View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:38



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Plastsadeln är bäst! 
Author Message

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Plastsadeln är bäst!
Ville bara agera lite motpol till alla tips på diverse nätforum och liknande där det ofta framställs som att bensadel på en akustisk gitarr automatiskt blir en förbättring jämfört med en ev. originalsadel i plast.

Har precis återgått till originalsadeln i plast på min nylonare efter några månader med en utbytes bensadel. Jag kan ärligt säga att det blev en mycket bättre gitarr i mina öron och fingrar. Ljudet blev lite klarare och fick lite mer övertoner jämfört med bensadeln. Tycker hela gitarren känns rappare och lättare i anslaget. Med bensadeln upplever jag tonen som lite trögare, på någe' vis - kanske med en mer framträdande grundton.
Jag kan inte bättre beskriva ljudskillnaden i ord - och det är inte så relevant heller, i min mening. Poängen är att jag tycker om ljudet mer med originalsadeln.

Jag vill också påpeka att det inte är frågan om bristande passning av bensadeln. Jag ägnade mycket tid att slipa/plana alla ytor och, utan att försöka låta alltför självgod, blev det mycket bra. Bensadeln sitter bättre i stallet än originalsadeln. Vill också påpeka att stränghöjden är densamma för båda sadlarna. Det är heller inte fråga om att just min bensadeln råkar vara av dålig kvalitet - jag gjorde 3 olika sadlar av olika benämnen och plastsadeln trumfar dem alla.....i denna gitarr.

Mitt råd blir alltså följande:
Om du har en akustisk gitarr (stål eller nylonsträngad) som du trivs med. Där tonen är inspirerande och stallsadelns funktion är bra (intonation eller hållbarhet över tid t.ex.) så fall inte i fällan att byta sadeln i jakten på något annat. Såvida du inte gör det av ren nyfikenhet eller allmän Gör-Det-själv-anda.

/ Azumi


21 May 2018, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Intressant.

Måste direkt erkänna att jag inte ens minns om jag ens bytt in en bensadel på nylonsträngad gitarr.
Däremot har jag bytt enorma mängder i stålsträngade ackar.


/ Jonken


21 May 2018, 20:39
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Jag misstänker att effekten av sadeln blir lite annorlunda på en nylonsträngad kontra en stålsträngad. Min egen blygsamma teori för dagen är att den lättare konstruktionen på en klassisk gitarr kan reagera negativt på en stallsadel i ben p.g.a den högre densiteten hos ben jämfört med vissa plaster.


/ Azumi


21 May 2018, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Azumi wrote:
Jag misstänker att effekten av sadeln blir lite annorlunda på en nylonsträngad kontra en stålsträngad. Min egen blygsamma teori för dagen är att den lättare konstruktionen på en klassisk gitarr kan reagera negativt på en stallsadel i ben p.g.a den högre densiteten hos ben jämfört med vissa plaster.


/ Azumi

Är inne på på samma tankegångar här. Skillnaden borde bli ett jämnare/behagligare balans mellan nylon och wound -strängarna. Spontant känns det ju lite "overkill" att addera mer peak (med ben) -till ett av de peakrikaste instrumenten; som en klassisk nylon acke är...


/ Jonken


21 May 2018, 21:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Ben är ett inkonsekvent material där övergången mellan kompakt ben och spongiöst (svamplikt) ben är flytande. Plastsadel typ Tusq är bäst. Släpp en sån mot arbetsbordet så hör man ett tydligt klirrande ljud. Billig plast och dåligt ben ger bara ett kort dovt ljud.


21 May 2018, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
woodstock wrote:
Ben är ett inkonsekvent material där övergången mellan kompakt ben och spongiöst (svamplikt) ben är flytande. Plastsadel typ Tusq är bäst. Släpp en sån mot arbetsbordet så hör man ett tydligt klirrande ljud. Billig plast och dåligt ben ger bara ett kort dovt ljud.


Nu spelar jag mest elgitarr men på en sådan tycker jag ljudet blir rätt konstigt jämfört med allt annat; gitarren låter nästan som en bas då med en dov ganska omusikalisk klang. Men jag har såna ändå på ett par gitarrer jag giggar med för de hjälper till att hålla stämningen.


22 May 2018, 13:53
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Är helt övertygad om att olika sadelmaterial kan ge olika ljudkaraktär och att man kan ha egna preferenser gällande vilket som låter och funkar bäst. Det jag vill poängtera är att man automatiskt inte ska tro att plastsadlar ger sämre ljud än andra material. Som sagt, om du trivs med gitarren ifråga så börja inte jaga efter ett bättre ljud genom att byta till ben eller tusq. Plast kan mycket väl vara perfekt för dig och din gitarr, trots att tillverkaren väljer att använda plast p.g.a. lägre tillverkningskostnader och, troligtvis, inte av ljudmässiga skäl.

Om man, som jag, surfar runt mycket på olika gitarrforum så får man lätt för sig att om originalsadeln är av plast bör den bytas direkt.

/ Azumi


22 May 2018, 20:06
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Azumi wrote:
Är helt övertygad om att olika sadelmaterial kan ge olika ljudkaraktär och att man kan ha egna preferenser gällande vilket som låter och funkar bäst. Det jag vill poängtera är att man automatiskt inte ska tro att plastsadlar ger sämre ljud än andra material. Som sagt, om du trivs med gitarren ifråga så börja inte jaga efter ett bättre ljud genom att byta till ben eller tusq. Plast kan mycket väl vara perfekt för dig och din gitarr, trots att tillverkaren väljer att använda plast p.g.a. lägre tillverkningskostnader och, troligtvis, inte av ljudmässiga skäl.

Om man, som jag, surfar runt mycket på olika gitarrforum så får man lätt för sig att om originalsadeln är av plast bör den bytas direkt.

/ Azumi


Är med dig.
Men är själv på ”samma material ger olika resultat på olika gitarrer”. Att man inte kan dra någon direkt slutsats alls.
Menar, man får prova sig fram på alla de instrument man bryr sig.
Well... som med det mesta annat på en gitarr gissar jag. :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 May 2018, 23:07
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Tusq tycker jag är bra.

En kompromiss mellan nylon och komposit.
Har en på min ibba

Filar faktiskt på ett plektrum som påminner om Tusq kommer till höst.
Massa godsaker som grafit,kolfiber och PTFE...

Lite åt abalone/pärlemor/sköldpaddskalhållet...

_________________
http://www.ergopikk.com


23 May 2018, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Azumi wrote:

Om man, som jag, surfar runt mycket på olika gitarrforum så får man lätt för sig att om originalsadeln är av plast bör den bytas direkt.

/ Azumi

Ja, och det har man alltid tagit som en ovedersäglig sanning. En bensadel kostar runt 50:- men det är mycket jobb innan den är på plats och filad.
Sen har man inte funderat på det, bara "vetat" att ben är bäst.
Men jag har på ett antal strator/teles behållet plastsadeln, och har inte märkt att det skulle låta sämre, med tiden har måstet att byta till ben avklingat.
Är det inte så att gamla 50-tals Gibson hade sadel i nylon? Och de, elektriska, jag testat från denna period har inte låtit illa på öppna strängar.


24 May 2018, 07:27
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Hej.

0-fret är lösningen på vad som är bäst översadel och borde vara standard på alla gitarrer.
Själv använder jag Ebenholz som "styrsadel" och 0-fretet på mina byggen.


24 May 2018, 10:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Hej.

0-fret är lösningen på vad som är bäst översadel och borde vara standard på alla gitarrer.
Själv använder jag Ebenholz som "styrsadel" och 0-fretet på mina byggen.


Det där är intressant. 0-band hittar man på två typer av gitarrer. Väldigt gamla lågbudgetgitarrer och på nya high end-byggen.


24 May 2018, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Vinyljunkie wrote:
26rednef wrote:
Hej.

0-fret är lösningen på vad som är bäst översadel och borde vara standard på alla gitarrer.
Själv använder jag Ebenholz som "styrsadel" och 0-fretet på mina byggen.


Det där är intressant. 0-band hittar man på två typer av gitarrer. Väldigt gamla lågbudgetgitarrer och på nya high end-byggen.


Jag gillar inte alls 0-band och vill inte ha det på något.

Men det sitter på Strandbergs billiga modell, Vigier osv. Inte överdrivet high end.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 May 2018, 12:32
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Det finns ett standardtricks som ofta används när det gäller sadlar och stall: man tar fram några olika, och låter dom falla ner på bordet: "hör ni det klara, plingande ljudet från tusq/bensadeln, och det dova, stumma från grafit/plast? Där ser ni!" Frågan är ju vad man kan dra för slutsatser av detta. Är det bra att ämnet har en hög egenresonans? Kan inte det lika gärna betyda, att höga frekvanser går förlorade, absorberas, i materialet? Säger det någonting om hårdheten? Vikten, densiteten då, har den nån betydelse? osv osv. Hur förändras materialet över tid? Temperatur? Vem äter vem, äter strängen upp sadeln, eller vice versa? (mässingssadel, någon?) Kort sagt, frågan är, om man ska ta den till nördnivå, såpass komplex, att det är väldigt lätt att lura någon genom att lyfta fram en viss egenskap på bekostnad av andra, kanske viktigare.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


24 May 2018, 15:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Martin Kuhn wrote:
Det finns ett standardtricks som ofta används när det gäller sadlar och stall: man tar fram några olika, och låter dom falla ner på bordet: "hör ni det klara, plingande ljudet från tusq/bensadeln, och det dova, stumma från grafit/plast? Där ser ni!" Frågan är ju vad man kan dra för slutsatser av detta. Är det bra att ämnet har en hög egenresonans? Kan inte det lika gärna betyda, att höga frekvanser går förlorade, absorberas, i materialet? Säger det någonting om hårdheten? Vikten, densiteten då, har den nån betydelse? osv osv. Hur förändras materialet över tid? Temperatur? Vem äter vem, äter strängen upp sadeln, eller vice versa? (mässingssadel, någon?) Kort sagt, frågan är, om man ska ta den till nördnivå, såpass komplex, att det är väldigt lätt att lura någon genom att lyfta fram en viss egenskap på bekostnad av andra, kanske viktigare.


Håller med om att det är lätt att luras så.
Men att höga frekvenser blir absorberade tror jag inte.
Tänker på alla andra delar på en gitarr så det oftast "hårdare = bright", det är ju långtifrån alltid en önskvärd egenskap (speciellt inte om gitarren i sig redan är en bright sak).
Håller själv på att laborera med andra änden, stallet, där jag fått en tillverkare att göra exakt samma stall i olika material.
Densitet gör stor skillnad i tonen, i själva attacken i anslaget (på sustain och ton på dito är skillnaden försumbar).
Vikten kan kanske också göra en del skillnad i sammanhanget, men nog inte så mycket (samma stall i titan VS mässing, till exempel, är klart märkbar även på hela gitarrens vikt).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 May 2018, 15:19
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Magnus Olsson wrote:
Håller med om att det är lätt att luras så.
Men att höga frekvenser blir absorberade tror jag inte.
Tänker på alla andra delar på en gitarr så det oftast "hårdare = bright", det är ju långtifrån alltid en önskvärd egenskap (speciellt inte om gitarren i sig redan är en bright sak).
Tror jag också. Däremot har materialets resonans ingenting med saken att göra, den kan man bortse från i ekvationen. Stall och sadel sitter ju fast, och ska så göra
Håller själv på att laborera med andra änden, stallet, där jag fått en tillverkare att göra exakt samma stall i olika material.
Intressant, hoppas på rapport!
Densitet gör stor skillnad i tonen, i själva attacken i anslaget (på sustain och ton på dito är skillnaden försumbar).
Vikten kan kanske också göra en del skillnad i sammanhanget, men nog inte så mycket (samma stall i titan VS mässing, till exempel, är klart märkbar även på hela gitarrens vikt).
Densitet =vikt i det här sammanhanget, eftersom vi jämför topologiskt lika objekt
/Magnus

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


24 May 2018, 18:05
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Goran wrote:
[...]...[...] Är det inte så att gamla 50-tals Gibson hade sadel i nylon?
Såvitt jag vet var det nylon 6/6 som är lite mjukare än 4/6. Men med Gibson vet man ju aldrig om alla hade det...


24 May 2018, 20:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Martin Kuhn wrote:
Magnus Olsson wrote:
Håller med om att det är lätt att luras så.
Men att höga frekvenser blir absorberade tror jag inte.
Tänker på alla andra delar på en gitarr så det oftast "hårdare = bright", det är ju långtifrån alltid en önskvärd egenskap (speciellt inte om gitarren i sig redan är en bright sak).
Tror jag också. Däremot har materialets resonans ingenting med saken att göra, den kan man bortse från i ekvationen. Stall och sadel sitter ju fast, och ska så göra
Håller själv på att laborera med andra änden, stallet, där jag fått en tillverkare att göra exakt samma stall i olika material.
Intressant, hoppas på rapport!
Densitet gör stor skillnad i tonen, i själva attacken i anslaget (på sustain och ton på dito är skillnaden försumbar).
Vikten kan kanske också göra en del skillnad i sammanhanget, men nog inte så mycket (samma stall i titan VS mässing, till exempel, är klart märkbar även på hela gitarrens vikt).
Densitet =vikt i det här sammanhanget, eftersom vi jämför topologiskt lika objekt
/Magnus


Jag tänkte på densitet som hårdhet, dumt av mig.
Titan är precis dubbelt så hårt som mässing och väger 35gr mindre för exakt samma stall.
Solitt stål mitt i mellan i hårdhet med lättas, 107gr lättare än mässing.
359gr i mässing (svajarm och fjäder/fjäderklo inte inräknat).

Än så länge tycker jag mässing låter outstanding bäst på den gitarren.
Men laborerar med att ha bara sadalar i titan på låga E och A.

Intressanta grejer.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 May 2018, 20:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Magnus Olsson wrote:


Än så länge tycker jag mässing låter outstanding bäst på den gitarren.


/Magnus

Mässing var ju 70-tal.... Behöver inte vara dåligt för det.
Men hur funkar mässing på t ex en strata med svaj? Hakar strängarna lätt i dessa?


25 May 2018, 15:00
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Om nu plastsadel är så förträffligt kanske skall förrse instrumenten med plast-frets också. Kan inte se någon fördel med plast för det finns alltid ett bättre material än plast att använda oavsett vad det handlar om, tyvärr.


26 May 2018, 13:17
Profile

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Sen får man ju också tänka på att ”plast” inte är ett material utan ett samlingsnamn på en massa olika material med sinsemellan väldigt olika egenskaper.


26 May 2018, 14:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Chantre wrote:
Sen får man ju också tänka på att ”plast” inte är ett material utan ett samlingsnamn på en massa olika material med sinsemellan väldigt olika egenskaper.

Precis!

Rätt nomenklatur vore komposit-material!...

_________________
http://www.ergopikk.com


26 May 2018, 14:23
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Goran wrote:
Magnus Olsson wrote:


Än så länge tycker jag mässing låter outstanding bäst på den gitarren.


/Magnus

Mässing var ju 70-tal.... Behöver inte vara dåligt för det.
Men hur funkar mässing på t ex en strata med svaj? Hakar strängarna lätt i dessa?


Det var det kanske, jag kunde int skilja på en gitarr och ost då, så jag vet inte.

De är förkromade, så det funkar kanon.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 May 2018, 22:28
Profile WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Märkligt resonemang, kan ha metallfrets på hela halsen utom just 0-fretet där skall det vara plast eller något annat skummt material, man undrar varför. För serietillverkade gitarrer har de en fördel eller i serietillverkning över huvud taget, plast är billigast, någon annan anledning finns inte.


27 May 2018, 10:17
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Förstår inte överhuvudtaget varför det skulle ha med ljudet att göra vad man har för material i översadel på en elgitarr som man spelar normalt Komp och Solo på ?? Annat om man spelar mycket öppna ackord eller gitarr stämd i ackord för slide typ !! Då har det ju en betydelse !! Annars gör jag materialval enbart för att gitarren ska hålla stämning !!! :mrgreen:


27 May 2018, 10:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Märkligt resonemang, kan ha metallfrets på hela halsen utom just 0-fretet där skall det vara plast eller något annat skummt material, man undrar varför.

Då ska jag förklara för dig.
Översadeln har spår för att styra strängen. Där uppstår friktion på ett annat sätt än över ett vanligt band.
Därav vill man ha ett material som är lite mjukare och lättare att forma/fila än metall. Dock finns det ju mässingsvarianter som fungerar ok.

Likaså påverkar översadeln ljudet vid öppna ackord på ett annat sätt än vanliga band.

_________________



27 May 2018, 13:36
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Vet väl vad sadeln är till för, därför är "styrsadel" och 0-fret det bästa alternativet .


28 May 2018, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Plastsadeln är bäst!
26rednef wrote:
Vet väl vad sadeln är till för, därför är "styrsadel" och 0-fret det bästa alternativet .


Jag tycker personligen inte så, så vad är dina argument till att tycka att det är bäst?

För mig är det i huvudsak två saker.
Lösa strängar låter inte likadant som men vanlig sadel, i mina öron inte lika användbart.
Jag vill ha klnagskillnaden mellan freted och lös sträng.
Att de slits för snabbt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 May 2018, 11:51
Profile WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Hållbarheten och friktionen på och i materialet är avgörande !!! Hållbarhet är ju så mycket mer än bara en plastbit eller en benbit eller vad man nu använder. En bensadel med rätt densitet är hållbar och i viss mån självsmörjande.. en plastsadel är inte självsmörjande och håller nog då inte lika bra som en bensadel pga att friktionen blir högre mot sträng. Sedan finns det andra material som är bra också som grafit eller tusq . Jag brukar ha ben men filar alltid i lite blyerts i skårorna för mindre friktion har aldrig haft problem eller bytt sadel speciellt ofta.


28 May 2018, 12:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Plastsadeln är bäst!
Inga friktionsproblem om "styrsadeln" är riktigt anpassad och strängen ligger lika "tungt" mot 0-fretet som den gör i en sadel i dess ställe och att det skulle bli bättre ton med en plastbit eller liknande som håller strängen är inte sannt.


28 May 2018, 14:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.