View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:38



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Fortkörning - orkar åklagaren? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Fortkörning - orkar åklagaren?
Åkte fast för fortkörning i lördags morse. Rapporterad för 135 km/t på 110-väg. 25 för fort alltså. Ingen katastrof. Jag har råd med böterna (detta fall 2800 spänn). Men av princip så vägrar jag skriva under på plats. Den ensamme polismannen i sin metallicblå civila Volvo V90 Cross Country måste alltså rapportera saken vidare till åklagare. Vad tror ni? Orkar åklagaren att dra ihop en rättegång för att få mig fälld och få in bötesbeloppet?
Mig spelar det ingen roll. Jag har aldrig varit på rättegång, så det kan ju vara en ny intressant erfarenhet.
När jag åkte fast för fortkörning för ca 10 år lade åklagaren ner målet. Jag misstänker att det är ganska vanligt att så sker av samhällsekonomiska skäl. Det kostar mer än det smakar att få in ett relativt lågt bötesbelopp.
Nån med erfarenhet av liknande? Vad tror ni?

_________________
Gud finns inte.


02 Jul 2018, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
God chans att å lägger ner.
Det kan ta tid innan beslut för åtal eller inte fastställs, det är bara på din plussida.
Finns det film bevis kan det bli körigt annars är det bara att blåneka och hålla tummarna.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


02 Jul 2018, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Jo, det är ju så jag resonerar. Går det så går det. Annars är det ju bara att ta böterna och dricka lite billigare viner under en månad.
Känns ju korkat att bara säga "ja konstapeln" och ge bort stålarna. De får fan kämpa lite för dem.

_________________
Gud finns inte.


02 Jul 2018, 21:37
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Blev själv stoppad för ca två år sedan när jag hade en tid att passa. Körde in till kanten och vevade ner rutan och svarade på polisens frågor. Det visade sig att de hade haft en fartkontroll på den 80-väg jag åkte men hade precis hunnit avsluta och packat ner utrustningen när jag kom farandes med alldeles på tok för hög hastighet. Jag fick inga böter och fick behålla körkortet men den här händelsen var en ögonöppnare för mig och jag är idag ytterst tacksam för den påverkan händelsen har haft på mig. Idag när jag sätter mig bakom ratten är jag mycket medveten om hastighet och avstånd och kommer säkerligen också fortsättningsvis vara så. Jag är långtifrån säker på att mitt körbeteende hade påverkats i samma utsträckning av ett bötesbelopp samt ev. indraget körkort. Kanske hade jag istället blivit förbannad och tyckt att jag kan minsann göra som jag vill, jag har ju ändå betalat in till statskassan.

I all välmening men ingenstans i det du skriver gör du en reflektion över ditt egna körbeteende. Är 135 km/h din vanliga marschfart eller råkade det bli så just i lördags morse? Tycker inte du också att lite reflektion kring körbeteende känns mer motiverat istället för att ha fokus på om åklagaren ”orkar” driva detta? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Jul 2018, 08:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Och så gnäller befolkningen att resurserna inte räcker till...


03 Jul 2018, 14:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Granis67 wrote:
I all välmening men ingenstans i det du skriver gör du en reflektion över ditt egna körbeteende. Är 135 km/h din vanliga marschfart eller råkade det bli så just i lördags morse? Tycker inte du också att lite reflektion kring körbeteende känns mer motiverat istället för att ha fokus på om åklagaren ”orkar” driva detta? :wink:


Nej, just den här tråden handlar bara om hur juridiken praktiseras. Trafikmoral och beteenden är också intressant. Men det kan vi ta i en annan tråd.

_________________
Gud finns inte.


04 Jul 2018, 12:41
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Granis67 wrote:
I all välmening men ingenstans i det du skriver gör du en reflektion över ditt egna körbeteende. Är 135 km/h din vanliga marschfart eller råkade det bli så just i lördags morse? Tycker inte du också att lite reflektion kring körbeteende känns mer motiverat istället för att ha fokus på om åklagaren ”orkar” driva detta? :wink:


Nej, just den här tråden handlar bara om hur juridiken praktiseras. Trafikmoral och beteenden är också intressant. Men det kan vi ta i en annan tråd.



Denna? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?t=100233 Bjuder ju onekligen på ett och annat av såväl trafikmoral som beteende. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Jul 2018, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Bara att ta sitt bötesstraff när man åker dit så solklart, allt annat är fånigt och ovärdigt.

_________________



05 Jul 2018, 19:43
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Jo, det är ju så jag resonerar. Går det så går det. Annars är det ju bara att ta böterna och dricka lite billigare viner under en månad.
Känns ju korkat att bara säga "ja konstapeln" och ge bort stålarna. De får fan kämpa lite för dem.


Men, det var ju just det polisen gjorde, kämpade alltså.
De använde ju just mina, och dina, skattepengar till precis vad de är avsedda för, att bekämpa brott.
Alldeles oavsett vad just du tycker om det är det inte tillåtet att köra för fort, straffet är i detta fall böter, spara oss alla några skattekronor vetja, sluta lipa och hosta upp!

/Magnus


05 Jul 2018, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Jo, det är ju så jag resonerar. Går det så går det. Annars är det ju bara att ta böterna och dricka lite billigare viner under en månad.
Känns ju korkat att bara säga "ja konstapeln" och ge bort stålarna. De får fan kämpa lite för dem.

Intressant resonemang, "korkat". Du antyder således att de smartaste här i samhället sitter som anklagade i rättegångar, och det är de "korkade" som inte gör det?

Jag har själv torskat för fortkörning två gånger. Ena gången körde jag 104 på 70-väg när polisen hade kontroll. Polisen var artig, trevlig och korrekt, och krävde inte att bli tilltalad med "konstapeln". Jag skrev snällt på och blev av med lappen i två månader. Andra gången körde jag 84 på en 70-väg när en fartkamera plötsligt blixtrade. Det kostade ett par tusen i böter.

Det var förvisso korkat av mig att köra för fort, men jag tror jag hade varit ännu mera korkad om jag skaffade mig en prick i registret genom att leka rättshaverist.

Detta var för ca 15 respektive 10 år sen. Numera har jag lugnat mig i trafiken och använder farthållare.


06 Jul 2018, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Mike Leaf wrote:
Bara att ta sitt bötesstraff när man åker dit så solklart, allt annat är fånigt och ovärdigt.

Så kan man ju tycka. Men jag anser att i ett rättsamhälle så ska polisen, dvs systemets hantlangare, inte vara de som verkställer påföljd. Som medborgare har man rätt att få sin sak prövad, eller åtminstone själv bestämma när man vill medge förseelse. Det är faktiskt så (tro det eller ej) att snuten inte alltid gör allting rätt.

_________________
Gud finns inte.


06 Jul 2018, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Granis67 wrote:


Denna? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?t=100233 Bjuder ju onekligen på ett och annat av såväl trafikmoral som beteende. :wink:


Tja... Kanske det :mrgreen:

_________________
Gud finns inte.


06 Jul 2018, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
lpstd wrote:
DrSlim wrote:
Jo, det är ju så jag resonerar. Går det så går det. Annars är det ju bara att ta böterna och dricka lite billigare viner under en månad.
Känns ju korkat att bara säga "ja konstapeln" och ge bort stålarna. De får fan kämpa lite för dem.

Intressant resonemang, "korkat". Du antyder således att de smartaste här i samhället sitter som anklagade i rättegångar, och det är de "korkade" som inte gör det?

Jag har själv torskat för fortkörning två gånger. Ena gången körde jag 104 på 70-väg när polisen hade kontroll. Polisen var artig, trevlig och korrekt, och krävde inte att bli tilltalad med "konstapeln". Jag skrev snällt på och blev av med lappen i två månader. Andra gången körde jag 84 på en 70-väg när en fartkamera plötsligt blixtrade. Det kostade ett par tusen i böter.

Det var förvisso korkat av mig att köra för fort, men jag tror jag hade varit ännu mera korkad om jag skaffade mig en prick i registret genom att leka rättshaverist.

Detta var för ca 15 respektive 10 år sen. Numera har jag lugnat mig i trafiken och använder farthållare.


Du är förmodligen inte alls korkad. Möjligen snäll och naiv. Skriver man på direkt så godtar man ju att polisen alltid gör och har rätt. Det är långt ifrån säkert att de alltid har på fötterna. Däremot är de duktiga på att övertyga en vanlig hederlig skattebetalande medborgare hur pyrt man ligger till. De är tränade i det, hur man snackar ner folk. Snäll polis/elak polis på samma gång.
Att hävda sin rätt att få sin sak prövad är inte att vara rättshaverist.

_________________
Gud finns inte.


06 Jul 2018, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Blues66 wrote:
DrSlim wrote:
Jo, det är ju så jag resonerar. Går det så går det. Annars är det ju bara att ta böterna och dricka lite billigare viner under en månad.
Känns ju korkat att bara säga "ja konstapeln" och ge bort stålarna. De får fan kämpa lite för dem.


Men, det var ju just det polisen gjorde, kämpade alltså.
De använde ju just mina, och dina, skattepengar till precis vad de är avsedda för, att bekämpa brott.
Alldeles oavsett vad just du tycker om det är det inte tillåtet att köra för fort, straffet är i detta fall böter, spara oss alla några skattekronor vetja, sluta lipa och hosta upp!

/Magnus


Du har inte hört mig lipa, du har inte sett mig lipa och kommer aldrig att göra det.
Om jag förstår dig rätt så anser du att samhällsekonomiska intressen går före en medborgares rätt att få sin sak prövad. Är det så?

_________________
Gud finns inte.


06 Jul 2018, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Med rätt menar du? Körde du inte för fort?


06 Jul 2018, 23:20
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Mike Leaf wrote:
Bara att ta sitt bötesstraff när man åker dit så solklart, allt annat är fånigt och ovärdigt.

Så kan man ju tycka. Men jag anser att i ett rättsamhälle så ska polisen, dvs systemets hantlangare, inte vara de som verkställer påföljd. Som medborgare har man rätt att få sin sak prövad, eller åtminstone själv bestämma när man vill medge förseelse. Det är faktiskt så (tro det eller ej) att snuten inte alltid gör allting rätt.


Körde du för fort eller inte?

Logik = guldfisk på dig.


06 Jul 2018, 23:41
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Däremot är de duktiga på att övertyga en vanlig hederlig skattebetalande medborgare hur pyrt man ligger till.


Men du körde för fort så du klassar inte in på "en vanlig hederlig skattebetalande medborgare".


06 Jul 2018, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
FuriousFinger wrote:

Körde du för fort eller inte?

Logik = guldfisk på dig.


Har inte med saken att göra. Den här tråden handlar om hur juridik praktiseras.

_________________
Gud finns inte.


07 Jul 2018, 00:25
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
FuriousFinger wrote:

Körde du för fort eller inte?

Logik = guldfisk på dig.


Har inte med saken att göra. Den här tråden handlar om hur juridik praktiseras.


Jo det har det. Ta ett varv till i skålen du..


07 Jul 2018, 00:30
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
FuriousFinger wrote:
Jo det har det. Ta ett varv till i skålen du.


Kan inte se att du har något att tillföra.

_________________
Gud finns inte.


07 Jul 2018, 01:19
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Kan inte se att du har något att tillföra.

Mer än vad som finns i din skål

Image


07 Jul 2018, 01:26
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
FuriousFinger wrote:
DrSlim wrote:
Kan inte se att du har något att tillföra.

Mer än vad som finns i din skål

Image


Men vilken fin bild! Vad duktig du är.

_________________
Gud finns inte.


07 Jul 2018, 11:10
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Hur är det, om man nekar och blir fälld i tingsrätten, får man utöver själva böterna också betala rättegångskostnader och ev. offentligt biträdes omkostnader för arbete, tidsspillan och utlägg?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Jul 2018, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Du är förmodligen inte alls korkad. Möjligen snäll och naiv.
Naiv? Det är möjligt. Men jag är hellre det än cynisk.


07 Jul 2018, 12:23
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Marshall wrote:
Hur är det, om man nekar och blir fälld i tingsrätten, får man utöver själva böterna också betala rättegångskostnader och ev. offentligt biträdes omkostnader för arbete, tidsspillan och utlägg?

Man tilldelas normalt inte något offentligt biträde vid denna typ av brott. Man kan anlita advokat själv och då kommer det att kosta. I övrigt behöver man inte betala mer än sina egna utgifter, resa och liknande.


07 Jul 2018, 12:30
Profile

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
DrSlim wrote:
Men vilken fin bild! Vad duktig du är.

Det är tur att du inte är moderator, varken här eller i domstolen.


07 Jul 2018, 12:31
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Konstig tråd, här skulle vi ju tydligen inte diskutera trafikmoral och körbeteenden men tjabbla på sandlådenivå går bra, märkligt... :wink:

För övrigt ser jag fram mot att f reda på hur åklagare hantera den gode DrSlims ärende. Hoppas att DrSlim så småningom delger oss facit i grundfrågan här i tråden.

Hur som helst, håll avstånd och hastighet så blir vägarna lite säkrare och skulle olyckan vara framme blir förhoppningsvis konsekvenserna något mindre för alla inblandad! :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Jul 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Granis67 wrote:
Konstig tråd, här skulle vi ju tydligen inte diskutera trafikmoral och körbeteenden men tjabbla på sandlådenivå går bra, märkligt... :wink:

För övrigt ser jag fram mot att f reda på hur åklagare hantera den gode DrSlims ärende. Hoppas att DrSlim så småningom delger oss facit i grundfrågan här i tråden.

Hur som helst, håll avstånd och hastighet så blir vägarna lite säkrare och skulle olyckan vara framme blir förhoppningsvis konsekvenserna något mindre för alla inblandad! :D


Ja, vi får se hur det går. Jag meddelar.
Håll avstånd, använd körriktningsvisare och flj trafikrytmen så kommer det att gå bra ute i trafiken också :wink:

_________________
Gud finns inte.


08 Jul 2018, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
FuriousFinger wrote:
Marshall wrote:
Hur är det, om man nekar och blir fälld i tingsrätten, får man utöver själva böterna också betala rättegångskostnader och ev. offentligt biträdes omkostnader för arbete, tidsspillan och utlägg?

Man tilldelas normalt inte något offentligt biträde vid denna typ av brott. Man kan anlita advokat själv och då kommer det att kosta. I övrigt behöver man inte betala mer än sina egna utgifter, resa och liknande.


Ok, så rättegångskostnaderna slipper man pröjsa vid fällande dom?
(Offentligt biträde är endast aktuellt vid brott med straffnivå över 6 månaders fängelse)

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


08 Jul 2018, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Fortkörning - orkar åklagaren?
Jepp, åklagaren orkade. Först fick jag ett strafföreläggande som jag bestred. Blev kallad till rättegång i oktober. Eftersom jag inte har tid eller lust att åka dit så mejlade jag och och erkände dådet. Målet avgörs då utan huvudförhandling och jag får väl ett inbetalningskort skickat till mig så småningom.
Ibland går det, ibland inte. Den här gången gick det inte.

_________________
Gud finns inte.


27 Aug 2018, 19:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: gg gain and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.