View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:57



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Halsen krokig men dragstången säger stopp 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Halsen krokig men dragstången säger stopp
Vad gör man om halsen fortfarande är krokig fast dragstången är skruvad så långt det går.
Dvs halsen är något konkav. Stången är spänd allt vad det går, såvida skruven nu inte kört fast av någon annan orsak.
Gitarren är en Baja Tele.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jul 2018, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Dragstången är till för att ställa relief - om halsen är krokig/vriden så bör en mek. titta på den för lämplig åtgärd.

Dra inte muttern till dragstången med våld!

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


02 Jul 2018, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Min erfarenhet är att det aldrig går att få vridna eller böjda halsar Ok igen, Man kan värma lägga i press, plana etc men det
brukar bli så att de börjar vrida sig igen efter ett tag. bättre att byta hals.

Höl på med Några Custom Shop strator tidigare, men det var lönlöst.

_________________



02 Jul 2018, 10:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Är lite osäker på om min beskrivning blev missvisande.
Det är alltså som översta exemplet i bilden nedan.
Skulle kanske gå att leva med, men tonerna "frettar ur" när man bänder ovanför 11-13:e band.

Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jul 2018, 11:09
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Har du provat sätta brickor innan muttern på trussen?
Brukar funka :)

Edit: läste inte att det var fender...om du säljer den och köper en gibson med samma problem, testa detta.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


02 Jul 2018, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Min erfarenhet är att det brukar funka väldigt bra att värma/fixa halsar som bråkar.
Bara man ger det bra med tid.

Men värt att kolla att trussrod inte är paj först (släppt på motsatt sida oftast).

Men är din relief så att den går uppåt i en "bananbåge" från längst upp på halsen eller som på bilden du postade, att den går ner i båge på mitten? Uppåt igen runt 12 band och vidare upp alltså. Hoppas du förstår hur jag menar.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jul 2018, 13:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Magnus Olsson wrote:
Min erfarenhet är att det brukar funka väldigt bra att värma/fixa halsar som bråkar.
Bara man ger det bra med tid.

Men värt att kolla att trussrod inte är paj först (släppt på motsatt sida oftast).

Men är din relief så att den går uppåt i en "bananbåge" från längst upp på halsen eller som på bilden du postade, att den går ner i båge på mitten? Uppåt igen runt 12 band och vidare upp alltså. Hoppas du förstår hur jag menar.

/Magnus


Det är ganska precis som med den översta halsen i bilden. Den går upp ungefär från 12:e band, och följaktligen blir det döda bändar därifrån och upp. Det syns bra med ögat också.
Vet inte hur dragstången är konstruerad i den här, tror väl inte att det är en bi-flex. I specsen jag hittar står det bara "vintage-style heel adjusted". Verktyget är ju skruvmejsel i detta fall, men det är väl egentligen en mutter förstås, jag skrev "skruv" i första inlägget.

Vågar man lossa muttern helt och hållet och kolla om det går att få dit en bricka? (Med halsen avmonterad förstås).
Hur kollar man om den släppt i andra ändan?

Jag antog ju att dragstången efter justeringar under årens lopp nu är så spänd som det går, dvs inga fler gängor.
Jag spände 1/2 eller 2/3 varv utan att det hände något synligt med halsen, och sen blev det stopp.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jul 2018, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Lynxtrap wrote:
Magnus Olsson wrote:
Min erfarenhet är att det brukar funka väldigt bra att värma/fixa halsar som bråkar.
Bara man ger det bra med tid.

Men värt att kolla att trussrod inte är paj först (släppt på motsatt sida oftast).

Men är din relief så att den går uppåt i en "bananbåge" från längst upp på halsen eller som på bilden du postade, att den går ner i båge på mitten? Uppåt igen runt 12 band och vidare upp alltså. Hoppas du förstår hur jag menar.

/Magnus


Det är ganska precis som med den översta halsen i bilden. Den går upp ungefär från 12:e band, och följaktligen blir det döda bändar därifrån och upp. Det syns bra med ögat också.
Vet inte hur dragstången är konstruerad i den här, tror väl inte att det är en bi-flex. I specsen jag hittar står det bara "vintage-style heel adjusted". Verktyget är ju skruvmejsel i detta fall, men det är väl egentligen en mutter förstås, jag skrev "skruv" i första inlägget.

Vågar man lossa muttern helt och hållet och kolla om det går att få dit en bricka? (Med halsen avmonterad förstås).
Hur kollar man om den släppt i andra ändan?

Jag antog ju att dragstången efter justeringar under årens lopp nu är så spänd som det går, dvs inga fler gängor.
Jag spände 1/2 eller 2/3 varv utan att det hände något synligt med halsen, och sen blev det stopp.


Som du beskriver det behöver den nog värmas lite av en bra tekniker. Är det bara dragstången är det oftast uppåt hela tiden från högsta band och vidare.

Jag vet inte hur man kollar det på en sån stång, men de tekniker jag haft att göra med ser det direkt (oftast hör man det om man knackar på den).
Att ta loss muttern är aldrig några problem vad jag varit med om, värt att testa, det funkar ju inte nu hur som helst.

Nackdelen med såna här grejer är att det snabbt kan kosta en del, så alltid värt att sätta det i relation till priset på instrumentet (eller hur mycket det är värt för en, behöver ju inte kosta mycket för att betyda mycket).

Lycka till!

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jul 2018, 14:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Magnus Olsson wrote:
Som du beskriver det behöver den nog värmas lite av en bra tekniker. Är det bara dragstången är det oftast uppåt hela tiden från högsta band och vidare.

Jag vet inte hur man kollar det på en sån stång, men de tekniker jag haft att göra med ser det direkt (oftast hör man det om man knackar på den).
Att ta loss muttern är aldrig några problem vad jag varit med om, värt att testa, det funkar ju inte nu hur som helst.

Nackdelen med såna här grejer är att det snabbt kan kosta en del, så alltid värt att sätta det i relation till priset på instrumentet (eller hur mycket det är värt för en, behöver ju inte kosta mycket för att betyda mycket).

Lycka till!

/Magnus


Tack. Har ägt gitarrer i 30 år och aldrig haft problem med en dragstång tidigare.
Det är ett knepigt fall, kroppen strippad och betsad, greppbrädan krattigt relicerad, så försäljningsvärdet är praktiskt taget obefintligt. Men det är en bra player, som det brukar heta :wink:
Någon dyr reparation vore knappast vettig, blir nog typ en V-hals från Allparts i så fall. Eller spela med 1 cm stränghöjd.
Personligen tycker jag att halsen s.a.s är 75 % av en gitarr, skulle hellre byta kropp på halsen än tvärtom... Nu är ju detta ingen superhals, men ändå.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jul 2018, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Lynxtrap wrote:
Magnus Olsson wrote:
Som du beskriver det behöver den nog värmas lite av en bra tekniker. Är det bara dragstången är det oftast uppåt hela tiden från högsta band och vidare.

Jag vet inte hur man kollar det på en sån stång, men de tekniker jag haft att göra med ser det direkt (oftast hör man det om man knackar på den).
Att ta loss muttern är aldrig några problem vad jag varit med om, värt att testa, det funkar ju inte nu hur som helst.

Nackdelen med såna här grejer är att det snabbt kan kosta en del, så alltid värt att sätta det i relation till priset på instrumentet (eller hur mycket det är värt för en, behöver ju inte kosta mycket för att betyda mycket).

Lycka till!

/Magnus


Tack. Har ägt gitarrer i 30 år och aldrig haft problem med en dragstång tidigare.
Det är ett knepigt fall, kroppen strippad och betsad, greppbrädan krattigt relicerad, så försäljningsvärdet är praktiskt taget obefintligt. Men det är en bra player, som det brukar heta :wink:
Någon dyr reparation vore knappast vettig, blir nog typ en V-hals från Allparts i så fall. Eller spela med 1 cm stränghöjd.
Personligen tycker jag att halsen s.a.s är 75 % av en gitarr, skulle hellre byta kropp på halsen än tvärtom... Nu är ju detta ingen superhals, men ändå.


Om du är i närheten av stockholm så ring Danne på Guitar Geeks och låt honom kolla, det kostar inte mycket.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jul 2018, 16:16
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Skruva ut muttern och kolla hur det ser ut, går det, så meppra på några brickor. Kostar inget att testa :)

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


03 Jul 2018, 10:31
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Problemet med när dragstånsmuttern bottnar är att den äter sig in i trät. Att peta dit brickor pressar bara brickorna längre in i trät. Greppbrädan bågnar i slutet av greppbrädan. Blir en kraftig puckel ovanför muttern!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


03 Jul 2018, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Magic wrote:
Problemet med när dragstånsmuttern bottnar är att den äter sig in i trät. Att peta dit brickor pressar bara brickorna längre in i trät. Greppbrädan bågnar i slutet av greppbrädan. Blir en kraftig puckel ovanför muttern!



Precis!
Och under plektrumskyddet ska det alltid bo en vit råtta!


03 Jul 2018, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Jag har i princip samma problem på en gitarr med limmad hals. Brickor hjälpte inte. Gitarren är för billig för att få vidgjord.
När man knackar på halsen låter den lite ihålig och "skramlig". Hur som helst vill inte kapa din tråd men en allmän fråga. Om dragstången behöver bytas, är det då bättre att köpa en ny billig hals? Måste man ta av greppbrädan exempelvis för att byta stång? Det kommer aldrig bli bra igen med mina färdigheter om greppbrädan ska av.

_________________
/Nicklas


06 Jul 2018, 20:40
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
Jag får känslan av att du inte förstår hur en trussrod fungerar.
Att värma, bända och trolla lära inte fungera.

Har du fel träbit så skruvar den sig mera när årstideerna ändras.

Kanske det kan vara en cool höst eller annan årstids gitarr.... heheh


06 Jul 2018, 21:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Halsen krokig men dragstången säger stopp
På en Baja tele med T/R-justering vid halsens häl; sitter det oftast en klassisk, enkelverkande dragstång. T/R bulten i hälen kan således skruvas av helt. Dock om T/R bulten har fastnat i dragstången; kan en ur montering av bulten innebära att dragstången jängar ur på andra sidan. Detta kan man inte se förrän man skruvat av bulten helt. Däremot kan man ibland känna det; genom att med handen greppa hårt tag runt halsen upp till -samtidigt som man skruvar ur på T/R bulten. Om dragstången snurrar inne i halsen; kan man oftast känna det i vibrationerna på halsen.

Lyckas man få ur den bottnade T/R bulten -utan att dragstången släppt upp till; åtgärdar man detta antingen genom att addera brickor under T/R bulten -för att frigöra jäng utrymme för den samma. Dock om dragstången sitter fast uppe; men ändå snurrar: Kan man jänga tillbaka den. Dock för detta krävs en bult som bottnar mot dragstångens, synliga jängade kant; som även går att skruva i och att man kan skruva av den. Tricket är att få special bulten att "släppa" och jänga ur; utan att dragstången snurrar upp igen.

Om man lyckas med att endast peta in brickor; kan innebära T/R bulten sticker ut lite från halsens häl. Detta är inte ett problem på en Tele; då Tele halsfickan har ett hål till halsmickskammaren.


/ Jonken


07 Jul 2018, 11:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Ftmch and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.