View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:03



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Mikplacering för att undvika fasfel. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Mikplacering för att undvika fasfel.
Finns det någon "regel" för hur man kan placera mikrofoner för stereoinspelning för att undvika fasfel? Som t ex en viss vinkel eller ett visst avstånd.


02 Jul 2018, 08:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Like avstånd brukar funka. Pröva att ta på dig lurar, lyssna på bruset från förstärkaren och flytta mickarna till bruset inte längre låter ihåligt (dvs inte ur fas längre).


02 Jul 2018, 11:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Enklast är kanske att ändra polaritet på ena mickabeln i paret?
Jag brukar göra så förr o det funka alltid


02 Jul 2018, 11:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Här finns en del att läsa om inspelningsteknik:
http://weber.itn.liu.se/~nikro27/tngd10 ... teknik.pdf

_________________
- Ingvar -


04 Jul 2018, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Ja, det finns flera olika regler eller tekniker man kan använda. https://www.sweetwater.com/insync/7-stereo-miking-techniques-you-should-try/
Att fasvända ena signalen är en nödlösning, och det kommer fortfarande att vara fasutsläckningar mellan de båda signalerna som kanske eller kanske inte är ett problem.
Så det är absolut bäst att göra rätt från början. Jag har dyrköpt erfarenhet av detta, men det är en annan historia :?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Jul 2018, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Mycket att fundera på...
Vad jag har förstått så är det fas-skillnader mellan kanalerna som gör att det blir stereoeffekt.

Dessutom skall man kunna koppla ihop kanalerna (till mono) utan att vissa ljud blir utsläckta.

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 06 Jul 2018, 11:07, edited 1 time in total.



04 Jul 2018, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Musikanten wrote:
Mycket att fundera på...
Vad jag har förstått så är det fas-skillnader mellan kanalerna som gör att det blir stereoeffekt.


I princip är det ju så. Har du två helt identiska signaler helt i fas med varandra panorerade till varsin sida så låter det inte så mycket "stereo". Det krävs tidsförskjutningar och skillnader i signalerna för att uppfatta det som en verklig stereoeffekt.

Lägger du dessa identiska signaler i motfas släcker de ut varandra. Så extremt blir det ju aldrig i praktiken när man mickar, eftersom det är omöjligt att exakt identiska signaler når mickarna exakt samtidigt.
Men utsläckningen kan bli betydande om man gör fel, och glömmer man att kontrollyssna i mono så behöver fasproblemet inte vara uppenbart i inspelningsskedet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Jul 2018, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Om det är digital inspelning spelar det ju inte så stor roll om det inte är så att man vill ha perfekt medhörning när man spelar in. Man kan ju lätt dra det ena spåret så att det är i fas i efterhand.


04 Jul 2018, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Renfield wrote:
Finns det någon "regel" för hur man kan placera mikrofoner för stereoinspelning för att undvika fasfel?


Ja, allt bygger ju på fysiska lagar, så det är ju fullt möjligt att bygga upp ett regelverk! Kan kanske finnas en viss vits med det om man bedriver kommersiell studioverksamhet och vill ha så korta produktionstider som möjligt och slippa tidsödande experimenterande.
För oss andra ingår micklande med mikplacering den kreativa processen! Dock så kan det ju vara en ide att även spela in en torr lajnad signal för att ha ryggen fri om mikplaceringen senare visa sig bli oanvändbar vi mix! Då kan man ju ta lajn-spåret och "re-ampa" eller köra en plugg.
I dag finns ju inga kanalbegränsningar, lägg varje mik på separat kanal och fatta besluten vid mix!

Dock tycker jag att det är lite som på en gitarr när man kör på två mikar, det låter sällan speciellt bra, men annorlunda möjligen, men aldrig bättre! Jag personligen tycker att en mik räcker och förlitar mig på pluggar för att trimma det slutgiltiga soundet!

_________________
pudas


05 Jul 2018, 06:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Att lyssna på bruset när man flyttar mickarna är ett bra tips som funkar.
Är man osäker kan man gå in och se på spåren (som antyds i tipset nedan), under förutsättning att man spelar in mickarna på olika kanaler förstås.
Jag spelar själv alltid in med fler mickar än en men "gör det färdigt" innan jag spelar in det och sätter alla på samma spår.

Jag köpte ett sånt där robotstativ så jag flyttar micken med paddan, då blir det väldigt lätt att jobba bort fasfel.
Det fick en också att inse hur ofta man hade små fasfel innan det, alltså skillnaden på perfekt i fas och lite fel (som man inte alltid märkte innan).

Jag tycker att det, i princip alltid, blir bättre med fler mickar än en. En bandmick (gärna en R121) och en SM57 eller en E906 så hittar man rätt lätt hem. De senare jättenärma och den första på lite avstånd för att inte få för mycket botten i den.
För rena ljud eller såna med bara lite grus är en rumsmick och trevligt att addera för att få lite klang i det hela.


iStofil wrote:
Om det är digital inspelning spelar det ju inte så stor roll om det inte är så att man vill ha perfekt medhörning när man spelar in. Man kan ju lätt dra det ena spåret så att det är i fas i efterhand.


Ett bra tips.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Jul 2018, 09:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Ja, det beror ju lite på hur det var tänkt.
Flera mickar på en gitarrförstärkare som mixas till ett spår blir ju mono, såvida det inte är ett stereospår och man panorerar mickarna åt olika håll.
Jag uppfattade TS som att det handlade om "riktig" stereoinspelning, och inte nödvändigtvis gitarr.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jul 2018, 14:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Lynxtrap wrote:
Ja, det beror ju lite på hur det var tänkt.
Flera mickar på en gitarrförstärkare som mixas till ett spår blir ju mono, såvida det inte är ett stereospår och man panorerar mickarna åt olika håll.
Jag uppfattade TS som att det handlade om "riktig" stereoinspelning, och inte nödvändigtvis gitarr.


Du uppfattade rätt och jag mer hur tråden gått vidare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Jul 2018, 15:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Magnus Olsson wrote:

Jag köpte ett sånt där robotstativ så jag flyttar micken med paddan, då blir det väldigt lätt att jobba bort fasfel.

/Magnus


Det låter avancerat, vad är det för stativ?


07 Jul 2018, 23:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
iStofil wrote:
Magnus Olsson wrote:

Jag köpte ett sånt där robotstativ så jag flyttar micken med paddan, då blir det väldigt lätt att jobba bort fasfel.

/Magnus


Det låter avancerat, vad är det för stativ?


DynaMount heter de. Jag köpte den största, X1-R, som kan gå åt alla håll.
https://dynamount.com/products/studio/
https://dynamount.com/

Bästa investering jag gjort.
Jag hoppade dock på väldigt tidigt, då de inte fanns i Europa. Så det blev rätt dyrt till sist.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Jul 2018, 23:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 599
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Magnus Olsson wrote:
iStofil wrote:

Det låter avancerat, vad är det för stativ?


DynaMount heter de. Jag köpte den största, X1-R, som kan gå åt alla håll.
https://dynamount.com/products/studio/
https://dynamount.com/

Bästa investering jag gjort.
Jag hoppade dock på väldigt tidigt, då de inte fanns i Europa. Så det blev rätt dyrt till sist.

/Magnus


Tack för svaret. Ser ut som en väldigt praktisk mackapär.


08 Jul 2018, 00:00
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mikplacering för att undvika fasfel.
Måttband är en bra sak och många bra studiotekniker mäter och lyssnar in mickplacering

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


09 Jul 2018, 00:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.