View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:12



Reply to topic  [ 15 posts ] 
stora högtalarelement 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3231
Location: växjö
Post stora högtalarelement
Det här med högtalarelement är helt klart något som dom flesta gitarrister, jag inräknad inte fördjupar sig i mer än absolut nödvändigt! Kanske på grund av lathet eller helt enkelt att man tycker det är allt för komplicerat! Man nöjer sig oftast med att magneten är grön!
Jag har alltid föredragit tio tummare och räknat bort allt över tolv tum som element till antingen el-bas eller PA, men sen hörde jag Johan Segeborn testa en Marshall 4x15 tummare som lät typ bäst i test! Helt klart bytte jag åsikt efter att ha hört den!
Här hittade jag Johan testa en 18-tummare, Greenback Celestion ! Och den låter fantastisk!
https://www.youtube.com/watch?v=OjePXHgrLzk

Själv har jag en gammal 15-tum Goodmans Audiom som ska tåla galopperande 15-Watt! känns lockande att snickra ihop en låda till den nu!

_________________
pudas


23 Jun 2018, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: stora högtalarelement
Högtalaren tycker jag är extremt viktig, inte bara storleken, utan även skillnaden mellan olika högtalarelement av samma storlek. Men visst, storleken ger ju lite förutsättningar för vad tratten kan åstadkomma och som du säger, ett eftersatt område på många sätt. Det byts mickar, sladdar, rör och pedaler hej vilt, men tratten glöms bort allt som oftast bort.

_________________
bneostman@live.se


24 Jun 2018, 08:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10859
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: stora högtalarelement
Jag har själv lagt massor av tid på att testa högtalarelement, men absolut är det är en ofta förbi sed del i folks riggar.
Högtalarna (och lådorna) gör ju enormt stor skillnad på slutreslutatet, mycket större än val av gitarr gör.
Min egen gissning är nog att det bara av anledningen att det kostar en del att laborera med och att många är osäkra att lita på sig själv i vad som faktiskt låter bäst till vad de gör (går igen i det mesta i folks riggar). Folk köper "vad många andra har" och stannar där.

För egen del har jag inte funnit mycket positivt ur att gå större än 12" (och under många år använde jag bara 10").
Men tior är svåra att micka upp bra, så nu kör jag 12" endast.

Men tycker du att större är ball så kör på det, är man inte nöjd så är det ju bara att byta tillbaka.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


25 Jun 2018, 09:36
Profile WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: stora högtalarelement
Högtalaren var en av de viktigaste komponeneterna i all ljudåtergivning på 50-60-70-talen precis som linskvaliten på kamror var för bildkvaliten på fotografien, sen när man fått hjälpmedel som kan mixtra med ljudet eller bilden har de helt glömts bort och i dag tror man att de inte har någon speciell betydelse, men inget kan vara mer fel. Båda är helt avgörande för slutresultatet. Jag ägde en gång en VOX AC30 som förolyckades så högtlarelementen pajade, de byttes ut från Celestion Blue till någon kopia och det berömda VOX-ljudet var helt försvunnet ända tills de ersattes med nya Blue, så i det fallet skulle jag påstå att mer än 60% av det ljudet är högtalarens fötjänst och det är något att fundera på när man bygger sitt ljud.


25 Jun 2018, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: stora högtalarelement
Högtalare ÄR en viktig del! Och man behöver verkligen själv testa grejer -för att få en bild av hur viktigt detta är. När man gör detta lär nog sig de flesta; att hur mycket man väljer att belasta högtalare: Gör att en och samma högtalare låter olika. Precis som att ha fler högtalare ger bredd. Djup uppnår man på mer än ett sätt. En av dessa sätt är större högtalarelement. (Tänkte försöka hålla mig där -då det är detta som tråden handlar om).

Personligen har jag landat i att komplettera med större ringar till kristallrena, rena, halvspräckta sound. Jag använder detta aktivt endast i min custom byggda Twin -rigg; där jag kombinerar en 15-tummare med två 12-tummare. Och detta är ganska ovanligt. De flesta brukar kombinera 10-tummare med 15-tummare. För många som nöjer sig med standard grejer; är detta (även enligt mig) den bästa kombinationen: Tight och djupt är melodin här.

Hur man monterar fast sina högtalare i lådor som har med än en kona; gör stor skillnad i hur dessa högtalare låter för sig -och ännu mer ihop. Det man vill addera med fler högtalare är bredd och stabilitet/säkerhet. Det sista man egentligen vill addera med fler högtalare är: Odistinkthet i kombinationen med det övriga. Uttrycket: Varje högtalare låter olika. Och så är det. Dock låter två nya, likadana högtalare inte alls så olika; om lyckats att montera in dessa så att samtliga högtalare ges så lika förutsättningar som möjligt. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit här om detta med högtalar distanser -på bakmonterade högtalare. Detta medför att man kan skruva fast alla sina högtalare hårt; utan att skada dessa i processen. Detta förändrar en ljudbilden ganska mycket.

Jag kunde vid ett tillfälle ha svurit vid; att ingenting kommer ens nära en 4 x 10" kombination när det gäller tighthet. Jag hade fel. Genom att fästa Ex 12-tummare effektivare -ger gör i princip samma sak. Fast gör soundet naturligare och vackrare -tillsammans med ext cabs med större högtalar element. Samspelet mellan de olika högtalardimensionerna får helt enkelt ett naturligare samspel på live volymnivåer. På helt kristallrent ljud ger detta floorshaker effekten i botten -som rock, blues, surf, rockabilly -snubbarna verkligen bugar för. Slide lir på rent sound är även precis det man vill att den skall vara på gitarr. Det ger den där natuligt djupa lapsteel effekten -fast med en naturligare övergång till det rena basregistret. Man behöver inte svära mellan raderna när det gäller att mixa high cutten (som man vill ha) -gente emot basen för att detta skall bli naturligt & rätt. Och här är det väldigt viktigt att förtydliga: Det är en sak att det funkar kanon när man spelar för sig själv; och en helt annan sak att det funkar när man lirar i ett storband -med en massa folk. För det är inte enkelt att hitta "sin lucka" i en mix -om man är tvungen att vara all-over-the-place -bara för att få ut soundet man vill ha.

När man pratar 15-tummare; är nog ordet "boomy" en ganska viktig faktor. Och frågan man bör ställa sig är: Vill jag ha en 15-tummare -som jag använder för sig självt; eller tillsammans med andra högtalare? Dessa två olika alternativ innebär två helt olika högtalartyper. "Boom" -eller "boomy" är egentligen samma begrepp som "snap" -fast på bassidan. När man slår hårdare på strängarna får man detta ur sin 15" högtalare. Så frågan blir ju:

- Vill man bara ha "boomy" som komplemment till det man redan har ur de andra högtalarna (Typ Sergio Leone effekten -fast i basregistret)?
- Vall man kanske ha mindre "boomy" -som även lägger till djup vid lättare anslag (typ Hammond djup effekten)?

En högtalare som sitter fast ordentligt -eller bättre i sin baffel i lådan gör den lite snällare, jämnare och krämigt varmare. Med andra ord: Är detta någonting man ens vill ta med i ekvationen när man skall köpa sin 15-tummare?
En annan stor fördel med högtalare som sitter fast ordentligt; är sättet den spricker upp. Här börjar man traska in på herr SRV:s områden. Att få samtliga koner att naturligt bryta upp samtidigt är ju givetvis drömmen. Man kan sitta och stirra sig blind på frekvenser, impedanser, Q-faktorer, db SPL -osv, osv; men ändå blir det en överraskning när man väl får hem sina beställda högtalare. Och vem fan har möjlighet att beställa hem allt man är intresserad av och A/B testa dessa själv -för att ge klarhet i vilken kona som egentligen är den rätta? Vad man istället måste göra är att bilda sig en uppfattning av att lyssna på andra -precis som trådskaparen "Pudas" gjort här. Och saken blir betydligt enklare om det endast är en högtalare man skall spela igenom i sin rigg. Och givetvis då: Hur skulle det där låta om man skruvade fast den där högtalaren bättre...? Men samtidigt: Varför ens besvära sig med detta om det soundet är det man är ute efter. (-Why fix it -if it ain't broke?)


/ Jonken 8)


17 Jul 2018, 12:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: stora högtalarelement
Har i stort sett "alltid" spelat på JBL D 130F, 15 tummare mao. Dels i den med min Fender Dual Showman medföljande jättehögtalaren, 2x15" och dels en basreflexlåda jag köpte tidigt 80-tal på MUG, enbart för den mindre storlekens skull, 1x15".

Det är dock något bättre ljud i originallådan, så det är oftast den jag spelar på.

Har alltid tyckt att det är fullt tillräckligt med attack, fastän det är 15" (före det hade jag en 4x12") t.o.m så mycket att jag har satt en en beamblocker på lådan. Man ska förstås hålla nere mängden bas, för att inte bli för bumlig, men det är inget problem tycker jag, vrid ner potten. Man hittar en bra placering i ljudbilden utan att störa andra.

Har dock testat en gång i "modern" tid att spela med andra högtalare med Fenderstärkaren. Det var dels en 4x10" och en 4x12", stackade. Jag tror att det var diverse Celestionelement i lådorna. Jag tänkte att detta kommer att bli fläsk!!!

Döm om min förvåning när jag fick ett tunt, mesigt ljud, dessutom ganska lågt. Även om jag drog på så var det ingen större snärt i ljudet.

Dvs storleken på högtalaren är en sak, men det är dessutom massor av andra parametrar som spelar roll. I JBLs fall är de erkänt känsliga element, och med klar definition.

Om jag inte är fel underrättad var det sådana element nämnde SRV använde, med Dual S-stärk. Det finns diverse "kopior" på¨dessa elementen från olika tillverkare, vet inte om JBL gör exakt likadana element längre.

Kan vara något att kolla om man vill ha både ock, fast respons och den stora högtalarens "fläsk".

_________________
/Lennart


17 Jul 2018, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: stora högtalarelement
Till Custom S: Jo Jbl har väl sin egen planhalva när det gäller 15”, blir inte bulliga i basen kanske pga renheten/krispigheten i lägre mid.
Däremot så är ju 10 snabbare/snärtigare än 12, och 12 resp 15 likaså. Gitarre går inte så långt ner (och speciellt i bandsammanhang oftast inte nödvändigt såvida man inte spelat metal o trash)
Så jag som velar mellan 10 el 12 i olika sammanhang (och olika stärkare gitarrkominationer) skulle gärna testa en 11” :D


19 Jul 2018, 09:24
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: stora högtalarelement
Vet bara att Peavey Delta Blues 15 Combon låter väldigt bra i vissa sammanhang.


19 Jul 2018, 12:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2521
Location:
Post Re: stora högtalarelement
Custom Sam wrote:
Har i stort sett "alltid" spelat på JBL D 130F, 15 tummare mao. Dels i den med min Fender Dual Showman medföljande jättehögtalaren, 2x15" och dels en basreflexlåda jag köpte tidigt 80-tal på MUG, enbart för den mindre storlekens skull, 1x15".

Det är dock något bättre ljud i originallådan, så det är oftast den jag spelar på.

Har alltid tyckt att det är fullt tillräckligt med attack, fastän det är 15" (före det hade jag en 4x12") t.o.m så mycket att jag har satt en en beamblocker på lådan. Man ska förstås hålla nere mängden bas, för att inte bli för bumlig, men det är inget problem tycker jag, vrid ner potten.
Spelar sen flera år tillbaka på en gammal fenderlåda med två JBL D 130F. Tung, otymplig och svårt att ersätta elementen, men underbart ljud.
Funkar lustigt nog bra till Marshallförstärkare och liknande, men använder den mest till min Deluxe reverb och Dual Showman.

https://www.youtube.com/watch?v=WRcNp93L3Y0
https://www.youtube.com/watch?v=sK-RdNwJhKc
https://www.youtube.com/watch?v=C1nHYJkRaWg (D130 när bakgrundsfärgen är rosa)


20 Jul 2018, 00:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: stora högtalarelement
zoork_1 wrote:
Spelar sen flera år tillbaka på en gammal fenderlåda med två JBL D 130F. Tung, otymplig och svårt att ersätta elementen, men underbart ljud.
Funkar lustigt nog bra till Marshallförstärkare och liknande, men använder den mest till min Deluxe reverb och Dual Showman.

https://www.youtube.com/watch?v=WRcNp93L3Y0
https://www.youtube.com/watch?v=sK-RdNwJhKc
https://www.youtube.com/watch?v=C1nHYJkRaWg (D130 när bakgrundsfärgen är rosa)


Japp, ljudet känns igen! Det sista klippet är ju ett väldigt illustrativt exempel på det jag pratade om när jag testade Celestionstacken, det blev inte alls samma fylliga, distinkta ljud. Sedan har inte jag så fina mikar som du har...

Vad gäller att ersätta så är det så att i den ena lådan, med ett element är det egentligen inte ett D130 F, utan ersättaren som fanns runt 1982. Vet inte om de finns nu dock. Låter extremt lika som de gamla, de är från -76 för övrigt.

Det kan ju tänkas vara så att JBL även idag har ett ljudmässigt likadant element, men med annan beteckning? Det är typ fyra siffror på 80-talselementet.

_________________
/Lennart


20 Jul 2018, 08:41
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2521
Location:
Post Re: stora högtalarelement
Custom Sam wrote:
Vad gäller att ersätta så är det så att i den ena lådan, med ett element är det egentligen inte ett D130 F, utan ersättaren som fanns runt 1982. Vet inte om de finns nu dock. Låter extremt lika som de gamla, de är från -76 för övrigt.

Det kan ju tänkas vara så att JBL även idag har ett ljudmässigt likadant element, men med annan beteckning? Det är typ fyra siffror på 80-talselementet.
Om du vid något tillfälle öppnar lådan, får du gärna återkomma med de fyra siffrorna (och om det står något mer)... :)


20 Jul 2018, 10:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2521
Location:
Post Re: stora högtalarelement
Jag har nyligen satt i ett gammalt JBL D120 i min Deluxe Reverb. Det låter inte tokigt alls, tvärtom BRA. Har testat många 12:or i den stärkaren (bl a gamla creamback, Tone Tubby H1, Tayden ACE, Tayden SMOOTH, Celestion Gold, Jensen P12Q, Fender Original och JBL K120). Även kopplat den till en rad olika lådor (2x10, 3x10, 4x10, 1x12, 2×12 och.4x12) men kommer alltid tillbaka till lådan med 15"... 8)


20 Jul 2018, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: stora högtalarelement
Håller helt med om att det är en enorm skillnad på hur högtalare låter och tar man V30 så kan de låta väldigt olika beroende på vart och hur de är tillverkade. Exempelvis har jag ett CAA cab som låter så väldigt mycket bättre och då har jag ägt alla upptänkliga fyrtolvor med V30 både från kända fabrikat och egna skapelser men CAA cabet känns som det lirar i en helt egen division och nästan märkligt att det kan vara sån skillnad.

Det som skulle vara riktigt intressant är en fyrtolva med 2x10 och 2x12 och få det att balansera perfekt.
Jag har funkat på detta och lär bli av någon gång då jag tror den kombinationen kan låta riktigt gott men i dagsläget har jag inte tillräcklig koll för annat än att skruva ihop nått på måfå som är lite av att hålla fingret i luften

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


20 Jul 2018, 10:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: stora högtalarelement
zoork_1 wrote:
Jag har nyligen satt i ett gammalt JBL D120 i min Deluxe Reverb. Det låter inte tokigt alls, tvärtom BRA. Har testat många 12:or i den stärkaren (bl a gamla creamback, Tone Tubby H1, Tayden ACE, Tayden SMOOTH, Celestion Gold, Jensen P12Q, Fender Original och JBL K120). Även kopplat den till en rad olika lådor (2x10, 3x10, 4x10, 1x12, 2×12 och.4x12) men kommer alltid tillbaka till lådan med 15"... 8)


IMHO har JBL-högtalarna fått oförtjänt dåligt rykte som vassa och fräsiga pga att de suttit i Fenderstärkare med den "roliga" kombon på Vibratokanalen av ett 3,3Mohms motstånd och en 10pF konding, dvs kondingen släpper igenom fräs och den allra vassaste diskanten, medan motståndet sänker signalen in till reverbsteget. Det går att lösa snyggare kan sägas...

De är distinkta, det är sant, och avslöjar allt man spelar, bra eller dåligt... :wink:

_________________
/Lennart


20 Jul 2018, 11:32
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2521
Location:
Post Re: stora högtalarelement
Custom Sam wrote:
De är distinkta, det är sant, och avslöjar allt man spelar, bra eller dåligt... :wink:
Kan bara instämma. Har varit en plåga ända sedan jag övergick till gamla Fenderstärkare o annat. En dålig dag bakom strängarna blir ingen snygg historia, finns ingenting att gömma sig bakom... :oops:


20 Jul 2018, 15:09
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer, Korvabengt, LLacrobat and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.