View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:11



Reply to topic  [ 6 posts ] 
?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer??? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
Skulle glad i hågen börja testa elektrolyter enligt Peters förslag med parallellkopplad konding, se annan tråd bredvid.

Det är en Fender Dual Showman, -76, med MVS, 100W. https://goo.gl/images/hyTRNJ

Började med de två 100uF/350V som sitter bredvid likriktningen, nere till höger på schemat. Tyckte det såg knepigt ut på något sätt, det var minus åt fel håll kändes det som. Jodå, de två kondingarna, som jag bytte för ca 10 år sedan, satt med plus åt jorden, ner i chassit.

Jag kollade för säkerhets skull upp märkning etc, det är ett stort minustecken på ena sidan av de axiella kondingarna, och denna sida satt alltså mot det som ska vara plus i schemat.

När jag bytte kondingarna för ca 10 år sedan var jag ännu mer nybörjare än vad jag är idag, fastän jag idag är lite ringrostig. Jag kan ha satt dem felvända, men då borde stärkaren inte ha funkat kan man tycka.

Ser också att det motstånd om 220 kOhm som är parallellkopplat med kondingen som går till standbyswitchen saknas.

Är detta något SEMKO-påhitt att vända på kondingarna och ta bort motståndet?? Eftersom det skulle kunna vara en funktion som inte hade så stor effekt med hänsyn till motståndet som var ändrat vände jag helt sonika kondingarna och testade, med DMM kopplad på bias. När den började närma sig 50 mV stängde jag av, det var dessutom brum även nu. Det tog några sekunder innan strömmen var uppe i den nivån.

Förmodligen har jag glömt mer än vad jag trodde, dvs det hela är korkat av mig?? :oops:

_________________
/Lennart


22 May 2018, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
Kondingarna som suttit felvända borde vara rökta och kortslutna. Men de bör bytas direkt.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 May 2018, 21:31
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
Ja, det kan man tycka, men de är ok, när jag hade loss dem körde jag dem i ESR-mätaren och de var ok. 94 uF och 0,6 ohm ESR låter väl helt?

Man funderar ju verkligen på om man är riktigt funtad i huvudet, ett stort minustecken bredvid ena benet ska ju innebära minuspol, och ska till jord???

Jag bytte kondingarna snabbt och enkelt en gång i tiden vet jag, och tittade på hur de satt, inte i schemat. Det var ju inte några konstigheter efter det...???

edit: när jag vänder på dem är det som vanligt igen, dvs de ska förmodligen sitta så. men varför??? eller så har jag missat något mycket grundäggande. :shock:

_________________
/Lennart


22 May 2018, 21:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
Fallet avblåst. Ursäkta. ser att de kondingar jag trodde jag mätte satt under plåtkåpan, och att de andra som jag mätte egentligen ska ha värdet 80 uF. Därav förvirringen...

Ursäkta Peter om jag störde din kvällsfrid... :oops:

_________________
/Lennart


22 May 2018, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
Ju högre värde på kondingen, ju mindre "orkar" ESRmätaren med. Funkar bäst på lite svagare värden.


29 May 2018, 21:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: ?!?!?? Skillnad schema och verklighet, vilket stämmer???
rudmark wrote:
Ju högre värde på kondingen, ju mindre "orkar" ESRmätaren med. Funkar bäst på lite svagare värden.


Ok, tack för info, bra att veta!

_________________
/Lennart


30 May 2018, 09:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.