View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:22



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Entombed, varför blev de inte ännu större? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Entombed, varför blev de inte ännu större?
Inte lyssnat så mycket på Entombed förr men roat mig med att lyssna mer senaste månaderna. Visst är Entombed fortfarande stora inom vissa kretsar men jag måste säga att de ändå fortfarande är extremt underskattade för all bra musik de skapade genom åren. De har rört sig genom lite olika genrer men jag uppskattar Entombeds alla olika faser på lite olika sätt.

Nicke Anderssons genialitet har säkert gått upp för många men hela bandet är ju grymt och LG Petrovs exceptionellt kraftfulla röst får vissa andra metallsångare att framstå som körpojkar eller brölande kor, LG Petrov är urkraft med unik röst. Vissa låtar är helt genialiskt bra eller helt enkelt så tunga så att man bara kan njuta, viktigt att lyssna på Entombed via bra lurar och lite för högt ljud annars blir det inte alls samma grej.

Varför blev de inte större än vad de blev, är det kraften i LGs sång eller mängden testosteron i låtarna som alla inte pallade med, jag förstår det ärligt talat inte?

Sista tiden roat mig med att lyssna sönder Morning Star och Uprising plattorna, riktigt bra. Morning Star underbart tung medan Uprising känns lite mera punkig nästan (åtminstone vissa låtar).

Entombed fick till och med kyrkorgel musik att bli helt underbart tungt och välljudande. ;-)

Entombed - "In The Flesh"
https://youtu.be/UvBoLhhATig

"Say It In Slugs" (hur kan man inte älska denna låt?)
https://youtu.be/X9B3K5qGqfs

eller varför inte tyngden från "Sinners Bleed", old school Entombed
https://youtu.be/HSkZYD3No-s


07 Jun 2018, 11:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Det enkla svaret är att extrem metal bara är relativt kommersiellt. Det krävs att man blandar upp det med schlager och eurodisco för att ha chansen att bli riktigt stor.


07 Jun 2018, 12:53
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Det blev ju trendigt att se ner på ”death n roll” och Entombed tappade nog visst credd där bland den mer ryggradslösa följarskaran som gärna lyssnar på sånt som är hett för stunden. Att som förgrundsfigurer till en hel genre av extremmusik avvika från mallen och utvecklas kan ju vara ödesdigert.

Sen är det nog så att musiken inte är lika kommersiell som t ex In Flames blivit och då finns det ju inte så stora lyssnarskaror att tappa eller att vinna. Att vara stora inom extremmusik betyder ju inte alltid att man har så stora lyssnarskaror. Se på At the Gates också, kultförklarade men kanske inte sålt så många skivor som de borde ha gjort.

Personligen tycker jag att Wolverine Blues är det bästa Entombed gjort och att To Ride Shoot Straight... med efterföljande alster är nog så bra som de första skivorna, om än annorlunda. Inte längre grundplåt till svensk dödsmetall men fortfarande bra och lyssningsbart.


07 Jun 2018, 15:12
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Hmm.. Jag har rätt så dålig koll på Death Metal och kringliggande genres men några Entombed-skivor har man ju i hyllan.
Har sett dem live ett par ggr också.
Minns att det som fick mig att haja till lite ifrån början var just gitarr-riffen.

Har inte Entombed haft rätt så mycket inbördes bråk?
Jag tänker på alla byten av lineups och det där.
Det kanske har handlat mer om yttre faktorer iofs.


07 Jun 2018, 15:49
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
citgot wrote:
Det blev ju trendigt att se ner på ”death n roll” och Entombed tappade nog visst credd där bland den mer ryggradslösa följarskaran som gärna lyssnar på sånt som är hett för stunden. Att som förgrundsfigurer till en hel genre av extremmusik avvika från mallen och utvecklas kan ju vara ödesdigert.

Personligen tycker jag att Wolverine Blues är det bästa Entombed gjort och att To Ride Shoot Straight... med efterföljande alster är nog så bra som de första skivorna, om än annorlunda. Inte längre grundplåt till svensk dödsmetall men fortfarande bra och lyssningsbart.

Wolverine Blues har jag så klart lyssnat en del på men inte så mycket på To Ride Shoot Straight... ska lyssna mer på dessa båda nu när jag sakta men säkert börjat lyssna sönder Morning Star och Uprising. ;-) Ja, jag bryr mig inte ett dugg över att Entombed rört sig genom olika stilar/genrer etc, stör mig inte... är inte tonåring längre, det är bara kul.

Hur som helst så tycker jag att vissa Entombeds alster är så genialiskt bra och tunga att det förvånar mig att de inte blev ännu större än vad de blev men det är möjligt att det till viss del beror på det du skriver, att de började avvika från mallen, exprimentera och utvecklas, då blev de ointressanta för de mera hardcore death metal fansen som avgudade Entombeds första två plattor med det mera typiska Boss HM-2 soundet. Till viss del kanske också LG Petrovs sällsynt kraftfulla röst har skrämt bort den stora massan, vet ej, det kräver ju en viss tillvänjning innan man inser storheten ;-)


07 Jun 2018, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Personligen så tror jag att dom flesta tröttnar på klossig, klanglös musik och ett evigt tjat om döden. OBS! Personlig åsikt!

_________________
pudas


07 Jun 2018, 19:30
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
pudas wrote:
Personligen så tror jag att dom flesta tröttnar på klossig, klanglös musik och ett evigt tjat om döden. OBS! Personlig åsikt!



Tenderar att hålla med.


07 Jun 2018, 19:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Jag gillar Entombed, och med få undantag gillar jag inte metal normalt.
Det är lite som Sonic Youth, svårlyssnat men bra, men båda banden tilltalar mig trots gigantiska skillnader i genrer.


07 Jun 2018, 20:12
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Sonic Youths skivor skiljer sig ju iofs rätt mycket sinsemellan men dom är ju knappast ett särskilt svårlyssnat band.
Iaf inte om man pratar om skivorna dom gjort sen ca 1990 och framåt.

Vad gäller mörk metal så var väl sånt som hetast nån gång i början/mitten av 90-talet och då till stor del pga kontroverser?
Det finns väl vissa Ljudbojare här som har bättre koll på det där.


Last edited by we_made_wor_history on 08 Jun 2018, 15:11, edited 1 time in total.



07 Jun 2018, 20:56
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Ja, på tal om plattan "To ride shoot straight and speak the truth" som nämndes.

"Damn Deal Done" (så sjukt bra och vilka riffkungar)
https://youtu.be/RbAhmvbfe5c

Men listan på genialiskt bra tunga Entombed låtar går att göra jäkligt lång... ;-)

eller varför inte "Wreckage", så jäkla bra att jag snart blir poetisk.
https://youtu.be/2THLXpkn484

Ja, de blev ganska stora men ändå väldigt underskattade enligt mig, utan den minsta tvekan.


07 Jun 2018, 21:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
we_made_wor_history wrote:
Vad gäller mörk metal så var väl sånt som hetast nån gång i början/mitten av 90-talet och då till stor del pga kontroverser?
Det finns väl vissa Ljudbojare här som har bättre koll på det där.


Som utövare av death metal, grindcore och annan extrem musik sen 1989 vill jag absolut påstå att som musikgenre är den minst 100 gånger så stor de senaste 15-20 åren än det var under det som hävdas vara guldåldern. På den tiden gick man och såg band som idag anses definiera en hel subgenre på små fritidsgårdar och det kunde komma 30 pers. Idag spelar Slayer på Ullevi och In Flames är landets största rockexport.


08 Jun 2018, 12:45
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Sedan gillar jag mycket vad Uffe Cederlund säger i nedanstående intervju från december 2016, respekt från mig. Entombed har producerat en hel del blytung och "hård" musik men det verkar vara schyssta killar.
http://toughriffs.weebly.com/interviews ... d-entombed

- You know, you've been into the music business for so long, what can you say about the metal scene as it is today? Do you follow it? Do you check out the new and young bands? Do you listen to the newest albums from the Death Metal veterans too?

- I don’t think I’ve been a part of a Death Metal scene since the early 90’s to be honest. I didn’t like the way the scene were and did everything to stay out of it, there are bands I don’t want to be connected and in a scene with. I like the HC/Punk scene much more, people are more open about things I care about like: AntiFascism, Homophobia, Sexism, Anarchism, Feminism and so on. I think these things are missing and are important. I don’t know how it is where you live but over here more and more people are being open about being racists, Nazis and having an extreme rightwing attitude. I am afraid of violence and hate, I think it’s scary how things are going. I don’t want to be in a room with people with ideas like this. Some people talk about being “true”, we were never evil, we like life and having fun, laughing, making love, be kind, most people are cool though. More love! The only deathmetalband I follow are Autopsy, they rule!


08 Jun 2018, 13:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
makatech wrote:
Sedan gillar mycket vad Uffe Cederlund säger i nedanstående intervju från december 2016, respekt från mig.
http://toughriffs.weebly.com/interviews ... d-entombed

- You know, you've been into the music business for so long, what can you say about the metal scene as it is today? Do you follow it? Do you check out the new and young bands? Do you listen to the newest albums from the Death Metal veterans too?

- I don’t think I’ve been a part of a Death Metal scene since the early 90’s to be honest. I didn’t like the way the scene were and did everything to stay out of it, there are bands I don’t want to be connected and in a scene with. I like the HC/Punk scene much more, people are more open about things I care about like: AntiFascism, Homophobia, Sexism, Anarchism, Feminism and so on. I think these things are missing and are important. I don’t know how it is where you live but over here more and more people are being open about being racists, Nazis and having an extreme rightwing attitude. I am afraid of violence and hate, I think it’s scary how things are going. I don’t want to be in a room with people with ideas like this. Some people talk about being “true”, we were never evil, we like life and having fun, laughing, making love, be kind, most people are cool though. More love! The only deathmetalband I follow are Autopsy, they rule!


Jaha, så han är mer intresserad av politik än musik. Han har ju helt missuppfattat varför de flesta dras till metal..


08 Jun 2018, 13:07
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Vinyljunkie wrote:
makatech wrote:
Jaha, så han är mer intresserad av politik än musik. Han har ju helt missuppfattat varför de flesta dras till metal..

Du har så klart en bra poäng här, jag köper det men jag gillar det ändå i just detta fall, känner att det finns en del missupfattningar om "hård" musik fortfarande.

Entombed har (enligt mig) producerat bland det tyngre som finns men ändå poängterar han (ger åtminstone en hint om) om att det inte hade ett skit att göra om djävulsdyrkan, högerextremism och sådana fjanterier.

"I don’t know how it is where you live but over here more and more people are being open about being racists, Nazis and having an extreme rightwing attitude. I am afraid of violence and hate, I think it’s scary how things are going. I don’t want to be in a room with people with ideas like this. Some people talk about being “true”, we were never evil, we like life and having fun, laughing, making love, be kind, most people are cool though. More love!"

Det är väl ungefär som Toni Iommi i Sabbath och Tom Araya i Slayer, två troende katoliker trots den ofta hårda/tunga musiken de levererat, vet inte riktigt varför men jag gillar att det finns sådana exempel som kanske i vissa fall kan påverka folks (eventuella) fördomar.


08 Jun 2018, 13:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Vad gäller Toni Iommi och Tom Araya så verkar de fullständigt förvirrade båda två. Omöjligt att ta deras påstådda gudstro på allvar, alternativt inte deras respektive bands image.

Har Entombed skrivit mycket politiska texter föresten?


08 Jun 2018, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
makatech wrote:
Sedan gillar jag mycket vad Uffe Cederlund säger i nedanstående intervju från december 2016, respekt från mig. Entombed har producerat en hel del blytung och "hård" musik men det verkar vara schyssta killar.
http://toughriffs.weebly.com/interviews ... d-entombed

- You know, you've been into the music business for so long, what can you say about the metal scene as it is today? Do you follow it? Do you check out the new and young bands? Do you listen to the newest albums from the Death Metal veterans too?

- I don’t think I’ve been a part of a Death Metal scene since the early 90’s to be honest. I didn’t like the way the scene were and did everything to stay out of it, there are bands I don’t want to be connected and in a scene with. I like the HC/Punk scene much more, people are more open about things I care about like: AntiFascism, Homophobia, Sexism, Anarchism, Feminism and so on. I think these things are missing and are important. I don’t know how it is where you live but over here more and more people are being open about being racists, Nazis and having an extreme rightwing attitude. I am afraid of violence and hate, I think it’s scary how things are going. I don’t want to be in a room with people with ideas like this. Some people talk about being “true”, we were never evil, we like life and having fun, laughing, making love, be kind, most people are cool though. More love! The only deathmetalband I follow are Autopsy, they rule!


Trist när man gillar musiken.. men föredrar ju själv också hc/punk scenen..
Entombed var dock grymma !


08 Jun 2018, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Vinyljunkie wrote:

Jaha, så han är mer intresserad av politik än musik. Han har ju helt missuppfattat varför de flesta dras till metal..

Verkligen.

_________________



08 Jun 2018, 18:49
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Vinyljunkie wrote:
we_made_wor_history wrote:
Vad gäller mörk metal så var väl sånt som hetast nån gång i början/mitten av 90-talet och då till stor del pga kontroverser?
Det finns väl vissa Ljudbojare här som har bättre koll på det där.


Som utövare av death metal, grindcore och annan extrem musik sen 1989 vill jag absolut påstå att som musikgenre är den minst 100 gånger så stor de senaste 15-20 åren än det var under det som hävdas vara guldåldern. På den tiden gick man och såg band som idag anses definiera en hel subgenre på små fritidsgårdar och det kunde komma 30 pers. Idag spelar Slayer på Ullevi och In Flames är landets största rockexport.


Ah där ser man.
Som sagt jag har rätt så dålig koll på metal och lyssnar mest på annat.


10 Jun 2018, 00:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Entombed underskattade? Snarare överskattade. Eller vänta nu vilket band är det vi pratar om finns ju två överskattade band :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


11 Jun 2018, 13:21
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Entombed var ju gigantiska när jag växte upp.
Runt 90-92 var väl deras storhetstid?

Nu tycker jag väl...meeeehhh sådär.
Clandestine är dock fortfarande ett mästerverk.

Allting annat.. blehhh....

Det var ju Entombed samt
det andra bandet Sepultura, så mycket annat fanns ju inte...

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Jun 2018, 13:39
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Jaja, smaken är som baken. ;-)


11 Jun 2018, 15:51
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
makatech wrote:
Jaja, smaken är som baken. ;-)

Tekniskt sett är baken lika stor på båda sidor, så
det är inte ett allmängiltigt begrepp.

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Jun 2018, 15:59
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
Däremot förstår jag inte alls att man kan tycka att allt annat förutom Clandestine är blehhh....

Fullkomligt älskar den här "Death 'n' roll" stilen som Entombed började med ungefär från och med Wolverine Blues plattan, underbart tungt och svängigt även om det inte alls bryter ny mark på samma sätt som Left Hand Path och Clandestine gjorde.


Last edited by makatech on 11 Jun 2018, 16:27, edited 1 time in total.



11 Jun 2018, 16:20
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Entombed, varför blev de inte ännu större?
makatech wrote:
Däremot förstår jag inte alls att man kan tycka att allt annat förutom Clandestine är blehhh....

Fullkomligt älskar den här "Death 'n' roll" stilen som Entombed började med ungefär från Wolverine Blues plattan, underbart tungt och svängigt även om det inte alls bryter ny mark på samma sätt som Left Hand Path och Clandestine gjorde.

Mera typ..meeehh.. än bleeeh.

Alltså inte som bläääh... utan meehhhh... :mrgreen:
Clandestine är ju en klart lysande milstolpe
som varje uns av småländska höglandets hårdrockare höll högst hinom.
Typ som Sepulturas Arise!
Eller Slayers Reign In Blood

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Jun 2018, 16:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.