillar jag också och sätter i alla mina P90 och humbuckergitarrer. I den här blir det vanliga CTS-pottar för att hålla ner kostnaden lite.

jag var inne på Lundgren, men Vertigo och BJFE, men det blir en Don Mare i stallet och antingen något riktigt billigt att köra tillfälligt med i halsen, eller en billig Q från Kroatien eller också smäller jag till och köper det jag ska ha med en gång. Men tyvärr springer det i väg prismässigt om man inte passar sig... Men mickar kan man altid byta. Att få till gitarren mekanisk först är viktigt, annars kunde jag lika gärna behållit min braiga Baja.


27 Jul 2018, 17:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
Jag byggde en tele väldigt lik din för några år sedan. MJT superlätt swamp ash kropp,see trough white lätt åldrad, Musikraft Chunky C hals (dock lönnbräda). Jag körde all in med mekaniken, Gotoh Kluson Rock Solid stämmisar, Callaham stall kompenserat, åldrade rattar m.m., och toppade det med RS kit samt Lundgrens Vertigo mikar. Fantastisk gitarr!
Eftersom du kanske ännu inte köpt stämmisar och stall, kan jag rekommendera mina val. Kostar lite mer, men det är härligt att köra all in!

Då köper man väl en blackguard från 50-talet? :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Jul 2018, 19:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
Stort tack igen Jonken!

Några följd frågor.:

1. Då lutar det åt Rock Solid i stället för vanliga Gotoh vintage Kluson. Jag tänkte att de billigare skulle funka på en gitarr utan svaj. Mitt stratabygge fick Gotoh 510 med alla tillval, men den har ju svaj.

Men ar du att Rock Solid-varianten kopplar vibrationerna bättre, eller är det bara känslan när man stämmer som blir bättre?

2. När jag pillade med projektet förra gången för fyra år sedan, så var jag helt inte på fetare dyrare stall Callaham, ABM, Glendale m.fl. Men den här gången så har jag bestämt mig för ett lätt och tunt stall efter rekommendationer och lite tankearbete och då får jag börja om från början.

Joe Barden är som sagt ett alternativ, men vridna stallsadlar borde väl vara en kompromiss. Gotoh som gör bra mekaniker och bra stratastall har raka, spårade kompenserade sadlar. borde inte det vara bättre än vinklade? Jag satt en faktiskt på en rak kompenserad på Bajan och det funkade bra. Vad finns det för tanka på raka kontra vinklade? (OBS! Illustrationen visar rätt sadel fast i fel material. Jag ska ha mässing)

Image

Samtidigt gillar jag att Joe Barden har mer sarg än Gotoh och därmed borde vara lite styvare utan att bli tjockare eller tyngre. Dessutom verkar det fiffigt med extra fästskruvar i framkant. Eller tänker jag fel?

Om man nu ska gå på vridna sadlar så vet jag att Izzy gillar Wilkinsons Gotoh-tillverkade stall med vridbara sadlar så att man kan intonera exaktare än de andra alternativen. Det är inte bara Izzy som gillar dem utan Suhr originalmonterar dem på sin fina T-modeller.

Så det känns väl som att det står emellan:

Gotoh med sina raka
Joe Barden
Gotoh/Wilkinson med sina vridbara

Hmm....

3. Slipning av halsficka: Vilen grovlek på papper föreslås?

4. Jag ska mäta halsfickan så snart jag får kroppen. Det borde bli i början av veckan eftersom den var i svenska tullen i onsdags.

Tack igen! :)

Frågorna/funderingarna i tur ordning:

- Jag personligen ser skillnaden mellan Ex rock solid -och vanliga kluson -tappar; som mer funktionell -än tonmässig. Det finns dock folk som menar att den mer exakta kuggningen som Rock S och 510 har; medför lite bättre ton. Och även de som påstår CARD -under Kluson medför en tonmässig förbättring. Dock är det ju alltid trevligare att stämma sin gitarr med bättre funktion på stämskruvarna.

- Exakt vilket stall och sadlar du väljer är en ren smaksak. Tänk på att du kan köpa stall plåten för sig -och de kompenserade stallsadlarna för sig. På detta sätt kan du få ihop exakt det du själv vill ha. Din gitarr i grund kommer redan att vara så bra tonmässigt; att det spelar egentligen inte så stor roll tonmässigt vad du väljer att ha. Det viktiga är bara att funktionen i vintageplåten finns där och att det känns rätt för dig. Det är också ganska enkelt att modifiera Tele stall plåtar i efter hand. Med en metallfil är det bara att fila forma de utstickande delarna på plåten som man själv vill ha dessa. (Dock försvinner ju ytbeläggningen på plåten där man filar. Bygger man en relic; blir detta bara snyggare. I en colset classic blir inte skillnaden heller så uppenbar; då man bara filar på en så smal kant.)
Personligen ogillar jag när höjdjusteringsskruvarna i stallklackarna sticker upp ovanför klacken. Det känns mycket skönare att kunna spela riktigt aggressivt utan att känna att man river sig på stallet. (Men för detta är det ju bara beställa och montera kortare skruvar.)
Jag gillar också bra styvhet -samt planmässig "rakhet/planhet" i ett vintage Telestall. (Typ att bottenytan inte har tendenser att bulla på dessa.)

- Kring 300 till 400 är utmärkt för finlir i trä. https://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Fretting/3M_Stikit_Self-adhesive_Abrasives.html Du kan eventuellt även behöva slipa lite på väggarna i halsfickan -beroende på hur centerlinjen ser ut. För detta använder du exakt samma kloss med självhäftande slippapper.

*center linjen är mitten linjen genom hela instrumentet. Tag empelvis en rulle sytråd för att kolla en rak linje från översadelns mitt till C-C på den mittersta sadelklacksskruven. När du håller tråden spänd mellan dessa punkter; skall tråden ligga över mitten på det högsta bandet på halsen. (I denna linje sitter även den bakre axelbandsknoppen.) Om halsen är riktigt bra gjord -kommer tråden att gå över center på brädans dots också. Exakt hur man eventuellt slipar -för att rikta halsen rätt; kan vi ta senare om detta blir aktuellt.

- ROCK ON my friend! 8)


/ Jonken


27 Jul 2018, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Tack för svaren Jonken!

Sedan jag skrev mitt förra inlägg har jag faktiskt hittat Gotohs tunna lätta stall, fast i versionen med sarg hela vägen som det är på Fenders. Jag inbillar mig att det gör dem styvare där mickan sitter och minskar risken för instabilitet i plåtområdet som håller micken. De säljs dessutom utan sadlar så att jag kan plocka på vad jag har lust med. Men det lutar åt Gotohs In-Tune-sadlar. Om de inte funkar så är det ju bara att prova något annat.

Image

När jag väl har delararna här så ska jag kolla upp geometrin och se om det behövs några mer justeringar. Jag ska också kolla förra årets lätt Norum-inspirerade hårdrocksstrata-bygge i samband med att jag mjukar till de nedre bandkanterna på den.


28 Jul 2018, 12:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Vill tipsa om bra mickar, lätt bland de bästa jag haft i en Tele.
https://www.priborapickups.com/product/ ... ickup-set/


29 Jul 2018, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
HowlingWind wrote:
Vill tipsa om bra mickar, lätt bland de bästa jag haft i en Tele.
https://www.priborapickups.com/product/ ... ickup-set/


Tack. Jag tittade på hans mickar när jag jagade mitt-mick till stratan förra året, men jag vet inte hur de låter jämfört med något annat. Stallmicken är beställ. Jag är fortfarande lite osäker på halsmicken, delvis av budget skäl, men också eftersom jag vill ha något som inte är muddigt och som släpper igenom en hel del sträng och attack.


29 Jul 2018, 20:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Halsmicken låter som en strata-mick men ändå tele. Har svårt för att beskriva ljud med ord,
bra mickar för pengen är det. Endast du själv kan avgöra vad du tycker om dom.


29 Jul 2018, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Jag ska faktiskt höra med honom vad han tar för en lös halsmick.


30 Jul 2018, 01:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
På gränsen till off topic, men det finns helt klart många recept på Telecasters!
För mig är det gitarrerna som Pete Townshend lät bygga av delar från Schecter som är "super-hpd-tele! Det var väl i princip dom gitarrerna som mer eller mindre startade "HPD" trenden!
Dom fins ju i dag som färdigbygda Schecter PT, men jag har länge lekt med tanken att skruva ihop en egen!
https://www.youtube.com/watch?v=APgC6XYcmSY

_________________
pudas


30 Jul 2018, 08:14
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
pudas wrote:
På gränsen till off topic, men det finns helt klart många recept på Telecasters!
För mig är det gitarrerna som Pete Townshend lät bygga av delar från Schecter som är "super-hpd-tele! Det var väl i princip dom gitarrerna som mer eller mindre startade "HPD" trenden!
Dom fins ju i dag som färdigbygda Schecter PT, men jag har länge lekt med tanken att skruva ihop en egen!
https://www.youtube.com/watch?v=APgC6XYcmSY


Jag vet inte vem som var först, men första gången jag hörde talas om HPD var 1981 när Pro Music Center (senare Marcel) började importera ESP-delar som de byggde strator och tele av och som de hävdade var mycket bättre än Fender. Lite senare började man höra talas om delar från Mightly Mite, Schekter och Warmoth. Men vem som jag först vet jag inte, men ESP var de första jag stötte på och då var det frågan om rena vintage-kopierade byggen snarare än de LA-inspirerade super-strat-byggen som dök upp lite senare.

Men i den här tråden handlar det om ett försök att pyssla ihop en tele med rötterna i 50-talet, som får lite uppdateringar som gör dem lite mer lättspelad och kanske lite mer mångsidig, utan att offra den klassiska tele-rösten.


30 Jul 2018, 12:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
HowlingWind wrote:
Halsmicken låter som en strata-mick men ändå tele. Har svårt för att beskriva ljud med ord,
bra mickar för pengen är det. Endast du själv kan avgöra vad du tycker om dom.


Jag mailade honom och han svarade att han bara säljer kompletta set och inte lösa mickar, så jag beställde en från Q Pickups istället


30 Jul 2018, 23:22
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Kolla in https://www.schroederguitarhardware.com/ som ser ut att tillverka fina stall. Fler bilder på deras Instagram. https://www.instagram.com/schroederguitarhardware/


31 Jul 2018, 14:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
niknor wrote:
Kolla in https://www.schroederguitarhardware.com/ som ser ut att tillverka fina stall. Fler bilder på deras Instagram. https://www.instagram.com/schroederguitarhardware/


Tack för tipset, men de stallen ligger ganska långt ifrån de lätta konstruktioner som behövs till den här typen av tele.


31 Jul 2018, 14:24
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
niknor wrote:
Kolla in https://www.schroederguitarhardware.com/ som ser ut att tillverka fina stall. Fler bilder på deras Instagram. https://www.instagram.com/schroederguitarhardware/


Tack för tipset, men de stallen ligger ganska långt ifrån de lätta konstruktioner som behövs till den här typen av tele.


Ja, de uppger inte vikten men undrar hur mycket det skiljer från ett Callaham eller Glendale egentligen?
"Quality materials and construction: Lightweight aluminum body and brass barrel saddles."


31 Jul 2018, 14:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
niknor wrote:
Ja, de uppger inte vikten men undrar hur mycket det skiljer från ett Callaham eller Glendale egentligen?
"Quality materials and construction: Lightweight aluminum body and brass barrel saddles."


Callahams telestall är också tunga och inte det man väljer om man gilla lätta tunna vintagestall. Utseendemässigt så ligger också Shroeders telestall en bra bit i från det klassiska teleutseende jag vill ha. Så det blir ett tunt, lätt Gotoh med höga kanter och med raka kompenserade mässingssadlar för mig.


31 Jul 2018, 15:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Polytone wrote:
kjelle wrote:
Jag byggde en tele väldigt lik din för några år sedan. MJT superlätt swamp ash kropp,see trough white lätt åldrad, Musikraft Chunky C hals (dock lönnbräda). Jag körde all in med mekaniken, Gotoh Kluson Rock Solid stämmisar, Callaham stall kompenserat, åldrade rattar m.m., och toppade det med RS kit samt Lundgrens Vertigo mikar. Fantastisk gitarr!
Eftersom du kanske ännu inte köpt stämmisar och stall, kan jag rekommendera mina val. Kostar lite mer, men det är härligt att köra all in!

Då köper man väl en blackguard från 50-talet? :wink:

... all in för rimliga pengar, inte som en halvgammal Porsche.

_________________
Image


02 Aug 2018, 11:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
... all in för rimliga pengar, inte som en halvgammal Porsche.

Vad anser du vara rimnliga pengar för ett sånt här HPD projekt?

10-12.000 i material?

Inkl Case, lack etc (men exklusive arbetskostnad)

_________________



03 Aug 2018, 14:41
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
... all in för rimliga pengar, inte som en halvgammal Porsche.

Vad anser du vara rimnliga pengar för ett sånt här HPD projekt?

10-12.000 i material?

Inkl Case, lack etc (men exklusive arbetskostnad)

Det landar där någonstans, billigare om man inte köper det bästa av allting, eller t.ex. beg kropp.
Anar att din tanke är att man inte får tillbaka pengarna, vilket är riktigt. Men, köper du en ny Fender av samma klass, förlorar du ännu mer, om du försöker sälja den.
Jag köper inte olackade delar, eventuellt halsar för att oljebehandla. Case har jag i plenty. Arbetskostnaden är inte relevant, eftersom jag gör det som ett nöje.

_________________
Image


04 Aug 2018, 11:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Nä, man bygger aldrig för att spara pengar. Man bygger när det man vill ha inte går att köpa, alternativt kräver en Custom Shop-order som kostar flera gånger HPD-projektet, d v s många 10000-lappar (om de nu fortfarande finns). Dessutom är det kul med resan från funderingar runt konstruktionen och bygget till att man spelar på en färdig gitarr. De byggen jag gjort gnom åren sedan jag byggde min första HPD1984 har jag blivit nöjd med och jag tror att jag kommer att bli nöjd med den här också. Men det vet man aldrig säkert och det är en risk man får vara beredd att ta.

Mitt Telebygge kommer att kosta mig 13-14 000:-. (utan case som jag har kvar från den förra) minus de 6000.- jag får för min gamla Tele. Jag hade tänkt att det bara skulle få kosta 10', d v s 4 000:- emellan, men när man väl kommer igång så vill man inte vara dumsnål, utan lägger lite extra här och där för att man inte ska ångra sig efter åt.

Att sälja den kommer inte att gå annat än som slaktobjekt. Vem betalar något för en HPD som inte är monterad av någon känd byggare? Jag ska faktiskt sälja mitt första ESP-bygge från 1984. Vi får se om jag får sålt den som den är eller om jag slaktar den.


Last edited by CarlM on 16 Aug 2018, 14:42, edited 1 time in total.



04 Aug 2018, 14:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
kjelle wrote:
Anar att din tanke är att man inte får tillbaka pengarna, vilket är riktigt.

Nä faktiskt inte. Bara nyfiken vad Ni sätter för budget när man ska ha bara bra grejer,
och vad du ansåg vara ett 'rimligt pris' för att gå 'all in' med en Tele-Hpd.

Tänker väl lite att hamnar man på runt 15 så börjar man hamna i samma prisklass som Fenders Custom Shop , begagnade. Men det hjälper ju inte om man så speciella krav på delarna att det inte finns en motsvarande att jämföra med.

_________________



05 Aug 2018, 11:00
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
Anar att din tanke är att man inte får tillbaka pengarna, vilket är riktigt.

Nä faktiskt inte. Bara nyfiken vad Ni sätter för budget när man ska ha bara bra grejer,
och vad du ansåg vara ett 'rimligt pris' för att gå 'all in' med en Tele-Hpd.

Tänker väl lite att hamnar man på runt 15 så börjar man hamna i samma prisklass som Fenders Custom Shop , begagnade. Men det hjälper ju inte om man så speciella krav på delarna att det inte finns en motsvarande att jämföra med.

Jag brukar köpa en del begagnat, halsar har jag nog bara köpt en ny. Det finns ju en hel del som startar projekt, men kroknar på vägen. Hårdvara som stall, stämmisar, rattar spelar ju ingen roll om det är begagnat. Stratastall har jag köpt några nya, eftersom jag fått smak på Callahams Vintage/modern stall, och inte vill gå ner i klass. Telestall finns ju några fler i samma klass.
Kropparna är det som, med den höga dollarkursen plus moms o tull, drar mest pengar. Det har med tiden uteslutande blivit MJT med åldrad lack, men ingen eller väldigt lite relic. Finishen på dessa har otroligt skön känsla.

Fender Fustom Shop brukar väl ligga lite högre än 15KSEK för bra ex? Åtminstone utsatt pris.

Jag har ju en fantastiskt bra Fender tele också...

_________________
Image


05 Aug 2018, 13:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Mike Leaf wrote:
kjelle wrote:
Anar att din tanke är att man inte får tillbaka pengarna, vilket är riktigt.

Nä faktiskt inte. Bara nyfiken vad Ni sätter för budget när man ska ha bara bra grejer,
och vad du ansåg vara ett 'rimligt pris' för att gå 'all in' med en Tele-Hpd.

Tänker väl lite att hamnar man på runt 15 så börjar man hamna i samma prisklass som Fenders Custom Shop , begagnade. Men det hjälper ju inte om man så speciella krav på delarna att det inte finns en motsvarande att jämföra med.


Det är en intressant tanke och den tänktes faktiskt av mig när jag funderade på att bygga en Floydad gitarr (typ superstrata), eftersom jag inte hade haft någon. Jag visst ungefär vilka delar jag vill ha, men jag hade ingen aning om vilken Floyd som var bäst, så jag startade en tråd här: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=114164&hilit=floyd Många rekommenderade Ibanez Edge, så det slutade med att istället för att lägga 10' på ett HPD-bygge, så köpte jag en Ibanez RG550 som hade snarlik spec som mitt planerade bygge. Visst, jag fick inte det träslag i kroppen jag ville ha, men jag fick en snabb lättspelad gitarr med jumboband och Floyd (Edge). Lämpliga mickar hade jag liggande, så det behövde jag inte köpa.

När det gäller din telejämförelse så blir det klart billigare att bygga en Tele med originalspec än med en del av de tillägg som nämnts i den här tråden och om man ska jämföra mot en beg CS, så kan man jämföra med att bygga med beggade delar, vilket bli ännu billigare.

Den billigaste CS Telen på Blocket ligger på 25'. Det låg en tidigare i sommar för 22,5' , så jag tror att det är svårt att hitta en för nämnda 15'. Så man kommer nog billigare undan med en HPD byggd med toppdelar även om man tar hjälp av proffs för sadelmakeri och bandoptimering. Men om jag ville ha en tele med original-spec, så hade jag nog först försökt hitta en Fender CS och gett mig på andra alternativ om jag inte hittade någon jag gillade.

Men rent generellt så tror jag inte att det är särskilt ekonomiskt att bygga, eftersom det finns en del risker och eftersom man inte är garanterad ett bra resultat i kombination med garanterat lågt andrahandsvärde. Man gör det av andra anledningar. I mitt fall, eftersom det jag vill ha inte går att köpa av Fender om man nu inte säljer bilen och beställer en "Masterbuilt" från CS.


17 Aug 2018, 10:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Jag matar på med lite uppdateringar om det pågående telebygget.

Alla delar har landat utan stallmicken och halsen (och lite småplock som skickas med den)

För att träna på Music Man-halsbehandlingen i väntan på hals från Warmoth, har jag nu provat att göra samma behandling på förra årets stratabygge som också har rostad lönnhals, fast med rosebräda. Jag har kört den behandlat ett år, men skulle föredra en Music Man-finish, så det blev en perfekt försökskanin.

Efter råd så oljade jag den två gånger med Birchwood Tre Oil med något dygns intervall. Halsen sög inte åt sig så mycket efter första oljningen, men det syntes stor skillnad direkt. Den blev snyggt tredimensionell. Efter lager nummer två så kändes det som att den inte skulle suga åt sig mer så då lät jag den ligga några dagar.

Image

Efter vila så gick jag på med Birchwoods tillhörande vax två gånger och resultatet ser lovande ut. (Wax on, wax off...) Jag har inte inte strängat upp den ännu, eftersom jag har lite lödjobb som ska fixas först, med det verkar blivit lyckat. :)

Image

Så då var genrepet avklarat. Telehalsen som är på ingång är i ett stycke utan, så den tänkte jag olja hella vägen runt utom huvudet som ska lackas för dekalens skull. Däremot tänkte jag bara vaxa baksidan eftersom vax på greppbrädan låter som en dålig idé när man bänder.

Just det, jag rundade av bandändarna på E1-sidan av greppbrädan efter tips i en annan tråd. Det är något som jag räknar med att få göra på telehalsen också och även det gick bra, även om det alltid känns lite obehagligt att ge sig på bandjustering när man inte är någon gitarrtekniker. Men med tålamod, bra verktyg, tid och försiktighet så gick det bra. Puh...


17 Aug 2018, 11:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
Jag matar på med lite uppdateringar om det pågående telebygget.

Alla delar har landat utan stallmicken och halsen (och lite småplock som skickas med den)

För att träna på Music Man-halsbehandlingen i väntan på hals från Warmoth, har jag nu provat att göra samma behandling på förra årets stratabygge som också har rostad lönnhals, fast med rosebräda. Jag har kört den behandlat ett år, men skulle föredra en Music Man-finish, så det blev en perfekt försökskanin.

Efter råd så oljade jag den två gånger med Birchwood Tre Oil med något dygns intervall. Halsen sög inte åt sig så mycket efter första oljningen, men det syntes stor skillnad direkt. Den blev snyggt tredimensionell. Efter lager nummer två så kändes det som att den inte skulle suga åt sig mer så då lät jag den ligga några dagar.

Efter vila så gick jag på med Birchwoods tillhörande vax två gånger och resultatet ser lovande ut. (Wax on, wax off...) Jag har inte inte strängat upp den ännu, eftersom jag har lite lödjobb som ska fixas först, med det verkar blivit lyckat. :)

Så då var genrepet avklarat. Telehalsen som är på ingång är i ett stycke utan, så den tänkte jag olja hella vägen runt utom huvudet som ska lackas för dekalens skull. Däremot tänkte jag bara vaxa baksidan eftersom vax på greppbrädan låter som en dålig idé när man bänder.

Just det, jag rundade av bandändarna på E1-sidan av greppbrädan efter tips i en annan tråd. Det är något som jag räknar med att få göra på telehalsen också och även det gick bra, även om det alltid känns lite obehagligt att ge sig på bandjustering när man inte är någon gitarrtekniker. Men med tålamod, bra verktyg, tid och försiktighet så gick det bra. Puh...

Nice work! Kul att läsa om dina framsteg.

Ett litet tips bara om du skall lacka framsidan på huvet: Lacka först- Olja efter att allt lack jobb är klart. Lack kan bete sig riktigt konstigt om det ligger det minsta olja eller vax på ytan den skall fästa på. Meao: Maskera av -och lacka huvet färdigt först. Skulle du få lite lack som rinner ner i maskeringen; är detta ingen katastrof -härdad lack är enkelt att skrapa, slipa, gnugga bort innan du börjar med vax om/vax off -behandlingen.


/ Jonken


19 Aug 2018, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
Jonken wrote:

Nice work! Kul att läsa om dina framsteg.

Ett litet tips bara om du skall lacka framsidan på huvet: Lacka först- Olja efter att allt lack jobb är klart. Lack kan bete sig riktigt konstigt om det ligger det minsta olja eller vax på ytan den skall fästa på. Meao: Maskera av -och lacka huvet färdigt först. Skulle du få lite lack som rinner ner i maskeringen; är detta ingen katastrof -härdad lack är enkelt att skrapa, slipa, gnugga bort innan du börjar med vax om/vax off -behandlingen.


/ Jonken


Tack. Japp! Lackningen gör jag först, innan oljning. Men tack för påminnelsen. På stratan använde jag schellack och det kanske jag gör den här gången också. Men jag skulle gärna hitta en annan lackmetod som inte ger ett så mörkt resultat, eftersom den rostade lönnen redan är lite för mörk i sig. men jag vet inte riktigt om det finns något alternativ som inte kräver sprutlackering.


19 Aug 2018, 21:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
CarlM wrote:
Tack. Japp! Lackningen gör jag först, innan oljning. Men tack för påminnelsen. På stratan använde jag schellack och det kanske jag gör den här gången också. Men jag skulle gärna hitta en annan lackmetod som inte ger ett så mörkt resultat, eftersom den rostade lönnen redan är lite för mörk i sig. men jag vet inte riktigt om det finns något alternativ som inte kräver sprutlackering.

Det är svårt att ändra den rostade, mörkare nyansen på träet -om man skall ha den naturliga träytan synlig. Det enda man kan göra är att se till att lackningen inte mörkar ytan ytterligare; utan endast skapar ett djup i nyansen. För att uppnå detta; är det endast genomskinligt klarlack som gäller. Vill man addera lite klassisk vintage Wibe i nyansväg; måste man även köra minst ett tunt lager med vintage amber någonstans mellan alla klarlacksvarven.

Hur tjockt med klarlack man måste lägga på; hänger egentligen på två saker:

A.) Om du lackar utan att porfylla ytan; måste lacken agera porfyllare. Detta innebär fler varv med slipning emellan -för att jämna ytan.
B.) Samma sak gäller om du skall på med en en dekal på huvet. Lack ytan över dekalen kommer att vara högre. Den behöver slipas ner -och matchas med den övriga ytan. Ytan runt om dekalen bygger man upp med vanlig klar, nyansfri klarlack. Och när man mellan slipar; vill man inte slipa bort nyans lacken; utan bara klarlack -när man skall få fram den slutliga jämna glas ytan,

Porfyller man ytan; får man den jämn på en gång. Detta innebär inte att man får en tunnare yta med klarlack. Det innebär endast att porerna i träet är fyllda med ett material som inte är lika klangrikt. Det finns dock en porfyllare som är klangmässigt lika bra som nitrolack: Och detta är superlim. Superlim är billigare på lågprisbutiker -än vad klarlack är hos gitarrdelsbutikerna. Och det härdar hårdare än nitrolack. Men eftersom du bara skall lacka en så liten yta; innebär inga större extra kostnader för dig i att bara köra lack. (Däremot innebär bara klarlack enormt mycket mer torktider + extra slipning.)

Vill man att lacken skall krackelera/spricka på vintagevis med tiden; vill man porfylla för att få på ett så jämnt lager lack som möjligt. När man har nitrolack även i träporerna; gör att lackens tjocklek varierar -och därför inte krackelerar jämnt. Nu tror jag inte att du är ute efter en krackelerad yta, men nämner detta ändå.

Och slutligen: Nej; det finns tyvärr inge annat alternativ än att spraya om du vill göra jobbet traditionellt korrekt.

Att lacka är den enkla biten. Den svåra och tidskrävande biten är all precision slipning -för att få en naturligt jämn och kvalitativ yta. Och du vill ABSOLUT INTE våtslipa om du har obehandlade träytor nära -som vattnet kan komma i kontakt med. Obehandlad ton trä sväller direkt när det kommer i kontakt med väta.


/ Jonken


19 Aug 2018, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Uppdatering 180724: Recept på super-hpd-tele?
OK, tack.

Jag får kolla med en kompis som cellulosa-sprayade en kropp år mig en gång om han är sugen. Annars får det bli schellack igen. Det har jag fått till en gång förut, så det borde gå igen. Det blev många väldigt tunna lager, men det blev bra när det var klart.

Fast den här gången funderar jag på att lacka baksidan av huvudet också. Det gjorde jag inte sist, utan oljade och vaxade hela baksidan av halsen och huvudet.


19 Aug 2018, 23:43
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 93 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.