View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:24



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Gick förbi pantbanken... 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Gick förbi pantbanken...
Här om dagen gick jag förbi pantbanken av en slump. Såg en inte helt främmande design på gitarrhuvudet och mycket riktigt, där stod en Les Paul Custom från 89. Gick in och bad om att få klämma på den och 10 minuter senare traskade jag ut med den i ett udda "the Gibson guitar company case". Vilken kanon gitarr! Spelar nästan av sig själv. Hög akustik med fin klang utan förstärkare och grymt bekväm att lira på i största allmänhet. Mycket kvar av banden som ser ut att vara original. Massa platina med lite lacksläpp bak vid bindingen och matt skön hals, inget klibbande alls.

Har gått igenom ett antal Gibsons och denna är helt klart den bästa. Jämför man med min Custom 2014 jag hade så är det ju dag och natt i känsla och ton. Bill Lawrence kretskort mickar låter ju mumma i denna gitarren.

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
Elsträng och Hammare


Last edited by Hasse-Angerfist on 04 Jul 2018, 17:46, edited 4 times in total.



04 Jul 2018, 15:48
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Snygg!!

Det är nåt speciellt med de svarta, nåt värdigt lite gammaldags, åtminstone för mig.


Last edited by Cabretta on 04 Jul 2018, 16:00, edited 1 time in total.



04 Jul 2018, 15:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Man vill ju veta konstnaden 8)


04 Jul 2018, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Tvåtakt wrote:
Man vill ju veta konstnaden 8)


22, auktionerat pris 24500. :)

Tyvärr fanns ju inget plektrumskydd och stallmickssargen var sprucken samt att det inte var motorsågs caset utan ett sonex case men det är inget jag bryr mig så mycket om. Ska ju vara lite platina på en snart 30 gammal gitarr och den spelar ju inte sämre för det.

_________________
Elsträng och Hammare


04 Jul 2018, 17:00
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Grattis och helt rätt med svart

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Jul 2018, 16:15
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Nu slog det mej, PANTBANK... inte LOPPIS.... Jag läste rätt men tänkte fel :lol:

Det var därför jag frågade, trodde den gick för typ 500 spänn eller nåt. :lol:

Men ok pantbankspris makes more sense


06 Jul 2018, 03:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Cabretta wrote:
Snygg!!

Det är nåt speciellt med de svarta, nåt värdigt lite gammaldags, åtminstone för mig.



Ja dom är skitsnygga!
Läste någonstans att Lester fick kämpa för att få Gibson att göra en svart gitarr, dom var mer inne på guld! Lester menade att den nya elgitarren måste se lika klassiskt ellegant ut på scenen som en konsertflygel!

_________________
pudas


06 Jul 2018, 06:55
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Fin! Ball! Grattis!

_________________
bneostman@live.se


06 Jul 2018, 10:41
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Har en svart -76a själv, grymt coola gitarrer !:)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


06 Jul 2018, 15:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Grattis!
Jag har tidigare inte gillat hardware i guld, men på svarta och vita Les Pauls passar det riktigt bra.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


06 Jul 2018, 15:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Svårt åldras väldigt snyggt. Förs blanka och fina för att sen bli bara fula och konstiga för att sen verkligen bli snygga när klarlacken gulnat tillräckligt nu ner.


06 Jul 2018, 15:54
Profile ICQ WWW

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Snygg på alla vis, svart åldras med värdighet. 8)
Vänta några år till så blir det ännu bättre, har en custom från 50talet o den e gammelsvart som natten.

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


06 Jul 2018, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Ja det är verkligen något speciellt med svarta gitarrer, speciellt customs. En viss elegans över dom. Kul kuriosa i tidigare inlägg att dom gjordes svarta för att förbättra skulle vara lika eleganta som konserflyglarna.

_________________
Elsträng och Hammare


07 Jul 2018, 07:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Vill bara flinka in att det finns två olika varianter av LP-Customs: De med gul lack över -och de utan. Det är denna gula lack (typ samma som typ Fender lackar lönnhalsar med) -som gör att kantlister, Pearl, logga etc, etc ser gula och äldre ut. Man får exakt samma resultat av att Ex lacka över en kritvit Ibanez JEM -eller en kritvit LPC med kantlister. Nyanseffekten blir typ samma gula effekt som Randy Rhoades hade på sin favvo LPC. Även en helt svart Strata kropp får en vintage -aktig gul ton.

Sysslar man med -eller gillar relicering; ger gul-ton sprut jobb på ytan mycket mer "vintage -vibe" -INNAN man börjar karva, slipa och hacka på det. Genom att våt slipa på det "nya" gula; tar fram naturliga slitningseffekter: När det skiftar från gulvitt -till kritvitt (om man gillar sånt).

Här för alla som är intresserade att testa: http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=161_270_349&products_id=3193
Ju fler lager man sprutar på = Ju mer mörk gul effekt ger detta på det man sprayar på. (Och ju mer man våtslipar på ytan = Ju mer gradvis skiftar nyansen tillbaka till orginal nyansen.)

Sånt här är givetvis en ren smakfråga.

RIKTIGT vacker LPC förresten! -GRATTIS!


/ Jonken


15 Jul 2018, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
När det gäller Gibson så om du köper en ny så här alla samma klarlack som gulnat. Köper man en relic/aged så kan de använt tintad klarlack för färgen skull.


16 Jul 2018, 09:26
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
rifle wrote:
När det gäller Gibson så om du köper en ny så här alla samma klarlack som gulnat. Köper man en relic/aged så kan de använt tintad klarlack för färgen skull.

Stämmer, gitarren i tråden hade klar/vit nitro på bindings när den var ny, den gulnar sen redan inom ett par år eller snabbare beroende på hur mycket UV ljus den exponeras för.

Många vita LPC från denna tid är nu nästan helt gula

_________________



16 Jul 2018, 12:13
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Brukar alltmer sällan kolla in gitarrerna Pantbanken säljer men såg den där i skyltfönstret för ett tag sen.
Kul att du är nöjd med den.


17 Jul 2018, 00:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Mike Leaf wrote:
rifle wrote:
När det gäller Gibson så om du köper en ny så här alla samma klarlack som gulnat. Köper man en relic/aged så kan de använt tintad klarlack för färgen skull.

Stämmer, gitarren i tråden hade klar/vit nitro på bindings när den var ny, den gulnar sen redan inom ett par år eller snabbare beroende på hur mycket UV ljus den exponeras för.

Många vita LPC från denna tid är nu nästan helt gula

Stämmer att dom använder nitro. Stämmer även att tid/slitage/UV åldrar. (Dock stor skillnad på sätten lack -kontra plast åldras.) Dock i detta fall är det lite andra saker som ger gitarren en mörkgul ton. Titta en gång till på bilden av huvet igen. Du ser lätt ställen där lack chippat bort över kantlisten. Under är väl inte listen under alls så gul...? Man kan se hur hårt gul lack -tintad en sån här gitarr är från fabrik: Gibson loggan och diamanten på skallen har under lacken samma nyans som Pearl blockinläggen på brädan. Kantlistlagren är den exakt samma som sitter på den otintade varianten. Jag har personligen skrapat bort all lack; BÅDE på sånna här "gullack" bestar -som "icke gullack" bestar i Gibsonvärlden....

Quote:
Många vita LPC från denna tid är nu nästan helt gula
Utgår ifrån att du syftar på en icke gullackad här. Stämmer att de gulnar; men de blir inte mörka -utan bara gulnar.

Tittar man noga på på den svarta lacken -på de nedre bilderna på kroppen: Kan ett baket öga urskilja att fast lacken är svart; har den samtidigt en nyans av gult i sig.


/ Jonken :wink:


17 Jul 2018, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Hmm jag förstår ej vad du menar nu. Det är en gammal gitarr på bilden där klarlacken har gulnat därför är den gul. Den var inte gul från början.
Köper du en ny Gibson som ej är aged/reliced så är klarlacken inte gulnade.


17 Jul 2018, 15:55
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Det kallas inte gul utan Vintage White!..


=)

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Jul 2018, 15:56
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gick förbi pantbanken...
Jonken wrote:
Man kan se hur hårt gul lack -tintad en sån här gitarr är från fabrik: Gibson loggan och diamanten på skallen har under lacken samma nyans som Pearl blockinläggen på brädan. Kantlistlagren är den exakt samma som sitter på den otintade varianten.

Tittar man noga på på den svarta lacken -på de nedre bilderna på kroppen: Kan ett baket öga urskilja att fast lacken är svart; har den samtidigt en nyans av gult i sig.


/ Jonken :wink:


Fattar inte vad du svamlar om här 8)

Hela gitarren är lackad med klar Nitro som sen gulnar olika mycket på olika material
Nån gultintad lack har aldrig använts annat än på enskilda Murphy aged Reissues där man inte orkar vänta på naturens gång

_________________



17 Jul 2018, 16:19
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Mike Leaf and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.