View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:10



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Vad göra i London förutom Denmark street? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Vad göra i London förutom Denmark street?
Ska till London och det föreligger en större risk att jag kommer att bosätta mig där dagtid. Det skulle ju vara kul att hitta på något annat också, så har ni några tips?
Är ointresserad av fotboll (och sport i gemen), är inte intresserad av att dricka öl, vill nog inte slösa tiden på gamla museer och liknande utan vill ha lite icke uppenbara tips.
Gärna musikrelaterat.


09 Jul 2018, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Jag bodde i London 1997-2000 och borde väl ha ett par hallonsnår att tipsa om.
Men det var ju så att det vi, min fru och jag, gjorde var mest de där "every day life"-grejerna - arbete, handla, somna framför TV'n och gå på gig.
Några tips kan jag väl försöka klämma ur mig.

Vill du kika på ställen som är musikrelaterade så kolla upp lite runt Shepherds Bush o Acton, där finns rötter till Sex Pistols, David Bowie, Jam, Bush (namnet är liksom därifrån) m.fl. Sköna kvarter att promenera i.
Där i västra London spelades också många av Monty Python's knäppa scener in, BBC ligger ju där i White City.
På det spåret kan jag också tipsa om Highgate och Muswell Hill i norra London - Rod Stewart och Kinks pratar vi då om, och Highgate Cemetery inte att glömma - en liten oas att promenera i.
Och för all del Camden, de engelska musiker som inte har någon relation till ställena där finns knappt.
Flera områden; Richmond, Eel Pie Island, Twickenham, Hammersmith, Beckenham...
Många platser är helt annorlunda nu, mycket är sig likt.

Kanske inte alls är din grej men det är vad som snabbt trillar ur minnesbanken just nu.
Återkommer om det dyker upp något mer som jag bör dela med mig av.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


09 Jul 2018, 15:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Sir Realistic wrote:
Jag bodde i London 1997-2000 och borde väl ha ett par hallonsnår att tipsa om.
Men det var ju så att det vi, min fru och jag, gjorde var mest de där "every day life"-grejerna - arbete, handla, somna framför TV'n och gå på gig.
Några tips kan jag väl försöka klämma ur mig.

Vill du kika på ställen som är musikrelaterade så kolla upp lite runt Shepherds Bush o Acton, där finns rötter till Sex Pistols, David Bowie, Jam, Bush (namnet är liksom därifrån) m.fl. Sköna kvarter att promenera i.
Där i västra London spelades också många av Monty Python's knäppa scener in, BBC ligger ju där i White City.
På det spåret kan jag också tipsa om Highgate och Muswell Hill i norra London - Rod Stewart och Kinks pratar vi då om, och Highgate Cemetery inte att glömma - en liten oas att promenera i.
Och för all del Camden, de engelska musiker som inte har någon relation till ställena där finns knappt.
Flera områden; Richmond, Eel Pie Island, Twickenham, Hammersmith, Beckenham...
Många platser är helt annorlunda nu, mycket är sig likt.

Kanske inte alls är din grej men det är vad som snabbt trillar ur minnesbanken just nu.
Återkommer om det dyker upp något mer som jag bör dela med mig av.


Ja, det kanske inte vore så dumt att helt sonika strosa runt i rätt kvarter och känna musikhistoriens vindslag.


09 Jul 2018, 16:16
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Jag ska dit för första gången snart också så det här är högaktuellt för mig med!

Dom har ju en jäkla stor gitarrauktion där ett par gånger om året, när ska du dit? Tror nästa var i september.



En liten fråga om jag får smita in också, finns det nå prisvärda bra hotell hyfsat nära allt att rekommendera?


10 Jul 2018, 18:18
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Det här tycker jag är värt ett besök:

- The Ship Tavern (lite slaskig men riktigt nice pub etablerad 1549 med old school live musik emellanåt)

- Cittie of Yorke, Holborn (en pub värd att besöka bara för att se insidan)

- Staple inn Building (ger en ide om hur det kan ha sett ut i London förr)


10 Jul 2018, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
knedy wrote:
En liten fråga om jag får smita in också, finns det nå prisvärda bra hotell hyfsat nära allt att rekommendera?
Senaste gånger bodde jag på ett lägenhetshotell på Holborn (Covent Garden London). Det var bra och hyfsat prisvärt tyvärr minns jag inte namn och gatunummer, men det kanske gå att googla fram.


10 Jul 2018, 22:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Shoreditch och Hoxton som hipsterområde med pubar, musikhak och allmänt skönt häng. Restaurangerna och barerna längs Old Street, Commercial Street och Great Eastern Road. Se konstiga band på Old Blue Last eller singer-songwriters på Apples and Pears Bar. Kolla in Brick Lane när ni ändå är krokarna.

Camden bör väl besökas om man inte varit där förut, liksom Notting Hill.

Korsa Themsen och knata i Borough Market.

Undvik Oxford Circus, Picadailly Circus etc, förutom möjligen för att bocka av det på turistlistan.

Edit: Det finns typ inga prisvärda hotell i London. Antingen för jävla dyra och rimlig standard, eller rimligt pris och förjävlig standard. Generellt skulle jag undvika de traditionella små Londonhotellen med smala trappor, sneda rum och englasfönster, och ta nåt enkelt "city hopper"-hotell. Man kan exempelvis klara sig utan fönster på rummet och bo på Qbic i Aldgate - fräscht och fint, men säkert fortfarande 120GBP per natt under högsäsong.


11 Jul 2018, 10:47
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
knedy wrote:
Jag ska dit för första gången snart också så det här är högaktuellt för mig med!

Dom har ju en jäkla stor gitarrauktion där ett par gånger om året, när ska du dit? Tror nästa var i september.



En liten fråga om jag får smita in också, finns det nå prisvärda bra hotell hyfsat nära allt att rekommendera?


Jag åker nästnästa vecka så gitarrauktionen missar jag.

Jag tyckte det var lite hugget som stucket med hotell, tror inte det finns några klipp att göra. Däremot är ett tips att om ett hotell i London "har" tex 3 stjärnor så kan man räkna med att det innebär 2 stjärnor med svensk standard mätt.


11 Jul 2018, 12:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad göra i London förutom Denmark street?
Det verkar svårt att hitta ställen med livemusik mitt i veckan. Märkligt att Göteborg verkar vara bättre på den fronten. Får en att uppskatta sin hemstad lite extra och ger mig själv ett löfte att gå på fler mitt i veckan-gig framöver.


11 Jul 2018, 12:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.