View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:26



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Stones och Ampeg 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Stones och Ampeg
Ja här pratar vi inte sovrumsförstärkare! Jag har länge undrat över hur Stones fick ett så skönt halvdistat ljud ur sina Ampegs? Både Mick Taylors och Keths Richards solo och komp sound är "spot-on" i min bok!
På detta klipp från Marquee club kan dom omöjligen kört förstärkarna fullt ut, powersoak fanns knappast då, mastervolym fans inte då på Ampeg. Att överstyra med den parametriska tonkontrollen låter inte så bra.
https://www.youtube.com/watch?v=t87B4frtEh8

Har själv ägt en Ampeg VT-22 och soundet finns där, men nås endast med volymen på 10!
Några teorier?

_________________
pudas


11 Jul 2018, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Stones och Ampeg
pudas wrote:
På detta klipp från Marquee club kan dom omöjligen kört förstärkarna fullt ut


Det tror jag nog att de kan...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jul 2018, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Stones och Ampeg
Det vanliga bland brittiska gitarrister vid denna tid var ju att tröcka till stärkarens ingångssteg med en treblebooster, typ Rangemaster eller Hornby-Skewes. Det gällde nog även för detta radarpar och deras Ampegs.
Å andra sidan, Ampeg-stärkarna hade switchar på fronten som ändrade ingångskänsligheten så att det var möjligt att få dist på måttlig volym. Om de nu önskade vara måttliga...

Bra länk f.ö.!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Jul 2018, 10:08
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Stones och Ampeg
I just den aktuella länken ses Fender-combos bakom både Mick Taylor (2 st.) & Keith Richards, ser ut som Vibrolux Reverb, med ”fälleben” och 2x10”-bestyckning.
De Ampeg SVT(?) toppar som ses verkar inte vara inpluggade; alla fyra hålen är lediga.

Så på Marquee 1971 körde de nog med några Vibrolux Reverb per skalle.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Jul 2018, 10:39
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Stones och Ampeg
Åtminstone Taylor verkar köra på en Fender. Här finns ett par bilder från konserten: https://iorr.org/talk/read.php?1,1657563

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jul 2018, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Stones och Ampeg
Lynxtrap wrote:
Åtminstone Taylor verkar köra på en Fender. Här finns ett par bilder från konserten: https://iorr.org/talk/read.php?1,1657563


Och där anar man 4 rattar på Normal-kanalen, vilket gör Taylors Fender-combo till en Twin Reverb.
Som om inte Ampeg var högljudda nog!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Jul 2018, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Stones och Ampeg
Marshall wrote:
Och där anar man 4 rattar på Normal-kanalen, vilket gör Taylors Fender-combo till en Twin Reverb.
Som om inte Ampeg var högljudda nog!


Ja, och i öronhöjd.
Förmodligen krävdes det för att han skulle höra sig själv med Keith bara någon meter bort :)
Några pedaler syns inte till, telefonsladdar rakt in i förstärkarna.
Kan inte ha varit nån lek att sitta längst fram på den konserten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


11 Jul 2018, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stones och Ampeg
Marshall wrote:
Det vanliga bland brittiska gitarrister vid denna tid var ju att tröcka till stärkarens ingångssteg med en treblebooster, typ Rangemaster eller Hornby-Skewes. Det gällde nog även för detta radarpar och deras Ampegs.
Å andra sidan, Ampeg-stärkarna hade switchar på fronten som ändrade ingångskänsligheten så att det var möjligt att få dist på måttlig volym. Om de nu önskade vara måttliga...

Bra länk f.ö.!



Ja just det ja, dom där känslighets-swicharna glömde jag! Har aldrig provat någon från den tidigare generationen Ampeg med dom! Ska tydligen gå att få lite spräck med dom! Här kör Jeff Beck på en VT-40 toploader och det soundet kan man inte få med dom senare! https://www.youtube.com/watch?v=TZlFTbvfKPE
Någon treble booster tror jag inte Stones ens orkade mikla med!

_________________
pudas


11 Jul 2018, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stones och Ampeg
Marshall wrote:
I just den aktuella länken ses Fender-combos bakom både Mick Taylor (2 st.) & Keith Richards, ser ut som Vibrolux Reverb, med ”fälleben” och 2x10”-bestyckning.
De Ampeg SVT(?) toppar som ses verkar inte vara inpluggade; alla fyra hålen är lediga.

Så på Marquee 1971 körde de nog med några Vibrolux Reverb per skalle.



Läste någonstans att det inte var bandet själva som valde Ampeg, utan det var en sponsavtal som managern skrev mellan bandet och Ampeg. Bland annat innebar detta att en del speciallösningar gjordes, bland annat högtalarkabinett med inbyggda SVT-slutsteg. Kan ju finnas en möjlighet att Fender förstärkarna slavades ut i Ampegarna?

_________________
pudas


11 Jul 2018, 18:46
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Stones och Ampeg
Sidospår här, men Janne Schaffer körde ju också en VT-40 på 70-talet. Han kramade skön sist ur den, precis som Jeff Beck i den fina länken ovan.
Steve Morse körde V-4.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Jul 2018, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stones och Ampeg
Ja VT-40 var mycket populära på 70-talet, alla trixiga gitarrister körde på dom! Helt klart är att den gamla top-loader modellen har möjlighet till riktigt bra dist-ljud!
Hittade en bra Y-T demo där en skojig tysk demar en gammal VT-40 "ampli-fire"! Först förstärkarens rena ljud och längre in i klippet dess distade ljud. Riktigt bra demo av en kille som verkligen kan spela gitarr och göra grejerna rättvisa, sound att dö för!
https://www.youtube.com/watch?v=33mR1FtV8JA

_________________
pudas


12 Jul 2018, 11:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Stones och Ampeg
Hur många kanonljud som helst... Låter riktigt bra.

Ska direkt sägas att det följande schematittandet är något jag har en del koll på. men det finns ju andra här på forumet som kan ge betydligt bättre info, och kanske mer korrekt. Jag misstänker att många har semester och inte tar sig tid att hänga på forum...

Jag tog en titt på schemat, https://drtube.com/schematics/ampeg/vt40pre-jp.gif och det känslighetsswitcharna gör är att de ändrar avkopplingen hos rören, avkopplingskondingen är så att säga variabel. det är en hyfsat stort avkoppplingsmotstånd jämfört med t.ex Fender. Mindre avkoppling = lägre känslighet/"kräm", mindre basigt.

Brightswitchen är precis som ordet säger en brightswitch som kopplar i olika stora kondingar över volympotten.

Det som slår mig är det stora anodmotståndet på första förstegsrören på båda kanalerna, 390 kOhm, som gör förstärkarsteget väldigt känsligt och som kompressar tonen en hel del. Kan säga som jämförelse att Fender har 100kOhm för det mesta, och en ökning till det dubbla ökar känsligheten avsevärt. Att då öka till 4 ggr låter intressant... Jag har på en Fenderstärk en switch mellan 100 och 200 kOhm. Med större motstånd blir det som sagt mer kompression och högre känslighet/dist. Lite "fräsigare" ljud. Intressant med 390kOhm.

NU är ju avkopplingen mindre med 10 uF jämfört med Fenders 25uF, så att det motverkar något det stora anodmotståndet, som lilla jag uppfattar det...

Sedan finns det ju massor av andra avvägningar gjorda i konstruktionen, som förändrar bilden på totalen, där tar mina kunskaper slut...

Det som är spännande är att ett byte av någon komponent här och där för ett par tior ger helt annorlunda ljud...

_________________
/Lennart


12 Jul 2018, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
Dom spelade mest större lokaler och arenor i början av 70-talet och där behövdes rejäla donimgar för PA var rätt klena på den tiden.

Att man hade AMPEG oinpluggade på mindre klubbar var nog pga en sponsor-deal.

Deras prylar (och de flesta andra större band från den tiden) var oftast rejält moddade,
man moddade allt pga att det var begränsat med pedaler och eftermarknadsprylar

Bra att komma ihåg när kommentar hur stärkare och inspelningar låter från förr.

_________________



12 Jul 2018, 16:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Stones och Ampeg
Custom Sam wrote:
Hur många kanonljud som helst... Låter riktigt bra.

Ska direkt sägas att det följande schematittandet är något jag har en del koll på. men det finns ju andra här på forumet som kan ge betydligt bättre info, och kanske mer korrekt. Jag misstänker att många har semester och inte tar sig tid att hänga på forum...

Jag tog en titt på schemat, https://drtube.com/schematics/ampeg/vt40pre-jp.gif och det känslighetsswitcharna gör är att de ändrar avkopplingen hos rören, avkopplingskondingen är så att säga variabel. det är en hyfsat stort avkoppplingsmotstånd jämfört med t.ex Fender. Mindre avkoppling = lägre känslighet/"kräm", mindre basigt.


Har lite svårt med att läsa brytare på scheman, blir det det så att brytaren reglerar det motstånd som ligger i serie med avkopplingskondingen, medan själva katodmotståndet är konstant 6.8K?
Kombinationen 390K/6.8K, i hur stor stor utsträckning kan den tänkas "ta ut" skillnaden mot t.ex 100K/1.5K? Man har ju i princip ökat bägge motstånden lika mycket.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Jul 2018, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Stones och Ampeg
Gitarristen i Wasa Express, han som såg ut som Frank Zappa
spelade på en VT-22. Coste Apetrea som spelade i Samla Mammas Manna
körde på en V4 topp och 4x12 låda. Ampeg var det man skulle ha om man
var en kool snubbe i slutet på 70-talet. Innan Mesa Boogie kom.

_________________
Försvinn ur min åsikt


13 Jul 2018, 03:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Stones och Ampeg
Lynxtrap wrote:

Har lite svårt med att läsa brytare på scheman, blir det det så att brytaren reglerar det motstånd som ligger i serie med avkopplingskondingen, medan själva katodmotståndet är konstant 6.8K?
Kombinationen 390K/6.8K, i hur stor stor utsträckning kan den tänkas "ta ut" skillnaden mot t.ex 100K/1.5K? Man har ju i princip ökat bägge motstånden lika mycket.


Japp, precis så är det. Dvs katodmotståndet är konstant, medan avkopplingen varieras via brytaren.

Vad gäller 390/6,8; Det går förstås att räkna på för den som kan sådant, mina kunskaper är för små där. Däremot har jag tidigare testat med att ha 33kOhm katodmotstånd á la Soldano, det sänker volymen avsevärt, och skickar iväg rörets arbetspunkt till helt utanför det tänka arbetsområdet. Dvs röret kan inte gå rent helt enkelt, massor av kompression. Det blir väldigt enkelt att spela, bara att fippla runt så låter "bra".

kombinationen 390/6,8 kan ta ut delar av skillnaden i kräm in till nästa rör, men den skillnad som blir i headroom etc finns ju kvar, det kan mycket väl vara där den kompression som tysken pratar om kommer ifrån.

Kul, då finns det fler saker att testa....

_________________
/Lennart


13 Jul 2018, 08:17
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Stones och Ampeg
Jag har en gammal "top-loaded" VT-40 combo, och den behöver faktiskt inte vridas upp hela vägen för att få häng, framförallt om man lirar på en Les Paul, SG eller liknande.

Hittade en gammal mobil-filmad video som jag gjorde med den. https://www.youtube.com/watch?v=16xCx_eoXyw Tyvärr väldigt dålig kvalitet och ganska sloppy lirat. Men här var stärkaren långt ifrån crankad. Har för mig att volymen stod på typ klockan tio.


13 Jul 2018, 09:47
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
Bara att slå till på den här!
https://vend.se/452226-ampeg-vt-40-rare ... y-serviced

Eller den här som är lite billigare och lättare!
https://vend.se/452195-catalinbread-sft ... dal-preamp


13 Jul 2018, 19:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
GreatShakes wrote:
Jag har en gammal "top-loaded" VT-40 combo, och den behöver faktiskt inte vridas upp hela vägen för att få häng, framförallt om man lirar på en Les Paul, SG eller liknande.

Hittade en gammal mobil-filmad video som jag gjorde med den. https://www.youtube.com/watch?v=16xCx_eoXyw Tyvärr väldigt dålig kvalitet och ganska sloppy lirat. Men här var stärkaren långt ifrån crankad. Har för mig att volymen stod på typ klockan tio.
Låter riktigt bra tycker jag.
Hade en VT22 en gång i tiden, otroligt tung och galet högljudd... :shock:


14 Jul 2018, 00:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Stones och Ampeg
Har också haft en vt-22 som lade en god grund för tinnitus på den tiden gitarrspelet var obefintligt och lät mer som en rivningsfirma :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Jul 2018, 00:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Stones och Ampeg
pudas wrote:
Ja VT-40 var mycket populära på 70-talet, alla trixiga gitarrister körde på dom! Helt klart är att den gamla top-loader modellen har möjlighet till riktigt bra dist-ljud!
Hittade en bra Y-T demo där en skojig tysk demar en gammal VT-40 "ampli-fire"! Först förstärkarens rena ljud och längre in i klippet dess distade ljud. Riktigt bra demo av en kille som verkligen kan spela gitarr och göra grejerna rättvisa, sound att dö för!
https://www.youtube.com/watch?v=33mR1FtV8JA


Kul snubbe! Vet inte om jag håller med om att det är ett sound att dö för, men visst är det en cool stärkare. Jag är ett stort Mick Taylor / Stones-fan och har (pga av det) en VT40 sedan 15 år tillbaka. Men den är lite jobbig att använda för att den är så stor, så jag har på senare år spelat mer på enklare rörstärkare i 15-wattsklassen som jag tycker är lite lättare att få ett "fett" rörljud ur. VT40:an låter en smula mer sterilt tycker jag, även om det är tufft på sitt sätt.


26 Jul 2018, 18:18
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Stones och Ampeg
LieMfB wrote:
pudas wrote:
Ja VT-40 var mycket populära på 70-talet, alla trixiga gitarrister körde på dom! Helt klart är att den gamla top-loader modellen har möjlighet till riktigt bra dist-ljud!
Hittade en bra Y-T demo där en skojig tysk demar en gammal VT-40 "ampli-fire"! Först förstärkarens rena ljud och längre in i klippet dess distade ljud. Riktigt bra demo av en kille som verkligen kan spela gitarr och göra grejerna rättvisa, sound att dö för!
https://www.youtube.com/watch?v=33mR1FtV8JA


Kul snubbe! Vet inte om jag håller med om att det är ett sound att dö för, men visst är det en cool stärkare. Jag är ett stort Mick Taylor / Stones-fan och har (pga av det) en VT40 sedan 15 år tillbaka. Men den är lite jobbig att använda för att den är så stor, så jag har på senare år spelat mer på enklare rörstärkare i 15-wattsklassen som jag tycker är lite lättare att få ett "fett" rörljud ur. VT40:an låter en smula mer sterilt tycker jag, även om det är tufft på sitt sätt.


Vilka mindre förstärkare (ca 15 W) går det att få att låta som det klassiska Stones Ampeg-soundet? Typ Get yer ya-ya's out.
Håller med om att VT40:n är lite för tung samt spelar lite för starkt för många spelställen där man får gig. Men det är ett unikt ljud som jag är osäker på om jag hört någon annan förstärkartillverkare lyckats efterkonstruera.


27 Jul 2018, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
LieMfB wrote:
[Men den är lite jobbig att använda för att den är så stor, så jag har på senare år spelat mer på enklare rörstärkare i 15-wattsklassen som jag tycker är lite lättare att få ett "fett" rörljud ur. VT40:an låter en smula mer sterilt tycker jag, även om det är tufft på sitt sätt.

Dom användes på stora arenor eftersom PA var usla på den tiden, man behövde effekten för att höras, och sen hade man roddare som bar dessutom :)
15 w utan att micka ut på Wembley är ingen höjdare.

_________________



27 Jul 2018, 14:31
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
Kolla in en modell som heter Ampeg GTV15, finns som topp och 1x12-combo. Tillverkas inte längre men finns ibland till salu.
https://youtu.be/valzOivu2MI


27 Jul 2018, 14:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
Lyssnade på ett par klipp med Ampeg GTV15, låter väldigt bra i mina öron...


27 Jul 2018, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Stones och Ampeg
GreatShakes wrote:
Vilka mindre förstärkare (ca 15 W) går det att få att låta som det klassiska Stones Ampeg-soundet? Typ Get yer ya-ya's out.
Håller med om att VT40:n är lite för tung samt spelar lite för starkt för många spelställen där man får gig. Men det är ett unikt ljud som jag är osäker på om jag hört någon annan förstärkartillverkare lyckats efterkonstruera.


Tja... det blir ju väldigt subjektivt det här, men jag tycker nog inte att stärkarna är superviktiga för att få till "Stones '69-73". Har man en schyst Les Paul och får till en stor del av Mick Taylors och Keiths känsla och spelteknik och stil så funkar det riktigt bra med andra stärkare. Själv har jag oftast lirat i mindre replokaler och hemstudion, och då har det låtit mera Mick Taylor med en Fender Deluxe (15 W) på fullt skaft än att jag ska hålla på och gneta med min 60 watts VT40. Men det har ju så klart mest med lokalen/sammanhanget att göra.

Men visst är de roliga stärkare. EQ:n är ju fenomenal (speciellt jämfört med treble/mid/bass-kontrollerna på mina mindre rörstärk som knappt gör nån skillnad) och man kan ju få fränt nasal dist på någorlunda återhållsamma volymer om man drar upp mellanregistret.


28 Jul 2018, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Stones och Ampeg
Mike Leaf wrote:
LieMfB wrote:
[Men den är lite jobbig att använda för att den är så stor, så jag har på senare år spelat mer på enklare rörstärkare i 15-wattsklassen som jag tycker är lite lättare att få ett "fett" rörljud ur. VT40:an låter en smula mer sterilt tycker jag, även om det är tufft på sitt sätt.

Dom användes på stora arenor eftersom PA var usla på den tiden, man behövde effekten för att höras, och sen hade man roddare som bar dessutom :)
15 w utan att micka ut på Wembley är ingen höjdare.


Nä, det så klart. Och Stones körde inga små 60-wattars VT40 på scen, där var det SVT-modellen eller kanske V4.


28 Jul 2018, 11:53
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
Hade en sådan där nytillverkad GTV15H ett tag, lät riktigt bra. Enligt Catalinbread så körde Mick Taylor på deras Sft-pedal under turnén 2013 (var det väl?).
Det här ska tydligen vara hans pedalbord!
http://www.tdpri.com/attachments/mickta ... pg.182796/


28 Jul 2018, 12:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Stones och Ampeg
LieMfB wrote:
Tja... det blir ju väldigt subjektivt det här, men jag tycker nog inte att stärkarna är superviktiga för att få till "Stones '69-73". Har man en schyst Les Paul och får till en stor del av Mick Taylors och Keiths känsla och spelteknik och stil så funkar det riktigt bra med andra stärkare..

Japp,
Det går hur enkelt som helst att ratta fram dessa ljud ur valfri rörstärk och gitarr från tidsperioden om man vet vad man gör.

_________________



28 Jul 2018, 19:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Stones och Ampeg
Fast frågeställningen är ju lite tvärt om, typ: Hur får man en Ampeg att låta "stones" på klubbnivå? Med Ampeg menas då deras gamla 100-300wattare VT-22, VT-40, SVT.

Mina erfarenheter (VT-22, distortion ratt) är att dom på normal volym låter platt och tråkigt, inte alls speciellt rockigt, snarare ett sound som passar dansbandsgitarristen best!

_________________
pudas


28 Jul 2018, 19:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.