View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:33



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inears) 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inears)
VIDEON
https://www.youtube.com/watch?v=32r6wkkaP9w

Igår kväll spelade Blazon Stone i Sandviken lite som uppvärmning inför nästa veckas festivalgig i Tyskland på Headbangers Open Air.
Eftersom jag inte har någon cementerad sättning i det här bandet så är "special guests" på alla spelningar i år är Philip Forsell (Antham) på sång och Daniel Sjögren (Twilight Force / Bloodbound) på trummor. Gitarrist och basist är "mer gjutna" men i grund å botten är det mitt soloprojekt.

Det var skitkul inte bara för gigget utan för ett par andra saker också som jag vill ta upp.

Första gången båda gitarristerna körde Evertune live (på våra Solar gitarrer). Fyfan va najs det aldrig blev några såna där awkward moments när trummisen räknar in och så står nån å stämmer å man får börja om. Självklart ska detta vara en rutin redan i replokalen, men ja, vi hade såklart aldrig detta problem.

Andra saken var att det också var första gången vi körde in-ear monitoring också. Vi har egen monitormixer så allt va liksom klart när vi kom till stället.
Att kunna ta med våran EXAKTA monitor-mix från repan och inte spendera en sekund på monitoring var helt fantastiskt.

Vi köpte 4 st LD Systems MEI 1000 för att från början ha helt egna mixar per medlem, men fick banta ihop till 2 bara då vi ville få plats med allt i ett rack (annars fick vi ha våra Digitech GSP1101 i ett separat rack å jag vill försöka banta riggen så mycket det går, men nu fick allt plats i ett 10U rack)

Evertune och eget monitor-rack är en riktig game changer för mej, och förmodligen resten av bandet.
Evertune har jag giggat med förr, men aldrig där båda gitarristerna har det. Då gör det riktig effektivitets-skillnad.

Visst, vi körde 2 sändare bara, så sångaren hade en egen mix och jag, andra gitarristen och basisten hade en gemensam, men det funkade bra.
Image


21 Jul 2018, 10:33
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Intressant. Kan du inte berätta mer om hur ni byggt upp monitorsystemet?


08 Aug 2018, 11:40
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Det ser ut ungefär såhär! :)

Enda skillnaden är att jag bytte ut två sändare mot 2x GSP1101 så vi kunde få in allting i samma låda istället för två separata lådor.
Visst fick vi dela mixen jag å andregitarristen+basisten, men det får det vara värt för tillfället.

Image



Efter att ha spelat i Tyskland på festival så har jag lärt mej en sak iallafall:
På festival med kort changeover time är det bättre att micka upp trummorna själv parallellt med festivalens egna mickar.
Sången bör dock såklart alltid splittas.


Vet inte om jag förklarade tillräckligt :oops:


08 Aug 2018, 19:52
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Tack för förklaringen.
Jag fattade den biten, det jag mer är ute efter är hur ni fixar signalen till sändarna.

Mickar eller lajnar ni alla instrument till en mixer (är det (d)en rackmixer(n) som sitter undersändarna i racket?)
och sedan tappar ni signalerna till sändarna via två aux-utgångar från mixern?


09 Aug 2018, 09:05
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Ah, ska försöka förklara lite närmare exakt vad vi har för intputs å så :mrgreen:

INPUTS på X32 mixern:
1. Kagge
2. Virvel
3. Puka
4. Puka
5. Puka
6. Överhäng
7. Överhäng
8. Radial J48 DI-box till gitarr 1 (så jag kan reampa gitarrerna hemma om jag vill)
9. Radial J48 DI-box till gitarr 2 (så jag kan reampa gitarrerna hemma om jag vill)
10. Radial J48 DI-box till bas <--- detta är även våran basmedhörning
11. Leadsång
12. Körsång 1
13. Körsång 2
14. Klicktracks (från en Cymatic Live Player 16 som trummisen styr)
15. Publik-mikrofon
16. Publik-mikrofon

AUX INPUTS på X32

1. Gitarr 1 från GSP1101
2. Gitarr 2 från GSP1101

OUTPUTS från X32

1-2: Sångarens in-ear mix (typ "albummix" med nästan allting fast extra sång såklart)
3-4: Delad mix till mej, andregitarristen och basisten (väldigt låg leadsång, men mer körsång till oss)
5-6: Medhörning till trummisens mixer


SPLITTERN!
1. Kagge <--- men frånmed nu kommer vi helst micka upp själva istället för att splitta för att minimera krångel!
2. Virvel <--- men frånmed nu kommer vi helst micka upp själva istället för att splitta för att minimera krångel!
3. Puka <--- men frånmed nu kommer vi helst micka upp själva istället för att splitta för att minimera krångel!
4. Puka <--- men frånmed nu kommer vi helst micka upp själva istället för att splitta för att minimera krångel!
5. Puka <--- men frånmed nu kommer vi helst micka upp själva istället för att splitta för att minimera krångel!
6. Leadsång
7. Körsång
8. Körsång



Det enda som behöver kopplas när vi spelar live är följande:

MIDI-kabel från Cymatic Live-Player till en GSP1101 (för automatiserade patch-ändringar)
Klicktrack-kabeln från Cymatic Live-Player till X32
2x överhängsmick-kablar
Trådlöst till gitarrerna (jag har ingen, så jag kopplar direkt till DI-box)
Trummickar (separat från FOHs egna mickar)
Sångmickarna såklart, samt splittade kablar till FOH

Jag tror det är allt. Annars är det mesta färdigkopplat :)
Jag ska optimera setuppen mera framöver, men behöver köpa lite prylar för att kunna göra det.


09 Aug 2018, 10:06
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Jag tycker inte alls detta är nördigt. Nej, inte alls :D Snudd på samhällsinformation som borde hamna i alla brevlådor.
Jag ska med största glädje i mörkret på min kammare djupstudera uppkopplingsschemat och återkommer, kanske, med frågor om lödningarna ochkabelkvaltet etc
Stort tack för inspirationen!


09 Aug 2018, 16:57
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Livevideo från igår! (å lite ovationer om Evertune, inea
Fler nördfrågor:
- hur får ni över micksignalerna till mixern? händer det på baksidan av racket? Hur ser det ut där?

- vilket gitarr/basljud går till FOH? från vad?

- vad är detta? Hur använder ni det?
"MIDI-kabel från Cymatic Live-Player till en GSP1101 (för automatiserade patch-ändringar)
Klicktrack-kabeln från Cymatic Live-Player till X32"


15 Aug 2018, 22:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Ohjay and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.