View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:37



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Epi remake 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Epi remake
Köpte en Epiphone Dot studio för några år sen och under tiden har den genomgått en långsam modifiering/uppgradering/förbättring på en rad punkter. Har sneglat lite på ES-330 under tiden. :)

Följande är nytt/ändrat:
* Gotoh-stall
* Trapeze stränghållare
* Grover vintage mekanik
* Kromade detaljer istället för svarta
* Gibsonifierad huvudform (mkt snyggare enligt mig då...)
* Dot-inlägg (pärlemor)
* Mikrofonadaptrar: Humbucker till single coil
* Blank lack (originalet har matt och mkt mindre snygg lack).


Gitarren spelar finfint och har en riktigt träig och öppen ton akustiskt, vilket är roligt. Mycket trevlig hals som är åt det fetare hållet.
Loggan satt jag dit av rent estetiska skäl. Det såg tomt ut utan helt enkelt. Den är såklart omgjord något så nu det står Gibsun istället för Gibson och är dessutom gjord av vinyl och inte vattendekal.




Attachment:
8.JPG
8.JPG [ 40.69 KiB | Viewed 5118 times ]


Attachment:
1.jpg
1.jpg [ 181.44 KiB | Viewed 5118 times ]


Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 243.74 KiB | Viewed 5118 times ]


Attachment:
3.jpg
3.jpg [ 189.11 KiB | Viewed 5118 times ]


25 May 2018, 21:29
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
Några till...

Attachment:
5.jpg
5.jpg [ 202.68 KiB | Viewed 5117 times ]


Attachment:
6.jpg
6.jpg [ 164.74 KiB | Viewed 5117 times ]


Attachment:
7.jpg
7.jpg [ 161.12 KiB | Viewed 5117 times ]


25 May 2018, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Epi remake
Fräck gitarr! Precis lagom udda! Personligen hade jag satt dit en snyggare (Gibson?) dragstångslucka. Pilrattarna är snygga, men är väl inte vidare praktiska om man snurrar mycket på dom under spel?

_________________
pudas


26 May 2018, 08:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Epi remake
Alltid kul när folk jobbar på billiga gitarrer och får dem avsevärt snyggare, mer välljudande och mer spelbara.
Väldigt personligt slutresultat!


26 May 2018, 16:09
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Epi remake
Man får väl inte lägga upp nåt som är falskloggat här på Bojen om man skulle orka läsa reglerna....

_________________
/Marko


26 May 2018, 20:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Epi remake
Ser bra ut din Epi remake, så... +1


26 May 2018, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epi remake
Marko wrote:
Man får väl inte lägga upp nåt som är falskloggat här på Bojen om man skulle orka läsa reglerna....


"Man" får väl läsa loggan, om "man" orkar.... :roll:


28 May 2018, 13:29
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Epi remake
Synd att lägga ner så mycket möda på en budget gitarr när det ändå blir inte bra ??för det blir det inte!! För det första så är konstruktionen alldeles för svajig i hals och kropp fäste ! För det andra så är plywooden i kroppen åt helvete för sur. Så det blir inte bra :( om du så sätter i en hel ansamble från en Gibson 335 1964 med mickar potar och tuners så kommer det alltid att landa i en Epiiphone dot från typ nu!! Tyvärr så är det så mycket annat som spelar roll som trä som torkat i 40 år !!!det är nog det som gör det??och hantverk val av trä osv.har själv gjort misstaget att peta i diverse bra prylar i billiga gitarrer från nutid för att i min fantasi tro att man skulle hitta the perfekt spot .. det funkar inte så tyvärr . Men och andra sidan så har jag haft den stora turen att spela på många vintage gitarrer i alla kategorier och upptäkt att dom kan vara mycket sämre än typ en HPD strata som är väljusterad .


28 May 2018, 14:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Epi remake
46821 wrote:
(...)För det andra så är plywooden i kroppen åt helvete för sur. Så det blir inte bra.

Hur sur?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 18:01
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Epi remake
Martin Kuhn wrote:
46821 wrote:
(...)För det andra så är plywooden i kroppen åt helvete för sur. Så det blir inte bra.

Hur sur?



Jag menar att plyfan är skit .. som när man gick i skolan på 70 talet och skulle göra en gitarr i slöjden !! Samma döda plyfa då som nu !!


28 May 2018, 18:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Epi remake
Och vad skiljer plyfan i Epin från plyfan i Gibsongitarrerna?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2018, 18:29
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Epi remake
Martin Kuhn wrote:
Och vad skiljer plyfan i Epin från plyfan i Gibsongitarrerna?


Inte en aning ?? Men antar och hoppas att det är sämre plyfa i Ehpen annars vore det katastrof.


28 May 2018, 18:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
pudas wrote:
Fräck gitarr! Precis lagom udda! Personligen hade jag satt dit en snyggare (Gibson?) dragstångslucka. Pilrattarna är snygga, men är väl inte vidare praktiska om man snurrar mycket på dom under spel?


Kul du gillar't! Jag gillar lite udda och gör gärna
Dragstångsluckan är en smaksak, men den här låg enklast till hands. Njäe pilrattar är väl inte det bästa i det avseendet, men man får väl byta om man blir på snurrhumör. :)


28 May 2018, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
Goran wrote:
Alltid kul när folk jobbar på billiga gitarrer och får dem avsevärt snyggare, mer välljudande och mer spelbara.
Väldigt personligt slutresultat!


Tack för det. Det blev ett klart lyft både ljud- och utseendemässigt. 8)


28 May 2018, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
Marko wrote:
Man får väl inte lägga upp nåt som är falskloggat här på Bojen om man skulle orka läsa reglerna....


Om du syftar på åttonde paragrafen så syftar den till annonser, dvs att köpa och sälja. Det här är inte en annons...


28 May 2018, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
zoork_1 wrote:
Ser bra ut din Epi remake, så... +1


Coolers. Kul projekt var det också.


28 May 2018, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 06 Jan 2006, 13:42
Posts: 954
Location: Uppsala
Post Re: Epi remake
46821 wrote:
Synd att lägga ner så mycket möda på en budget gitarr när det ändå blir inte bra ??för det blir det inte!! För det första så är konstruktionen alldeles för svajig i hals och kropp fäste ! För det andra så är plywooden i kroppen åt helvete för sur. Så det blir inte bra :( om du så sätter i en hel ansamble från en Gibson 335 1964 med mickar potar och tuners så kommer det alltid att landa i en Epiiphone dot från typ nu!! Tyvärr så är det så mycket annat som spelar roll som trä som torkat i 40 år !!!det är nog det som gör det??och hantverk val av trä osv.har själv gjort misstaget att peta i diverse bra prylar i billiga gitarrer från nutid för att i min fantasi tro att man skulle hitta the perfekt spot .. det funkar inte så tyvärr . Men och andra sidan så har jag haft den stora turen att spela på många vintage gitarrer i alla kategorier och upptäkt att dom kan vara mycket sämre än typ en HPD strata som är väljusterad .


:lol:
Klart intressant att du vet så mycket om det här projekt utan att ens ha sett, känt eller hört guran i fallet. :D
Jag har liksom inte haft en tanke på att hitta the perfect spot. Jag tycker det är kul att pilla med gitarrer, framförallt att göra de mer personliga, men såklart även bättre spel- och ljudmässigt. Ångrar inte en sekund att jag la ner några timmar på den. Det blev bättre på alla sätt.

Även jag har spelat på en hel del gitarrer genom åren. Och det är klart att Epi'n inte ligger på någon slags tio i top-lista över bra gitarrer jag använt, men för vad det är så är den riktigt bra.
Jag har även byggt ett antal gitarrer från grunden, bland annat den här (som du själv kommenterat) http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=100888
Kan du även avgöra hur den låter och känns? :wink:


28 May 2018, 20:48
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Epi remake
Starsailor wrote:
46821 wrote:
Synd att lägga ner så mycket möda på en budget gitarr när det ändå blir inte bra ??för det blir det inte!! För det första så är konstruktionen alldeles för svajig i hals och kropp fäste ! För det andra så är plywooden i kroppen åt helvete för sur. Så det blir inte bra :( om du så sätter i en hel ansamble från en Gibson 335 1964 med mickar potar och tuners så kommer det alltid att landa i en Epiiphone dot från typ nu!! Tyvärr så är det så mycket annat som spelar roll som trä som torkat i 40 år !!!det är nog det som gör det??och hantverk val av trä osv.har själv gjort misstaget att peta i diverse bra prylar i billiga gitarrer från nutid för att i min fantasi tro att man skulle hitta the perfekt spot .. det funkar inte så tyvärr . Men och andra sidan så har jag haft den stora turen att spela på många vintage gitarrer i alla kategorier och upptäkt att dom kan vara mycket sämre än typ en HPD strata som är väljusterad .


:lol:
Klart intressant att du vet så mycket om det här projekt utan att ens ha sett, känt eller hört guran i fallet. :D
Jag har liksom inte haft en tanke på att hitta the perfect spot. Jag tycker det är kul att pilla med gitarrer, framförallt att göra de mer personliga, men såklart även bättre spel- och ljudmässigt. Ångrar inte en sekund att jag la ner några timmar på den. Det blev bättre på alla sätt.

Även jag har spelat på en hel del gitarrer genom åren. Och det är klart att Epi'n inte ligger på någon slags tio i top-lista över bra gitarrer jag använt, men för vad det är så är den riktigt bra.
Jag har även byggt ett antal gitarrer från grunden, bland annat den här (som du själv kommenterat) viewtopic.php?f=4&t=100888
Kan du även avgöra hur den låter och känns? :wink:
.


Nej naturligtvis inte kan jag avgöra det ! !! Men jag tror att den är bättre rent kvalitetsmässigt och stabilitet särskilt i hals!! För att jag aldrig känt någon Epiphone Dot som haft en stabil hals . Dom känns liksom mjuka . Kan inte med dom bara för det tyvärr.kanske stabiliserar sig med åren? Jag kanske har fel och är ute och cyklar?


28 May 2018, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.