View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:10



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Metallica, den svarta 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
[Vilka nya thrash metal-skivor har du köpt det senaste året Mike?

Spotify, jag har alla.

_________________



07 May 2018, 15:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
[Vilka nya thrash metal-skivor har du köpt det senaste året Mike?

Spotify, jag har alla.


Det kommer ut massvis med bra ny thrash som inte finns på Spotify. Du verkar inte så intresserad egentligen verkar det som. Du vill nog bara låtsas lite. Du är dock på ett sluttande plan.


07 May 2018, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:

Du verkar inte så intresserad egentligen verkar det som. Du vill nog bara låtsas lite. Du är dock på ett sluttande plan.

Intresserad av Metallica och den svarta plattan, vilket denna tråd handlar om (inte nya obskyra metalband som inte finns på Spotify, vad nu syftet är med det)

_________________



07 May 2018, 19:16
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
HRJ wrote:
gretschen wrote:
Load och Re-Load är ju nästintill hatade av hardcore Metallicafans,men jag tycker dom är bra,rekommenderas!!!


//Robban

Load och Re-load var ju iaf ett försök att göra något nytt efter svarta.
Gissar att de hade ganska rejäl skrivkramp då, det hade nog varit väldigt svårt att "göra om" svarta med bättre låtar.

"Problemet" med Load, Re-load och även St Anger är ju att de är helt OK skivor - men det är inte Metallica. Inte som Metallica lät i början. Som alla fans vill att Metallica SKA låta.

Skall tillstå att det var länge sen jag lyssnade på Metallica öht och dyker de upp på radio byter jag reflexmässigt kanal (utom kanske om det är "Master of Puppets"). Jag har nog helt enkelt lyssnat sönder dom.

EDIT ...and justice for all är ett mästerverk. Den borde jag kanske faktiskt lyssna på någon gång.


Det där ska man akta sig för. Det vill säga att lyssna för mycket på det goda för ofta.

Själv har jag lyssnat rätt ofta på Metallica de senaste 2-3 månaderna. Innan dess så hade jag nog inte lyssnat alls på cirka 7-8 år. Nu är det väl dags att ta en lång paus igen så man inte lyssnar sönder :)


07 May 2018, 20:04
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Testament släppte ju nytt ganska nyligen. Äkta 80-tals Thrash fast med en riktig produktion (vilket var på tiden).


07 May 2018, 20:08
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Du verkar inte så intresserad egentligen verkar det som. Du vill nog bara låtsas lite. Du är dock på ett sluttande plan.

Intresserad av Metallica och den svarta plattan, vilket denna tråd handlar om (inte nya obskyra metalband som inte finns på Spotify, vad nu syftet är med det)


Jag är mer inne på att den handlar om att du påstår att jag inte gått vidare med Metallica sen 80-talet och det visat sig att du försöker snacka thrash metal utan att veta vad du snackar om. Som sig skulle bevisas.


08 May 2018, 12:00
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Frisk wrote:
Testament släppte ju nytt ganska nyligen. Äkta 80-tals Thrash fast med en riktig produktion (vilket var på tiden).


Det var väl iofs nästan två år sen den kom. Men visst, "nytt" även ur mitt gubbtidsperspektiv. :mrgreen:

Den är inte helt fel faktiskt hur som helst. Alex Skolnick är fortfarande vass också!!


08 May 2018, 12:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
Frisk wrote:
Testament släppte ju nytt ganska nyligen. Äkta 80-tals Thrash fast med en riktig produktion (vilket var på tiden).


Det var väl iofs nästan två år sen den kom. Men visst, "nytt" även ur mitt gubbtidsperspektiv. :mrgreen:

Den är inte helt fel faktiskt hur som helst. Alex Skolnick är fortfarande vass också!!


Ja det var ju därför jag använde ordet "ganska".

Alex Skolnick är jävligt vass, riktigt jävla vass. Har aldrig varit något stort fan av Testament, faktiskt mest för att produktionerna är så kass på de gamla plattorna. Tycker likadant om många andra Thrash band. Det känns som att Metallica och Slayer var de enda som hade bra produktioner i mina öron.


08 May 2018, 22:32
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica, den svarta
Sedan finns det ju en del tungt även på hemmaplan om man mot förmodan missat.

Exempelvis Entombed platta "Morning Star" är relativt trallvänlig, en del tyckare kallar stilen för "Death 'n' roll".
https://www.youtube.com/watch?v=eOd4HCAc_Vs

Dock kan det krävas en del tillvänjning innan man pallar ut tyngden i musiken och LG Petrovs sällsynt kraftfulla röst. ;-)


11 May 2018, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: Metallica, den svarta
Varning för en subjektiv rant:


Jag snöade in på Metallica som 5-åring precis efter att Black Album kommit ut då min äldre kusin satte ihop ett blandband med diverse låtar från de skivor som fanns då, och jag har aldrig tappat intresset för dem. Jag tror det viktiga när man anlyserar Metallica är att se dem från perspektivet att de aldrig varit "true" till den genre folk vill placera dem i utan att de alltid har förändrats från platta till platta, musikaliskt eller visuellt. Möjligtvis med undantag från perioden kring RTL/MOP. Men om jag ska raljera lite och försöka sammanfatta den gängse uppfattningen om deras plattor ser det ut något såhär:

Kill 'em all: -
Ride the Lightning: Fan vad mesigt, de skrev en ballad och har gitarrharmonier.
Master of Puppets: Svinbra (låtstrukturen är ju nästan identisk med RtL så folk var väl lite varma i kläderna)
...and Justice for all: Shit vilka konstiga låtar, och var är basen? Det var bättre för 3 år sedan.
Black Album: Vilka sell-outs de har blivit! Nu gillar ju fler dem! Det var bättre för 6 år sedan.
Load/ReLoad: Så kan man väl inte klä sig om man spelar hårdrock, och varför spelar de inte thrash som för 11 år sedan?
St. Anger: Usch, vad dåligt. Det var bättre för 18 år sedan. Varför kan James inte sjunga så längre?
Death Magnetic: Det är väl bra att de försöker låta som för 23 år sedan, men det var bättre för 23 år sedan.
LuLu: Va? (Den här räknar jag själv inte som en Metallicaplatta utan snarare som en Lou Reed-platta med Metallicakomp)
Hardwired: Det är väl bra att de försöker låta som för 31 år sedan, och den är bättre än Death Magnetic, men det var bättre för 31 år sedan.

Slut på raljerandet. Jag kan ärligt säga att jag uppskattar allt de har gjort, men det är nästan som att lyssna på olika band från platta till platta, vilket jag verkligen uppskattar. Jag älskar t ex Load, men skulle jag lyssna på den och sedan Ride the Lightning direkt efter utan att veta vilka de var skulle jag ju aldrig tro att det var samma band. De är inte, och har aldrig varit, ett band som Iron Maiden, AC/DC eller Slayer som hittat sin grej och håller sig till den. Jag förstår inte att folk ska försöka låsa dem till en specifik genre hela tiden. Det är ju inte så att det faktum att Load finns förringar värdet av Master of Puppets?

Sen får Kirk och Lars ofta kritik för att vara undermåliga musiker, men vem är det som har bestämt att de största artisterna måste vara bäst i världen på sina instrument? Jag tycker dessutom att de har blivit bättre de senaste 10 åren, framförallt Kirk. Då är det lika plågsamt att lyssna på Jimmy Page, David Gilmour eller Alex Lifeson som också har sin beskärda del av döda noter och sura bends live. Och trots det älskar jag att lyssna på alla 4. Visst, de har det som sitt yrke och borde därmed lägga tid på att spela väl, men jag menar att Metallicas storhet är låtskriveriet och liveupplevelsen. Vill jag höra musikalisk perfektion kan jag lyssna på studioversionerna av låtarna eller andra artister som Dream Theater eller Steve Vai t ex.

Ser man sedan till vad bandet har gjort utanför själva musiken så stör sig ju väldigt många på deras kamp mot Napster, men ser man det i backspegeln får man ju ändå ge dem rätt i att det förstörde musikindustrin som den såg ut för 20 år sedan, och att ett företag som Metallica som ser sin inkomstkälla försvinna pga vad man uppfattar som stöld av copyrightat material tar till juridiska åtgärder för att stoppa det är inte konstigare än att en tillverkare av en produkt skulle reagera om någon utvecklade en teknik som möjliggjorde att folk kunde kopiera artiklar som företaget haft stora kostnader för att ta fram.

Att folk fnyser åt att de tog in en terapeut för att rädda bandet är också löjligt, har vi inte kommit längre i medvetenheten om mental ohälsa och substansberoende? Och att de dessutom var stora nog att dokumentera det och visa upp de absolut sämsta sidorna av sig själv på en bioduk är i mitt tycke coolt gjort. Hur många andra band med problem skulle vågat sig på det? Att den stämningen som rådde i bandet vid denna tid ganska starkt påverkade hur St. Anger kom att låta är inte så konstigt.

Slut på rant, kanske blev det lite off-topic men jag behövde skriva av mig lite då jag hör i mitt tycke ganska gnällig kritik av bandet och deras förehavanden alltför ofta (inte specifikt riktat mot just Ljudbojen, utan mer generellt). Men som sagt, det är väldigt subjektivt baserat på att jag inte ens kan komma ihåg hur mitt liv var innan jag upptäckte dem. Utan dem hade jag förmodligen haft en helt annan musiksmak och inte alls ett gitarrintresse, så det går knappt att tänka sig hur mitt liv hade varit om min kusin inte hade introducerat mig för dem (han har för övrigt inte alls behållt sitt intresse, det var nog en kort tonårsfas i hans liv).

Så ta detta för vad det är och lyssna på den musik som gör er glada :)

_________________
Tearing down the walls of eternity


27 May 2018, 22:59
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
Jag växte upp med Metallica. När de släppte ...and justice for all, plattan innan den svarta skivan så tyckte jag att de började balla ur musikaliskt såpass mycket att jag sket i att se dem på den turnén. Den svarta plattan var sista spiken i kistan. Allt jag dyrkade med dem var som bortblåst på den. James Hetfield hade på allvar börjat med sin rytstöniga sångstil, produktionen var plastig, låtarna var sega och tjejer med dunjacka med läderlappar på axlarna gillade dem. Efter det har de om möjligt bara blivit ännu sämre för varje platta de släppt på olika sätt, som kulminerade med Lulu. Den senaste skivan är det bästa de gjort sen den svarta, vilket i sammanhanget inte säger så mycket då den känns extremt sökt och tillgjord. Jag går fortfarande igång på de tre första skivorna samt demolåtarna innan dem men i övrigt så tycker jag de är världens sämsta metalband sett till hur stora de är. Om du (helt oförklarligt! :D )gillar den svarta skivan så kanske du även kommer att gilla de två efterföljande; Load och Re-load, vilka är ganska lika men mer avskalade.


+1 på den. Jag såg dem i Lund ett par dagar innan Burton dog, fantastiskt bra. När han dog så dog hela bandet imo.


08 Jun 2018, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Metallica, den svarta
Nu har jag hört Master of Puppets, tung och bra. Fast den svarta gillar jag mer, troligen beroende på att metal inte är min grej riktigt. Men vyerna är vidgade och det är bra.


16 Jun 2018, 15:56
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Metallica, den svarta
Fortsätt lyssna,master of puppets är en sån skiva som växer.
Själv tyckte jag den var jättetråkig dom första lyssningarna.


16 Jun 2018, 17:20
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Metallica, den svarta
Kill ém all. Jonas Almquist spelade Whiplash i Ny Våg på radion å jag tyckte det var den bästa punk jag hört. All metal på den tiden lät ju skit å de sjöng om drakar å djävulen å annat elände med falsett å skit. Metallica var en ren fröjd. Fattade inte ens att jag lyssnade på metal. Fortfarande en fantastisk skiva.


16 Jun 2018, 21:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Edel wrote:
Fortsätt lyssna,master of puppets är en sån skiva som växer.
Själv tyckte jag den var jättetråkig dom första lyssningarna.


Jag kan inte hålla med här. De allra flesta som hör Master Of Puppets gillar den direkt vid första lyssning. Men det förutsätter ju såklart att man klarar av att lyssna på metal också.

Gillar man inte låten Master Of Puppets så mycket så lär man nog inte gilla resten av albumet särskilt mycket heller.


17 Jun 2018, 10:46
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Metallica, den svarta
Frisk wrote:
Edel wrote:
Fortsätt lyssna,master of puppets är en sån skiva som växer.
Själv tyckte jag den var jättetråkig dom första lyssningarna.


Jag kan inte hålla med här. De allra flesta som hör Master Of Puppets gillar den direkt vid första lyssning. Men det förutsätter ju såklart att man klarar av att lyssna på metal också.

Gillar man inte låten Master Of Puppets så mycket så lär man nog inte gilla resten av albumet särskilt mycket heller.

Alla skivor jag älskar har varit svårlyssnade för mig i början.
Så även skivan master of puppets.
Trodde vi talade om skivor inte enstaka låtar,men anser nog att låten
i fråga behöver några lyssningar om man aldrig hört den förr.


17 Jun 2018, 19:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Edel wrote:
Alla skivor jag älskar har varit svårlyssnade för mig i början.
Så även skivan master of puppets.
Trodde vi talade om skivor inte enstaka låtar,men anser nog att låten
i fråga behöver några lyssningar om man aldrig hört den förr.


Det kanske var så för dig men jag tror inte att det är så för de flesta. Jag har spelat upp massor av musik för bekanta genom åren och just Master Of Puppets är en sån låt som de allra flesta gillar direkt. Jag har märkt att folk verkar gilla de allra flesta av Metallicas bra låtar. Inte så konstigt då det är lättlyssnad musik, det är inte prog.


18 Jun 2018, 00:09
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Metallica, den svarta
WTF? :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=khkKfMotNoI


22 Mar 2021, 09:25
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Metallica, den svarta

Jepp, jordens mest utstuderat konst(iga) par.


22 Mar 2021, 09:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.